Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.

Vanuit zoekactie bij deze post van jou terechtgekomen met mijn hulpvraag.
Weet jij (of wellicht iemand anders) of er een noob / beginners stappenplan is voor het installeren van Teslamate op mijn HA?

Als ik documentatie lees, kom ik direct teksten over docker installaties en installatie op linux, windows of macos (waar valt home assistent überhaupt onder?) Zoek dus een lekker straight forward stap-voor-stapplannetje wat ik braaf kan volgen.
 
Vanuit zoekactie bij deze post van jou terechtgekomen met mijn hulpvraag.
Weet jij (of wellicht iemand anders) of er een noob / beginners stappenplan is voor het installeren van Teslamate op mijn HA?

Als ik documentatie lees, kom ik direct teksten over docker installaties en installatie op linux, windows of macos (waar valt home assistent überhaupt onder?) Zoek dus een lekker straight forward stap-voor-stapplannetje wat ik braaf kan volgen.
Heb je HomeAssistant Integration | TeslaMate gezien?
 
Ik denk dat je begint met TeslaMate op te zetten. En eens dat klaar, dat je dan HA configureert om erop in te haken.
Home assistent is gewoon een soort vereenvoudigd besturingssysteem als ik t goed begrijp.

Ik gebruik HA ook voor het uitlezen van m’n warmtepomp. Daarvoor moest ik n soort pakketje installeren (vanuit n soort zelf installerend bestand) op de HA en daarna wat settings goedzetten. Dat was redelijk goed te doen.

Hier lijkt t veel meer handmatige stappen te zijn in een omgeving die ik niet echt beheers.

Vandaar de vraag of iemand een Jip en Janneke stappenplan heeft of weet te vinden.
 
Jip en Janneke: volg de instructies.

Je kan kiezen voor een manuele installatie op een Linux machine, of kiezen van installatie van het Docker image (een soort van virtuele machine) op een computer. Die computer kan ook virtueel zijn, of op je NAS, of op een Raspberry Pi.

 
Jip en Janneke: volg de instructies…..
Ik snap het punt van @ERvee wel. De instructies volgen is voor iemand met een IT achtergrond wellicht Jip en Janneke taal, maar voor iemand die geen affiniteit met IT heeft is het heel lastig te snappen wat je in de stappen moet doen en hoe je ze moet interpreteren.
De handleiding is dan wellicht in Jip en Janneke taal, maar dan niet in het Nederlands maar in een vreemde taal die door niet IT-ers moeilijk is te volgen.
 
Ik snap het punt van @ERvee wel. De instructies volgen is voor iemand met een IT achtergrond wellicht Jip en Janneke taal, maar voor iemand die geen affiniteit met IT heeft is het heel lastig te snappen wat je in de stappen moet doen en hoe je ze moet interpreteren.
De handleiding is dan wellicht in Jip en Janneke taal, maar dan niet in het Nederlands maar in een vreemde taal die door niet IT-ers moeilijk is te volgen.

Klopt. Ben zeker niet geheel onhandig maar dit vraagt imho echt wel wat ict skills.

Gaat goed komen. YouTube weet raad 😉
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Ik begrijp het even niet. Het kan (jammer genoeg) niet simpeler uitgelegd worden. Het is geen app die je op je telefoon eenvoudig installeert; je hebt, zoals in de instructies staat, een computer (virtueel of echt) nodig die altijd aan staat, met toegang naar het internet, en daarop Docker installeren.

De installatiehandleiding zegt zelfs hoe je Docker moet installeren, als je de link volgt.


De advanced guides leggen daarnaast uit hoe je je installatie kan plaatsen op computers die ook vanaf het internet te bereiken zijn (zoals in Google Cloud, Microsoft Azure, ergens een virtuele computer die je bij een andere aanbieder huurt) en hoe je die dan kan beveiligen (door een reverse proxy te maken met Traefick of Apache2 als HTTP server), SSL en HTTP basic authentication.

Eerlijk: mijn eerste Docker image was waarschijnlijk Teslamate. Ik heb geleerd met Docker te werken door de Teslamate handleiding te volgen.
 
Sja, het is geen kant en klaar pakket dat je gewoon download en eens op klikt op je Windows computer.

Het is gemaakt om continu te draaien, want het moet continu draaien.

Dat is de meerwaarde van TeslaFi en andere apps die voor jou die computer doen draaien. Daarom ook dat Teslamate gratis is.

Er is overigens iemand die voor jou die computer draait met Teslamate op, maar ik weet niet of je die kan integreren in je HomeAssistant.

 
Vanuit zoekactie bij deze post van jou terechtgekomen met mijn hulpvraag.
Weet jij (of wellicht iemand anders) of er een noob / beginners stappenplan is voor het installeren van Teslamate op mijn HA?

Als ik documentatie lees, kom ik direct teksten over docker installaties en installatie op linux, windows of macos (waar valt home assistent überhaupt onder?) Zoek dus een lekker straight forward stap-voor-stapplannetje wat ik braaf kan volgen.
De eerste vraag is hoe je HA geïnstalleerd hebt momenteel, zie Installation

Ik neem aan dat je gewoon de makkelijkste weg hebt gekozen en HA OS op een Raspberry hebt draaien. In dat geval kun je Teslamate niet op dezelfde Raspberry installeren.

De eenvoudigste manier om Teslamate te draaien is in een Docker container, bijvoorbeeld op een NAS die dat ondersteunt, zoals in mijn geval een QNAP. Of je installeert Docker op een tweede Raspberry Pi die Raspberry Pi OS draait.

Vervolgens gebruik je de Tesla Custom Integration om Teslamate te integreren met HA.

Simpeler kan ik het helaas niet maken...
 
Het probleem is dat 'teslamate' een set IT-hulpmiddelen is. Een database, software om dingen te doen, een display-engine (Grafana) en dit zijn allemaal 'server-side' dingen.

Wat de instructies hier zijn voor het opzetten van een server en het implementeren en beheren van de servercomponenten daarop. Instructies hiervoor kunnen niet eenvoudiger zijn dan wat daar wordt gegeven.

Als je iets eenvoudiger wilt, kan ik Tessie aanbevelen. Het is een app op de telefoon en het horloge, en een website. Kan automatiseringen uitvoeren, maar ik weet niet of er sprake is van HA-integratie.

Het kost USD 5 per maand of 200 voor de hele levensduur