Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
@Philinator: bedankt voor het delen van je ervaringen met de beperkte range op vakantie. Goed om ook deze minder positieve ervaringen te weten inzake de range-keuze voor de Model 3.

De Model 3 220 mijl variant komt in de buurt van de S75 op langere trips. Je kunt via www.abetterrouteplanner.com spelen met de variabelen. Twee voorbeelden: Utrecht-Marseille duurt 1 uur en 27 minuten langer en Utrecht-Innsbruck duurt 1 uur en 15 minuten langer.
 
  • Informative
Reactions: Klaas
Had ik me bijna laten overtuigen dat een 75 ipv een 100 wel voldoende zou kunnen zijn,.. eigenlijk hoop ik binnen een half jaar op een 120:rolleyes:, goed werkende AP2, 6 of 7 zitter met uitneembare console of middenstoel, dollarkoerscorrectie en een realistischer prijs voor t grotere battery pack. En oh ja doe ook maar een design update zodat die niet 3 maanden na aflevering komt:confused:.
 
  • Like
Reactions: pvh
Had ik me bijna laten overtuigen dat een 75 ipv een 100 wel voldoende zou kunnen zijn,.. eigenlijk hoop ik binnen een half jaar op een 120:rolleyes:, goed werkende AP2, 6 of 7 zitter met uitneembare console of middenstoel, dollarkoerscorrectie en een realistischer prijs voor t grotere battery pack. En oh ja doe ook maar een design update zodat die niet 3 maanden na aflevering komt:confused:.
nog andere wensen ?

:D:D:D
 
  • Funny
Reactions: robertvg
Interessante discussie. Ik ga volgende week voor het eerst met mijn S90D op vakantie (naar Zwitserland).
Op basis van vele andere discussies op dit forum heb ik me regelmatig afgevraagd of ik achteraf niet net zo goed een kleinere batterij had kunnen kiezen; voor mijn dagelijks gebruik zou dat meer dan voldoende zijn geweest en dat zou best wel flink geld gescheeld hebben.
Ik weet niet precies meer wat destijds (moment van bestellen: mei of juni 2016) de keuzes en prijsverschillen waren; de software-limited 60 kWh variant was toen nog net niet aangekondigd; volgens mij is nu het prijsverschil tussen 75 en 100 wel groter dan toen de verschillen tussen de keuzeopties.

De opmerkingen van @Philinator en de reacties daarop geven me toch wel een wat prettiger gevoel over mijn keuze i.v.m. mijn komende vakantierit.
 
  • Like
Reactions: Klaas and HWS
Op basis van vele andere discussies op dit forum heb ik me regelmatig afgevraagd of ik achteraf niet net zo goed een kleinere batterij had kunnen kiezen; voor mijn dagelijks gebruik zou dat meer dan voldoende zijn geweest en dat zou best wel flink geld gescheeld hebben.
Ik had dezelde keuze. Ik heb een 90D en twijfelde na mijn eerste vakantie of dit wel nodig was. Ik had op de terugweg van Zermatt range over, vond ik.
Vertrokken met 70%, hoewel er laadmogelijkheid ter plaatse was. Moeite niet gedaan om te gaan vragen, betalingsmethode te zoeken... We zouden wel zien en Superchargen is altijd verrassend en ontspannen.
Auto vroeg 2 keer om 50' te laden.
1 keer (bazel) hebben we ons er aan gehouden: we hebben er gepicknickt en het was er steeds vol. Nooit geen wachtenden, maar we wouden toch de plaats niet onnodig bezet houden. Ter plaatse gepicknickt.
We hebben de tweedre keer langer geladen omdat we zelf nog niet klaar waren. Shopping center + snackbar in Nancy.
We zijn ook 1 keer zelfs een half uur gestopt zonder laden om Kaysersberg te bezoeken. Om het ontspannend te houden en ormdat het zonde is om altijd die mooie plaatsjes voorbij te rijden.
We zijn vanuit Kaysersberg dwars door de vogezen gereden over de col du Bonhomme, omdat het zo plezant is om door haarspeldbochten te cruisen, ook al was dit ten koste van de range.
Maar inderdaad, met een 70 zou het wellicht wat meer stressen geweest zijn, hoewel het ook zou gelukt zijn, wellicht op dezelfde manier, mits vol vertrekken. De laadsessies gingen ook max tot 80%. De stress is vaak niet nodig, maar zo zit een mens nu eenmaal in elkaar. Ik begrijp de twijfel.
 
Wij gaan inmiddels richting de 3 jaar Tesla rijden, toen de keus nog 60 kWh of 85 kWh was. Wij hebben toen de 85 gekozen omdat de 60 kWh toch wel wat pre-delivery range anxiety gaf (en de snellere acceleratie was ook een belangrijk pluspunt). Nu zouden we makkelijk met 60 kWh uitkunnen. Op de road trips die we doen (vaak 1000+ km op een dag) betekent dat wel dat het vaak niet meer comfortabel in 1 dag kan. Maar met het oog op het prijsverschil tussen 60 en 85 kWh zou het geen enkel probleem zijn om in het midden van de rit een hotelletje te pakken en het over 2 dagen uit te smeren. Kan zelfs nog wel leuker zijn, een tussenstop in een extra plaatsje. Dan moet je niet zo'n saai snelweg hotel pakken natuurlijk.

Het grappige is dat we die grote actieradius ook werkelijk alleen voor vakanties nodig hebben. Zolang je maar op je bestemming kunt laden en je eventjes op je bestemming blijft, is elke dag-trip van laten we zeggen max +/- 600 km heel comfortabel te doen, dus zonder dat het je tijd voor het opladen kost.

Wat bij ons overigens wel meehelpt is dat we geen kinderen hebben. Scheelt toch dat we daar geen rekening mee hoeven te houden.
 
2017-08-08 15.38.42.jpg
Vandaag heerlijk aan het cruisen tussen Suc Tarragona en L'Aldea toen bergje op alle alarm bellen afgingen. Auto melde eerst minder vermogen te hebben. Dacht alla da's niet zo gek, ik reed lekker door, het is heet buiten en we gaan bergje op. Vervolgens; auto heeft onderhoud nodig, spanning12 Volt batterij laag, auto start mogelijk niet na stoppen etc.

Tesla gebeld natuurlijk en resets gedaan. Remote oplossing gaat helaas niet. Ze lezen een probleem uit met de hoofdbatterij.. Sec Madrid kan probleem helaas niet oplossen. Ziet er naar uit dat de MS naar Aix-en-Provence gaat..
 
Last edited:
Ik ben toch wel blij met mijn S85 hoor. Dat is 78 kWh effectief. De nieuwe S85 die gaat komen heeft wss 83 kWh effectief, dus dat wordt de mijne in 2019.

Zeker met vakantie gebruik ik alle range en eigenlijk ook op mijn werk tripjes naar Frankfurt.

Maar ook gewoon afgelopen weekend. Op 1 dag en dat is niet een hoge uitzondering: Vanaf Zeist even de kinderen naar mijn ouders (Flevopolder) brengen (160 km retour), nieuw tv kastje Kopen in Arnhem (100 km retour) en s avonds uit eten in Utrecht (20 km retour). S nachts aan de lader om de dag erna de kinderen weer op te halen.

Met de S60 zou ik op een weekenddag tussendoor moeten laden, dat zou ik wel een dissatisfier vinden
 
View attachment 240416 Vandaag heerlijk aan het cruisen tussen Suc Tarragona en L'Aldea toen bergje op alle alarm bellen afgingen. Auto melde eerst minder vermogen te hebben. Dacht alla da's niet zo gek, ik reed lekker door, het is heet buiten en we gaan bergje op. Vervolgens; auto heeft onderhoud nodig, spanning12 Volt batterij laag, auto start mogelijk niet na stoppen etc.

Tesla gebeld natuurlijk en resets gedaan. Remote oplossing gaat helaas niet. Ze lezen een probleem uit met de hoofdbatterij.. Sec Madrid kan probleem helaas niet oplossen. Ziet er naar uit dat de MS naar Aix-en-Provence gaat..
Aix-en-Provence gaat niet door. Hebben het druk en de MS zou daarom niet klaar volgende week donderdag wanneer we terug zouden gaan. Ziet er nu uit dat hij direct terug zal gaan naar Amsterdam. Als het inderdaad de hoofdbatterij is valt het onder garantie. Tesla neemt de kosten van repatriëring en huurauto op zich. Krijg keurig elk half uur een update van de voortgang. Ongekende service. Maakt het makkelijker om straks toch weer voor een Tesla te gaan. De P85+ gaat in december zijn 5e jaar in.
 
View attachment 240416 Vandaag heerlijk aan het cruisen tussen Suc Tarragona en L'Aldea toen bergje op alle alarm bellen afgingen. Auto melde eerst minder vermogen te hebben. Dacht alla da's niet zo gek, ik reed lekker door, het is heet buiten en we gaan bergje op. Vervolgens; auto heeft onderhoud nodig, spanning12 Volt batterij laag, auto start mogelijk niet na stoppen etc.

Tesla gebeld natuurlijk en resets gedaan. Remote oplossing gaat helaas niet. Ze lezen een probleem uit met de hoofdbatterij.. Sec Madrid kan probleem helaas niet oplossen. Ziet er naar uit dat de MS naar Aix-en-Provence gaat..

Bijzonder, keep us posted please.
Hoop dat je nog wel volop kunt genieten.

¡Saludos a Madrid!
 
  • Like
Reactions: SofaSogo
Ik ben toch wel blij met mijn S85 hoor. Dat is 78 kWh effectief. De nieuwe S85 die gaat komen heeft wss 83 kWh effectief, dus dat wordt de mijne in 2019.

Zeker met vakantie gebruik ik alle range en eigenlijk ook op mijn werk tripjes naar Frankfurt.

Maar ook gewoon afgelopen weekend. Op 1 dag en dat is niet een hoge uitzondering: Vanaf Zeist even de kinderen naar mijn ouders (Flevopolder) brengen (160 km retour), nieuw tv kastje Kopen in Arnhem (100 km retour) en s avonds uit eten in Utrecht (20 km retour). S nachts aan de lader om de dag erna de kinderen weer op te halen.

Met de S60 zou ik op een weekenddag tussendoor moeten laden, dat zou ik wel een dissatisfier vinden

Dat heb ik dus ook als "uitdaging" met mijn 60. Eigenlijk laad ik overal en op en neer vanuit utrecht naar friesland betekent absoluut bijladen bij een supercharger of op bestemming. Anders kom je niet terug.
Maar in Nederland gaat het allemaal wel en vraagt gewoon wat meer planning em voorbereiding. Ik denk dat de kopers van een model 3 zich moeten realiseren dat vakanties heel anders zullen zijn dan met een ICE auto (sowieso leuker met een tesla! :)) en ik zou iedereen aanraden als het even mogelijk is om de grotere batterij te nemen. Heeft niks met range anxiety te maken want je kan met een beetje voorbereiding overal wel laden, maar simpwelweg met overal moeten laden en langer laden.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Robster and Klaas
Tesla neemt de kosten van repatriëring en huurauto op zich. Krijg keurig elk half uur een update van de voortgang. Ongekende service. Maakt het makkelijker om straks toch weer voor een Tesla te gaan. De P85+ gaat in december zijn 5e jaar in.

Heel vervelend voor je... slecht moment om dit te krijgen..

Maar kan niet laten te constateren dat we het hier hebben over een vier jaar oude auto, niettemin: "Tesla neemt de kosten van repatriëring en huurauto op zich". Noem mij een ander merk dat dit doet !
 
Dat heb ik dus ook als "uitdaging" met mijn 60. Eigenlijk laad ik overal en op en neer vanuit utrecht naar friesland betekent absoluut bijladen bij een supercharger of op bestemming. Anders kom je niet terug.
Maar in Nederland gaat het allemaal wel en vraagt gewoon wat meer planning em voorbereiding. Ik denk dat de kopers van een model 3 zich moeten realiseren dat vakanties heel anders zullen zijn dan met een ICE auto (sowieso leuker met een tesla! :)) en ik zou iedereen aanraden als het even mogelijk is om de grotere batterij te nemen. Heeft niks met range anxiety te maken want je kan met een beetje voorbereiding overal wel laden, maar simpwelweg met overal moeten laden en langer laden.

Zoals hier al door anderen aangehaald de enige moment dat wij een grotere Batterij zouden kunnen gebruiken is idd op vakantie dan kan het een laadbeurt schelen, of wanneer je in suc arm gebied bent. zo moeten we morgen van rust naar ergens aan bodensee daar zijn geen sucs onderweg(of met grote omweg) dus hang ik hier aan de laadpaal 70d tot 90% op te laden. Vraag is is me dat 10k of meer waard ?