Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben vorige week naar huis gereden vanuit Spanje.. En mij viel op dat Tesla mij meermaals tot 100% heeft laten laden (op heen en terugweg).
Gek genoeg doet ie dat niet altijd, maar van Geneve naar Groningen heb ik gedaan met 2 laadstops, beide wilde Tesla me tot 100% laten laden.

Om maar aan te geven dat het ook gewoon de auto kan zijn die dit als noodzakelijk aangeeft. Dan vind ik de bestuurder veroordelen niet helemaal fair.

Sneller op je bestemming is ook twijfelachtig ben ik inmiddels achter. Een aantal Tesla SuCs zitten zo ver weg op een industrieterrein dat je nog flink moet rijden nadat je de afrit snelweg hebt genomen.
A better route planner geeft voor onze terugreis uit Piemonte een uur kortere reis met Ionity dan via Tesla SuC
3330D5F1-D615-4653-94FD-3DB41F91765C.png
FD66E14B-973F-4155-A36C-6EACE27AA88D.png
 
  • Like
Reactions: OttoR
De instellingen lijken ook anders. Normaal gaat abrp niet onder de 10%. En met 2% aankomen en de ander met 29%. Verder is de afstand bijna gelijk zo te zien.
De instellingen voor beide abrp routes zijn identiek. Ik heb zelf de aankomst-soc op 3% gezet. Ik laad zowel bij Ionity als bij SuCs en heb daarom in abrp de netwerkvoorkeur voor Tesla en Ionity op “Exclusief en bij voorkeur”. Abrp geeft dan de snellere route met enkel Ionity laden. Voor de SuC-route heb ik de Ionity-netwerkvoorkeur op “nooit“ gezet.
 
Morgen in de krant: "Tesla gunt je zelfs een uur langer vakantie door het gebruik van hun SuC".
Of ik de stau-stress aan een Ionity er zou bij nemen voor dat uurtje betwijfel ik (voor mezelf dan)...

En voor welke keuze ga je?
Ik ga voor de eerste etappe voor Ionity Gotthard Nord omdat die precies past op vertrek met de volle batterij van onze SR+. Daarna laat ik abrp in de teslabrowser de laadbattle doen tegen wat de Tesla navigatie voorstelt. Ik verwacht uiteindelijk met een mix van SuC en Ionity laadstops thuis te arriveren en verwacht meer risico op laat aankomen door baustellen dan door stau bij de laadpaal.
 
Sneller op je bestemming is ook twijfelachtig ben ik inmiddels achter. Een aantal Tesla SuCs zitten zo ver weg op een industrieterrein dat je nog flink moet rijden nadat je de afrit snelweg hebt genomen.
Daar houden zowel de Tesla nav als ABRP rekening mee. Maar je hebt gelijk, zoeken, parkeren, het laden zelf, duurt vaak (altijd?) langer dan gepland. In ABRP kan je zelf het verwachte tijdverlies ingeven.
 
Vandaag voor het eerst in Spanje aan het laden bij een publieke laadpaal fenie energya via de app. Ging niet heel makkelijk, sinds gisteren avond laat aan proberen om het werkend te krijgen maar vanmorgen lukte het. Onderweg hier naar toe alles met suc kunnen doen, nergens hoeven wachten. Wel tot 2x aan toe de laatste vrije stall gehad.
 
  • Like
Reactions: Robster
De instellingen voor beide abrp routes zijn identiek. Ik heb zelf de aankomst-soc op 3% gezet. Ik laad zowel bij Ionity als bij SuCs en heb daarom in abrp de netwerkvoorkeur voor Tesla en Ionity op “Exclusief en bij voorkeur”. Abrp geeft dan de snellere route met enkel Ionity laden. Voor de SuC-route heb ik de Ionity-netwerkvoorkeur op “nooit“ gezet.
Kan gewoon te maken hebben met de locaties van de laders. Als je steeds kan laden onder de 10% is dat ideaal, maar als daar geen is, moet je wel suboptimaal laden.
Zo lagen voor mijn MS de SuCs ideaal richting Zwitserland, met Metz en Mulhouse. Richting Oostenrijk komt het in Duitsland altijd slecht uit. De reis duurt dan extra lang.
 
Ik heb deze zomer ook is bij een ionity paal geladen (reed er toevallig langs en kinderen moesten plassen) en de laadsnelheid viel mij enorm tegen.
Haalde circa 35kw, bij 55% soc. Hoefde niet te laden dus was meer onder het motto van 'laden wanneer het kan, niet wanneer het moet', maar dat soort lage snelheden zie je toch eigenlijk zelden meer bij superchargers.
Stond verder niemand te laden, al weet ik niet of bij Ionity uberhaupt aan stall pairing wordt gedaan?
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik heb deze zomer ook is bij een ionity paal geladen (reed er toevallig langs en kinderen moesten plassen) en de laadsnelheid viel mij enorm tegen.
Haalde circa 35kw, bij 55% soc. Hoefde niet te laden dus was meer onder het motto van 'laden wanneer het kan, niet wanneer het moet', maar dat soort lage snelheden zie je toch eigenlijk zelden meer bij superchargers.
Stond verder niemand te laden, al weet ik niet of bij Ionity uberhaupt aan stall pairing wordt gedaan?
Ik verwacht dat je batterij niet voorgeconditioneerd is geweest. Je hebt waarschijnlijk niet genavigeerd op een HPC waardoor de auto de batterij niet voorverwarmd. Bij 55% mag je ook geen wonderen verwachten maar het zou wel hoger moeten zijn met voorconditionering.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Eens dat de batterij niet geconditioneerd was, maar dan nog.
In italie kwam ik met een niet geconditioneerde accu bij een EnelX paal aan met circa 60% en haalde met gemak tegen de 100kw.

Buitentemperatuur lijkt mij ook niet echt een issue. In beide gevallen 30+ graden. Enige verschil was dat ik toen ik bij de Ionity paal aankwam al ~150km had gereden, toen ik bij de EnelX paal aankwam maar ~10km...
 
Eens dat de batterij niet geconditioneerd was, maar dan nog.
In italie kwam ik met een niet geconditioneerde accu bij een EnelX paal aan met circa 60% en haalde met gemak tegen de 100kw.

Buitentemperatuur lijkt mij ook niet echt een issue. In beide gevallen 30+ graden. Enige verschil was dat ik toen ik bij de Ionity paal aankwam al ~150km had gereden, toen ik bij de EnelX paal aankwam maar ~10km...
Klinkt als bad luck. Ik gebruik met de zomervakantiereizen naast Tesla ook enkele keren Ionity en zie eigenlijk altijd prima laadsnelheden. (Kom vaak rond 3-5% aan, hoge buitentemperaturen. Ik luister braaf naar ABRP, bij weinig tijdsverschil pak ik SuC, anders ben ik zeker niet vies van Ionity, ook al zijn ze wat duurder.
 
Zou best weleens kunnen hoor, dat het gewoon bad luck was. Toen ik enkele jaren terug eens bij een Ionity paal stond viel het mij ook tegen, maar waarschijnlijk dus gewoon toeval.

Ik probeer bij stops toch ook echt wel te kijken waar ik stop. Ik stop liever minder maar wat langer, en dan bij voorkeur op een wat relaxtere plek en niet bij een tankstation / grote rastplatz. Dan winnen de superchargers toch nog steeds (maar ook daar zitten hele matige tussen).
 
  • Like
Reactions: ERvee
Ik ga voor de eerste etappe voor Ionity Gotthard Nord omdat die precies past op vertrek met de volle batterij van onze SR+. Daarna laat ik abrp in de teslabrowser de laadbattle doen tegen wat de Tesla navigatie voorstelt. Ik verwacht uiteindelijk met een mix van SuC en Ionity laadstops thuis te arriveren en verwacht meer risico op laat aankomen door baustellen dan door stau bij de laadpaal.
Nou, dat was toch nog een pittig ritje terug naar NL uit Piemonte, ruim 14 uur ipv de verwachte ca 12 uur. Ca een half uur voor de Gotthard in de rij gestaan en de baustellen op de 5 en de 61 waren goed voor ruim een uur extra reistijd.

De eerste laadstop was Tesla Melide na ipv Ionity Gotthard Nord. Daarna een dramatisch slechte lunchstop bij Tesla Pratteln zonder lunch en in Duitsland bij Ionity Bruchsal Ost en Brohltal Ost, beiden zonder stau bij de laadpaal.
 
Nou, dat was toch nog een pittig ritje terug naar NL uit Piemonte, ruim 14 uur ipv de verwachte ca 12 uur. Ca een half uur voor de Gotthard in de rij gestaan en de baustellen op de 5 en de 61 waren goed voor ruim een uur extra reistijd.

De eerste laadstop was Tesla Melide na ipv Ionity Gotthard Nord. Daarna een dramatisch slechte lunchstop bij Tesla Pratteln zonder lunch en in Duitsland bij Ionity Bruchsal Ost en Brohltal Ost, beiden zonder stau bij de laadpaal.
Wat ging er mis in Pratteln, te veel ladende auto's dus te weinig vermogen??
 
Wat ging er mis in Pratteln, te veel ladende auto's dus te weinig vermogen??
Ik ben idd wel op een andere plek gaan staan nadat een witte M3 naast mij was gaan staan bij de 4 stalls vooraan en niet door had dat stalls 4a en 4b vrij waren.

Wat vooral mis ging was dat wij bij Beckenried aan het meer hadden willen lunchen maar dat daar alle stalls bezet waren. De locatie in Pratteln is niet voordelig tov het dorpje waar wel wat horeca zit en de resto van het hotel bij de SuC ging pas om 14u open
 
  • Informative
Reactions: OttoR and Enzo63
Ik ben idd wel op een andere plek gaan staan nadat een witte M3 naast mij was gaan staan bij de 4 stalls vooraan en niet door had dat stalls 4a en 4b vrij waren.

Wat vooral mis ging was dat wij bij Beckenried aan het meer hadden willen lunchen maar dat daar alle stalls bezet waren. De locatie in Pratteln is niet voordelig tov het dorpje waar wel wat horeca zit en de resto van het hotel bij de SuC ging pas om 14u open
Klopt. Beckenried zijn slechts 6 stalls en als er al 4 bezet zijn blijft niet veel meer over.