Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Inderdaad een onzin verhaal van ServiceEU. Als ik 's ochtend van huis vertrek met de airco/kachel aan dan is mijn verbruik de eerste 5 kilometer altijd flink hoger dan wanneer ik vertrek met de airco/kachel uit. De airco/kachel wordt dus wel degelijk bij het totaal en gemiddeld verbruik opgeteld.

kijk hier eens : Belgium and the Netherlands (Dutch) - Page 1772

de grafiek links "energy consumption" is niet coherent met de data rechts : 'total energy' of 'avg energy'

In die avg energy zijn de 'andere verbuikers' niet mee genomen. Het gemiddelde over de laatste 10km lag duidelijk boven de 300w/km; op de grafiek.
 
kijk hier eens : Belgium and the Netherlands (Dutch) - Page 1772

de grafiek links "energy consumption" is niet coherent met de data rechts : 'total energy' of 'avg energy'

In die avg energy zijn de 'andere verbuikers' niet mee genomen. Het gemiddelde over de laatste 10km lag duidelijk boven de 300w/km; op de grafiek.


Dit lijkt op een software fout die inmiddels hersteld is. Zie ook mijn laatste post op Accu tot op de bodem leegrijden - Page 2

- - - Updated - - -

?? Dus het hoort niet dat je die hoge toon hoort bij snel accelereren?? Ik heb dat al vanaf het begin. Erg irritant...

Dit is de balloon squeel fluittoon die wordt veroorzaakt door het hoofdrelais (contactors):
https://www.youtube.com/watch?v=LwA-Vt2IIkM&index=3&list=UUGKDEsIUKOTuq7I26NQq2zw
https://www.youtube.com/watch?v=MCJW4Us3NcI&index=8&list=UUGKDEsIUKOTuq7I26NQq2zw
 
Over Max range gesproken: Met name aan diegene die in - zeg maart-april-mei-juni - hun hebbeding mochten ophalen en vaak met dak open hebben gereden:
Zuipt die van jullie ook afgelopen een, twee dagen bijna het dubbele? 200 normaal versus 384 wh/km... Zelfde afstanden (weliswaar kort, 8 km, en alles aan natuurlijk). Vanmorgen eerste keer ijskrabber gehanteerd. De voorspelling van Steven, enige tijd terug van 's winters +10% meer vind ik op dit moment wat optimistisch bij nachtelijke temperaturen van rond het vriespunt. Van de andere kant denk ik ook: niet druk om maken en gewoon vaker inpluggen per week! :smile:

Acceleratiefluiten van hierboven heb ik random. Stoor me er niet aan... heeft iets futuristisch :smile: Jullie zien het, nog steeds blij...
 
Last edited:
Ik denk dat die 8 km niet voldoende is om je accu op te warmen. Ik was vanmorgen bijna 15 km onderweg voordat de streepjes op max vermogen en regen verdwenen. Daarna zie je dan ook de verbruiksgegevens snel dalen. Op 110 km woon werkverkeer verbruik ik nu zo'n 10% meer, en dat is dan met nieuwe winterbanden (235 tov 216)
 
Als je in de gelegenheid bent om 's ochtends voor vertrek nog even voor te verwarmen dan moet je dat zeker doen. Ik rij 's ochtends weg met max re-gen en max vermogen, en het verbruik zit al binnen enkele kilometers rond het gemiddelde. Als ik niet voorverwarm zit mijn gemiddelde op de eerste 5-10 km ver boven de 300Wh/km. Voorverwarmen kost ongeveer 1,5kWh voor 15 minuten. Die energie ben je overigens toch kwijt, en dan kun je 't beter nog even uit de muur halen...
 
Als je in de gelegenheid bent om 's ochtends voor vertrek nog even voor te verwarmen dan moet je dat zeker doen. Ik rij 's ochtends weg met max re-gen en max vermogen, en het verbruik zit al binnen enkele kilometers rond het gemiddelde. Als ik niet voorverwarm zit mijn gemiddelde op de eerste 5-10 km ver boven de 300Wh/km. Voorverwarmen kost ongeveer 1,5kWh voor 15 minuten. Die energie ben je overigens toch kwijt, en dan kun je 't beter nog even uit de muur halen...

Goede tip dat voorverwarmen aan de laadpaal, doe ik ook zo. Krijg je ook een minder grote "piek" als je net weg rijdt de eerste paar km en wordt het verbruik dus geijk een stuk "afgevlakt" en voorspelbaarder qua verbruik.
 
Last edited:
Over Max range gesproken: Met name aan diegene die in - zeg maart-april-mei-juni - hun hebbeding mochten ophalen en vaak met dak open hebben gereden:
Zuipt die van jullie ook afgelopen een, twee dagen bijna het dubbele? 200 normaal versus 384 wh/km... Zelfde afstanden (weliswaar kort, 8 km, en alles aan natuurlijk). Vanmorgen eerste keer ijskrabber gehanteerd. De voorspelling van Steven, enige tijd terug van 's winters +10% meer vind ik op dit moment wat optimistisch bij nachtelijke temperaturen van rond het vriespunt. Van de andere kant denk ik ook: niet druk om maken en gewoon vaker inpluggen per week! :smile:

Acceleratiefluiten van hierboven heb ik random. Stoor me er niet aan... heeft iets futuristisch :smile: Jullie zien het, nog steeds blij...

Over 8 km zal het verbruik in de winter enorm zijn (zeker als je de auto niet voorverwarmd hebt). Accu moet nog op temperatuur komen en daar is ook energie voor nodig. En vergeet de kachel niet (verreweg de grootste energievreter. Stoelverwarming gebruiken dus en kachel graadje lager). Maar over de hele winter gerekend met lange en korte ritjes gebruikte ik van december 2013 tot april 2014 inderdaad ongeveer 10% meer dan in de periode mei-oktober 2014. En dan reed ik in de winter op de officiële Tesla winterbanden van Pirelli en in de zomer op de meegeleverde all-season banden (19").
 
Over 8 km zal het verbruik in de winter enorm zijn (zeker als je de auto niet voorverwarmd hebt). Accu moet nog op temperatuur komen en daar is ook energie voor nodig. En vergeet de kachel niet (verreweg de grootste energievreter. Stoelverwarming gebruiken dus en kachel graadje lager). Maar over de hele winter gerekend met lange en korte ritjes gebruikte ik van december 2013 tot april 2014 inderdaad ongeveer 10% meer dan in de periode mei-oktober 2014. En dan reed ik in de winter op de officiële Tesla winterbanden van Pirelli en in de zomer op de meegeleverde all-season banden (19").

Dank, gerustgesteld. Vanmorgen idd aan de paal vóór vertrek 15 min. bijgeladen en tegelijkertijd verwarming aan. Scheelt enorm! Vraag me nog een ding af: auto voorverwarmen zónder dat de stekker er in zit, zou dan ook de batterij al wat verwarmd worden? Of zijn dat gescheiden circuits?
 
Dank, gerustgesteld. Vanmorgen idd aan de paal vóór vertrek 15 min. bijgeladen en tegelijkertijd verwarming aan. Scheelt enorm! Vraag me nog een ding af: auto voorverwarmen zónder dat de stekker er in zit, zou dan ook de batterij al wat verwarmd worden? Of zijn dat gescheiden circuits?

Vanmiddag heb ik dit eens geprobeerd (bij 5ºC). Auto 15 minuten verwarmen terwijl deze niet was aangesloten. Resultaat was een heerlijk verwarmde auto, maar de max re-gen en max vermogen was gelimiteerd en de eerste 4 km had ik een verbruik van maar liefst 480 Wh/km (2,1 kWh verbruikt over 4,3km bij snelheden <=50km/u). Dus mijn vermoeden zegt dat het stand-verwarmen van de accu alleen werkt mits de auto is aangesloten aan de laadpaal. Ook wel logisch eigenlijk...
 
Vanmiddag heb ik dit eens geprobeerd (bij 5ºC). Auto 15 minuten verwarmen terwijl deze niet was aangesloten. Resultaat was een heerlijk verwarmde auto, maar de max re-gen en max vermogen was gelimiteerd en de eerste 4 km had ik een verbruik van maar liefst 480 Wh/km (2,1 kWh verbruikt over 4,3km bij snelheden <=50km/u). Dus mijn vermoeden zegt dat het stand-verwarmen van de accu alleen werkt mits de auto is aangesloten aan de laadpaal. Ook wel logisch eigenlijk...
En dan alleen als je daadwerkelijk aan het laden bent (voor zover ik weet).