Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden gezakt naar 3x15A

This site may earn commission on affiliate links.
Maarja, het verschil tussen gemiddeld en actueel is alleen bij SuC's niet marginaal (want elders toch over het hele traject vrijwel constant).

Nu we het erover hebben en aannemend dat Tesla meeleest: het zou fijn zijn als juist wel de actuele laadsnelheid in km/u zichtbaar wordt gemaakt. Ik wil meteen zien hoeveel km's het me 'per minuut' oplevert als ik nog aan de SuC blijf, bijvoorbeeld. Of: als ik genoeg heb geladen om de volgende leg te rijden op 100 km/u gemiddeld, maar de auto staat nog met ruim meer dan 200 km/u te laden, dan kan wachten zin hebben, omdat je daarna door sneller te rijden de verloren wachttijd kunt goedmaken. Zoiets.

Ik heb geen ingebouwde pocketcalculator en moet dergelijke exercities dus brainmatig doen. Voor welke soort informatie of berekening is kW wel nuttig (behalve natuurlijk om te zien hoeveel vermogen er wordt geleverd)?
 
Last edited:
Persoonlijk heb ik meer affiniteit met km/u dan kW.

Ben het ook met Keezje eens dat de actuele laadsnelheid interessanter is dan de gemiddelde laadsnelheid. Denk dat ik en anderen met mij dan in sommige gevallen eerder zullen vertrekken bij de SuC dan dat wij nu doen omdat wij denken dat er nog best snel geladen wordt terwijl dat al niet meer zo is.
 
  • Like
Reactions: Cohiba and PaulusdB
Persoonlijk heb ik meer affiniteit met km/u dan kW.

Ben het ook met Keezje eens dat de actuele laadsnelheid interessanter is dan de gemiddelde laadsnelheid. Denk dat ik en anderen met mij dan in sommige gevallen eerder zullen vertrekken bij de SuC dan dat wij nu doen omdat wij denken dat er nog best snel geladen wordt terwijl dat al niet meer zo is.

+1. Vanochtend nog steeds met 15A en 47km/u thuis geladen, ook na de laatste software update. Niet zo spannend, maar als we hiermee weer collectief door Tesla worden beschermd dan had ik het graag geweten.
 
@Keezje dat heeft dan weer alleen maar zin als de auto je volgende bestemming/SuC weer weet, die moet je dus al ingepland hebben.
En dan zou het weer makkelijker zijn als hij meteen aangeeft - gegeven de huidige lading - hoe snel je naar die bestemming kan rijden en hoe lang je er dan over doet. En wat je snelheid mag/moet zijn als je 5 minuten wacht. Of 10 minuten. Of...
Soort statistiek eigenlijk :)
 
@robertvg, ik weet niet zeker of ik snap wat je bedoelt, maar ik weet zelf m.b.v. de tool van Merijn meestal heel goed hoeveel km's ik ga gebruiken (typical km's met correctie voor aangepaste :rolleyes: snelheid o.b.v. ervaring).

Aan de auto verklap ik bij de SuC niet waar ik naartoe ga, want ik verdenk het kreng ervan dattie dan op zeker moment met de control room gaat bellen dat de laadsnelheid op mijn stall wel wat omlaag kan.
 
  • Like
  • Funny
Reactions: Maarten and HWS
+1. Vanochtend nog steeds met 15A en 47km/u thuis geladen, ook na de laatste software update. Niet zo spannend, maar als we hiermee weer collectief door Tesla worden beschermd dan had ik het graag geweten.
Het gekke is dat bij mij dus dezelfde verlaging in laadsnelheid is opgetreden, maar nog altijd 16A wordt getoond...

Ik vroeg me ook af of het om bescherming gaat, maar heeft dat echt zin, 16A verlagen naar 15A, als je elders met 22kW of chademo laders evengoed meer vermogen op de lader kunt loslaten?
 
@Keezje Weet ook niet zeker of ik jouw 'wens' precies begreep, mijn opmerkingen over kw/km's gingen over AC laden, DC laden is een ander verhaal met z'n afnemende laadsnelheid.
Maar om een poging te wagen: als je wil weten of het zin heeft om langer door te laden omdat je dan sneller kan rijden: dan moet je dus de afstand weten die je gaat rijden. Als je 110 km/uur wil rijden ipv 100 km/uur (beide met een bijbehorend verbruik) over een afstand van 100 kilometer verbruik je in het laatste geval 19kwh bij typical 190wh/km, in het eerste geval laten we zeggen 20kwh, je moet 1kwh extra laden. Als de nog te rijden afstand 150km is wordt het een ander verhaal.
De verhouding extra wachttijd/extra benodigd vermogen bij bepaalde snelheden zou de auto in een grafiek aan je kunnen tonen maar het wordt wel erg gedetailleerd IMO en wellicht ook vragen om moeilijkheden.
 
@robertvg berekenen hoeveel ik nodig heb vind ik geen probleem, maar ik doe dat dus o.b.v. km's en niet op basis van kWh's. Ik gebruik dus vaak de Tesla | Hoogte grafiek tool van Merijn om die km's in te schatten. Ik zou daar evengoed de benodigde kWh's uit kunnen halen, maar zo werkt het bij mij gewoon niet.

Als we het er met elkaar over eens zijn dat een gemeten gemiddelde eigenlijk geen info is waar je als bestuurder voor je rit iets aan hebt, dan kunnen we dus pleiten voor km/u actueel zoals ook kW actueel is.

(Misschien te off-topic, trouwens).