Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kwaliteit lak

This site may earn commission on affiliate links.
Beste TMC'ers,

Ik hoop binnenkort mijn LR AWD in ontvangst te mogen nemen met AP, zwart van binnen én van buiten.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de lak van Tesla en dan specifiek de zwarte lak. Wat is jullie ervaring of hebben jullie nog iets eraan gedaan (bijv. glasscoating, wrap etc.)

Ik ben benieuwd!
 
Beste TMC'ers,

Ik hoop binnenkort mijn LR AWD in ontvangst te mogen nemen met AP, zwart van binnen én van buiten.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de lak van Tesla en dan specifiek de zwarte lak. Wat is jullie ervaring of hebben jullie nog iets eraan gedaan (bijv. glasscoating, wrap etc.)

Ik ben benieuwd!

Het is lakzwarte lak. Ook bij Porsche is dat extreem gevoelig voor swirls.
 
Beste TMC'ers,

Ik hoop binnenkort mijn LR AWD in ontvangst te mogen nemen met AP, zwart van binnen én van buiten.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de lak van Tesla en dan specifiek de zwarte lak. Wat is jullie ervaring of hebben jullie nog iets eraan gedaan (bijv. glasscoating, wrap etc.)

Ik ben benieuwd!
Heb dezelfde vraag voor wit......
 
Is niet hetzelfde als lak van andere merken. Tesla is de enige die watergedragen lak gebruikt af-fabriek om zo te denken aan het milieu. Alle andere fabrikanten gebruiken chemische lakken die veel sterker zijn. Chemische lak mag enkel uit de fabriek gezet worden. Dat is normaliter de reden dat je na schades minder sterke lak hebt aangezien schade bedrijven enkel water gedragen lak mogen gebruiken.

Wat wel belangrijk is om te weten is dat metallic lakken sterker zijn dan unicolor. Daarom zou ik, helemaal bij tesla, nooit kiezen voor unicolor. Vaak zitten werkgevers/leasebedrijven er ook zo in en verbieden ze je unicolor te kiezen op de auto.
 
Last edited:
Heb dezelfde vraag voor wit......
Ik heb al vanaf de eerste week en nare steenslag op mijn a-stijl. Stukje lak van ongeveer een halve cm2 gewoon verdwenen. Zwarte grondverf er onder is zichtbaar.

Doordat ik een blauwe auto heb valt het haast niet op. gewoond moet het haast weten om het te zien. Ben nu wel erg blij dat ik uiteindelijk niet voor wit gekozen heb.
 
Is niet hetzelfde als lak van andere merken. Tesla is de enige die watergedragen lak gebruikt af-fabriek om zo te denken aan het milieu. Alle andere fabrikanten gebruiken chemische lakken die veel sterker zijn. Chemische lak mag enkel uit de fabriek gezet worden. Dat is normaliter de reden dat je na schades minder sterke lak hebt aangezien schade bedrijven enkel water gedragen lak mogen gebruiken.

Wat wel belangrijk is om te weten is dat metallic lakken sterker zijn dan unicolor. Daarom zou ik, helemaal bij tesla, nooit kiezen voor unicolor. Vaak zitten werkgevers/leasebedrijven er ook zo in en verbieden ze je unicolor te kiezen op de auto.

Hier ook heel bewust voor metallic gekozen (sterker). Zwarte Tesla zou ik gelijk wegbrengen voor coating of film.
 
Beste TMC'ers,

Ik hoop binnenkort mijn LR AWD in ontvangst te mogen nemen met AP, zwart van binnen én van buiten.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de lak van Tesla en dan specifiek de zwarte lak. Wat is jullie ervaring of hebben jullie nog iets eraan gedaan (bijv. glasscoating, wrap etc.)

Ik ben benieuwd!


Het diepe zwart staat prachtig op de Model 3. Gewoon elke week de auto even netjes wassen met een zachte spons voor een paar euro en je niet te druk maken om swirls die je alleen ziet bij bepaald licht en als je er met je neus bovenop zit.
Ik heb me wat verdiept in een coating maar ik ben nog niet overtuigd.
 
Het diepe zwart staat prachtig op de Model 3. Gewoon elke week de auto even netjes wassen met een zachte spons voor een paar euro en je niet te druk maken om swirls die je alleen ziet bij bepaald licht en als je er met je neus bovenop zit.
Ik heb me wat verdiept in een coating maar ik ben nog niet overtuigd.
Ik heb wel een coating op een zwarte lak. Is wel een verschil. Wast makkelijker, glanst dieper en blijft langer mooi.
Maar ... met een spons zou ik zeker nooit op de zwarte lak komen. Sponzen verzamelen zand en vuil dat er niet zo makkelijk uitgaat.
Ik spuit de auto af met hoge druk, spuit hem dan in de foam, spuit hem na tien minuten af en was de auto met schoon water en wasmiddel/was met een grove fleecedoek op een steel.
Daarna weer even afspoelen en drogen met een grove fleece doek. Is precies een half uur werk.
Als de druppels die aanhangen voor het drogen erg groot zijn, dan spuit ik die weg met een bladblazer.
 
  • Informative
Reactions: DeHakkelaar
Ik heb wel een coating op een zwarte lak. Is wel een verschil. Wast makkelijker, glanst dieper en blijft langer mooi.
Maar ... met een spons zou ik zeker nooit op de zwarte lak komen. Sponzen verzamelen zand en vuil dat er niet zo makkelijk uitgaat.
Ik spuit de auto af met hoge druk, spuit hem dan in de foam, spuit hem na tien minuten af en was de auto met schoon water en wasmiddel/was met een grove fleecedoek op een steel.
Daarna weer even afspoelen en drogen met een grove fleece doek. Is precies een half uur werk.
Als de druppels die aanhangen voor het drogen erg groot zijn, dan spuit ik die weg met een bladblazer.

Ja klopt een spons was ook niet het goede woord. Het is een kortharige zachte handschoen die ik na het wassen ook altijd weer even uitspoel.
En deze gebruik ik ook alleen na het afspuiten en foamen van de auto.

En ook in die handschoen zullen vast wel wat hele kleine deeltjes achterblijven, net als in jouw fleecedoek maar je moet hem toch ergens mee wassen.

Drogen doe ik ook met een grote fleecedoek.
 
Ja klopt een spons was ook niet het goede woord. Het is een kortharige zachte handschoen die ik na het wassen ook altijd weer even uitspoel.
En deze gebruik ik ook alleen na het afspuiten en foamen van de auto.

En ook in die handschoen zullen vast wel wat hele kleine deeltjes achterblijven, net als in jouw fleecedoek maar je moet hem toch ergens mee wassen.

Drogen doe ik ook met een grote fleecedoek.
Mijn grote fleecedoek op een mop met kantelende kop op steel zal niet veel vuil nog bevatten als de voorbehandeling al zo compleet is met foam. De fleecedoek, net als alle fleecedoeken, gaan na gebruik in de wasmachine.
 
Ik heb metallic-zwart op mijn model S en mijn wagen heeft ook nog nooit een wasstraat van binnen gezien. De lak van de Tesla is minder hard dan van mijn andere wagens. Na 20.000km ziet de Tesla er al net zo gehavend uit als mijn vorige wagen (Audi A4) na 200.000km. Die reed ik ook veel vaker op hoge snelheid (180km+ op de Duitse autobahn). Als je erg gehecht bent aan het uiterlijk van je auto dan zou ik voor een goede glascoating gaan. Wrappen zou ook nog wel een alternatief zijn, maar ik weet eigenlijk niet hoe lang dat goed blijft. Ik heb niets gedaan, maar dan moet je wel wat steenslagschade voor lief nemen.
 
Zijn er redenen om geen zachte wasborstel te gebruiken na het afspuiten en foamen. Ik vind dat nog steeds het makkelijkste. Ik bedoel zo’n borstel aan de waterslang.


Een borstel wordt vaak door mensen gebruikt om bijvb ook grote hoeveelheden bagger van de auto af te boenen en dan zo terugzetten met nog heel veel troep eraan. Als je die dan op je tere Tesla lak zet om ermee te gaan boenen is dat niet zo goed.
Ik laat die borstel daar altijd links liggen.
 
Zo'n borstel die op je tuinslang is aangesloten vind ik ideaal om de velgen mee te doen. Dat is bij de Tesla overigens wel heerlijk, omdat je nauwelijks remt en vrijwel geen remstof hebt. Als ik het verschil zo zie moet ik toch wel heel lang met die remblokken/-schijven kunnen doen.
 
Al sinds 2013 zijn er meer dan 3000 Tesla's bij mij geweest.
Ik weet echt exact hoe die lak is en wat er gebeurd.
Ook hoe een Tesla na 1 maand er al uit kan zien qua (micro) steenslag.
Maar het gaat er ook om hoeveel waarde je hier aan hecht als berijder.
De een ziet het wel de ander ziet het niet gelijk.
Maar op zwarte basis lak van Tesla ga je het echt op ten duur altijd zien.

Ik zou zeggen volg onderstaande link en lees het eens door, daar staat heel veel informatie in.

Wat zijn nu eigenlijk de verschillen in lakbescherming
 
Ik heb al vanaf de eerste week en nare steenslag op mijn a-stijl. Stukje lak van ongeveer een halve cm2 gewoon verdwenen. Zwarte grondverf er onder is zichtbaar.

Doordat ik een blauwe auto heb valt het haast niet op. Je moet het haast weten om het te zien. Ben nu wel erg blij dat ik uiteindelijk niet voor wit gekozen heb.
Ben er al iets minder blij om. Werd er vandaag op geattendeerd dat de zwarte verf die ik zag geen grondverf is, maar wsl uit een lakstift afkomstig is. Nu weet ik één ding zeker en dat is dat er, nadat ik de auto in ontvangst genomen heb, niemand met een lakstift in de buurt van mijn auto is geweest. Grrrr ....