Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden in de Efteling is... net als een sprookje!

This site may earn commission on affiliate links.
Het argument tegen gratis laden is dat mensen die het niet nodig hebben de laadplaats toch gaan gebruiken. Voor iets dat gratis is doen mensen zotte dingen. Vraag je een prijs die net boven de kost van thuisladen ligt, dan beperk je dat fenomeen enorm.
Systemen om af te rekenen zijn er ondertussen meer dan voldoende. Voor de Efteling zou een tijdstarief onzin zijn maar kWh doorrekenen lijkt me zelfs in het belang van de EV rijder.
 
  • Like
Reactions: Steven
Nee, ruzie maken over 3 euro terwijl je 200 uitgeeft terwijl je ook nog eens 15 euro gratis stroom krijgt slaat wel ergens op.
Zoals anderen al schreven, het hele parkeerterrein staat schijnbaar regelmatig vol, als er dan 54 parkeerplekken wel gevuld kunnen worden, omdat er niet veel elektrische auto's zijn die dag, mag je daar dan nog steeds niet parkeren? Of als er een ICE parkeert mag iemand met een elektrische auto hier dan iets van vinden?

Ja ik ben er heel makkelijk in, parkeer lekker waar je wilt, maar ga dan niet zeuren om gratis stroom als er toevallig iemand anders geparkeerd staat.

De Efteling heeft massa's backup parking op drukke dagen. De backup parking is groter dan de gewone parking voor de entree. En als het zulke drukke dag is en je beland op de extra parking dan kom je niet eens te voet langs die parkeerplekken van elektrische wagens waar dan nog enkele vrij zouden zijn, want dan wandel je langs de fietsenstalling naar de entree.
 
De Efteling heeft massa's backup parking op drukke dagen. De backup parking is groter dan de gewone parking voor de entree. En als het zulke drukke dag is en je beland op de extra parking dan kom je niet eens te voet langs die parkeerplekken van elektrische wagens waar dan nog enkele vrij zouden zijn, want dan wandel je langs de fietsenstalling naar de entree.

Ook dat. Maar het gaat om het loslaten van oude waardes en de nieuwe klantbediening. En die investering loont anders zouden ze het in Roermond en Bataviastad en de duizenden andere lokaties echt niet zo doen.
 
Moeite met een nieuwe situatie en dus vasthouden aan het oude. Met onnodige verdienmodelletjes omdat Jantje hetzelfde moet krijgen als Pietje. Daarom hangt het land vol met metertjes.

Omdat het systeem niet vol te houden is, als er over 10 jaar reeds 25% van de wagens op de parking van de Efteling elektrisch zijn, gaan deze allemaal willen laden (want hoe ga jij beslissen wie het wel of niet nodig heeft), dan spreken we intussen niet meer van 54 laadpalen maar van duizend. Ik begrijp niet hoe jij daar een business case rond kan krijgen dat die dingen gratis kunnen laden en dat het voor de Efteling of eender welke zaak op zulk volume zelfs nog maar break even kunnen draaien. Tenzij we standaard de parkeerprijs voor iedereen met 5 euro naar boven doen inclusief voor zij die niet laden ter compensatie voor zij die toch zo graag gratis willen laden.

Er is hier nu al ophef over de afschaf van 2 gratis laadpalen, stel je voor dat de Efteling nu wel nog gratis laden aanbied en bij de volgende upgrade van het aantal palen beslist om het dan af te schaffen, dan is het nog moeilijker te slikken. En dat zulke frustratie dan nog moet komen van Tesla eigenaars die net een ton hebben betaald voor een auto, dat vind ik nog meer bijzonder. Dat je restaurants gaat kiezen op basis van gratis stroom terwijl je daar een menu binnen draait van 80 euro en een wagen van 100.000 euro voor de deur hebt staan. Dat we in dit begin tijdperk voor accommodatie nog kijken naar laadmogelijkheden, dat is een noodzaak (al is die voor Tesla rijders in dit geval steeds kleiner en kleiner aan het worden in Europa, maar is het eerder een gemak om een SUC over te slaan). Maar sommige laten hun leven precies meer leiden door hun wagen dan waar normaalgezien mensen pakweg een restaurant op kiezen.
 
  • Like
Reactions: MarcelS
Ow ja, over enkele jaren wordt trouwens de linkerhelft van de huidige parking ingenomen door het sprookjesbos. En de huidige rechterhelft van de parking wordt volledig VIP parking, de gewone parking komt dan te liggen op de huidige extra parking. Op die nieuwe gewone parking zullen dan hoogstwaarschijnlijk ook wel een pak laders geïnstalleerd worden. En wie weet krijgt de VIP parking (die natuurlijk extra kost) wel gewoon gratis laden er bij hé ;)
 
  • Like
Reactions: harrydijkstra
Nee, ruzie maken over 3 euro terwijl je 200 uitgeeft terwijl je ook nog eens 15 euro gratis stroom krijgt slaat wel ergens op.
.


Ik ga helemaal geen ruzie maken over 3 euro ... als je denkt dat dat het is dan moet je nog eens teruglezen..

Reageer slechts op je opmerking: " (..) dat ICE eigenaren zich niet irriteren aan dit type parkeerplaatsen. ."
Als
mensen zich al gaan irriteren als ze op 0,8% van de parkeerplekken niet mogen staan dan is er echt was mis met deze samenleving. Overigens, als het vol staat met 6.500 auto's dan zijn er ook echt wel 54 auto's die willen laden.

Ps. is m'n laatste
bijdrage hier
 
Ik ga helemaal geen ruzie maken over 3 euro ... als je denkt dat dat het is dan moet je nog eens teruglezen..

Reageer slechts op je opmerking: " (..) dat ICE eigenaren zich niet irriteren aan dit type parkeerplaatsen. ."
Als
mensen zich al gaan irriteren als ze op 0,8% van de parkeerplekken niet mogen staan dan is er echt was mis met deze samenleving. Overigens, als het vol staat met 6.500 auto's dan zijn er ook echt wel 54 auto's die willen laden.

Ps. is m'n laatste
bijdrage hier

Ik sluit me bij je aan met de opmerking dat ongetwijfeld het parkeertarief wel weer eens omhoog zal gaan en stel dat een gemiddelde EV bezoeker er 25 kWh laadt er dan €.1.50 per ladende auto wordt "geïnvesteerd" in duurzame bezoekers. Ga je bijvoorbeeld 3 € vragen voor gratis laden wordt je stroomverkoper en gelden er ineens allerlei (vooral fiscale) regeltjes. Volgens mij zit niemand daar op te wachten. Voor mij nu ook einde verhaal hier.
 
Ik ga helemaal geen ruzie maken over 3 euro ... als je denkt dat dat het is dan moet je nog eens teruglezen..

Reageer slechts op je opmerking: " (..) dat ICE eigenaren zich niet irriteren aan dit type parkeerplaatsen. ."
Als
mensen zich al gaan irriteren als ze op 0,8% van de parkeerplekken niet mogen staan dan is er echt was mis met deze samenleving. Overigens, als het vol staat met 6.500 auto's dan zijn er ook echt wel 54 auto's die willen laden.

Ps. is m'n laatste
bijdrage hier
Oh nee, niet jij persoonlijk, maar überhaupt iemand, mensen parkeren ook op invalidenparkeerplekken ook al zijn het er maar twee voor het hele winkelcentrum. Ze vervalsen er papieren voor, gaan op een ander zijn naam rijden, noem maar op. Nou dan verbaast het mij echt niet meer als ze gewoon op een EV parkeerplek gaan parkeren uit laksheid hoor.
 
Afgelopen zaterdag gingen wij eens langs bij de Efteling en ik had zo mijn bedenkingen naar aanleiding van dit draadje. Maar ik dacht ineens dat de titel niet cynisch bedoeld was, want een enorme rij laadpalen direct naast de ingang met een soort exclusieve toegangsweg langs alle files. Het leek inderdaad een sprookje. Super handig en heel netjes uitgevoerd. De commentaren van voorbijlopende mensen waren wel het te beste te negeren. Echt een luxe gevoel op deze manier.
 
Afgelopen zaterdag gingen wij eens langs bij de Efteling en ik had zo mijn bedenkingen naar aanleiding van dit draadje. Maar ik dacht ineens dat de titel niet cynisch bedoeld was, want een enorme rij laadpalen direct naast de ingang met een soort exclusieve toegangsweg langs alle files. Het leek inderdaad een sprookje. Super handig en heel netjes uitgevoerd. De commentaren van voorbijlopende mensen waren wel het te beste te negeren. Echt een luxe gevoel op deze manier.
F81422E9-3709-4457-8690-08FCBF35A9B5.jpeg
4F58813C-F69E-4607-9919-92F6F793301D.jpeg
BECF08AE-9E5F-4EF4-8233-FA83638C3CB5.jpeg
 
Enige nadeel, maar dat is van toepassing op de gehele parking, is dat deze nog dateert van héél lang geleden. De afmetingen zijn dus ook van toen, en met een Tesla is het niet altijd even leuk om te parkeren in die smalle plaatsen. Vooral als je midden in de dag terug wil vertrekken en de rij is niet leeg, dan kan het al wel eens héél krap worden als er enkele dikke konten over de meet staan. Ik durf daarom redelijk asociaal misschien wel al eens mij gewoon horizontaal parkeren ipv schuin.

Maar aan de foto hierboven te zien hebben ze de lijnen redelijke schuin getrokken en staat de Tesla er niet zo ver over. Het is misschien een idee om de rest van de parking ook lijnen te trekken.
 
Ook dat. Maar het gaat om het loslaten van oude waardes en de nieuwe klantbediening. En die investering loont anders zouden ze het in Roermond en Bataviastad en de duizenden andere lokaties echt niet zo doen.
Dat doen ze waarschijnlijk omdat Tesla dan gratis de laadpalen levert. Is de eerste jaren goedkoper om dan alleen de stroom te betalen, dan om zelf de apparatuur te moeten betalen en klanten via hun laadpas te laten afrekenen.
 
Ik ben afgelopen Donderdag naar de efteling geweest, ideaal dat kunnen laden. Wel een paar kleine opmerkingen cq. tips:

- De eerste parkeerwacht vroeg middels gebaren (2 vuisten tegen elkaar aan tikken) of ik moest laden. Ik bevestigde en mocht een andere route nemen dan ICE auto's. De tweede parkeerwacht (3 man sterk!) deden dat niet en verwezen mij (wist ik toen niet) door naar een parkeerbaan zonder laadpalen. De parkeervakken zijn klein en met slecht geparkeerde auto's er tussen was het zweten om de Tesla daar doorheen te wurmen om terug te kunnen komen. Kortom, maak aan elke parkeerwacht kenbaar dat je wil laden!

- Er is eigenlijk geen plek om te keren en dus moet je vooruit inparkeren waarbij ook de paal aan de voorkant (dus tegen de frunk) staat. Met de standaard (7 meter?) laadkabel lukte het maar net om aan te sluiten

- NewMotion pas werkt prima!
 
  • Informative
Reactions: basvk and Basvdpoel
Afgelopen week verbleven wij in het Bosrijk domain van de Efteling. De oudere laadpalen op die parking werkte slecht/niet. Op vraag heb ik dan mogen laden op de parking van het Loonsche land, die is voorzien van enkele ev-box palen. Laden werkte zonder laadpas.
 
Dus dan wurm je jezelf langs parkeerwachters en slechte aanwijzingen doorheen slecht geparkeerde auto's op veel te kleine parkeerplaatsjes naar de voorkant van de Efteling parkeerzone. Wat fijn, een hele rij laadpalen. Mmm, de paal geeft niet aan welke "Kaart" je precies moet voorhouden. Misschien mijn contactloze kredietkaart? Misschien een debet-kaart? Geen idee. Niks te vinden op de Efteling website. Ik rij met een Tesla. Ik heb geen andere pas. Had ik misschien 10 andere abonnementen moeten nemen bij allerhande laadpaalboeren in de hoop dat er eentje werkt voor die ene keer ik er eentje nodig had? Had ik misschien een half uur moeten zoeken naar een Efteling medewerker om toch maar de paal aan de praat te krijgen? Neen, echt niet.
Op de terugweg ben ik dan maar half uurtje gaan superchargen. We hebben eens rond gekeken op de andere parkeerplaatsen en naar schatting 1 auto op 4 wist een paal aan de praat te krijgen.

Het probleem zit niet enkel bij Efteling, het gaat overal zo. Er is een complete wildgroei aan pasjes en systemen en Het Werkt Gewoon Niet(tm).
 
Dus dan wurm je jezelf langs parkeerwachters en slechte aanwijzingen doorheen slecht geparkeerde auto's op veel te kleine parkeerplaatsjes naar de voorkant van de Efteling parkeerzone. Wat fijn, een hele rij laadpalen. Mmm, de paal geeft niet aan welke "Kaart" je precies moet voorhouden. Misschien mijn contactloze kredietkaart? Misschien een debet-kaart? Geen idee. Niks te vinden op de Efteling website. Ik rij met een Tesla. Ik heb geen andere pas. Had ik misschien 10 andere abonnementen moeten nemen bij allerhande laadpaalboeren in de hoop dat er eentje werkt voor die ene keer ik er eentje nodig had? Had ik misschien een half uur moeten zoeken naar een Efteling medewerker om toch maar de paal aan de praat te krijgen? Neen, echt niet.
Op de terugweg ben ik dan maar half uurtje gaan superchargen. We hebben eens rond gekeken op de andere parkeerplaatsen en naar schatting 1 auto op 4 wist een paal aan de praat te krijgen.

Het probleem zit niet enkel bij Efteling, het gaat overal zo. Er is een complete wildgroei aan pasjes en systemen en Het Werkt Gewoon Niet(tm).
Niet helemaal mijn ervaring. Leg een New Motion of Vandebron pas in je auto en probleem opgelost, toch? In heel NL publiek laden. Ook bij De Efteling. Of je nou een Tesla rijdt of een andere EV, een laadpas hoort toch bij je standaarduitrusting?
 
  • Like
Reactions: bartr and robertvg