Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Max range na upgrade tot S75d van de facelift

This site may earn commission on affiliate links.
Als nieuweling op dit forum hoop ik dat iemand me kan helpen .
Hoe kan ik vaststellen dat een upgrade tot 75d werd uitgevoerd.
Mijn collega heeft recent de S90d facelift en kan daarmee 100% laden tot 456km. 456km/90kW= ongeveer 5km/Kw.
Met mijn versie (s75?d) kan ik 100% laden tot 356km terwijl ik 75x5km=375 minimum zou verwachten
Ik informeer bij SeC Aartselaar en men zegt dat als op het inschrijvingsbewijs 75d staat de upgrade is uitgevoerd. Dit moet ik bevestigen. Mijn display geeft echter enkel melding van model S70d. Blijkbaar wordt deze melding niet geupgradet worden tenzij manueel? in Aartselaar

de hamvraag is: Iemand die een S70d bezit , tot hoeveel km kan die 100% laden?
 
Je mag de 90kWh niet zo maar gaan delen, evenals de 70/75kWh. Je hebt namelijk altijd met een brick buffer te maken, delen waar je als berijder dus niet bij kan.

Ook is bijv het oude 85kWh pack intern maar 81kWh en we weten niet hoe dat met de 90kWh en 70/75kWh zit.

Maar het feit dat de auto 70D zegt is wel vreemd. Dat zou toch 75D moeten zijn met ook de badge achterop.
 
De brickbuffer zal dus meer impact hebben bij 70D/75D.
Ik heb gevraagd om de badges weg te laten dus daar kan in niet verifiëren.
De enige mogelijke referentie is te weten hoeveel maximale km's de facelift S70D of S75D kunnen hebben bij 100% opladen.
Display 75D melding kon enkel manueel, zegt men in SeC. Vreemd verhaal.
En inderdaad het was Kwh ;)
 
In Aartselaar moeten ze U toch perfect kunnen zeggen welke batterij er in jouw Tesla zit. Dat het display 70D weergeeft is slordig. Ik zou vragen om dat dan maar 'manueel' aan te passen, wat dat ook wil zeggen.

Wij zijn een CAN monitor tool aan het ontwikkelen en een van de features daarin is het weergeven van de batterij status. De ontwikkeling loopt veel trager als verwacht, dus je kan het ding nog niet kopen.
Echter ter info voor mijn P85D met 30000 km:
- Full Pack capaciteit = 76.9 kWh inclusief een 4kWh reserve buffer, dus 72.9 kWh bruikbaar indien 100% geladen. Het is die 72.9kWh die de auto gebruikt om de SoC weer te geven. Dus op SoC 0% heb je nog steeds de reserve buffer (pas op, de 4kWh is variabel en zeker niet op elke auto hetzelfde).
- Er is ook nog een anti-brick buffer van ongeveer 4kWh. Dus de batterijpack van mijn auto is nu ongeveer 81kWh.
Wat ik maar wil zeggen is dat de maximale rijafstand niet recht evenredig is met de batterij capaciteit (90 en 75 vergelijken bv). Dat omwille van de reserve buffer en de anti-brick buffer.
 
Toen ik in november 2013 mijn Tesla Model S 85 ophaalde in Tilburg, had ik bij een 100% laadsessie 383 km en bij 90% was dat 343 km. Anderen zaten op 400 km bij 100%. Er zitten flinke verschillen in. Verschillen zitten er ook in het verbruik en dat ligt niet alleen aan je rechtervoet. Ik heb eens een Tesla 85 als leenauto gehad. Die gaf bij een 90% lading 358 km aan, maar reed lang niet zo zuinig dan de mijne. Uiteindelijk haalde ik minder kilometers uit één 90% lading, dan met de mijne. Het gaat wat mij betreft dus om de combinatie aantal kilometers en hoe zuinig rijdt je Tesla. Momenteel haal ik na 104.000 km nog 332 km bij 90% en 370 km bij 100% laden. Maar hij rijdt steeds zuiniger. T.o.v. de winter 2014/2015 en de zomer 2015 rij ik afgelopen winter en de hudige zomer zo'n 5 Wh/km zuiniger. Laatst een roadtrip door Noorwegen gedaan. Haal ik met gemak 400 km op één lading. Ik staar me dus niet zo blind op dat getal.
 
Mijn facelift 70 (non-D) heeft bij 100% 375km. (range mode aan). Aangezien het de facelift is heeft hij wel de 75Kwh batterij met software lock.

Misschien eens een soft reset doen voor de melding van de versie? Ik had eerst op het midden scherm nog de pre-facelift bij de controls en handleiding en na een soft-reset heb ik de facelift afbeeldingen op de handleiding enz.
 
Dit is het antwoord van de SeC en blijkbaar zal ik daar vrede mee moeten nemen.

Beste. De update naar de 75Kwh batterij is wel degelijk uitgevoerd.
Wij hebben de waarde van uw batterij nagekeken en deze zijn volgens de Tesla normen.
Graag zou ik je willen vragen welke afstand u effectief kan rijden met een volle batterij?
De rekensom die u maakte is niet van toepassing omdat er rekening moet gehouden worden met veel meer factoren.
Hieronder geef ik nog enkele tips mee om het verbruik van uw Tesla beter te begrijpen en te beperken.
Dan volgen de gekende tips..........

Nochtans laad ik mijn 75d ,sporadisch weliswaar, aan 100%, goed voor (mogelijks) 358km.
Blijft een bizar verhaal als ik vaststel dat enkelen van jullie een 70(D) aan identieke en zelfs betere waarden kunnen opladen. Het antwoord daarop was dat men batterijen niet onderling mag en kan vergelijken.
Er werd geen uitleg of oplossing gegeven waarom na de upgrade nog altijd 70D op de display verschijnt.

Bedankt voor jullie reacties
 
Zit zelf met 45k km en 70D op 349 bij 100%. Ik zou inderdaad bij 75D meer verwachten maar wellicht rekent hij nog niet helemaal goed en wordt dat bij een volgende software update rechtgezet? Mogelijk zie je bij een 75D daarna ook dat op het scherm staan. Wellicht internationaal (US?) al mensen met een 75D?
 
Zou me toch behoorlijk gefrustreerd voelen als je wel de upgrade laat uitvoeren maar dezelfde waarden krijgt als de fellow 70 bezitters die niet voor de upgrade hebben betaald. Het dan afdoen dat je ze niet mag vergelijken is behoorlijk "onhandig" en helpt niet om het gevoel te verbeteren van je "upgrade".

Let wel, nu heb je wel een upgrade gedaan ( betaald ) maar feitelijk dezelfde bereikwaarden als andere 70(D) rijders (niet betaald) en ook nog eens 70 in je scherm!
 
Je hebt er weinig aan maar het bereik bij 100% laden van mijn 90D was slechts 10km meer dan bij mijn P85 toen ie nieuw was. Een paar updates later is dit wel verbeterd. Zeker gezien het feit dat de nieuwe ook duidelijk zuiniger is dan de oude.

Hou vol, Tesla kennende komt t goed.
 
Probleem werd nu opgelost in SeCAartselaar. De upgrade werd uitgevoerd in Tilburg maar nog niet vrijgegeven. Quod non? Hier heeft men het dan vrijgegeven. Dus na veel gepalaver uiteindelijk een 75D op de display.
Bedankt voor jullie reacties die me overtuigd hebben dat hier iets niet pluis was en om te blijven volharden.
 
  • Like
Reactions: HWS and Xfrank