Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Master Plan 3

This site may earn commission on affiliate links.
World earth overshoot day: 2 augustus.
Belgische earth overshoot day: 26 maart
Nederlandse earth overshoot day: 12 april.
Zegt genoeg denk ik. Dan mag je nog klein zijn. Als je 3 keer meer verbruikt is de impact wel groot.

Ik heb nog nergens zoveel EV’s gezien als in China. Ik schat 10-20%.
ICE’s mogen op basis van nr-plaat 1 dag per week niet rijden. Je mag ook maar 1 ICE meer bezitten (velen omzeilden de voorgaande regel door meerdere wagens te kopen). Alle scooters zijn elektrisch. Hun Didi app (equivalent van onze uber) is zowat de standaard geworden van alle vervoer. Alle vuilnisbakken zijn ontdubbeld in recycleerbaar en niet- recycleerbaar.
Zowat iedereen woont in een flat, wat automatisch leidt tot consuminderen.
Die Earth Overshoot Day heeft wel -niet enige, maar veel- nuancering nodig. Wordt goed uitgelegd in onderstaand artikel;
 
Je gaat er gemakkelijk aan voorbij dat we fossiele brandstoffen nog gewoon nodig hebben. Onder meer om wind- en zonne-energie te ondersteunen.

UBI is vooralsnog een onhaalbare kaart economisch gezien. En ik zie dat ook zeker niet veranderen in de tijd die ik hier nog heb op deze planeet.
Nee, fossiele brandstoffen om op te branden hebben we niet meer nodig. Ja, de transitie zal wat tijd kosten, maar er zit in verschillende landen fiscaal heel wat fout waardoor warmtepompen en elektrische auto's niet de vanzelfsprekende keuze zijn.


Of zoals deze week in België, waarin blijkt dat transportbedrijven in binnen- en buitenland rechtstreeks subsidies krijgen om de meerkost op diesel te compenseren.


UBI is geen onhaalbare kaart. Maar niemand durft het. Vermoedelijk omdat het zou betekenen dat de McDonalds werker een hoger loon zou gaan eisen.



 
Nee, fossiele brandstoffen om op te branden hebben we niet meer nodig. Ja, de transitie zal wat tijd kosten, maar er zit in verschillende landen fiscaal heel wat fout waardoor warmtepompen en elektrische auto's niet de vanzelfsprekende keuze zijn.


Of zoals deze week in België, waarin blijkt dat transportbedrijven in binnen- en buitenland rechtstreeks subsidies krijgen om de meerkost op diesel te compenseren.


UBI is geen onhaalbare kaart. Maar niemand durft het. Vermoedelijk omdat het zou betekenen dat de McDonalds werker een hoger loon zou gaan eisen.



Dus we kunnen al vliegen zonder fossiel, de elektriciteit hebben we 100% afgedekt met wind en zon, iedere woning kan zonder meer met een warmtepomp en die installeren we overal in de komende weken…

Droom even rustig verder zeg…

En leuk een experiment van ruim 50 jaar terug tav UBI. Recente studies komen uit op dat het niet mogelijk is.

Sorry dat ik het zeg, maar zo te lezen leef jij in la la land…
 
  • Like
Reactions: Menabe
Elke disruptie in de geschiedenis is exponentieel verlopen, de huidige disruptie is daar geen uitzondering op.


IMG_6266.jpeg
 
  • Love
Reactions: RobsEV and Maurice1
Best leuke discussies over verduurzamen, maar volgens mij raakt dit draadje aardig off-topic want het heeft niet veel meer te maken met Tesla in de pers.
Misschien de posts verplaatsen naar een nieuw draadje of verplaatsen naar het draadje duurzame energie?


Het ‘master plan 3’ is beter denk ik, daar gaat het in principe over

 
  • Like
Reactions: NielsA and jr_gn

Die Earth Overshoot Day heeft wel -niet enige, maar veel- nuancering nodig. Wordt goed uitgelegd in onderstaand artikel;
Dit geldt zowel voor ‘world’ als per land. Dus relatief gezien, zelfs al is het niet exact toch wel significant als de een 3 keer slechter is dan de andere. Het mag door de onnauwkeurigheid nog afgezwakt worden tot 2keer. Dan nog.
 
Dat is een denkfout.

Een windmolen of zonnepaneel is een investering die je afschrijft over de levensduur.

Als je ze puur beschouwd als onderdeel van het electriciteitsnet hoeven we alleen de afschrijving te betalen en is de energie gratis.

Een energie-centrale op gas of kolen is dat namelijk ook, alleen moet je daar continu brandstof ingooien om kWh te maken.
Correct, hier was ik niet zo duidelijk. het gaat me om het verlies van energie. Zoals je aangeeft, en zo redeneer ik met mijn thuis installatie ook, het is betaald en met de afschrijving heb je enkel nog een maandelijks vast kost.
Het is dan beter om het als ROI uit te drukken. Hoe meer stilstand hoe lager de ROI
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Correct, hier was ik niet zo duidelijk. het gaat me om het verlies van energie. Zoals je aangeeft, en zo redeneer ik met mijn thuis installatie ook, het is betaald en met de afschrijving heb je enkel nog een maandelijks vast kost.
Het is dan beter om het als ROI uit te drukken. Hoe meer stilstand hoe lager de ROI

Klopt, en toch zullen we naar een aanzienlijke overcapaciteit toe moeten voor zowel wind als solar. Seba heeft een en ander doorberekend in combinatie met batterijopslag, met bekende variabelen als zoninstraling en heersende winden is een sweet spot te bepalen:

IMG_6267.jpeg



Uiteraard is er nog een belangrijke factor in ROI, en dat is de kostprijs. Niet alleen van de apparatuur maar ook de praktijk van het veilen van locaties bijvoorbeeld.
 
  • Like
Reactions: tron_fvl
Naast zon en wind is er natuurlijk ook regen waar energie uit gehaald kan worden. Staat nog in de kinderschoenen, maar gezien het weer van de afgelopen dagen kan het wellicht toch wat worden.
 
  • Like
Reactions: LaurensH
Interessant artikel van Auke Hoekstra waarin hij stap voor stap de kritiek op 100% Renewable Energy modellen weerlegd.

Long read, maar wel een must read 😁

 
Meer en meer onderzoek wat laat zien dat de adaptatie van EV’s exponentieel is. Volgens nieuw onderzoek van RMI gaan China en Europa voorop met >90% vóór 2030.


En dan sluit VAG fabrieken omdat er niet voldoende vraag is.