Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden in Spanje

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben op dit moment op vakantie in Noord Spanje met de M3 long range, deze week Navarra en volgende week Cantabrië. Ik denk me goed te kunnen redden met Tesla superchargers en met andere chargers die toegankelijk zijn met een NewMotion abonnement.

De reis door Frankrijk ging prima, geladen bij superchargers in Senlis, Tours en Bayonne. We zitten nu vlak bij Estella en daar staat een charger van Iberdrola (50kwh) die toegankelijk is met NewMotion pas. Volgens mij heeft NewMotion recent een deal gesloten met Iberdrola waardoor dat charger-netwerk nu toegankelijk is.

Volgende week verwacht ik te kunnen laden bij de Supercharger bij Santander (Reocín om precies te zijn). Die is sinds half juni open. Ik schat zo in dat Daniël daar al wel geladen zal hebben...
 
Heeft er iemand ervaring met thuis laden in Spanje, via een gewoon stopcontact? We vertrekken binnen een weekje en horen nu van iemand (weliswaar met een ICE) dat er in het huisje slechts 7 ampère zou zijn en een Tesla er minstens 10 nodig heeft? Ik heb al eventjes gezocht op dit forum maar nog niet onmiddellijk iets gevonden...
 
1/3 van de huizen die wij gehuurd hebben waren "off grid" met zonnepanelen, accu's en inverter. Van die systemen kan je niet verwachten even een Tesla vol te gooien. Indien wel on grid vaak wisselende spanningen tot 194V. De Tesla op de laagste stand zetten helpt dan anders stopt het laden te vaak.

Thanks! Het is niet off grid maar blijkbaar gewoon een lage grid.

Als je zegt de auto op laagste stand zetten, dat is dan de ampèrage in het scherm als je hem oplaadt? Kun je daar ook de voltage aanpassen (heb nog nooit bekeken en mijn vrouw is nu weg met de auto...)

Nu, we hebben daar wel wat tijd dus in principe mag hij daar rustig voldruppelen...
 
Inderdaad, amperage mager zetten. Voltage kan je niet verlagen, wil je ook best zo hoog mogelijk.
Het kan zijn dat het laden af en toe stopt door een korte spanningsval. Normaal kan je dan gewoon weer starten door de kabel in- en uit te steken.
 
  • Like
Reactions: jsopreis
Wij staan nu in Reocín aan de SuC te laden, volgens de nav zijn er naar drie stalls van de acht beschikbaar, terwijl ik er alleen sta.
Dat kan wel kloppen, ik krijg namelijk max 59kW bij een lage accu, op vier verschillende stalls geprobeerd. Waarvan 1 helemaal niets gaf en de andere allemaal 59kW. Dat blijft tot half vol, daarna zakt het als normaal. Ik denk dat de netbeheerder niet meer kan/wil leveren. Dat schijnt nog wel eens een probleem in Spanje te zijn.
Verder kon ik gisteren in Frankrijk overigens met m’n oude 85kWh batterij als vanouds laden, dus geen versnelde afbouw van vermogen en geen beperking tot 100%
 
Ik ben bezig de vakantie voor 2020 te regelen. Ik vind het leuk om te regelen, en als je er vroeg bij bent is de keuze reuze. Eerste deel van de vakantie vindt plaats in Zuid Portugal. De reis daarheen is gecoverd met SUC's en ter plekke is de SUC een optie, maar zijn er ook mogelijkheden bij lokale intermarche's (Tesla DEC's). Tweede deel is een leukere puzzel: uiterste noorden van Portugal (Braganca), Santiago de Compostela, en Picos de Europa.
Kent iemand een goede laadlocatie in Santiago? Zowel de travelcard als newmotion app hebben niets.
 
Ik ben bezig de vakantie voor 2020 te regelen. Ik vind het leuk om te regelen, en als je er vroeg bij bent is de keuze reuze. Eerste deel van de vakantie vindt plaats in Zuid Portugal. De reis daarheen is gecoverd met SUC's en ter plekke is de SUC een optie, maar zijn er ook mogelijkheden bij lokale intermarche's (Tesla DEC's). Tweede deel is een leukere puzzel: uiterste noorden van Portugal (Braganca), Santiago de Compostela, en Picos de Europa.
Kent iemand een goede laadlocatie in Santiago? Zowel de travelcard als newmotion app hebben niets.
Het zijn er niet heel veel maar dit haal ik van
Schermafbeelding 2019-11-11 om 13.44.43.png
Stromtankstellen Verzeichnis | GoingElectric.de
 
  • Informative
Reactions: JoostG
Ik heb gisteravond de app van Iberdrola gedownload: Compostela is een witte vlek. Klaarblijkelijk worden gelovigen geacht te wandelen en niet eco friendly aan te komen rijden. ;)
Aangezien ik een redelijk modern hotel geboekt had, heb ik hen maar gevraagd of ze plannen voor een laadpaal hebben. Dat niet, maar € 10,00 per nacht extra werd mij geadviseerd de familievilla op het terrein te nemen. Die komt met privé parkeerplaats met een 'europees' stopcontact. Dan heb ik mooi 40 uur de tijd om de Tesla vol te laten druppelen.
 
Op dit ogenblik is Iberdrola 50Kw laders aan het plaatsen, een staat er nu in Finestrat, in de buurt van Benidorm.
Deze is ideaal voor mensen die, bijvoorbeeld met een SR+ naar zuid Spanje rijden want hij staat mooi tussen de Superchargers van Valencia en Murcia.

Echter, deze laders kunnen alleen worden gestart met een App die, in principe, niet voor inwoners van buiten Spanje te activeren is.

Hier het antwoord van Iberdrola:

Yes, you can use the charging stations with the SmartMobility APP. However, the APP doesn’t allow addresses that do not belong to Spain to be used for registration. You can solve it, by using the following address which belongs to Iberdrola:

Avd. San Adrian s/n 48003 Bilbao.

Regarding, the “roaming Chards” or other applications you mention, we still don’t have notice that are compatible with Iberdrola. Maybe in the near future they will. I apologize for the inconvenience.

I am at your disposal for everything else yo may need.

Best regards,

Ondanks vele Emails naar Iberdrola is het mij niet gelukt deze App geregistreerd te krijgen
 
  • Informative
Reactions: JoostG
Op dit ogenblik is Iberdrola 50Kw laders aan het plaatsen, een staat er nu in Finestrat, in de buurt van Benidorm.
Deze is ideaal voor mensen die, bijvoorbeeld met een SR+ naar zuid Spanje rijden want hij staat mooi tussen de Superchargers van Valencia en Murcia.

Echter, deze laders kunnen alleen worden gestart met een App die, in principe, niet voor inwoners van buiten Spanje te activeren is.

Hier het antwoord van Iberdrola:

Yes, you can use the charging stations with the SmartMobility APP. However, the APP doesn’t allow addresses that do not belong to Spain to be used for registration. You can solve it, by using the following address which belongs to Iberdrola:

Avd. San Adrian s/n 48003 Bilbao.

Regarding, the “roaming Chards” or other applications you mention, we still don’t have notice that are compatible with Iberdrola. Maybe in the near future they will. I apologize for the inconvenience.

I am at your disposal for everything else yo may need.

Best regards,

Ondanks vele Emails naar Iberdrola is het mij niet gelukt deze App geregistreerd te krijgen

Met jouw informatie is het mij inmiddels wel gelukt om te registreren in de app en ik kan een creditcard koppelen. Via QR code zou je laden kunnen starten.

De stappen die ik heb genomen: ‘ID others’ gekozen en daar paspoort nummer ingevuld. Regio Bizkaia (of wat daar op leek), ‘bilbao’, ‘bilbao’, straat zoals je aangeeft, zelf een huisnummer gekozen en 48003 als postcode. Ondanks allerlei foutmelding kreeg ik een email om registratie af te ronden. Daarna kon ik er in.
 
  • Like
Reactions: Sagitta013
Wij zijn deze zomer tot iets onder Valencia geweest, en geen enkel probleem gehad qua opladen of beschikbare superchargers. De locaties zijn niet echt heel sexy maar it does the job.

Aan het huisje dan toch kunnen laden op de laagste stand (5A) - ging tergend traag maar gezien we toch geen al te grote uitstappen hebben gedaan was dit wel ok. We zijn ook 1 keer naar de lokale Aldi gegaan om hem daar - gratis - te laden volladen. Was ook niet aan lichtsnelheden maar toch sneller dan aan het huisje :)

Ik ben nog niet veel zuidelijker gegaan dan Valencia maar heb de indruk dat het langs de kust best wel nog meevalt; in het binnenland wordt het soms wel spannend.
 
1573834906586_IMG_20191105_100855.jpg
Met jouw informatie is het mij inmiddels wel gelukt om te registreren in de app en ik kan een creditcard koppelen. Via QR code zou je laden kunnen starten.

De stappen die ik heb genomen: ‘ID others’ gekozen en daar paspoort nummer ingevuld. Regio Bizkaia (of wat daar op leek), ‘bilbao’, ‘bilbao’, straat zoals je aangeeft, zelf een huisnummer gekozen en 48003 als postcode. Ondanks allerlei foutmelding kreeg ik een email om registratie af te ronden. Daarna kon ik er in.
Ga ik ook proberen, de adviezen van Iberdrola sloegen 'kant nog wal' . Bij 'Others' had ik ook hun adres in Bilbao aangegeven, maar bij Provincia kreeg ik van hun iets heel anders Vickairy of zo iets.
Het zijn overigens mooie 50 Kw laders .
 
Last edited:
  • Like
Reactions: FireballAWD