Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
In een gesprek laatst met een li-ion expert, hoorde ik een interessante theorie: hij zegt dat de Tesla degeneratie zo laag is omdat de software van de auto de range bij een nieuwe auto gewoon beperkt en steeds meer van de reservecapaciteit zal gebruiken, waardoor de degeneratie softwarematig rooskleuriger wordt voorgesteld dan hij werkelijk zou zijn. Wat denken jullie? Het zou mij verbazen.
 
In een gesprek laatst met een li-ion expert, hoorde ik een interessante theorie: hij zegt dat de Tesla degeneratie zo laag is omdat de software van de auto de range bij een nieuwe auto gewoon beperkt en steeds meer van de reservecapaciteit zal gebruiken, waardoor de degeneratie softwarematig rooskleuriger wordt voorgesteld dan hij werkelijk zou zijn. Wat denken jullie? Het zou mij verbazen.
Is mogelijk, ik kan het niet weerleggen met mijn kennis.
 
Is mogelijk, ik kan het niet weerleggen met mijn kennis.

Op zich is dat nog niet eens zo gek. Als je wilt dat je klanten gedurende de looptijd van de auto ongeveer hetzelfde aantal kilometers kan rijden terwijl er degeneratie is (een feit) dan is wat extra in het begin opzij zetten voor later best een goed idee. Misschien is mijn 70 toch van binnen een 75.
 
In een gesprek laatst met een li-ion expert, hoorde ik een interessante theorie: hij zegt dat de Tesla degeneratie zo laag is omdat de software van de auto de range bij een nieuwe auto gewoon beperkt en steeds meer van de reservecapaciteit zal gebruiken, waardoor de degeneratie softwarematig rooskleuriger wordt voorgesteld dan hij werkelijk zou zijn. Wat denken jullie? Het zou mij verbazen.

Je zou dat wel in je laadtijd moeten gaan merken dan lijkt me.
Eerder echt vol bij een kleinere overgebleven reserve -> des te eerder tapering dus langere laadtijden.
 
Op zich is dat nog niet eens zo gek. Als je wilt dat je klanten gedurende de looptijd van de auto ongeveer hetzelfde aantal kilometers kan rijden terwijl er degeneratie is (een feit) dan is wat extra in het begin opzij zetten voor later best een goed idee. Misschien is mijn 70 toch van binnen een 75.
Het klinkt wel logisch, vervolgens dan natuurlijk de vraag of ze dan de 75s weer als 80s/85s uitgevoerd hebben ;)
Het is dat het zo lastig is - ik zou bijna losschroeven en cellen gaan tellen
 
Waar haal je dat cijfer van 8% Jan?

Het zat in 1 van de YouTube filmpjes van Bjørn Nyland.

Test tussen een P85D (met range mode uit zodat voornamelijk op de achterste motor wordt gereden) en een gewone D.

Ik heb sinds ik mijn P85D heb altijd met range mode aan gereden. Echter een paar maand geleden stelde ik vast dat de voorbanden van mijn auto veel sneller verslijten dan de achterbanden.

Ik rij ook altijd in range mode maar dan net om er voor te zorgen dat mijn 4 banden zo ongeveer gelijk verslijten. Gezien mijn staggered setup tijdens de zomer en de winter kan ik niet roteren. Merkwaardig dat jouw voorbanden sneller verslijten. Ik heb dat helemaal niet (behalve op circuit :D). Je uitlijning al eens laten controleren? Mijn wagen verbruikt 10% minder sinds de uitlijning af fabriek (die op sommige punten buiten spec zat) werd gecorrigeerd.

Tevens zat er een licht trilling in het stuur. Bij de SuC gaven ze me de raad range mode uit te schakelen om die trilling te vermijden. Heb ik dus ook gedaan en sindsdien rij ik dus met range mode uit. Volgens mij is het verbruik gewoon hetzelfde gebleven of bijna onmeetbaar anders. Mijn typical range bij 90% charge is maar 3 km minder.

Die trilling klopt en je hebt vooral het extra geluid van de motor vooraan. Ik luister meestal naar muziek en dan heb ik daar geen last van. Als ik zonder motorgeluid wil rijden kan ik range mode uit zetten.

In elk geval is de range zeer sterk afhankelijk van de temperatuur. Bij 22 graden is het zalig om te zien hoe zuinig je met zo'n wagen kan rijden. De onderstaande 139 Wh/km heb ik gereden met een gemiddelde snelheid van 80 km/u over een afstand van 80 km.

Zuinige rit rond 22 graden over 80 km met gemiddeld 80 km per uur.jpg
 
In een gesprek laatst met een li-ion expert, hoorde ik een interessante theorie: hij zegt dat de Tesla degeneratie zo laag is omdat de software van de auto de range bij een nieuwe auto gewoon beperkt en steeds meer van de reservecapaciteit zal gebruiken, waardoor de degeneratie softwarematig rooskleuriger wordt voorgesteld dan hij werkelijk zou zijn. Wat denken jullie? Het zou mij verbazen.

Het komt in elk geval niet overeen met de informatie die we kennen van mensen die een paar Tesla battery packs uit mekaar hebben gehaald. Wel integendeel, een 85 kWh Model S heeft geen 85 kWh capaciteit. Ook niet als je rekening houdt met de brick protection. De curve van de degradatie verloopt eigenlijk vrij normaal gezien de hoge kwaliteit van de cellen en de manier waarop het BMS zorg draagt voor de cellen (temperatuur / laadcurve / ontlaadbeveiliging). De meeste gebruikers laden de cellen ook niet tot 100% wat een gigantisch verschil maakt in vergelijking met laptops of smartphones.
 
  • Like
Reactions: redevries
Het komt in elk geval niet overeen met de informatie die we kennen van mensen die een paar Tesla battery packs uit mekaar hebben gehaald. Wel integendeel, een 85 kWh Model S heeft geen 85 kWh capaciteit. Ook niet als je rekening houdt met de brick protection. De curve van de degradatie verloopt eigenlijk vrij normaal gezien de hoge kwaliteit van de cellen en de manier waarop het BMS zorg draagt voor de cellen (temperatuur / laadcurve / ontlaadbeveiliging). De meeste gebruikers laden de cellen ook niet tot 100% wat een gigantisch verschil maakt in vergelijking met laptops of smartphones.

Precies, ik denk ook dat Tesla geen software trucs uithaalt om men "voor de gek te houden" en daardoor de degradatie minder groot te laten lijken. Ik heb tijden terug wel eens wat tests gezien van batterijen die vergelijkbaar zijn met die van Tesla. Deze blijken enorm goed te presteren. Zelfs bij langere op 0%, bleek dat er relatief weinig degradatie optreedt. Ik denk zelf dat het niet volledig ontladen van de batterij enorm helpt, evenals de temperatuur controle.

De batterij in de V60 hybride geeft bijvoorbeeld altijd 50 km aan via de app, ook al is deze batterij inmiddels wat gedegradeerd en halen wij er ook niet meer zoveel energie uit als in het begin. Dan vind ik de wijze waarop Tesla het weergeeft vele malen beter.
 
Wie heeft ervaring met het langere tijd laten staan van de Tesla zonder bij te laden? Wij gaan straks 3 weken op vakantie met het vliegtuig, de auto blijft achter en die kan ik niet aan de laadpaal laten hangen omdat ik ben aangewezen op publieke laadpalen.

Ergens heb ik gehoord / gelezen dat het niet verstandig is de Tesla langere tijd niet te gebruiken en niet bij te laden, maar ik vraag me af hoe belangrijk dat is. Leidt het tot degradatie van de batterij? Heeft iemand dat al eens gedaan?

Ik kan natuurlijk aan de buren vragen om de auto af en toe "uit te laten" en bij te laden, maar dat wil ik alleen doen als het zinvol is. Graag jullie advies!
 
lange termijn lijkt me eerder iets van maanden lang. 3 weken in de huidige klimaatomstandigheden lijkt me geen probleem. Range mode aan en af en toe op de app even kijken. In het slechtste geval kan je nog iemand contacteren en via de app de deuren openen en hem tot de lader laten rijden.
prettige vakantie.
 
Wie heeft ervaring met het langere tijd laten staan van de Tesla zonder bij te laden? Wij gaan straks 3 weken op vakantie met het vliegtuig, de auto blijft achter en die kan ik niet aan de laadpaal laten hangen omdat ik ben aangewezen op publieke laadpalen.

Ergens heb ik gehoord / gelezen dat het niet verstandig is de Tesla langere tijd niet te gebruiken en niet bij te laden, maar ik vraag me af hoe belangrijk dat is. Leidt het tot degradatie van de batterij? Heeft iemand dat al eens gedaan?

Ik kan natuurlijk aan de buren vragen om de auto af en toe "uit te laten" en bij te laden, maar dat wil ik alleen doen als het zinvol is. Graag jullie advies!

3 weken is no issue whatsoever.

Laden tot 80% en verder totaal zorgeloos op vakantie.

Als je terug komt staat ie op 60%. Ongeveer.
 
Dank!

Ik ben ook niet bang dat er 80 kWh zal wegvloeien in 3 weken tijd, vooral omdat het zomer is. En anders is het alsnog opschakelen van hulp altijd mogelijk, daar heb je helemaal gelijk in. Maar zou het niet gebruiken van de batterij op zichzelf nog nadelig kunnen zijn?
 
No worries! Als je net al te veel rijdt blijft sowieso ook een groot gedeelte van de cellen weken of langer 'ongebruikt'.

Tenzij daar bij het gebruik op gestuurd wordt, natuurlijk, maar het klinkt wel logisch wat je zegt.

Dank voor de tips allemaal. Ik ga de auto laten staan, en zal de proef op de som nemen door komende week nog een keer een range charge te doen en die te herhalen na thuiskomst, kijken of de max range in die tijd terugloopt. Meten is tenslotte weten :)
 
Tenzij daar bij het gebruik op gestuurd wordt, natuurlijk, maar het klinkt wel logisch wat je zegt.

Dank voor de tips allemaal. Ik ga de auto laten staan, en zal de proef op de som nemen door komende week nog een keer een range charge te doen en die te herhalen na thuiskomst, kijken of de max range in die tijd terugloopt. Meten is tenslotte weten :)

Dat is een goeie test. Deel je het resultaat?
Icing on the cake zou zijn om hem na die range charge hem helemaal leeg te rijden, dus door de nul heen (als je durft, zelf al een paar keer gedaan) en dan weer een range charge te doen.

Maar eerst: Fijne vakantie!
 
...
Dank voor de tips allemaal. Ik ga de auto laten staan, en zal de proef op de som nemen door komende week nog een keer een range charge te doen en die te herhalen na thuiskomst, kijken of de max range in die tijd terugloopt. Meten is tenslotte weten :)
Als je eerst nog even wat rijdt, tenminste, anders lijkt me dat zo ongeveer het op-een-na-slechtste wat je voor de batterijen kunt doen. Het allerslechtst zou zijn om 'm naar 0% te laten leeglopen...
(Een range charge [100% SoC] is geen probleem, als je daarna maar meteen gaat rijden.)
 
Dit lijkt me zo ongeveer het op-een-na-slechtste wat je voor de batterijen kunt doen. Het allerslechtst zou zijn om 'm naar 0% te laten leeglopen...
(Een range charge (100% SpC) is geen probleem, als je daarna maar meteen gaat rijden.)

Geen zorgen! :cool:. ik moet komende week nog twee keer naar Duitsland en wil de range charge doen voorafgaand aan 1 van die ritten. Zal hem niet op 100% parkeren voor de vakantie....

Dat is een goeie test. Deel je het resultaat?
Natuurlijk

Dat is een goeie test. Deel je het resultaat?
Icing on the cake zou zijn om hem na die range charge hem helemaal leeg te rijden, dus door de nul heen (als je durft, zelf al een paar keer gedaan) en dan weer een range charge te doen.

Maar eerst: Fijne vakantie!
DIe icing on thecake lever ik graag, als het een beetje zo uitkomt. Maar kun je ook uitleggen wat we daarvan gaan leren? :confused: