Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadrendement - ervaringen, metingen, tips

This site may earn commission on affiliate links.

jpgrolle

Dutch S60 owner since 2013
Apr 24, 2013
46
2
Netherlands
Nieuw draadje: niet over verbruik tijdens rijden, batterij opwarmen of vampire draw, maar over ervaringen met pure laadverliezen: het verschil tussen wat de meterkast of je smart charger je vertelt dat er naar de auto gaat, en wat er uiteindelijk in de accu komt.

Ik heb nu een paar keer gemeten en kom steeds op 77% uit, dus 23% verlies. Mijn Ampera zit op 79%, ik had verwacht/gehoopt dat de Tesla het beter zou doen. 77% betekent toch dat je 30% meer kWh verbruikt dan de auto aangeeft.

Wat voor ervaringen hebben anderen hiermee? Ik ben benieuwd of er grote verschillen zitten als gevolg van stroomsterkte en de ladingsgraad van de batterij. Ik laad zelf nu met een lolo op 13A naar een Model S met 60kWh accu.
 
Last edited:
Het laadvermogen gaat wel degelijk uit maken, ook de heating van het pack e.d.

Vaak is het wel zo, hoe hoger je laad vermogen, hoe hoger het rendement. Het zijn echter wel veel variabelen, want het kan ook weer uit maken of je Twin Chargers hebt of niet.

Zo zal je met een Twin Charger denk ik bij 3x32A het hoogste rendement hebben waar je bij een Single Charger bij 3x16A het hoogste rendement hebt.

Je hebt met 3x32A echter wel weer te maken met verlies in je kabels, dus daar moet je ook weer aandacht aan besteden.

Ook zal je tussen de zomer en winter verschillen zien.
 
Op welk vermogen laden jullie? Ik laad op 3x26A (eigenlijk 3x30A) en zie volgens mij >80%.

Ik laad met die lolo op een zielige enkelfase 220V, dus 1x13A (hoop dat er snel een nieuwe firmware komt die weer 16A mogelijk maakt).
Moet trouwens bekennen dat ik me in vier weken Model S rijden nog niet beperkt heb gevoeld door deze langzame laadmogelijkheid thuis.
Maar als het laadrendement voor 3-fasen duidelijk hoger is, zal dat een extra reden voor mij zijn om een laadstation aan te schaffen.
Dus laat maar komen die metingen!
 
na 1070km geeft de auto een gemiddelde van 240wh/km
op mijn kWH meter is er 321KWH door gegaan wat 300wh/km is en 25% verlies.
een deel hiervan is door het lang stil staan op de parking.
mijn dag dagelijks woon-werkverkeer is 8km rijden, 8 a 9 uur stil staan op de parking buiten en terug 8 km rijden.
ik verlies momenteel bij de huidige temperatuur van 5 a 7° ongeveer 12km op 8 uur (persoonlijk vindt ik dat redelijk veel bij deze tempertuur)

neen, ik heb de auto nog geen 66 dagen (x 16km =1070km) maar ik rij in het wilde weg wat rond in mijn vrije tijd.
hoe meer ik rond rij, hoe rendabeler het wordt:smile:
 
Ik heb dit ook gemerkt bij onze zoë. Daar meet ik verliezen van 30% , soms meer... Daarover mijn beklag gedaan bij renault. Ze begrijpen het zelf ook niet, zeggen ze...
Was net een wat langduriger meting begonnen voor de tesla, lees ik deze thread.
Ik ga mijn metingen doen in een verwarmde garage, bij powersaving modus, en zonder voorverwarmen. Ik zal posten als ik een paar honderd km erop heb zitten.

Goed om te lezen dat het anderen ook opgevallen is. Verbijsterd hoe laag de gerapporteerde rendementen zijn. Als dit bij alle ev's zo is, dat moet je dat misschien meetellen in het werkelijke verbruik. Dan komt de tesla dus op +/- 300Wh/km! Ook goed, maar dan is het tenminste transparant.

(Hebben we dus toch allemaal een 120KWh batterij.... ( in verbruik dan)
 
na 1070km geeft de auto een gemiddelde van 240wh/km
op mijn kWH meter is er 321KWH door gegaan wat 300wh/km is en 25% verlies.
een deel hiervan is door het lang stil staan op de parking.
mijn dag dagelijks woon-werkverkeer is 8km rijden, 8 a 9 uur stil staan op de parking buiten en terug 8 km rijden.
ik verlies momenteel bij de huidige temperatuur van 5 a 7° ongeveer 12km op 8 uur (persoonlijk vindt ik dat redelijk veel bij deze tempertuur)

neen, ik heb de auto nog geen 66 dagen (x 16km =1070km) maar ik rij in het wilde weg wat rond in mijn vrije tijd.
hoe meer ik rond rij, hoe rendabeler het wordt:smile:
Als je 300Wh/km afneemt en 240Wh/km verbruik dan heb je een verlies van 20%
 
Waar je dus eigenlijk harder over mag zeuren: Het laden gaat langzamer dan je zou willen! Hoe hoger het rendement, hoe meer energie de accu in kan ipv verloren te gaan.

Dit is trouwens wat de Tesla website zegt:


Ik ben benieuwd onder welke omstandigheden.

Het rendement van de lader zal hoger zijn bij een lagere laadstroom. Want hoe hoger de stroom, des te meer warmteontwikkeling in de lader en bedrading. Lijkt me dus gemeten met de laagst mogelijke stroomsterkte.

Thuis laadt ik meestal met 8A en 3 fasen, dat is voldoende voor een volle accu de volgende morgen. Gemiddeld trek ik ongeveer 20% meer uit het stopcontact dan dat er in mijn accu terechtkomt.
 
Ik heb thuis een oplader via ENECO, 3X16A dus kan ik met 26A laden van de 32A. Ik laad dan met 228V tot 232V @ 26A. De laadsnelheid loopt dan op tot 101km/u charging. Ik dacht dat je pas bij 32A met 100km/u oplaadt. Betekent dit dat wanneer de beperking opgeheven is bij de volgende release, ik dan bij 32A met meer dan 100km/u oplaad?
 
Het rendement van de lader zal hoger zijn bij een lagere laadstroom. Want hoe hoger de stroom, des te meer warmteontwikkeling in de lader en bedrading. Lijkt me dus gemeten met de laagst mogelijke stroomsterkte.

Thuis laadt ik meestal met 8A en 3 fasen, dat is voldoende voor een volle accu de volgende morgen. Gemiddeld trek ik ongeveer 20% meer uit het stopcontact dan dat er in mijn accu terechtkomt.
Dat zou je denken, maar het gaat hier om het rendement van de lader zelf. Die is vaak het hoogst als je op een zo hoog mogelijk vermogen laad.

Het is echter zo dat enkel onze tests dit kunnen uit wijzen.
 
Ik heb op 3 fase - 20A opgeladen vannacht:

Ik heb 46.5 kWh verbruikt op de teller en 44kW op de teller in de auto. Dan kom ik op een laadrendement van 94%.
Ik heb nadien ook nog de standverwarming opgezet en nog 1.5 kWh gebruikt die de auto niet geregistreerd heeft.

Nu nog vergelijken met wat ik vandaag verbruikt heb.