Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Lease & gegarandeerde restwaarde

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn gegarandeerde restwaarde is 37% van de totale aankoopprijs (maar had korting vanwege voorraadwagen, 35% van prijs zonder korting). Verder heb ik geen aanbetaling gedaan, weet niet of dat uitmaakt voor slottermijn (en dus restwaarde) of alleen voor het maandbedrag.
Wanneer ik nu een MS zou kopen met 10.000 aanbetalen en 25.000 km p jr, dan is de slottermijn (en ik neem aan de gegarandeerde restwaarde) nog maar 18%!
Of maak ik een denkfout?

Was mij inderdaad ook al opgevallen! Restwaardegarantie van 18% lijkt me nauwelijks interessant. Je ziet de tarieven per maand dan ook met honderden euro’s stijgen. Of dat nu te maken heeft met het toch niet meer kunnen leveren in 2018 of dat Tesla twijfelt over de restwaardes van hun eigen producten
 
Was mij inderdaad ook al opgevallen! Restwaardegarantie van 18% lijkt me nauwelijks interessant. Je ziet de tarieven per maand dan ook met honderden euro’s stijgen. Of dat nu te maken heeft met het toch niet meer kunnen leveren in 2018 of dat Tesla twijfelt over de restwaardes van hun eigen producten
Dat klopt niet. De gegarandeerde restwaarde wordt door Tesla door gegeven. De slottermijn is voor DLL. Beide hebben dus niets met elkaar te maken.

DLL wil dat er meer schuld afgelost wordt en daarom is de slottermijn lager geworden. De gegarandeerde restwaarde is onveranderd
 
Was mij inderdaad ook al opgevallen! Restwaardegarantie van 18% lijkt me nauwelijks interessant. Je ziet de tarieven per maand dan ook met honderden euro’s stijgen. Of dat nu te maken heeft met het toch niet meer kunnen leveren in 2018 of dat Tesla twijfelt over de restwaardes van hun eigen producten
Ik vermoed het laatste. Over 5 jaar is de concurrentie van de model S echt een stuk groter dan nu, al is het alleen al uit eigen fabriek met een Model 3 en Model Y. Verder zijn de classics van nu ook niet echt populair meer, nu de fiscale voordelen verdwijnen. Vergelijk wat er nu gebeurd met de Volvo V60 PIH. Met 25.000 km/ jr is de brutto afschrijving meer dan 60.000€ in 5 jaar geweest, ofwel > 1000€/ maand! Ben blij dat ik nu weet waar ik over 5 jaar aan toe ben met de gegarandeerde restwaarde, hoewel dit wel een financieel risico voor Tesla is, wanneer ze deze constructie wereldwijd voeren.
 
Mijn gegarandeerde restwaarde is 37% van de totale aankoopprijs (maar had korting vanwege voorraadwagen, 35% van prijs zonder korting). Verder heb ik geen aanbetaling gedaan, weet niet of dat uitmaakt voor slottermijn (en dus restwaarde) of alleen voor het maandbedrag.
Wanneer ik nu een MS zou kopen met 10.000 aanbetalen en 25.000 km p jr, dan is de slottermijn (en ik neem aan de gegarandeerde restwaarde) nog maar 18%!
Of maak ik een denkfout?

De slottermijn bepaal je zelf deze mag ook nul zijn. De gegarandeerde restwaarde staat daar uiteraard volledig los van.

De slottermijn heeft immers te maken met de financiering en de afspraken die je met de financieringsmaatschappij maakt. De gegarandeerde restwaarde is een afspraak die je maakt met Tesla.

Uiteraard wenst de financieringsmaatschappij nooit een slottermijn aan te gaan welke groter is dan de gegarandeerde restwaarde. Kleiner is uiteraard weer geen probleem.
 
Gegarandeerde restwaarde heeft niets met aanbetaling en slottermijnen te maken, Het is simpelweg het bedrag dat Tesla je minimaal geeft als je de auto aan hun verkoopt op de afgesproken datum en de afgesproken condities.
Het enige nadeel vond ik dat het wel gekoppeld was aan de eis voor financial lease. Ik had eigenlijk de liever gewoon aangeschaft, maar dan heb je de optie voor de gegarandeerde restprijs niet meer. Als ik de verkoper goed begreep was dat iets van De Lage Landen (financial leasemaatschappij die Tesla zelf aanbied) en niet zozeer van Tesla zelf. Maar ik weet niet hoe goed de verkoper op de hoogte was van dit soort zaken. Was vooral een wat gladde autoverkoper, zoals je je een autoverkoper vaak voorstelt.

Toen ik de auto kocht (2 weken geleden) begreep ik dat er nog maar een aantal slots beschikbaar waren voor mijn restwaarderegeling (circa 37%) en dat die waarschijnlijk gehalveerd ging worden. Ik weet niet of het een verkoop-push was, maar als het nu 18% is, dan is het inderdaad niet meer interessant.
 
Ik heb even met Tesla gebeld en er is voldoende voorraad, maar de gestegen tarieven hebben te maken met de gestegen rentes. Nu 2,49% en inderdaad de door Lage Landen gehanteerde lagere restwaardes. Tesla zelf geeft nog de hogere restwaarde garantie, maar LL neemt deze niet over in hun financial lease calculaties. Door de lage restwaardes wil Lage Landen geen enkel risico meer lopen denk ik gezien de grote aantallen aanvragen. Vreemd genoeg blijft het eigenlijke risico bij een Financial Lease bij de eigenaar van de auto liggen, en loopt LL maar zeer beperkt risico.
 
Ik had eigenlijk de liever gewoon aangeschaft, maar dan heb je de optie voor de gegarandeerde restprijs niet meer.

Nu zit je met financial lease op 2.5% à 5 jaar = 12.500 EUR aan rente voor een gegarandeerd restwaarde. De restwaarde overigens is ook gekoppeld aan je eindtermijn. Wil je de auto overnemen is het bedrag even groot. De restwaarde is enkel interessant bij verkoop na de lease periode en je vermoed dat de kans zeer groot is dat de verkoopwaarde dus riant onder af zal wijken.
 
Nu zit je met financial lease op 2.5% à 5 jaar = 12.500 EUR aan rente voor een gegarandeerd restwaarde. De restwaarde overigens is ook gekoppeld aan je eindtermijn. Wil je de auto overnemen is het bedrag even groot. De restwaarde is enkel interessant bij verkoop na de lease periode en je vermoed dat de kans zeer groot is dat de verkoopwaarde dus riant onder af zal wijken.
De restwaarde vind ik best een groot risico. Op dit moment zijn de restwaardes prima, maar dat komt ook door de fiscale voordelen die er op zitten en dat het aanbod aan goede EV's relatief klein is. Ik verwacht dat de komende jaren er steeds meer aantrekkelijke EV's op de markt komen en ook de prijzen naar beneden zullen gaan.

De kosten van 12.5K in de lease is natuurlijk niet helemaal eerlijk, want ik heb het geld nu natuurlijk beschikbaar en kan ik ook elders investeren. Een redement halen van 2.5% is (met een beetje risico) vaak wel haalbaar.
 
  • Informative
Reactions: woes
Ik verwacht zelf ook dat de restwaarde de komende 5 jaar zal afnemen. De Model 3 komt op de markt en vanaf 2020 gaan veel meer merken met EV's komen. De Model S/X is dan minder uniek en door marktwerking en andere prijsklassen zullen de prijzen dalen. De Tesla Gegarandeerde Restwaarde vind ik dan ook wel een interessante 'restwaarde verzekering'.

De overeenkomst stelt wel als voorwaarde: Het Voertuig dient te worden onderhouden zoals bepaald in Tesla’s aanbevolen onderhoudsschema. Strikt genomen dien je dus echt het service programma te volgen om aan de voorwaarden te voldoen. Nou vind ik de frequentie van de service programma's redelijk veel (voor een EV) en vaag (vb Inspectie op meerdere punten). Ik verwacht in 5 jaar 160.000 km te rijden en dit zou me 5200 euro aan service programma's kosten.

De slotvraag hierbij is, ligt de verwachte restwaarde hoger dan de Tesla Gegarandeerde Restwaarde minus de service programma kosten. Ik schat zelf van wel. Als ik naar de restwaarde van mijn Volvo V60 plugin hybrid kijk, lag deze ook beduidend lager als ik vijf jaar geleden had ingeschat. Maar goed, ik heb nog even tijd tot de 20.000 km om na de te denken over een vooraf betaald onderhoudsplan :p
 
Wat ik me afvraag is of er iemand hier (early adapters) ooit gebruik heeft gemaakt van de regeling? Volgens mij zouden er nu ongeveer een x-aantal classic model S autos 5 jaar oud zijn. Was deze regeling er toen ook al?
Ik vermoed dat zelf verkopen in deze gevallen meer oplevert?
 
Nu Audi en Range Rover allebei ook een EV hebben gelanceerd valt wel op dat Tesla behoorlijk in het premium segment zit qua prijsstelling. Een Model X 75D is duurder dan een Audi e-Tron en daarbij heeft de Audi een 95kWh accu. Nu staat Audi niet bekend om zijn rijke uitrusting, maar de verwachting is dat het bij de e-Tron redelijk in orde zal zijn. Daarbij staat de afwerking van Audi op een stuk hoger niveau dan bij Tesla. Ook de andere premium merken komen met EV's en over 5 jaar zal je als EV-rijder een veel grotere keuze hebben.

Buiten het feit dat de toekomst van Tesla best wat onzeker is (hoge schuld en beurswaardering versus winst/omzet is ondanks de tweets van Elon Musk nog steeds erg hoog) ben ik ook van mening dat Tesla echt wel wat stappen moet gaan zetten m.b.t. kwaliteit. Restwaarde van de premium merken zal dan ook beter zijn dan van Tesla. Je merkt toch aan best wat zaken dat het een Amerikaanse wagen is en dat vind ik over het algemeen geen pluspunt.

Ik begreep van een monteur van het SeC dat vooral de 40K, 80K en 120K beurten belangrijk zijn. Die andere zou je prima kunnen overslaan als je zelf banden, remmerij, ... een beetje in de gaten houdt. Helaas zit je voor gegarandeerde restwaarde wel aan deze beurten vast. Behalve de prijsstelling van onderhoud vind ik ook de reisafstand naar het SeC vervelend. Maar gezien de te verwachten restwaarde doe ik het toch maar...

Als je alle beurten moet doen schijnt een onderhoudsprogramma wel goedkoper te zijn.
 
50 euro goedkoper op 3 jaar / 3x plan?
200 euro goedkoper op 4 jaar / 4x plan?

Mijn eerste beurt van precies 600 Euro namelijk. Ik ga er even vanuit dat de overigen dan ook zullen zijn.


  • 3-Year Maintenance Plan
    Total of 3 annual service inspections
    Each inspection performed every 12 months/20,000 km
    Learn more

    € 1.750

  • 4-Year Maintenance Plan
    Total of 4 annual service inspections
    Each inspection performed every 12 months/20,000 km
    Learn more

    € 2.600



 
Hebben jullie een bewijs gekregen van de gegarandeerde restwaarde toen jullie recent het contract afsloten bij DLL? Ik kan dit nergens terugvinden. Ik heb het idee dat de restwaarde die nu vermeld wordt op de site lager is dan toen ik in mei het contract afsloot.

Ik heb ook geen document kunnen vinden. Ook niet in Tesla account. De X is van sept. 2017.

Is de hoogte van het restwaarde bedrag doorgaans gelijk aan het slotbedrag bij DLL?
 
All, gegarandeerde restwaarde is een afspraak tussen de koper en Tesla. Slottermijn is een afspraak tussen koper en leasemaatschappij (LM). In principe hebben deze dus geen relatie!

Leasemaatschappijen zijn risico-avers: daarom zal je niet snel een maatschappij vinden die een hogere waarde zal geven. Lager kan wel. Als de LM denkt dat bij het aflopen van jouw contract er wel eens zo veel auto's worden aangeboden dat Tesla zijn belofte niet (kan) nakomen, zullen ze lager gaan zitten. Liefst zaten ze op slottermijn 0, maar dat is qua sales niet handig :)
 
  • Informative
Reactions: resrc
All, gegarandeerde restwaarde is een afspraak tussen de koper en Tesla. Slottermijn is een afspraak tussen koper en leasemaatschappij (LM). In principe hebben deze dus geen relatie!

Er is inderdaad geen relatie, maar de gegarandeerde restwaarde is wel een afspraak met DLL en niet met Tesla.

De gegarandeerde restwaarde was destijds voor mij de reden om een deel lease er bij te nemen. Inmiddels merk ik dat ik 4% rente wel een beetje te hoog vind en je krijgt op je creditgeld in de BV toch maar liefst 0,0% rente. Ik heb daarom een aflosnota opgevraagd en direct gevraagd of de restwaardegarantie dan vervalt (zal wel).

ik loop toch al uit de pas met het onderhoud. Doe alleen de 40k beurten.
 
Er is inderdaad geen relatie, maar de gegarandeerde restwaarde is wel een afspraak met DLL en niet met Tesla.

Dit is niet juist van bovenstaand forum lid (okee - van mijzelf). Het is alleen zo dat als je de lease voortijdig aflost dat daarmee ook de restwaardegarantie vervalt. Het is en blijft contractueel echter een deal tussen koper en Tesla. Excuus.
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: Hbrink and nico180