Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Leveringen Model Y RWD Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Toch gek geen 455 kilometer of is 418 normaal en goed?
455 is WLTP, dat is de afstand die je onder ideale omstandigheden zou kunnen rijden.
Er staat nergens dat dat de afstand is die bij 100% op de batterijweergave staat.

M’n huidige M3 zou WLTP 560km moeten kunnen, heb nooit meer dan 510km bij de batterij weergave gezien.

418km lijkt me dus wel normaal.
 
455 is WLTP, dat is de afstand die je onder ideale omstandigheden zou kunnen rijden.
Er staat nergens dat dat de afstand is die bij 100% op de batterijweergave staat.

M’n huidige M3 zou WLTP 560km moeten kunnen, heb nooit meer dan 510km bij de batterij weergave gezien.

418km lijkt me dus wel normaal.
Inderdaad. Gisteren reed mijn zoon in onze Ioniq. Een ritje naar Noord Holland. Met wat ommetjes had die bij thuiskomst 285 km op de teller staan en nog 9% in de batterij. Hij was met 100% (275 km volgens Hyundai teller) vertrokken.
Theoretisch heeft hij dus 91% van de beschikbare 38,2 kWh verbruikt, en was hij naar 100% doorgetrokken, dan had hij dus 314 km kunnen rijden. Dat is een paar km meer dan de WLTP opgave van 311 km. Dit is een verbruik van 12,3 kWh per 100 km. Er zijn er niet veel die dat halen. Vergelijk het maar met een Volkswagen Golf die 1:23 rijdt. Ook daar zijn er niet veel van die dat eruit persen.....

455 km voor een 60 kWh batterij (met 57,5 kWh beschikbaar) zou een verbruik betekenen van 12.6 kWh per 100 km (of 126 Wh per km).
Vergeet dat alsjeblieft heel snel. Met mijn Model 3 SR+ had ik na 65.000 km een gemiddeld verbruik van 161 Wh/km. En dat is verdomd zuinig.

Dat houdt in als je rond de 170 Wh/km kunt halen (de Model Y heeft nu eenmaal meer frontaal oppervlak dan de Model 3 en dus een iets hoger verbruik) dan kom je met een volle accu die je tot 10% leeg rijdt ongeveer 300 km. Je rijdt dan op de Nederlandse snelweg, dus maximaal 115 km/u. Trap je het pedaal dieper in, dan ga je snel naar de 200 Wh/km en zal je bereik ongeveer 260 km zijn.
 
Last edited:
Hallo! Ik heb een probleem met de levering van mijn MY. Zoals velen van jullie hier, ontving ik een bijgewerkte bezorgdatum 19-31 december en gisteren nog een sms met de vraag of ik de auto in de laatste week van december kan ophalen. Helaas vertrek ik NL voor vakantie van 23 december tot 4 januari. Dus ik zal afwezig zijn in de exacte periode waarin Tesla levering verwacht.. Ik heb wat e-mailwisselingen met hen gehad en het lijkt erop dat als ik niet kan kiezen de auto op hun gewenste datum inleveren, ze geven hem gewoon aan iemand anders... Ik vind dit erg vervelend en frustrerend gezien het feit dat we het hebben over een vertraging van een paar dagen van mijn kant..

Nu moet ik beslissen wat ik op hun sms moet antwoorden: ja of nee. Zo nee, dan zeggen ze dat ze in januari op zoek gaan naar een nieuwe auto.

Als ik echter ja zeg, is het een gok...de auto moet een afleverdatum hebben van 29 december, zodat ik hem mogelijk op 5 januari kan ophalen (ik heb gehoord dat je 7 dagen de tijd hebt om hem op te halen) .

Iemand anders in een soortgelijke situatie? Denkt iemand dat hoegh shanghai vertraging oploopt? :)

Tips over wat ik moet doen?

Sorry voor mogelijk slecht nederlands (google translate)
 
Als ik echter ja zeg, is het een gok...de auto moet een afleverdatum hebben van 29 december, zodat ik hem mogelijk op 5 januari kan ophalen (ik heb gehoord dat je 7 dagen de tijd hebt om hem op te halen).
Weet je dit zeker? Ik heb nog nooit eerder gezien dat Tesla een window van 7 dagen geeft aan het einde van een kwartaal. Tesla wil zo veel mogelijk auto’s hebben uitgeleverd en dus lage inventory hebben met kwartaalcijfers.
 
Ik kwam onderstaande tegen op een ander forum, Tesla is op zoek naar uitzendkrachten om de geleverde auto’s in december al in de haven van Zeebrugge gereed te maken voor levering, waarschijnlijk voordat ze op verder transport gaan.

966BA557-56A8-4387-A6C0-7629D8416457.png
 
  • Like
Reactions: NielsA and Maurice1
Net van LeasePlan een mail gekregen dat mijn laadpas wordt opgestuurd. Hier is ook gelijk een kenteken aan gekoppeld. Volgens mij staat mijn auto dan toch niet op de Carrera want voor zover ik weet verstrekt het RDW geen kentekens op auto’s die nog niet fysiek in NL zijn. Hele tijd naar de verkeerde boot zitten kijken? 🤦‍♂️😂
 
Last edited:
  • Like
Reactions: NielsA and Spencer_
Net van LeasePlan een mail gekregen dat mijn laadpas wordt opgestuurd. Hier is ook gelijk een kenteken aan gekoppeld. Volgens mij staat mijn auto dan toch niet op de Carrera want voor zover ik weet verstrekt het RDW geen kentekens op auto’s die nog niet fysiek in NL zijn. Hele tijd naar de verkeerde boot zitten kijken? 🤦‍♂️😂
Jawel hoor. Ik heb ook kenteken ontvangen en mijn Y staat ook op de Carrera net als die van IVos
 
  • Like
Reactions: IvCh and VillaVolta
Ik denk dat autohandelaren wel het vertrouwen krijgen van het RDW om een hele zwik aan auto’s “in te voeren”. Vooral als het om nieuwe auto’s gaat en veelal de zelfde type.

Die van mij werd ook al ingevoerd terwijl die nog op transport zat vanuit koper.