Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadkabel Nog niet ontvangen

This site may earn commission on affiliate links.
Veel met Tesla gecommuniceerd over hoe lang het zou duren voordat ik eindelijk de toegezegde 7.5 meter kabel zou kunnen krijgen. Telefonische communicatie was ergens halverwege al afgekapt (zoals voor iedereen zo'n beetje). Dus verder per email. Na 2 of 3 emails 'back and forth' krijg ik opeens te horen dat ik 'helemaal geen recht heb op een 7.5 meter kabel en dat ik er wel op mag wachten maar dat die wsl nooit komt'. Ik kan wel een 4 meter kabel krijgen. Dus 3 maanden voor niks gewacht. Wil per mail reageren dat ik dan wel een 4 meter kabel op kom halen (ben er ook wel een keer klaar mee), maar dan blijkt het mail verkeer ook afgekapt te zijn (zoals voor iedereen zo'n beetje).

Maar goed, gisteren kwam ik toevallig langs SeC 020, dus maar even langs gegaan om 'eindelijk eens een laadkabel' in ontvangst te nemen. Mijn bezoek / het gesprek ging ongeveer als volgt:

Sta een minuut of 15 te wachten tot er iemand komt om te helpen.
Ik: Ik heb nog steeds geen kabel voor mijn auto die ik 29 maart opgehaald heb. Ik zou er eentje op kunnen halen.
Tesla: Om wat voor lengte kabel gaat het?
Ik: (enigszins verrast) 7.5 meter.
Tesla: Die leveren we niet.
Ik: Wat heb je dan wel?
Tesla: We hebben 4 meter.
Ik: En ....
Tesla: Huh? En wat?
Ik: Wat nog meer, behalve 4 meter?
Tesla: Niks. Alleen 4 meter.
Ik: Waarom vraag je dan om wat voor lengte kabel het gaat?
Tesla: Huh?
Ik: Laat maar. Doe maar 4 meter.
Tesla: Die hebben we nu niet.
Ik: Huh? Volgens de laatste mail kon ik hem ophalen. Ben er helemaal klaar mee.
Tesla: Moet ik er iemand bij halen?
Ik: Dat lijkt me wel handig ja.
Tesla gaat eerst een andere klant helpen.
Sta weer zowat 10 minuten te wachten.
Ik: Had je al iemand geroepen?
Tesla: Dat ga ik nu doen.
Zo'n 10 minuten later verschijnt Tesla #2 met een 4 meter kabel in een plastic tas "The very last one we have ..."
Sure. Ik heb maar niet gevraagd om een hoes of zo.

Maar goed, ik heb nu dus eindelijk eren kabel. Na 3,5 maanden en 11.000 km.


Klinkt alsof het prima lukt zonder kabel.........
 
Allemaal kosten besparingen.
Laadkabels van 7,5 (die ik nog gewoon kreeg paar maanden geleden zonder mopperen), kon kiezen tussen 4 en 7,5 (Tilburg).
Laadkabeltjes waren er ook gewoon.
Nu: Je krijgt niks meer aan kabels, moet alles kopen (ook de telefoonkabeltjes). Met heel veel zeiken krijg je misschien na paar maanden 4 meter kabeltje erbij. Software update laten pushen kost 65 euro.
Alle opleverpunten die genoteerd waren bij afhalen zouden uiteraard worden opgelost, kan je na dik 3 maanden een keer komen, wordt zo goed als alles weggewuifd met 'valt binnen de marge' en we kunnen het wel oplossen (zoals scheef stuur etc) maar dan gewoon tegen betaling (vele honderden euros).

Nee het gaat lekker daar bij Tesla.

Inmiddels van een heftige fanboy/promoter veranderd in iemand die tegen iedereen die er naar vraagt: ja het is een geweldige auto, maar het is een enorm k.u.*-bedrijf, verwacht NIKS van enige vorm van service en als je OOIT iets hebt met de auto, ben je f**cked en wordt je financieel uitgekleed.
 
Allemaal kosten besparingen.
Laadkabels van 7,5 (die ik nog gewoon kreeg paar maanden geleden zonder mopperen), kon kiezen tussen 4 en 7,5 (Tilburg).
Laadkabeltjes waren er ook gewoon.
Nu: Je krijgt niks meer aan kabels, moet alles kopen (ook de telefoonkabeltjes). Met heel veel zeiken krijg je misschien na paar maanden 4 meter kabeltje erbij. Software update laten pushen kost 65 euro.
Alle opleverpunten die genoteerd waren bij afhalen zouden uiteraard worden opgelost, kan je na dik 3 maanden een keer komen, wordt zo goed als alles weggewuifd met 'valt binnen de marge' en we kunnen het wel oplossen (zoals scheef stuur etc) maar dan gewoon tegen betaling (vele honderden euros).

Nee het gaat lekker daar bij Tesla.

Inmiddels van een heftige fanboy/promoter veranderd in iemand die tegen iedereen die er naar vraagt: ja het is een geweldige auto, maar het is een enorm k.u.*-bedrijf, verwacht NIKS van enige vorm van service en als je OOIT iets hebt met de auto, ben je f**cked en wordt je financieel uitgekleed.
En dat is ook precies wat ik ga zeggen tegen de twee heren die vanavond bij mij komen proef rijden (bij Tesla kunnen ze pas eind augustus terecht). Ik wil niet dat ze achteraf, als ze tegen hetzelfde aanlopen, bij mij komen klagen omdat ik niks gezegd heb.

Jammer, toch?
 
Tjonge tjonge... kabeltje van euro 200,- op auto van 55K gemiddeld, als ik zie wat mensen hier allemaal kopen voor hun Model 3.... maar kabeltje kopen......

En de kabel zit erbij (alleen niet altijd gelijk meegeleverd en kort), je neemt hem mee zonder kabel.... dus heb je geen kabel. Dus niet zeuren anders had je hem moeten laten staan.

Wil je een EV met kabel, koop dan een andere (kona en de niro krijg je hem er gelijk bij), duurt dan ongeveer een jaar voor je de kabel krijgt (met de auto ;)).
 
Tjonge tjonge... kabeltje van euro 200,- op auto van 55K gemiddeld, als ik zie wat mensen hier allemaal kopen voor hun Model 3.... maar kabeltje kopen......

En de kabel zit erbij (alleen niet altijd gelijk meegeleverd en kort), je neemt hem mee zonder kabel.... dus heb je geen kabel. Dus niet zeuren anders had je hem moeten laten staan.

Wil je een EV met kabel, koop dan een andere (kona en de niro krijg je hem er gelijk bij), duurt dan ongeveer een jaar voor je de kabel krijgt (met de auto ;)).

Ik héb een auto mét kabel gekocht. Alleen (tot maandag toe) niet geleverd gekregen. Omdat je Tesla heet moet je daar maar mee weg komen? Sorry, maar wat een onzinnige reactie :mad:
 
Na ruim 3 maanden wachten en een aantal email toch maar even langsgegaan bij SeC Eindhoven. De bij aflevering beloofde 7,5 meter kabel hadden ze niet, en volgens de lokale mensen kwamen die ook nooit meer.

Tja, dan maar die 4 meter Mennekes meegenomen, beter dan niks...

Ik had zelf al een goedkopere 4 meter 16A Type 2 kabel zelf gekocht en die is lichter en soepeler, die blijf ik toch maar gebruiken als een 32A kabel niet perse nodig is.
 
Tjonge tjonge... kabeltje van euro 200,- op auto van 55K gemiddeld, als ik zie wat mensen hier allemaal kopen voor hun Model 3.... maar kabeltje kopen......

En de kabel zit erbij (alleen niet altijd gelijk meegeleverd en kort), je neemt hem mee zonder kabel.... dus heb je geen kabel. Dus niet zeuren anders had je hem moeten laten staan.

Wil je een EV met kabel, koop dan een andere (kona en de niro krijg je hem er gelijk bij), duurt dan ongeveer een jaar voor je de kabel krijgt (met de auto ;)).

Ik wil niet te bot naar je zijn, maar....lezen is ook een kunst. Het gaat hier niet over een paar 100 euro. Het gaat over beloftes/toezeggingen die niet worden nagekomen en een slechte afhandeling van standaard klantenservice. Met als belangrijkste gevolg dat "Musketiers" huiverig worden het bedrijf aan te bevelen. Wat jammer is, aangezien de auto's geweldig zijn.

Afleverpunten wegwuiven als "binnen de marge" is opzich prima...wanneer tijdens het afleveren de marges kunnen worden opgelepeld. Let wel dat de CEO heeft geclaimd dat wanneer er afwijkingen zitten in bijvoorbeeld de "panel gaps", dat het meetinstrument nagekeken moet worden. Kleine dingen zijn niet erg, maar kunnen ergerlijk worden, zeker wanneer er zo onverschillig mee om wordt gegaan.

Zoals je aangeeft...het is een auto van tenminste 50k, geen pakje boter. Je mag op zijn minst aandacht verwachten en nagekomen afspraken. Lijkt me geen onhaalbaar drempelniveau.
 
  • Like
Reactions: Tozz and PaulusdB
Ik wil niet te bot naar je zijn, maar....lezen is ook een kunst. Het gaat hier niet over een paar 100 euro. Het gaat over beloftes/toezeggingen die niet worden nagekomen en een slechte afhandeling van standaard klantenservice. Met als belangrijkste gevolg dat "Musketiers" huiverig worden het bedrijf aan te bevelen. Wat jammer is, aangezien de auto's geweldig zijn.

Afleverpunten wegwuiven als "binnen de marge" is opzich prima...wanneer tijdens het afleveren de marges kunnen worden opgelepeld. Let wel dat de CEO heeft geclaimd dat wanneer er afwijkingen zitten in bijvoorbeeld de "panel gaps", dat het meetinstrument nagekeken moet worden. Kleine dingen zijn niet erg, maar kunnen ergerlijk worden, zeker wanneer er zo onverschillig mee om wordt gegaan.

Zoals je aangeeft...het is een auto van tenminste 50k, geen pakje boter. Je mag op zijn minst aandacht verwachten en nagekomen afspraken. Lijkt me geen onhaalbaar drempelniveau.

Heb je 100% gelijk in, maar als de auto accepteert zonder kabel is dat jouw probleem en niet dat van Tesla. Ze zullen hun best doen de kabel te bezorgen (maar kan 1 week of 3 maanden duren), dat wordt niet zwart op wit verteld.
Dus kun je kiezen, kabel kopen of wachten en gaan rommelen ...... ik wist het wel (ik kreeg 4m en gelijk een 7,5m gekocht, ik ga toch niet lopen zeuren om een kabeltje te gaan ruilen.....).

En je weet het van te voren ... koop dan een VW, dit is Tesla. Mijn model 3 heeft bij de frunk wat naden niet helemaal goed (uiteraard was dat binnen de marge), maar ja ik wist dat dit zou kunnen als je een Tesla koopt (me geïnformeerd en bewust besloten toch te kopen). Dus meegenomen, naar de plaatwerker op de hoek en klaar. Kost me minder tijd/geld en frustratie dan naar een service center rijden.

Bij tesla koop je een EV die de rest ver vooruit is in een kastje dat nog niet door een meestersmeubelmaker is gemaakt maar een meubelmaker.........als je dat niet weet leef je op een andere planeet.
 
Last edited:
Heb je 100% gelijk in, maar als de auto accepteert zonder kabel is dat jouw probleem en niet dat van Tesla. Ze zullen hun best doen de kabel te bezorgen (maar kan 1 week of 3 maanden duren), dat wordt niet zwart op wit verteld.
Dus kun je kiezen, kabel kopen of wachten en gaan rommelen ...... ik wist het wel (ik kreeg 4m en gelijk een 7,5m gekocht, ik ga toch niet lopen zeuren om een kabeltje te gaan ruilen.....).

En je weet het van te voren ... koop dan een VW, dit is Tesla. Mijn model 3 heeft bij de frunk wat naden niet helemaal goed (uiteraard was dat binnen de marge), maar ja ik wist dat dit zou kunnen als je een Tesla koopt (me geïnformeerd en bewust besloten toch te kopen). Dus meegenomen, naar de plaatwerker op de hoek en klaar. Kost me minder tijd/geld en frustratie dan naar een service center rijden.

Bij tesla koop je een EV die de rest ver vooruit is in een kastje dat nog niet door een meestersmeubelmaker is gemaakt maar een meubelmaker.........als je dat niet weet leef je op een andere planeet.
Ik moet hemel en aarde bewegen om Tesla zover te krijgen dat ze haar verplichtingen na komt en omdat ik daar problemen mee heb kom ik van een andere planeet? Echt, je reactie is eigenlijk te zot voor woorden.
 
Ok, thnx. Dus ik hoef niet op zoek naar 22 kw palen...

Overigens kan ik thuis een 22 kw aansluiting krijgen, met 3x32a aansluiting (wat ik overigens niet ga doen...). Dan heb je dus een andere kabel nodig? Bestaan die (zie ook eerdere vraag over aankoop goede kabel)?
 
Google is your best friend.
Laadkabel type 2, let wel op 3 fasen en 32 ampère. Die 32 ampère vanwege degelijkheid (en in Duitsland schijnen sommige publieke laadpalen dit te vereisen, vraag niet hoe en waarom).

Voorbeeld:

Type 2 - Type 2 Laadkabel 32A 3 fase

Thnx

Al veel via Google rond gesnuffeld, maar bomen ....bos;)

Als ik het dus goed begrijp (ben echt een leek op dit gebied...) is deze kabel ook geschikt voor de M3, alle AC palen ook met lagere laadsnelheid dan 22kw...en dus eigenlijk beter dan de kabel van Tesla (11kw)
 
Thnx

Al veel via Google rond gesnuffeld, maar bomen ....bos;)

Als ik het dus goed begrijp (ben echt een leek op dit gebied...) is deze kabel ook geschikt voor de M3, alle AC palen ook met lagere laadsnelheid dan 22kw...en dus eigenlijk beter dan de kabel van Tesla (11kw)
De kabel die je bij de Tesla krijgt (of hoort te krijgen) is ook 3 x 32 A (22 kW). Voordeel van die kabel:

Bij een 11 kW paal kun je 3 x 16 A = 11 kW laden.
Bij een 7.4 kW paal kun je 1 x 32 A = 7.4 kW laden.

Best of both worlds ;-)
 
  • Informative
Reactions: MLKRMR
F09EDCD9-641F-465E-999A-7393D8CB7FBC.png
Bij de Tesla kabel (M3) lees ik max 11kw