TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC
Start a Discussionhttps://teslamotorsclub.com/tmc/tags/

Range Anxiety... is voor niks nodig

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Phil V, Sep 22, 2017.

  1. Phil V

    Phil V Member

    Joined:
    Aug 31, 2016
    Messages:
    590
    Location:
    Ten zuiden van Aalst (B)
    Eigenlijk verbaasd dat hier nog geen draadje voor is (denk niet dat ik met de zoekterm 'Range Anxiety' verkeerd kan zoeken). Dit blijkt 1 van de voornaamste hordes te zijn voor de switch naar EV. https://www.ing.nl/media/ING_EBZ_breakthrough-of-electric-vehicle-threatens-European-car-industry_tcm162-128687.pdf

    Misschien kunnen we met onze ervaringen nieuwkomers die daarover iets zoeken helpen overtuigen.

    Daarom ook mijn ervaring van deze morgen. Ik had een overnachtingsplaats op 33 km vóór de volgende SuC en was daar aangekomen met 53km typical.
    Deze morgen echter wakker geworden met 35km range. Met 2 km typical overschot, 10°C buiten én een koude start leek dit toch wel nipt. Ik heb nog geprobeerd om in de stekker te steken om voor te verwarmen, maar kreeg de melding dat de resterende range te laag was om voor te verwarmen.
    Ervaringsmodus (1 jaar) aangezet en toch vertrokken op het rechtervak en tussen de vrachtwagens aan 90 km/u.

    Aangekomen met 7km typical over. Eigenlijk nooit echt schrik gehad, ook niet toen de wagen mij op een bepaald moment waarschuwde dat ik er niet zou geraken.

    Toch wel 2 vragen aan de nog meer ervaren collega's:
    18km vampire drain in 1 nacht is toch wel veel niet?
    Waarom wil de wagen niet voorverwarmen omwille van te weinig resterende range hoewel hij aan de stekker hangt?
     
  2. robertvg

    robertvg Active Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    2,247
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
    #2 robertvg, Sep 22, 2017
    Last edited: Sep 22, 2017
    Het blijft het zwakke punt van de electrische auto: als je onverwacht plotseling moet opladen dan moet je er op wachten.
    Zeker.
    Zou voorverwarmen meer kunnen verbruiken dan die specifieke lader ?
     
  3. Zuid5.nl

    Zuid5.nl Member

    Joined:
    Aug 2, 2013
    Messages:
    636
    Location:
    Oostzaan NL
    De Accu had een range van 53km bij aankomst toen de accu warm was. Met 10 graden buiten, een nacht staan is de accu koud en dus niet op bedrijfstemperatuur. Hierdoor verlies je meer range.
     
    • Informative x 2
  4. Phil V

    Phil V Member

    Joined:
    Aug 31, 2016
    Messages:
    590
    Location:
    Ten zuiden van Aalst (B)
    Dat probeerde ik net aan te tonen. Dat moeten komt eigenlijk nooit voor. Zelfs al 'moet' het theoretisch. 2km typical overschot én koudstart en 10 graden. Dan nog, ben ik er met overschot geraakt.
    En eigenlijk had ik 's avonds kunnen inpluggen, maar ik had de vampire drain onderschat. Ik ga die toch eens beginnen in detail te controleren om te zien of er niets mis is.
     
  5. robertvg

    robertvg Active Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    2,247
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
    Ik weet het, ervaring leert dat je het kan voorkomen, en dat je het in de praktijk kan laten meevallen.
    Maar een grote massa zal geen zin hebben om calculerend te rijden. Paar collega's hebben om die reden nog afgezien van een EV.
    De oplossing daarvoor komt vanzelf door grotere range en meer (snel)laders.
     
  6. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    3,692
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Ik had in jouw geval toch geprobeerd ‘s-avonds nog een stopcontact te vinden om wat meer marge te hebben.
     
  7. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    1,456
    Location:
    Verkeerde kant van het bruggetje
    Ach, bij mijn 93 supercharger bezoeken ben ik al een aantal keer met 0% aangekomen, maar meestal toch wel onder de 10%. Het is eigenlijk een teleurstelling als je gaat laden terwijl je nog meer dan 10% beschikbaar hebt.
    Range anxiety, range schmanxiety.
     
    • Like x 3
    • Love x 1
  8. dicktump

    dicktump Member

    Joined:
    Jun 6, 2014
    Messages:
    781
    Location:
    Enschede, NL
    7 km is mijn 'laagterecord', meestal zit ik zo tussen de 10 km en 20 km range als ik aankom bij een Supercharger.

    Heb toevallig vorige week gehad dat ik wat minder blij werd. Op weg naar SuC Lutterberg gaat de snelweg vrij stijl omhoog (ach ja, die SuC heet niet voor niks berg). Dus hing met 90 km/u achter een vrachtwagen. Maar in +/- 10 seconden tijd schoot mijn range omlaag van 12 km naar 8 km. Met zo'n groot verschil ineens wordt het toch even spannend. Gelukkig zat ik toen nog maar 1 km van de SuC af en ben ook met 8 km resterend aangekomen.

    Maar verder altijd relaxed gebleven :) Het is heel goed in de gaten te houden. Gewoon ietsje rustiger rijden als je het denkt niet te halen. Of even 10 of 20 km bijladen aan een publieke lader. Maar beter is om gewoon genoeg marge aan te houden bij de SuC, want dat laadt een stuk sneller.
     
  9. robertvg

    robertvg Active Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    2,247
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
    Je somt eigenlijk in 1 zin op waar heel veel mensen geen zin in hebben.
    En waardoor ze niet relaxed zullen blijven.
    </advocaatvandeduivel>
     
    • Helpful x 1
    • Funny x 1
  10. Phil V

    Phil V Member

    Joined:
    Aug 31, 2016
    Messages:
    590
    Location:
    Ten zuiden van Aalst (B)
    Ik kan verkeerd zijn, maar ik dacht niet dat de aangegeven resterende range daar rekening mee houdt. Ik denk dat die gewoom de overgebleven batterijcapaciteit deelt door het typical verbruik (ong 194 wh/km in mijn geval).
     
  11. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    2,722
    Location:
    Netherlands
    @robertvg Al die mensen die daar geen zin in hebben moeten nu ook gewoon in de gaten houden of hun tank leeg is en dan gaan tanken. Tijdig een tankstation vinden etc.. Zodra we zo ver zijn dat het aantal snellaad-opties (auto en externe lader) op een vergelijkbaar niveau ligt als nu de tank-opties, is dit issue van de baan... Daarbij wordt dit naarmate de accu-range nog veder toeneemt steeds minder een issue. Maw - tijd & doorontwikkeling technologie lost dit vanzelf op en dan gaan die paar achterblijvers vanzelf mee..
     
  12. Phil V

    Phil V Member

    Joined:
    Aug 31, 2016
    Messages:
    590
    Location:
    Ten zuiden van Aalst (B)
    Alsje elke avond kan inpluggen, komt dit bij een S90 enkel voor als je boven de 400km gaat.
    Als je, zoals ik elders al aangaf, meer doet maar ergens een pauze voorziet van 30' aan een SuC, dan heb je het probleem enkel boven de 600km.
    Omdat ik voldoende SuC's passeer (wie niet?) en die pauze niet als ongewenst beschouw, reken ik mijn zorgeloze range als 600km (minstens).
     
  13. maarten.claes

    maarten.claes Member

    Joined:
    Jul 30, 2017
    Messages:
    25
    Location:
    Duffel
    Haha, ik zat vorige week op 97km aan de SuC in Breda en ik had toch wel last van range anxiety o_Oo_Oo_Oo_O:):) Verschil in anxiety tolerantie moet er zijn zeker? :) Nuja, ik heb em drie weken. Het betert elke week met de 'range inschatting' moet ik zeggen maar het kouder worden en de omschakeling van 19" naar 21" wielen voel je wel stevig in je verbruik.
     
  14. basvk

    basvk Supporting Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    2,471
    Location:
    Eindhoven
    Je moet het zelf een paar keer meemaken/uitproberen, dan komt het vertrouwen in de voorspelling van de auto (en je eigen correctiefactor) vanzelf.
    Je moet niet onder de 0km range komen, maar je kunt er wel heel dichtbij komen (tenzij je met een trailer in slecht weer met een heel lang niet gebalanceerde accu tegen een berg op rijdt...).
    Verder ook goed experimenteren met de invloed die je rechtervoet heeft op het verbruik...
     
    • Like x 1
  15. IndustryofCool

    Joined:
    Sep 22, 2017
    Messages:
    33
    Location:
    Netherlands
     
    • Like x 1
  16. maarten.claes

    maarten.claes Member

    Joined:
    Jul 30, 2017
    Messages:
    25
    Location:
    Duffel
    Die Ton is precies niet zo'n tesla fan :D:D:D:D
     
  17. IndustryofCool

    Joined:
    Sep 22, 2017
    Messages:
    33
    Location:
    Netherlands
    Hmm dat linkje is niet helemaal ok nog, hier een nieuwe poging:

    Ton Aarts on Twitter

    Ton is inderdaad niet de grootste fan als ik het zo lees ....
     
  18. is3

    is3 Sander Verschuur

    Joined:
    Nov 15, 2013
    Messages:
    1,267
    Location:
    Rotterdam
    pls ignore.......
     
  19. EelkoV

    EelkoV Member

    Joined:
    Jul 28, 2017
    Messages:
    111
    Location:
    Schouwen-Duiveland, Netherlands
    En het lijkt er bij mij ook op dat autopilot aan het verbruik negatief beïnvloed. Meer mensen dat idee? Ik ben net over de 4.000 km heen met onze X dus nog steeds beginner, maar het viel me op toen bleek dat mijn vrouw telkens zuiniger reed dan ik. Grote verschil? Zij rijd nooit met AP of cruisecontrol. De afgelopen paar honderd km zelf uitgetest en lijkt bijna 10% te schelen...
     
  20. nico180

    nico180 Serge

    Joined:
    Apr 9, 2016
    Messages:
    433
    Location:
    Zutphen, Netherlands
    Ja klopt. Autopilot is niet een zuinige rijder.

    Je kan als bestuurder makkelijk 10% efficiënter rijden.

    Vooral het vooraf anticiperen op remmend verkeer en niet onnodig optrekken etc etc
    AP maakt mij wel veel meer als 10% relaxter :)
     
    • Informative x 1

Share This Page