Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Master Plan 3

This site may earn commission on affiliate links.

Dikkie Dik

If gets hard, use hammer
Mar 30, 2018
3,028
12,426
Utrecht, Netherlands
Master Plan 3 is zojuist gepubliceerd, verdiend imo wel een eigen draadje.

Grofweg beschrijft Tesla hierin hoe zij zien hoe de wereld naar een ‘sustainable future’ te brengen is.



In grote lijnen is dit plan gepresenteerd tijdens de investors day. Ik moet er zelf nog voor gaan zitten en ben benieuwd naar de uitwerking van het plan.

An sich kennen we deze ideeën al van mensen als Tony Seba maar imo is het uniek dat we hier te maken hebben met een bedrijf wat zegt dit daadwerkelijk te gaan doen.
 
Ondanks dat ik het een grandioos vooruitzicht vind en dat ik er van overtuigd ben, dat dit haalbaar, betaalbaar en realistisch is, mits we andere (politieke) keuzes maken en het niet leidt tot een bizarre geopolitieke onstabiliteit, was dit wat mij betreft nog niet echt een "masterplan 3", meer een toekomstvisie. Hoe we daartoe gaan komen, welke rol Tesla daarin heeft etc. werd mij nog niet helemaal duidelijk uit de presentatie van Musk. Ik had bijvoorbeeld gehoopt dat Tesla een additionele fabriek zou realiseren voor meer stationaire batterijen (wachttijden voor grote packs lopen op tot jaren).
 
Ik had bijvoorbeeld gehoopt dat Tesla een additionele fabriek zou realiseren voor meer stationaire batterijen

Tesla projecteert ik dacht 3 TWh aan eigen batterij produktie in 2030.

Het zal niet gaan om een à twee extra Lathrops maar meerdere. Reken maar op bij elke Giga batterij produktie faciliteiten en Megapack fabrieken.

Er is al sprake van een faciliteit bij Shanghai waar op dit moment voor geworven wordt, batterij produktie bij Berlijn is opgestart, Monterrey gaat binnenkort de eerste steen gelegd worden, lithium raffinaderij in Texas…

Ik begrijp wel dat dit soort strategische details niet in een master plan staan, dat is voor de grote lijnen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maarten
Pagina 13 tot 20 gaat in detail over hoe hun 6 step model toe te passen op US markt. Daarna wordt op pagina 21 de stap gezet naar wereldwijde markt. Ik heb interesse in een analyse van p13-20 op de Europese markt.
Zijn al vele studies en modellen voor gemaakt. Zie ook literatuurlijst in Masterplan 3.

Of wat andere voorbeelden:



 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maarten
Zijn al vele studies en modellen voor gemaakt. Zie ook literatuurlijst in Masterplan 3.

Of wat andere voorbeelden:



En even verder spittend:

In Delfzijl komt dit project van de grond. Handig want daar zit al een zware aansluiting uit de erfenis van Aldel.

Dat project wordt aangevlogen door Giga Storage uit Amstelveen. Leuk om hun site eens door te pluizen. Onder andere Ruud Koornstra is daaraan verbonden. Kennelijk heeft hij het licht nu toch gezien.

Een van hun producten is deze:

Wordt geleverd door Wärtsilä, een Finse multinational vooral groot in scheepsmotoren (ja, die hele grote) en generatoren (ja, het grote spul).

En die zitten ook niet stil op de energiemarkt en geven hier hun blik op Europa.
In lijn met MasterPlan 3.

Lijken dus meer en meer neuzen dezelfde kant op te gaan.
Waarvan akte.
 
Begin van de bouw van de Lithium raffinaderij in Corpus Christi Texas:





Ze waren al even bezig maar dit is de officiële start voor de bobo’s van Texas.

CyberTruck als backdrop met een tool-attachment ding en vlaggen achterop voor wat HeeeHaaaaww Texan flavour 😅

Capaciteit voor één miljoen auto’s en de mogelijkheid tot meer. Begin produktie in ~2024.

30% goedkoper, 20% minder energieverbruik, 60% minder gebruik van schadelijke chemicaliën en het restprodukt is chemisch inert.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: OttoR and MLKRMR
Onderzoekers van Stanford komen min of meer tot dezelfde conclusie, de energietransitie is mogelijk met de huidige techniek, kost zo’n 62 triljoen maar betaald zichzelf snel terug.



Voor Engelstaligen 62 Trillion = 62 biljoen, (62 x 1000 miljard) voor ons Nederlandstaligen...
Scheelt een beetje ;)