Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Leveringen Model Y RWD Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Het is gewoon natuurkunde. Een ICE auto verbruikt ook meer brandstof als je harder rijdt, en ook meer brandstof in de winter. Valt alleen minder op bij het tanken (qua tijd). Viel mij altijd op met mijn auto die op LPG reed, in de winter haalde ik tot 50 km minder uit een tank. En bij benzine is dat net zo.

Hypermilen, je moet ervan houden. Maar als je wilt kun je idd heel zuinig zijn. Op korte stukken maakt het maar een paar minuten uit als je op de snelweg zit. (een uur 110 km/u of 90 km/u op snelweg scheelt maar 13 minuten als je 110 km moet afleggen).
Maar op een vakantie loopt dat best wel op (maar sta je minder vaak bij de lader en ben je dus goedkoper uit)
 
Op vakantie maakt het mij nooit uit.... Ik ben dan op vakantie en let helemaal niet op tijd Op een lange roadtrip is het bij ons zo we stappen in een vol geladen auto en rijden door tot 16.00 of 17.00 's middags nemen een hotel met laadmogelijkheid in de buurt. Ga lekker op terras zitten. 's avonds even lekker eten en de volgende morgen weer na een ontbijt op pad. Geen haast en bij een laadstop kan het zomaar een eens iets langer duren dan gepland .... Ben tenslotte op vakantie en ja de reis is daar een onderdeel van. Wil je dat niet is het een stukje lastiger om met een EV te reizen.
Ik zeg altijd wil je snel op je bestemming aankomen moet je het vliegtuig nemen.....
 
Mij ook niet. Deze winter zal de Y gebruikt worden om naar Noord Italie te rijden. Eerste dag rustig pas om 9:30 uur weg en rijden tot ongeveer 17:00 uur. Hotel vlak bij Augsburg geboekt. Volgende ochtend rond 9 uur vertrekken en dan om 13 uur aankomen. Rustig aan....
Wat laden onderweg betreft.... Vaak krijg ik al een bericht op de telefoon dat de auto weer klaar voor vertrek terwijl wij nog aan de koffie zitten. De laadstop duurt vaak niet langer dan 15-20 minuten, maar voordat ik dan klaar ben met :
1. Toilet
2. Bestellen koffie en gebak
3. Opdrinken en opeten koffie en gebak........,

Dan is er meestal meer dan die netto laadtijd al verstreken. Kortom.... niet zo belangrijk die laadtijd.

Ik rij al sinds 2018 elektrisch, eerste jaar met Nissan Leaf, daarna met Model 3 SR+ en Hyundai Ioniq.
De laadsnelheid is zwaar overrated. Verschillen tussen 250 kW en 170 kW zijn niet zo groot als mensen ze doen voorkomen.
Mijn zoon reed deze zomer nog 1250 km in de Hyundai, die maar 38,5 kWh groot is qua accu en die maar met 45 kW kan laden.
Hij was in 15 uur op de plaats van bestemming.
Moest 7 keer onderweg laden, langste stop was 37 minuten.

Alles is relatief.
 
Met een EV op vakantie gaan en dus lange ritten maken moet je leren. Ik had een ioniq met 28 kwh batterij en ben er vaak mee op vakantie geweest en lange ritten gemaakt. Heel veel laadstops gemaakt en ja je kunt gaan zitten wachten in de auto maar ook even koffie drinken even naar toilet en stukje wandelen en dan is het inderdaad de snelheid van het laden geheel onbelangrijk. Het voordeel is je komt veel uitgerust en minder gestrest aan
Op vakantie met een EV ik vind het fantastisch. Nu alweer ontzettend veel zin in om met de kerst erop uit te trekken met de model Y
 
Leuke tips voor vakantiegangers.
Toont het verschil tussen degenen die overstappen van ICE naar EV en degenen die van EV naar EV gaan.
Zelfs Jeremy Clarkson, die bij elke gelegenheid EV's weggooide, veranderde van gedachten toen hij een lange reis met een EV maakte. In het echte leven merk je niet echt van het stoppen en gaan. Voor mij is een pauze een onderdeel van een lange reis, omdat we meestal ook proberen nabijgelegen gebieden te vinden om verschillende activiteiten te doen, waar mogelijk.
 
  • Like
Reactions: JayWayB
Mij ook niet. Deze winter zal de Y gebruikt worden om naar Noord Italie te rijden. Eerste dag rustig pas om 9:30 uur weg en rijden tot ongeveer 17:00 uur. Hotel vlak bij Augsburg geboekt. Volgende ochtend rond 9 uur vertrekken en dan om 13 uur aankomen. Rustig aan....
Wat laden onderweg betreft.... Vaak krijg ik al een bericht op de telefoon dat de auto weer klaar voor vertrek terwijl wij nog aan de koffie zitten. De laadstop duurt vaak niet langer dan 15-20 minuten, maar voordat ik dan klaar ben met :
1. Toilet
2. Bestellen koffie en gebak
3. Opdrinken en opeten koffie en gebak........,

Dan is er meestal meer dan die netto laadtijd al verstreken. Kortom.... niet zo belangrijk die laadtijd.

Ik rij al sinds 2018 elektrisch, eerste jaar met Nissan Leaf, daarna met Model 3 SR+ en Hyundai Ioniq.
De laadsnelheid is zwaar overrated. Verschillen tussen 250 kW en 170 kW zijn niet zo groot als mensen ze doen voorkomen.
Mijn zoon reed deze zomer nog 1250 km in de Hyundai, die maar 38,5 kWh groot is qua accu en die maar met 45 kW kan laden.
Hij was in 15 uur op de plaats van bestemming.
Moest 7 keer onderweg laden, langste stop was 37 minuten.

Alles is relatief.
Leuk om te horen ... Ik rijd sinds 2013 elektrisch .. Eerst met de voorloper van de huidige Leaf, sinds 2018 met de huidige Leaf (40Kwh) ..en dan na lang beraad komt als het goed onze model Y RWD ... Ik durfde nooit naar het buitenland met de Leaf i.v.m. gedoe laadnetwerk .. ik verheug me op het feit dat de Tesla de route uitstippelt en bijhoudt ... Doel is na de Kerst naar Oostenrijk .. dat zou volgens routeplanner ABRP zo'n 10,5 uur moeten duren met 5 á 6 stops. Voor de zekerheid nog laadkaart van de ANWB en Chargepoint aangeschaft. Afijn .. ik ben er wel aan toe die Tesla (Nissan is overigens ook een heerlijke auto daar niet van).
 
  • Like
Reactions: JanV23 and JayWayB
Zoals sommigen van u terecht hebben opgemerkt, staat de Tesla-inventaris vol met nieuwe auto's die "direct beschikbaar" lijken te zijn. Hoogstwaarschijnlijk auto's op de carrera. Weet iemand of ruilen mogelijk is? Mijn bezorging is bijvoorbeeld ingesteld op 19-31 december. Kan iemand van Tesla het voertuig van mijn huidige bestelling vervangen en sneller laten leveren? Of moet ik de huidige bestelling annuleren en een nieuwe plaatsen?
 
Zoals sommigen van u terecht hebben opgemerkt, staat de Tesla-inventaris vol met nieuwe auto's die "direct beschikbaar" lijken te zijn. Hoogstwaarschijnlijk auto's op de carrera. Weet iemand of ruilen mogelijk is? Mijn bezorging is bijvoorbeeld ingesteld op 19-31 december. Kan iemand van Tesla het voertuig van mijn huidige bestelling vervangen en sneller laten leveren? Of moet ik de huidige bestelling annuleren en een nieuwe plaatsen?
Waarom stel je dezelfde vraag niet aan Tesla?
 
Zoals sommigen van u terecht hebben opgemerkt, staat de Tesla-inventaris vol met nieuwe auto's die "direct beschikbaar" lijken te zijn. Hoogstwaarschijnlijk auto's op de carrera. Weet iemand of ruilen mogelijk is? Mijn bezorging is bijvoorbeeld ingesteld op 19-31 december. Kan iemand van Tesla het voertuig van mijn huidige bestelling vervangen en sneller laten leveren? Of moet ik de huidige bestelling annuleren en een nieuwe plaatsen?
Toevallig gisteren met Tesla Eindhoven over gehad. Zij gaven aan dat er geen verschil in levertijd zit en “jouw auto waarschijnlijk op dezelfde boot staat”.
Dus Hoegh Shanghai
 
Waarom stel je dezelfde vraag niet aan Tesla?
Reply from Tesla just now:

"That is possible.
To order an inventory vehicle you will need to order it from our website and cancel your current order.
Keep in mind that you will lose your current 250 euro deposit.
Once you place your new order you will need to add your details in your Tesla Account again, this will not transfer to a new order.
If you decide to order please let me know so I can cancel your existing order."

Doesn't mention anything about dates or earlier pick up.
 
It would be quite interesting to see if cars on carrera have any new features compared to ones that arrived earlier. Really hope so! (New cameras, rear seats and improved suspension)
De TA die mij in Groningen hielp gaf duidelijk aan dat de auto die ik vrijdag naar buiten reed ook de nieuwe suspension zou hebben. Dat voelde hij meteen. De banken zijn niet langer en de camera’s kom ik nog steeds niet uit😅
 
I read that some have scheduled delivery as early as 2-12. Good luck to those, I'm going to unfollow the topic until after my own delivery on 5-12. Please let me surprise you with the upgrades:)
Success to you !!! Once you have had the chance to enjoy your new toy, dont forget to write up a good review for us and also please post some pics.
I would have loved to change to a readily available model, but the hassle is too much, so Christmas cant get here sooner.
 
Ik reed vandaag in een Tesla demo RDW met VIN serie ...PC5565xx.

Is dit het nieuwe of oude onderstel?

20221128_161743.jpg