Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ah... Met twee kinderen achterin vind ik 150 km/u eigenlijk hard genoeg. Heb wel héél even de 200 aangetikt toen mijn dochter (9) vroeg of de auto ook harder kon, maar 150 op EAP rijdt toch wel erg comfortabel in Duitsland.
Ik heb vroeger nog +250 gedaan met wat BMW zescilinder-geweld maar eigenlijk is dat gewoon onverantwoord. 150 op autopilot is zat hard genoeg.
 
Als ik alleen rij en het is rustig vind ik 180 ook wel lekker door rijden en vorig jaar op een nagenoeg lege A3 richting Arnhem hebben we de topsnelheid ook een aardig stuk gereden.

Ik werd gevolgd door een Duitse BMW die er telkens wat langer over deed om bij terug te komen als we even van het pedaal af moesten ivm met een voorligger.

Bij de Nederlandse grens liet ik de wagen snel terug lopen naar 105 km/u mede doordat we anders nog een SuC stop hadden moeten inplannen voor we thuis zouden zijn. De BMW kwam langszij met een grijns van oor tot oor en twee duimen omhoog en reed toen iets boven de toegestane snelheid door 😊. Ik vermoed dat zijn volgende auto weleens een EV zou kunnen zijn.

Uiteraard zaten de kinderen niet achterin 😉
 
  • Like
Reactions: JanG007
Zelf afgelopen vrijdag en zaterdag vanuit Umbrie naar huis gereden.

Eerste stop bij Modena en daar ontbeten. Tweede stop bij Melide en prima geluncht aan het meer van Lugano.
Vervolgens door naar Basel met alleen even een korte plaspauze voor de kinderen tussendoor.

Bij hotel in Basel geladen en volgende dag met 90% weer vertrokken. Geladen in Metz en daar een broodje gekocht voor de lunch.
Vervolgens nog kort geladen in Antwerpen en door naar huis.

Behalve wat file voor Basel op de vrijdagmiddag een hele soepel reis. Ten opzichte van een ICE eigeniljk 0,0 vertraging. Stoppen moet je toch.

Is nu de vierde zomervakantie per Tesla en nog nooit bij een Supercharger hoeven wachten.


Bellinzona (13:25) - Campogalliano (16:16), 281 km / 202 Wh/km. Gestart met 134 kW @ 37% De SuC is inmiddels verplaatst naar de andere zijde van het hotel, vol in de zon en er mag (formeel) geen gebruik meer gemaakt worden van de hotelfaciliteiten. Een camping toilet is de enige voorziening. We hebben bij aankomst even geladen en na het badmutsen halen s avonds nog een beetje erbij en uiteindelijk de volgende ochtend afgetopt tot 100%

De Supercharger by Campogalliano is al tijden dramatisch. Nu wel een campingtoilet bijgeplaatst maar tot voor kort was die er zelfs niet.

Gelukkig zit aan de andere kant van Modena op ~20 minuten verder ook een supercharger met een hotel en prima barretje.
 
BW Modena District was het enige hotel met nog kamers vrij en een oplaad mogelijkheid. Ten tijde van de boeking wist ik niet eens dat het een SuC was 😊

Nu zat er een dame van/voor Tesla de bezetting bij te houden. Helaas sprak zij geen Engels; maar volgens haar kan je prima bij het hotel naar binnen lopen voor een kop koffie oid. Het briefje moest je maar negeren.
 
Afgelopen zaterdag teruggekomen van een roadtrip van 2 weken door Noorwegen (via Duitsland, Denemarken & Zweden). In totaal 4,5 uur aan de snellader gehangen op iets meer dan 4.000km. De rest van de tijd geladen bij hotels of een AC paal tijdens de nacht. Nooit hoeven wachten bij een SuC, wel bij een Ionity paal in Duitsland. Die wilde ik nog even gebruiken via het goedkope tarief bij Bonnet voordat die hun tarieven per 1 aug ook omhoog gooiden. Er stonden 2 wachtenden voor me en 1 van de 4 stalls werd bezet gehouden door een duits echtpaar die perse tot 100% wilden laden. De laatste 10% duurde een half uur, maar dat maakte ze niks uit, ondanks dat meerdere wachtenden ze probeerden uit te leggen dat ze sneller op hun bestemming komen als ze snelladen tot max 80-90% en dan de volgende snellader pakken. Ook in centrum Kopenhagen waar ik met 1-2% aankwam en alle AC palen in de straat bezet waren stond een Mercedes aan de enige snellader bij een benzinepomp, zodanig geparkeerd dat een tweede EV er niet meer bij kon, ondanks dat de paal 2 CCS aansluitingen had. De bestuurder was in geen velden of wegen te bekennen en de Merc was al nagenoeg vol.... Daardoor moest ik uitwijken naar een parkeergarage waar wel vrije AC stalls beschikbaar waren, tegen een parkeertarief van 65 euro. Dit terwijl parkeren aan de straat in Kopenhagen gratis is voor alle EV's :mad:. Verder zijn de laadmogelijkheden in Noorwegen zoals verwacht perfect. Er zijn zelfs veerboten waar je op kunt laden :cool:.
 
Mocht je een Excel hebben met de route en bezienswaardigheden ter inspiratie voor mijn trip in september, dan hou ik mij aanbevolen :)
Het belangrijkste is dat je zorgt dat je een tol badge regelt, zodat je in Noorwegen het lagere tarief voor EVs betaalt, zie Tol in Noorwegen | ANWB.

Onze route:

1660031128348.png


De Atlanterhavsvegen, oftwel weg route 64 moet je zeker rijden, en ook route 63 langs Geiranger is een must.

Veel plezier!
 
Het belangrijkste is dat je zorgt dat je een tol badge regelt, zodat je in Noorwegen het lagere tarief voor EVs betaalt, zie Tol in Noorwegen | ANWB.

Onze route:

View attachment 838474

De Atlanterhavsvegen, oftwel weg route 64 moet je zeker rijden, en ook route 63 langs Geiranger is een must.

Veel plezier!
Dank je! Volgend jaar staat Noorwegen op de planning. DIt jaar te weinig vakantiedagen.

Maar eeuuuh, Did you see Bjorn? ;)
 
  • Like
Reactions: balblas and NielsA
Het belangrijkste is dat je zorgt dat je een tol badge regelt, zodat je in Noorwegen het lagere tarief voor EVs betaalt, zie Tol in Noorwegen | ANWB.

Onze route:

View attachment 838474

De Atlanterhavsvegen, oftwel weg route 64 moet je zeker rijden, en ook route 63 langs Geiranger is een must.

Veel plezier!
Dank je voor de route en de tips! Wij gaan 3 weken en pakken ook de Lofoten mee. Knallen na aankomst met de Eemshaven-Kristiansand boot in twee dagen door naar Lofoten, en dalen dan rustig af vanaf daar.
 
  • Like
Reactions: OttoR and balblas
Het belangrijkste is dat je zorgt dat je een tol badge regelt, zodat je in Noorwegen het lagere tarief voor EVs betaalt, zie Tol in Noorwegen | ANWB.

Onze route:

View attachment 838474

De Atlanterhavsvegen, oftwel weg route 64 moet je zeker rijden, en ook route 63 langs Geiranger is een must.

Veel plezier!
Na opnieuw lezen van de AutoPass uitleg over de opties (EPass24 vs badge) zie ik dat de ANWB gelijk heeft: eventuele kortingen krijg je enkel met een badge. Snel eentje aangevraagd bij SkyttelPas. Dacht namelijk eerst dat ik er wel was met een EPass24 en FerryPay account.

Overigens geeft EPass24 site i.t.t. ANWB aan dat er nog steeds automatisch betaald kan worden met een creditcard. Laat de betaling nu overigens via SkyttelPas lopen, dus heel relevant is dat niet meer voor mij.

Vraagje: is voor de (meeste) ferries de badge ook afdoende? Krijg die indruk na lezen FerryPay site van wel. Zo ja, dan kan ik ook dat account deactiveren. Dank voor de info.
 
Na opnieuw lezen van de AutoPass uitleg over de opties (EPass24 vs badge) zie ik dat de ANWB gelijk heeft: eventuele kortingen krijg je enkel met een badge. Snel eentje aangevraagd bij SkyttelPas. Dacht namelijk eerst dat ik er wel was met een EPass24 en FerryPay account.

Overigens geeft EPass24 site i.t.t. ANWB aan dat er nog steeds automatisch betaald kan worden met een creditcard. Laat de betaling nu overigens via SkyttelPas lopen, dus heel relevant is dat niet meer voor mij.

Vraagje: is voor de (meeste) ferries de badge ook afdoende? Krijg die indruk na lezen FerryPay site van wel. Zo ja, dan kan ik ook dat account deactiveren. Dank voor de info.
Ja de badge werkt ook met de ferries. Wij hadden 2 ferries waar we contant moesten afrekenen omdat het systeem ons kenteken niet kon vinden, maar dat leek op een storing omdat heel veel auto's die dag dat hadden.
 
Er stonden 2 wachtenden voor me en 1 van de 4 stalls werd bezet gehouden door een duits echtpaar die perse tot 100% wilden laden. De laatste 10% duurde een half uur, maar dat maakte ze niks uit, ondanks dat meerdere wachtenden ze probeerden uit te leggen dat ze sneller op hun bestemming komen als ze snelladen tot max 80-90% en dan de volgende snellader pakken
Ik ben vorige week naar huis gereden vanuit Spanje.. En mij viel op dat Tesla mij meermaals tot 100% heeft laten laden (op heen en terugweg).
Gek genoeg doet ie dat niet altijd, maar van Geneve naar Groningen heb ik gedaan met 2 laadstops, beide wilde Tesla me tot 100% laten laden.

Om maar aan te geven dat het ook gewoon de auto kan zijn die dit als noodzakelijk aangeeft. Dan vind ik de bestuurder veroordelen niet helemaal fair.

Sneller op je bestemming is ook twijfelachtig ben ik inmiddels achter. Een aantal Tesla SuCs zitten zo ver weg op een industrieterrein dat je nog flink moet rijden nadat je de afrit snelweg hebt genomen.