Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Lease & gegarandeerde restwaarde

This site may earn commission on affiliate links.

ramonneke

Active Member
Moderator
Apr 26, 2018
4,915
3,605
Rotterdam
De gegarandeerde restwaarde is iets aparts, het is regeling bij een operation lease overeenkomst. Aan het einde van de leaseduur kan de auto verkocht worden aan Tesla voor een vastgestelde prijs. Handig als de marktprijs lager is, maar wat als de prijs hoger is?

Welke prijs moet je dan voor de auto betalen als je deze zou willen overnemen? Is dit dan dezelfde prijs, of moet je dan de marktconforme prijs betalen?
 
Het is een minimale inruilprijs zodat je altijd de slottermijn kan betalen. Als je de auto zelf wilt houden dan moet je dat aan de leasemaatschappij betalen als slottermijn. Zo kunnen de maandelijkse termijnen lekker laag blijven. Als de marktwaarde meer geworden is dan de garantieprijs dan hou je geld over. Over het algemeen geeft Tesla heel weinig terug voor een tweedehands auto dus zal de marktwaarde waarschijnlijk hoger zijn.
 
Zoals je zelf al zegt, het is niet iets voor een (financiele) lease constructie maar een contract tussen jou en Tesla.

Je hebt de optie om haar aan Tesla te verkopen maar het hoeft dus niet. Als je er ergens anders meer voor kan krijgen dan staat je dat volledig vrij en is de meerwaarde voor jou.

De lease overeenkomst zegt alleen dat de laatste termijn een x bedrag is, waarbij x in dit geval even groot is als de gegarandeerde restwaarde. Wat er ook gebeurt, dat is het bedrag dat je aan de lease maatschappij moet betalen waarna de auto van jou is. Wil je de auto niet houden kun je hem dus aan Tesla teruggeven voor het bedrag in de restwaarde overeenkomst.

Oftewel je loopt geen financieel risico, je hebt wel een extra kans op meerwaarde :)


Screen Shot 2018-07-10 at 16.18.59.png


En dit is de tekst van de restwaarde overeenkomst;

Welkom bij de Tesla Familie! Uw voertuig zoals hierboven geïdentificeerd (“Voertuig”) komt in aanmerking voor onze gegarandeerde restwaarde ("Tesla Gegarandeerde Restwaarde"). De Tesla Gegarandeerde Restwaarde houdt in dat Tesla Motors Netherlands B.V. (“Tesla”) u de optie biedt om uw Voertuig na hierboven gespecificeerde looptijd aan Tesla te verkopen tegen een vooraf vastgestelde prijs ("Verkoopprijs"). In de periode van de laatste 30 dagen van uw contract, vanaf de Garantie Effectieve Datum (zoals hierboven gespecificeerd), heeft u de optie om uw Voertuig aan Tesla te verkopen voor de Verkoopprijs.
 
Dus met de bank sluit je een lening af, de laatste termijn verwacht de bank het restant. Tesla staat hiervoor garant als je de auto aan hen verkoopt. Wil je deze zelf verder rijden dien je zelf dit restant over te maken. Als de auto dus meer waard is zou je dit bedrag dus zelf betalen en dus overnemen en of houden of door verkopen. Mocht de waarde lager zijn dan neem je genoegen met de restwaarde die Tesla biedt.
 
Dus met de bank sluit je een lening af, de laatste termijn verwacht de bank het restant. Tesla staat hiervoor garant als je de auto aan hen verkoopt. Wil je deze zelf verder rijden dien je zelf dit restant over te maken. Als de auto dus meer waard is zou je dit bedrag dus zelf betalen en dus overnemen en of houden of door verkopen. Mocht de waarde lager zijn dan neem je genoegen met de restwaarde die Tesla biedt.
Klopt helemaal.
 
Hebben jullie een bewijs gekregen van de gegarandeerde restwaarde toen jullie recent het contract afsloten bij DLL? Ik kan dit nergens terugvinden. Ik heb het idee dat de restwaarde die nu vermeld wordt op de site lager is dan toen ik in mei het contract afsloot.
Ik heb een 'Gegarandeerde restwaarde' pdf in mijn Tesla account staan met een prijs erop. Dit was een maand of zo na aankoop zichtbaar.
 
Ik heb een 'Gegarandeerde restwaarde' pdf in mijn Tesla account staan met een prijs erop. Dit was een maand of zo na aankoop zichtbaar.
Aha, na enig zoeken ook gevonden! Dank! Wat een geweldig leerzaam forum is dit toch!

Hebben jullie ook de indruk dat de gegarandeerde restwaarde een stuk gedaald is? Wanneer ik nu een vergelijkbare auto zou bestellen dan is bij een gelijk aantal kms per jaar na 5 jaar de restwaarde meer dan 20.000€ lager .
 
Aha, na enig zoeken ook gevonden! Dank! Wat een geweldig leerzaam forum is dit toch!

Hebben jullie ook de indruk dat de gegarandeerde restwaarde een stuk gedaald is? Wanneer ik nu een vergelijkbare auto zou bestellen dan is bij een gelijk aantal kms per jaar na 5 jaar de restwaarde meer dan 20.000€ lager .
voorheen was het toch zo:
50% op base
41% op extras

is dit nu anders begrijp ik?
 
41% over alles.
Mijn gegarandeerde restwaarde is 37% van de totale aankoopprijs (maar had korting vanwege voorraadwagen, 35% van prijs zonder korting). Verder heb ik geen aanbetaling gedaan, weet niet of dat uitmaakt voor slottermijn (en dus restwaarde) of alleen voor het maandbedrag.
Wanneer ik nu een MS zou kopen met 10.000 aanbetalen en 25.000 km p jr, dan is de slottermijn (en ik neem aan de gegarandeerde restwaarde) nog maar 18%!
Of maak ik een denkfout?
 
Mijn gegarandeerde restwaarde is 37% van de totale aankoopprijs (maar had korting vanwege voorraadwagen, 35% van prijs zonder korting). Verder heb ik geen aanbetaling gedaan, weet niet of dat uitmaakt voor slottermijn (en dus restwaarde) of alleen voor het maandbedrag.
Wanneer ik nu een MS zou kopen met 10.000 aanbetalen en 25.000 km p jr, dan is de slottermijn (en ik neem aan de gegarandeerde restwaarde) nog maar 18%!
Of maak ik een denkfout?

Uiteraard maakt ook je aantal km's uit die je opgeeft. Daardoor zullen er waarschijnlijk verschillen de percentages in omloop zijn.
 
Gegarandeerde restwaarde heeft niets met aanbetaling en slottermijnen te maken, Het is simpelweg het bedrag dat Tesla je minimaal geeft als je de auto aan hun verkoopt op de afgesproken datum en de afgesproken condities.

Ik zie vaker op het forum ( en in mijn omgeving) dat financieringszaken lastig zijn.

Het maakt Tesla niet uit of jij de auto cash betaalt, operational lease, finacial lease of wat dat dan ook. Zij krijgen van jou (of indirect de leasemaatschappij) het bedrag.

Jijzelf sluit met financial lease in wezen een soort lening af. Over het bedrag wat je leent betaal je rente. Die rente kan je verlagen door een deel aan te betalen. Soms eist de leasemaatschappij een minimaal bedrag, soms ook niet. Je kan ook zelf beslissen om meer aan te betalen en dus minder te lenen.

Het tweede deel zit hem in de slottermijn. De slottermijn is niets anders dan een afspraak met je leasemaatschappij over wanneer jij het geleende geld terugbetaald. Ieder maand een deel, of iedere maand wat minder en aan het eind een plukje.

Even heel ruwweg een voorbeeld:

Een Tesla van 120.000 euro. Financial lease vijf jaar dus 60 maanden. Per maand betaal je dan 2.000 euro (plus rente!) en na die vijf jaar is de Tesla helemaal van jou.

Stel nou dat je weinig eigen geld hebt en zegt: restwaarde is 60.000. Dan betaal je vijf jaar lang iedere maand 1000 euro (plus rente) en na die vijf jaar verkoop jij je auto en hoopt dan dat die 60.000 euro waard is zodat jij dat bedrag dan aan de lease maatschappij kan betalen.

Heb je wat eigen geld dan kan je ook een aanbetaling doen (aan Tesla) waardoor je te lenen bedrag minder wordt. Stel dat je 30.000 euro aanbetaalt en de restwaarde op 30.000 stelt dan betaal je dus maandelijks weer die 1.000 euro (plus rente) en aan het eind 30.000 euro.

Waar zit nu het verhaal van de restwaarde versus slottermijn? Als Tesla garandeert dat je voor deze auto minimaal 40.000 terugkrijgt kan je de slottermijn met een gerust geweten op maximaal 40.000 zetten. Je weet zeker dat je dan aan het einde van de looptijd van je schuld aan de leasemaatschappij af bent.

Je de slottermijn ook wat lager zetten, dan hou je wt geld over, of wat hoger en dan loop je het risico dat je bij moet betalen. Maar dat hangt er vanaf hoeveel risico je kan nemen.