Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Range Anxiety... is voor niks nodig

This site may earn commission on affiliate links.
Dan heb je altijd nog een optie om even naar Zevenaar te gaan en voldoende te laden voor Vuuren of om rechtstreeks naar huis te gaan.

Helaas maak ik regelmatig dit soort trips, ik zal ze wat minder strak moeten inplannen. of die dag ruilen met de ICE van mijn vrouw ;)

Vuuren heb ik inderdaad ook gezien, het ijkt er op dit ik dit redelijk zeker kan halen en dan laad ik hem daar wel vol op. Die max 90% battery load laat ik voorlopig even schieten, het wordt 100% de komende tijd totdat ik wat zekerheid en ervaring opdoe.
 
Die max 90% battery load laat ik voorlopig even schieten, het wordt 100% de komende tijd totdat ik wat zekerheid en ervaring opdoe.

Kan ook prima. Alleen bij voorkeur je auto niet te lang laten staan op 100% of op een lage SoC (state of charge). Ideaal is 50% SoC - ergens tussen 30 en 70 is goed. Veel mensen laden s'nachts tot 90% en zetten zodra ze wakker zijn het laden weer aan om een uur later met 100% te vertrekken.
 
  • Like
Reactions: zkpq
Vandaag had ik ondanks de ruim 400.000km ervaring met Tesla, toch echt range-anxiety.
Ik kwam in tijdnood voor een afspraak, zat al met een lage SoC en kon op de bestemming niet laden. Na de afspraak kon ik naar een SuC die slechts 6,5km rijden was. Ik had behoorlijk rustig gereden om nog een beetje energie over te houden (gemiddeld 170Wh/km). Toen ik parkeerde bij de afspraak was er nog 4% SoC, zou ruim voldoende moeten zijn.
Toen ik 2 uren later instapte, was de SoC opeens nul%. En eigenlijk -1%, te zien als je een route instelt en dan overschakelt naar de tripplanner. Die gaf een lijntje van -1% naar -2,5%. Ik had al eens -4% bereikt en was geen probleem, dus ik dacht: even rustig rijden naar de SuC en niets aan de hand. Echter... toen ik nog 1,5km van de SuC verwijderd was kreeg ik een melding die ik nog nooit eerder had gezien: "Vehicle may not wake up - Charge immediately to remedy" en dus in het Engels... :eek:
Gelukkig de SuC toch gehaald... maar ik snap niet waar die 5% nu gebleven is, tijdens stilstand verdwenen...:(
 
Vandaag had ik ondanks de ruim 400.000km ervaring met Tesla, toch echt range-anxiety.
Ik kwam in tijdnood voor een afspraak, zat al met een lage SoC en kon op de bestemming niet laden. Na de afspraak kon ik naar een SuC die slechts 6,5km rijden was. Ik had behoorlijk rustig gereden om nog een beetje energie over te houden (gemiddeld 170Wh/km). Toen ik parkeerde bij de afspraak was er nog 4% SoC, zou ruim voldoende moeten zijn.
Toen ik 2 uren later instapte, was de SoC opeens nul%. En eigenlijk -1%, te zien als je een route instelt en dan overschakelt naar de tripplanner. Die gaf een lijntje van -1% naar -2,5%. Ik had al eens -4% bereikt en was geen probleem, dus ik dacht: even rustig rijden naar de SuC en niets aan de hand. Echter... toen ik nog 1,5km van de SuC verwijderd was kreeg ik een melding die ik nog nooit eerder had gezien: "Vehicle may not wake up - Charge immediately to remedy" en dus in het Engels... :eek:
Gelukkig de SuC toch gehaald... maar ik snap niet waar die 5% nu gebleven is, tijdens stilstand verdwenen...:(
In die 2 uur tijd de batterij flink afgekoeld en daardoor dus wat kwijt geraakt.
 
Vandaag had ik ondanks de ruim 400.000km ervaring met Tesla, toch echt range-anxiety.
Ik kwam in tijdnood voor een afspraak, zat al met een lage SoC en kon op de bestemming niet laden. Na de afspraak kon ik naar een SuC die slechts 6,5km rijden was. Ik had behoorlijk rustig gereden om nog een beetje energie over te houden (gemiddeld 170Wh/km). Toen ik parkeerde bij de afspraak was er nog 4% SoC, zou ruim voldoende moeten zijn.
Toen ik 2 uren later instapte, was de SoC opeens nul%. En eigenlijk -1%, te zien als je een route instelt en dan overschakelt naar de tripplanner. Die gaf een lijntje van -1% naar -2,5%. Ik had al eens -4% bereikt en was geen probleem, dus ik dacht: even rustig rijden naar de SuC en niets aan de hand. Echter... toen ik nog 1,5km van de SuC verwijderd was kreeg ik een melding die ik nog nooit eerder had gezien: "Vehicle may not wake up - Charge immediately to remedy" en dus in het Engels... :eek:
Gelukkig de SuC toch gehaald... maar ik snap niet waar die 5% nu gebleven is, tijdens stilstand verdwenen...:(
Heel moedig, met -1% SoC 6,5km gaan rijden. Ik zou een stopcontact gezocht hebben en nog een uurtje koffie zijn gaan drinken.
 
Ja, vorige week stond er ook al een verhaal in over onderhoud van een EV, en dat dat maar 20% goedkoper zou zijn dan een ICE. De docent autotechniek vermeldde dat het repareren van een elektromotor duur is. Ik vermoed dat hij nog erg weinig ervaring met EV"s heeft gezien hij uit België komt (hoeveel EV's rijden er daar nou rond vergeleken met Nederland?)

Ik ken geen gevallen van een EV waar de elektromotor ineens van kapot gaat na veel kilometers. Wikkelingen gaan niet spontaan kapot, net zo min als magneten. Kan ook bijna niet. ;)

DPG Media Privacy Gate
 
Ja, vorige week stond er ook al een verhaal in over onderhoud van een EV, en dat dat maar 20% goedkoper zou zijn dan een ICE. De docent autotechniek vermeldde dat het repareren van een elektromotor duur is. Ik vermoed dat hij nog erg weinig ervaring met EV"s heeft gezien hij uit België komt (hoeveel EV's rijden er daar nou rond vergeleken met Nederland?)

Ik ken geen gevallen van een EV waar de elektromotor ineens van kapot gaat na veel kilometers. Wikkelingen gaan niet spontaan kapot, net zo min als magneten. Kan ook bijna niet. ;)

DPG Media Privacy Gate

De Thomas More hogeschool komt in Belgie wel vaker in het nieuws als het over EVs en dergelijke gaat. Ze komen altijd met standpunten over EV’s waar ik me als Tesla rijder totaal over verbaas, wegens niet overeenkomstig met mijn eigen ervaring. Ik vermoed dat hun standpunten verbonden zijn met hun links met Toyota, waardoor ze voorstanders van waterstof zijn. Google maar eens, dit is een voorbeeldje: 24 uur, 8 landen, 2019 km, … op waterstof
 
Ja, vorige week stond er ook al een verhaal in over onderhoud van een EV, en dat dat maar 20% goedkoper zou zijn dan een ICE. De docent autotechniek vermeldde dat het repareren van een elektromotor duur is. Ik vermoed dat hij nog erg weinig ervaring met EV"s heeft gezien hij uit België komt (hoeveel EV's rijden er daar nou rond vergeleken met Nederland?)

Ik ken geen gevallen van een EV waar de elektromotor ineens van kapot gaat na veel kilometers. Wikkelingen gaan niet spontaan kapot, net zo min als magneten. Kan ook bijna niet. ;)

DPG Media Privacy Gate
Wellicht baseert hij zich op de beginperiode. Nogal wat drive trains van de MS werden toen vervangen en ook bij onze Zoe is eigenlijk het volledige 400V systeem moeten vervangen worden. Gelukkig onder garantie maar ongetwijfeld een kostelijke zaak.
Nu de degradatie van de batterij blijkt mee te vallen zal het verschil toch groter zijn.