Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Leveringen Model Y RWD Europa

This site may earn commission on affiliate links.
It is not about patience, I think I could not express myself correctly. It is about customer happiness in my book! I am not impatient to call them and ask where my car is! I never called Tesla and I will not call them within the initially given timeframe (till Jan 23), but this does not change the fact that they messed up the estimation of the deliveries with respect to the chosen configuration. I am not a fan of any brand, just a customer here. And I just mentioned how I feel in my previous message. I stop writing and only read quietly from now on ;).
 
  • Like
Reactions: majo-03
Schermafbeelding 2022-11-06 om 16.46.04.png


Maybe better read the fine print.

"Once the delivery date is available" Tesla will inform you. (the famous SMS you will receive)
"You can always view your estimated Delivery Window", note here the word "estimated".

Tesla only gave an "estimated Delivery Window". That has never been a "fixed and contractual date"
That you sell your car upfront is a risk you take. Don't blame Tesla for it. They produce batches. And in this case the first batches of cars with towhook went to Germany, France and some other countries. Bad luck.
 
  • Like
Reactions: majo-03
Ik ben ook wel benieuwd naar een bron waar aangegeven wordt dat pas vanaf 15/10 updates op o.a. ophanging, achterbank, betere camera’s etc worden doorgevoerd. Mijn TA gaf aan dat de mijne op 8/10 gebouwd is en ik zou het persoonlijk best zuur vinden als een auto die een week later geproduceerd is, beter uitgevoerd is.

Ik ben constant op youtube en op buitenlandse forums aan het checken of iemand al een auto uitgeleverd heeft gekregen en hoe die uitgevoerd is.

Persoonlijk gaat het mij om de ophanging omdat ik nu voor de 20inch ben gegaan en sterk twijfel om voor de 21inch (buiten Tesla om) te gaan. Een betere ophanging stelt mij dan toch iets meer gerust.
 
It is not about patience, I think I could not express myself correctly. It is about customer happiness in my book! I am not impatient to call them and ask where my car is! I never called Tesla and I will not call them within the initially given timeframe (till Jan 23), but this does not change the fact that they messed up the estimation of the deliveries with respect to the chosen configuration. I am not a fan of any brand, just a customer here. And I just mentioned how I feel in my previous message. I stop writing and only read quietly from now on ;).
Hope I can ease your mind a bit with the following story. A friend of mine could not decide what new lease car to get, but decided he did not want a Tesla. Unexpected one colleague got fired, who left his Audi q4 etron behind at the company. Another colleague of him quickly demanded this almost brand new Audi. This colleague left behind a 2 year old model 3 which then was given to my friend. I contacted him 2 days after he got the car. His response was that he now finally understood why I very much enjoy my Tesla, although I always state that it by far is not the best car available, but it is by far the car that I have driven with most pleasure for a long time.

My friend also told me that his colleague who demanded the Audi q4 etron, within 2 days finally understood the difference between a Tesla and other ev's. He sincerely regret ls his decision to switch his tesla
 
mmm besteld op 26-08, vin al eventjes bekend maar toch zou ik zeggen dat bovenstaande opties er al op zitten…Tenminste als ik hem door een vin decoder haal staat er model jaar 2023, of is dat te makkelijk gedacht?
Persoonlijk vind ik dat juist gedacht. Alleen Tesla kennende zal dat waarschijnlijk niets betekenen. De 2022 modellen verschillen ook van elkaar, afhankelijk van wanneer ze gebouwd zijn en zelfs waar (MIG/MIC).

Veel van de auto’s die nu al onderweg zijn zullen van voor 15/10 zijn. En die datum gaat veel rond op verschillende forums. Ik ben er zelf in mee gegaan maar wil nu eigenlijk dan toch echt een degelijke bron vermelding erbij
 
Ik ben er zelf in mee gegaan maar wil nu eigenlijk dan toch echt een degelijke bron vermelding erbij
“The production of the updated Model Y units reportedly started around mid-October, according to local media outlets.”

Modeljaar van Tesla zegt inderdaad weinig, ze bouwen nieuw spul in zodra ze het beschikbaar hebben. Als je altijd het nieuwste van het nieuwste wil zal je elke maand een nieuwe MY moeten bestellen.

In China zijn ze op 26 sept al naar modeljaar 2023 geswitcht, in Berlijn 6 oct.
 
  • Like
Reactions: IvCh and Spencer_
Bronvermeldingen... diverse Tesla sites zoals hierboven vermeldt, diverse fora die naar deze verschillende sites linken. Zoals bekend is dit allemaal 'best guess', voor exacte journalistiek is dit niet de beste plek. De Tesla sites zijn vaak juist, maar durven er ook al eens naastzitten. Voor zekerheid zal het wachten zijn op de eerste eigenaars en wat zij rapporteren.

All part of the Tesla experience en zoals Jawbone al zei best niet te druk in maken, er zullen steeds upgrades blijven komen (denk maar aan de M3P batterij,...).

Modeljaar en aanpassingen aan de wagen hebben in ieder geval géén directe relatie, dit is oa. uitgebreid behandeld op het 2022 Shipping movements forum. Zelfs door de jaren heen.
 
Tevens lees ik daar dat er een homologatieprobleempje zou zijn met de 20-inch velgen op de RWD waardoor deze leveringen in december gepland worden. Ik veronderstel dat dit geen Frans probleempje zal zijn maar een Europees. Tesla zou een aanvraag of zo te laat ingediend hebben.(???)
Klopt dit verhaal? Zijn er mensen met 20 inch die een EDD / VIN hebben?
 
ik heb deze vraag/discussie eerder reeds aangehaald, maar ik wil het toch nogmaals eens opentrekken, ook om de mensen die ongeduldig aan het wachten hun gedachte tot rust te brengen (inclusief mijn eigen :-d). zou het mogelijk zijn dar er een groot deel van NL & BE MY RWD uit berlijn zouden komen. Ik weet dat ik nu veel tegenwind ga krijgen, but please go easy on me and bare with me....
- Berlijn heeft inderdaad backlog op MYLR en MYP maar ze zitten aan een output van 3800#/week vermoed ik dat de Backlog reeds aan het reduceren is. Ze krijgen natuurlijk nog altijd support van china. Als je nu ook kijkt op EDD via config is de lead-time voor MYLR & P zelfde als voor RWD (kleur W en ZW)
- in filmpjes op YT zijn test body's met front casting te zien. Ook hebben een grote voorraad aan rear body castings opgebouwd. In mijn ervaring in productie bouw je alleen een heel groter voorraad op om zaken uit te testen zodat assembly niet stilvalt. Dit zou aangeven dat ze het front casting process op punt aan het zetten zijn. Zoals ik weet (niet 100% zeker) is een front casting in combinatie met structural pack. De enigste battery packs hiervoor zijn 4680 van tesla en BYD. 4680 gaat niet niet voor meteen zijn in berlijn maar BYD kan al leveren. Vermits BYD LFP is zou dit voor de RWD versie zijn.

zoals ik al zij, het is gewoon een redenatie in mijn koppeke dat ik ergens wil neerpoten vermits de meeste boten van Q4 reeds onderweg zijn en de grootste hoop nog een VIN heeft gekregen...
 
ik heb deze vraag/discussie eerder reeds aangehaald, maar ik wil het toch nogmaals eens opentrekken, ook om de mensen die ongeduldig aan het wachten hun gedachte tot rust te brengen (inclusief mijn eigen :-d). zou het mogelijk zijn dar er een groot deel van NL & BE MY RWD uit berlijn zouden komen. Ik weet dat ik nu veel tegenwind ga krijgen, but please go easy on me and bare with me....
- Berlijn heeft inderdaad backlog op MYLR en MYP maar ze zitten aan een output van 3800#/week vermoed ik dat de Backlog reeds aan het reduceren is. Ze krijgen natuurlijk nog altijd support van china. Als je nu ook kijkt op EDD via config is de lead-time voor MYLR & P zelfde als voor RWD (kleur W en ZW)
- in filmpjes op YT zijn test body's met front casting te zien. Ook hebben een grote voorraad aan rear body castings opgebouwd. In mijn ervaring in productie bouw je alleen een heel groter voorraad op om zaken uit te testen zodat assembly niet stilvalt. Dit zou aangeven dat ze het front casting process op punt aan het zetten zijn. Zoals ik weet (niet 100% zeker) is een front casting in combinatie met structural pack. De enigste battery packs hiervoor zijn 4680 van tesla en BYD. 4680 gaat niet niet voor meteen zijn in berlijn maar BYD kan al leveren. Vermits BYD LFP is zou dit voor de RWD versie zijn.

zoals ik al zij, het is gewoon een redenatie in mijn koppeke dat ik ergens wil neerpoten vermits de meeste boten van Q4 reeds onderweg zijn en de grootste hoop nog een VIN heeft gekregen...
Volgens mijn informatie komen de RWD alleen uit China Shanghai met een catl LFP 60 kwh batterij zelfde batterij als de model 3. Maar uiteraard zou het ook zomaar anders kunnen zijn. Zelf denk ik dat in een later stadium de RWD uit Berlijn zouden komen wanneer de achterstanden in de leveringen van de L en de P weg zijn gewerkt
 
ik heb deze vraag/discussie eerder reeds aangehaald, maar ik wil het toch nogmaals eens opentrekken, ook om de mensen die ongeduldig aan het wachten hun gedachte tot rust te brengen (inclusief mijn eigen :-d). zou het mogelijk zijn dar er een groot deel van NL & BE MY RWD uit berlijn zouden komen. Ik weet dat ik nu veel tegenwind ga krijgen, but please go easy on me and bare with me....
- Berlijn heeft inderdaad backlog op MYLR en MYP maar ze zitten aan een output van 3800#/week vermoed ik dat de Backlog reeds aan het reduceren is. Ze krijgen natuurlijk nog altijd support van china. Als je nu ook kijkt op EDD via config is de lead-time voor MYLR & P zelfde als voor RWD (kleur W en ZW)
- in filmpjes op YT zijn test body's met front casting te zien. Ook hebben een grote voorraad aan rear body castings opgebouwd. In mijn ervaring in productie bouw je alleen een heel groter voorraad op om zaken uit te testen zodat assembly niet stilvalt. Dit zou aangeven dat ze het front casting process op punt aan het zetten zijn. Zoals ik weet (niet 100% zeker) is een front casting in combinatie met structural pack. De enigste battery packs hiervoor zijn 4680 van tesla en BYD. 4680 gaat niet niet voor meteen zijn in berlijn maar BYD kan al leveren. Vermits BYD LFP is zou dit voor de RWD versie zijn.

zoals ik al zij, het is gewoon een redenatie in mijn koppeke dat ik ergens wil neerpoten vermits de meeste boten van Q4 reeds onderweg zijn en de grootste hoop nog een VIN heeft gekregen...
Dan zouden we toch ook de nieuwe kleuren kunnen kiezen?
 
dat is mijn hood een tegen argument. Maar zoals Bjorn zegt het, RWD is poor man's tesla en de fancy kleuren zijn weggelegd voor de meer de duurdere LR en P en de RWD kunnen ze dan nog altijd uit China leveren...
Levering MY RWD nog in Q4-2022 uit Berlijn lijkt niet heel waarschijnlijk meer. We gaan nu al richting medio november. Maar absoluut mee eens dat we wellicht verrast kunnen worden door Tesla dat heel vroeg in 2023 de RWD's wel uit Berlijn kunnen komen. De Giga persen draaien overuren en zal mij idd niet verbazen dat met de BYD LFP batterijen (dus nog niet de 4680!) voor (in) de RWD worden geproduceerd voor Europa. Scheelt ze natuurlijk ook aan logistiek (kosten). Maar het blijft speculeren, en alleen een formele bericht van Tesla kan helderheid brengen. Wederom : afwachten....
 
dat is mijn hood een tegen argument. Maar zoals Bjorn zegt het, RWD is poor man's tesla en de fancy kleuren zijn weggelegd voor de meer de duurdere LR en P en de RWD kunnen ze dan nog altijd uit China leveren...
De “poor man’s Tesla”… dat is wel een gewaagde uitspraak zonder de meeste mensen hun financiële situatie hier te kennen.

Ik heb hem meer gekocht omdat ik het verschil in aanschafprijs aantrekkelijker vond dan het verschil in range.

En de fancy kleuren kan je ook wrappen dus ja….
 
De “poor man’s Tesla”… dat is wel een gewaagde uitspraak zonder de meeste mensen hun financiële situatie hier te kennen.
Niet zo hard tillen aan deze uitspraak. Dit is gewoon aan anecdote dat youtuber teslaBjorn gebruikt. Ik dacht dat hij meer bekend was op dit forum. Ik wil zeker niemand zijn financiële situatie beoordelen door het kopen van MY RWD.

Wat ik hiermee wilde zeggen dat meestal de duurdere model (zoals de LR of performance) eerst op de markt komen ofdat je bij de duurdere modelen iets sneller kan bestellen of beschikbaar hebt. Is gewoon common practice bij alle autobouwers eigenlijk.

Het is nog atlijd een forum voor ons te amuseren door the discusieren/speculeren, voor ons hart te luchten of raad te vragen, dus ik wil zeker niemand beledigen ;-)