Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Je zou denken dat dit niet uit zou moeten maken omdat de SuperChargers alleen geschikt zijn voor de Tesla en die hebben ook in Frankrijk een type-2 aansluiting.

Type3 discussie in Frankrijk gaat niet over de aansluiting aan de auto; maar over de contacten aan de laadpaal.
Bij type3 zijn deze afgeschermd.
Met andere woorden : is wel degelijk een thema voor de SC van Tesla.
 
Type3 discussie in Frankrijk gaat niet over de aansluiting aan de auto; maar over de contacten aan de laadpaal.
Bij type3 zijn deze afgeschermd.
Met andere woorden : is wel degelijk een thema voor de SC van Tesla.
Ik twijfel of dat bij een vaste kabel ook op gaat. Er zijn immers ook CHAdeMO en 43kW AC Type 2 laadpalen in Frankrijk.
 
Was het toch even handig geweest om dit topic door te lezen. Niet ver terug uitgebreid verslag van de Kermis van Kortrijk en hoe je er toch kunt laden. Gok dat het in Kortrijk (culinair gezien) toch beter toeven/pauzeren is dan bij de Ikea.
.

Had daar overheen gekeken. Op de terugweg daar gestopt. Ideale plek. Geen risico op ICE-ing. 2 minuten lopen van tankstation/eten. Een een groot grasveld voor de kinderen. 200km na Oosterhout en ongeveer 200 km naar Servicecenter Tesla in Parijs. Ideale locatie als je met tempo naar Parijs wilt rijden - op de route. Overigens kan je met goed weer Oosterhout/Parijs halen - rustig aan achter vrachtauto op 95 km/u.
Rue du Progrès 17
7503 Froyennes nabij Doornik. GPS-coordinaten: 50.617868, 3.341622, http://chargemap.com/points/details/carport-negundo

Mocht je naar Tesla Parijs gaan: de navigatie sturt je naar een andere lokatie (wel inde buurt) zie foto. Je moet zijn waar de vlag is.

foto.JPG
IMG_5200.jpg

 
We willen in juli naar Italië (Gardameer) gaan met de Tesla maar had gehoopt dat er meerdere SC zouden staan rond deze tijd. Tot St. Anton is het natuurlijk geen probleem maar ik zit met het laatste stuk in mijn maag.
De afstand St. Anton - Peschiera del Garda is 356 km en die zullen niet vlak zijn dus het zal lastig worden om die afstand te halen (ook met aangepast) rijgedrag denk ik.
Weet iemand of er op de route nog laadpalen staan als er tegen die tijd geen SC bijgeplaatst is?
 
We willen in juli naar Italië (Gardameer) gaan met de Tesla maar had gehoopt dat er meerdere SC zouden staan rond deze tijd. Tot St. Anton is het natuurlijk geen probleem maar ik zit met het laatste stuk in mijn maag.
De afstand St. Anton - Peschiera del Garda is 356 km en die zullen niet vlak zijn dus het zal lastig worden om die afstand te halen (ook met aangepast) rijgedrag denk ik.
Weet iemand of er op de route nog laadpalen staan als er tegen die tijd geen SC bijgeplaatst is?

Bij Milan zullen een aantal staan.
Het enige probleem is dat de meeste publieke stations door ENEL worden gefaciliteerd. En daar schijn je alleen een pasje voor te kunnen krijgen indien je een italiaans BSN hebt...
Misschien suggesties vanuit Tesla ?

Er is een Service Center in Milaan. Misschien dat zei iets van een pasje kunnen regelen ?
 
Had daar overheen gekeken. Op de terugweg daar gestopt. Ideale plek. Geen risico op ICE-ing. 2 minuten lopen van tankstation/eten. Een een groot grasveld voor de kinderen. 200km na Oosterhout en ongeveer 200 km naar Servicecenter Tesla in Parijs. Ideale locatie als je met tempo naar Parijs wilt rijden - op de route. Overigens kan je met goed weer Oosterhout/Parijs halen - rustig aan achter vrachtauto op 95 km/u.
Rue du Progrès 17
7503 Froyennes nabij Doornik. GPS-coordinaten: 50.617868, 3.341622, http://chargemap.com/points/details/carport-negundo

Mocht je naar Tesla Parijs gaan: de navigatie sturt je naar een andere lokatie (wel inde buurt) zie foto. Je moet zijn waar de vlag is.
Prachtige locatie Edi99
 

Je plaatje van de SC locatie in Parijs laat mooi het probleem met die locatie zien. Het vlaggetje staat op de correctie locatie. Het blauwe lijntje stuurt je echter naar een andere plek. Oorzaak: Er zijn twee straten 'Rue Olympe de Gouges' die op zeg 300m van elkaar liggen.
Dit komt omdat hier twee 'dorpen' aan elkaar grenzen. Maar als je bij googlemaps 'Gennevilliers' als dorp ingeeft kom je toch bij de verkeerde straat uit.

Eikel van een ambtenaar trouwens die dit bedacht heeft. De straat van de Tesla locatie is gloednieuw (dus geen historische reden om twee dezelfde straatnamen binnen een paar honderd meter van elkaar te hebben).
Begrijp uberhaupt de link niet tussen een feministe en een straat op een businesspark/industrieterrein.
 
Had daar overheen gekeken. Op de terugweg daar gestopt. Ideale plek. Geen risico op ICE-ing. 2 minuten lopen van tankstation/eten. Een een groot grasveld voor de kinderen. 200km na Oosterhout en ongeveer 200 km naar Servicecenter Tesla in Parijs. Ideale locatie als je met tempo naar Parijs wilt rijden - op de route. Overigens kan je met goed weer Oosterhout/Parijs halen - rustig aan achter vrachtauto op 95 km/u.
Rue du Progrès 17
7503 Froyennes nabij Doornik. GPS-coordinaten: 50.617868, 3.341622, http://chargemap.com/points/details/carport-negundo

Mocht je naar Tesla Parijs gaan: de navigatie sturt je naar een andere lokatie (wel inde buurt) zie foto. Je moet zijn waar de vlag is.

View attachment 48731

Goeie tip, is bovenstaande foto van die laadplek bij Froyennes? Op chargemap staat aangegeven dat er maar 1 plek met type 2 zou zijn, op de foto zie ik 2 palen (met waarschijnlijk 4 aansluitingen?).
 
Had daar overheen gekeken. Op de terugweg daar gestopt. Ideale plek. Geen risico op ICE-ing. 2 minuten lopen van tankstation/eten. Een een groot grasveld voor de kinderen. 200km na Oosterhout en ongeveer 200 km naar Servicecenter Tesla in Parijs. Ideale locatie als je met tempo naar Parijs wilt rijden - op de route. Overigens kan je met goed weer Oosterhout/Parijs halen - rustig aan achter vrachtauto op 95 km/u.
Rue du Progrès 17
7503 Froyennes nabij Doornik. GPS-coordinaten: 50.617868, 3.341622, http://chargemap.com/points/details/carport-negundo
Met welke kaart kun je hier laden?
Werkt de New Motion kaart?
 
Met welke kaart kun je hier laden?
Werkt de New Motion kaart?

Ja die werkt. Startte zo snel en soepel dat ik het niet eens in de gaten had.. met duolader 86 km/uur.

- - - Updated - - -

Goeie tip, is bovenstaande foto van die laadplek bij Froyennes? Op chargemap staat aangegeven dat er maar 1 plek met type 2 zou zijn, op de foto zie ik 2 palen (met waarschijnlijk 4 aansluitingen?).

2 palen met op elke paal een Chuko en een Type 2. Zonnepanelen op het dak. En ruimte om nog een paar palen onder het dakje bij te plaatsen. Vind het een ideale lokatie, was mijn dochters direct kwijt op het grote grasveld erachter. Op Google maps is het nog in aanbouw, maar je ziet goed hoe dichtbij het tankstation is.

IMG_5204.jpg
 
Ja die werkt. Startte zo snel en soepel dat ik het niet eens in de gaten had.. met duolader 86 km/uur.

- - - Updated - - -



2 palen met op elke paal een Chuko en een Type 2. Zonnepanelen op het dak. En ruimte om nog een paar palen onder het dakje bij te plaatsen. Vind het een ideale lokatie, was mijn dochters direct kwijt op het grote grasveld erachter. Op Google maps is het nog in aanbouw, maar je ziet goed hoe dichtbij het tankstation is.

View attachment 48733
Ik vermoed dat wij die net na aanbouw ontdekt hebben: Car Pull parking: oplaadstation voor Tournai
bij Bing maps is het laadpunt in aanbouw.
BTW op een paar honderd meter is er nog 1 laadpunt, waar je dan niet onder een zonnepaneeldak staat maar onder een volledig kantoorgebouw.
Alleen spijtig dat er weinig te beleven valt om er 2à3 uur te blijven. Een SuperCharger zou er beter staan (route Oosterhout-Froyennes-Parijs).
 
Last edited:
Ik twijfel of dat bij een vaste kabel ook op gaat. Er zijn immers ook CHAdeMO en 43kW AC Type 2 laadpalen in Frankrijk.

Dat snap ik dus ook niet.
Ik zou graag eens de werkelijke wettekest zie die dit bepaalt. Misschien kunnen we dan te weten komen waarom die "Chademo-Type2-palen" er ook staan tov. de Type3-stopcontacten.
 
Dat snap ik dus ook niet.
Ik zou graag eens de werkelijke wettekest zie die dit bepaalt. Misschien kunnen we dan te weten komen waarom die "Chademo-Type2-palen" er ook staan tov. de Type3-stopcontacten.

Contrairement au connecteur de type 2 (retenu en Allemagne côté borne), le type 3 garantit la conformité avec la norme NFC 15-100 qui concerne les installation Basse Tension (moins de 1000V AC en France).
 
Contrairement au connecteur de type 2 (retenu en Allemagne côté borne), le type 3 garantit la conformité avec la norme NFC 15-100 qui concerne les installation Basse Tension (moins de 1000V AC en France).

En wat houdt norme NFC 15-100 in?
Feit is wel dat het dan enkel te maken heeft met de stekker aan de muur-zijde van een laadpaal. En dus (gelukkig) geen invloed zou hebben op de Tesla-snalladers.
 
Vraag via PM:
Blackmac said:
Ik las net in de nederlandse tripjes thread, dat je opgeladen had in bremen (naast/bij een hotel volgens mij?), toen je naar denemarken ging.
Over een paar weken vertrek ik richting hamburg, heb zelf een essent pas, actief voor buitenland. Werkt dit goed daar, of hoef je het niet te activeren alvorens te laden?

Hi, Bremen was bij 7Things, een Hotel op de campus van de universiteit aldaar.
Hotel Bremen - Hotel in Bremen 7THINGS in Nähe Universität Bremen Home

Laden is gratis. Zij hebben een pas en helpen je daarmee. Heel vriendelijk en behulpzaam.
Ze hebben een hele stapel palen, maar soms moet een paal eerst gereboot worden alvorens de Tesla wil laden... software issue in hun palen lijkt het.

Reactie van hen:
[Of course you can charge your Car, it is free.
Our Lounge and Bar will be open from 2 pm till 10 pm.

We offer:
Chili con carne
Toasted Bratwurst
Tarte Flambe (2 different types)
Small Pizza (3 different types)
Nachos with cheese
Whole grain bread (with salami or cheese)

There is also a good Italian restaurant in our Partnerhotel “Munte” just 400 meters away from us, which is open from 12pm to 3pm

In Hamburg zelf zijn een aantal RWE palen die je met je Essent (RWE) pas (buitenlandactivatie vereist) kan bedienen.

Ik heb de paal bij Flughafenstraße 54, 22335 Hamburg. Dat is een 2x22kW paal.
Dat is vlakbij het vliegveld (Noord) en direct naar U-bahn Fuhlsbüttel Nord, dus met 15min ben je in het centrum.
eMobility | RWE Ladesäulenfinder

De palen van RWE in het centrum (3) zijn vrijwel altijd bezet.
Verder heeft het Radisson Blu hotel in het centrum een 11kW paal in de garage (gratis, geen pas nodig), maar geen bord dus er staan ook ICEs. Ik heb hem er toen dwars voorgezet.
 
Thnx! :cool: Ik neem aan dat er wel voor 2 pm bij 7things geladen kan worden (zonder eten dan :wink:)

Vraag via PM:


Hi, Bremen was bij 7Things, een Hotel op de campus van de universiteit aldaar.
Hotel Bremen - Hotel in Bremen 7THINGS in Nähe Universität Bremen Home

Laden is gratis. Zij hebben een pas en helpen je daarmee. Heel vriendelijk en behulpzaam.
Ze hebben een hele stapel palen, maar soms moet een paal eerst gereboot worden alvorens de Tesla wil laden... software issue in hun palen lijkt het.

Reactie van hen:


In Hamburg zelf zijn een aantal RWE palen die je met je Essent (RWE) pas (buitenlandactivatie vereist) kan bedienen.

Ik heb de paal bij Flughafenstraße 54, 22335 Hamburg. Dat is een 2x22kW paal.
Dat is vlakbij het vliegveld (Noord) en direct naar U-bahn Fuhlsbüttel Nord, dus met 15min ben je in het centrum.
eMobility | RWE Ladesäulenfinder

De palen van RWE in het centrum (3) zijn vrijwel altijd bezet.
Verder heeft het Radisson Blu hotel in het centrum een 11kW paal in de garage (gratis, geen pas nodig), maar geen bord dus er staan ook ICEs. Ik heb hem er toen dwars voorgezet.
 
Hierbij een kort verslag van onze reis vorige week naar Quiberville, ten zuiden van Dieppe, Normandie, Frankrijk.

Met 90% uit Amsterdam vertrokken en even bijgeladen bij de SuperCharger in Oosterhout.
Vanwege spitsdrukte in Belgie zijn we bij Gent afgeslagen en gaan laden in NieuwPoort aan de kust.
Daar staat één Type2 BlueCorner lader van 22kW op een hele mooie locatie vlakbij het strand.
Gelukkig was deze vrij en konden we met het TheNewMotion pasje laden.
Lekker gegeten bij Brasserie Casino aan de boulevard, aanrader.

Afbeelding 240.jpg


Bij de vakantiewoning prima kunnen laden met de UMC op 10A. Verlengkabel van 15 meter van zowel 3x1,5mm2 als 3x2,5mm2 bleek prima te werken. Echter deze 2 gekoppeld tot één snoer van 30 meter bleek niet te werken.

In Dieppe kunnen laden bij de Renault dealer. Deze had een 22kW Schneider Zoe lader met Franse Type3 aansluiting.
Gelukkig stond er een Zoe in de showroom waar we de kabel van mochten gebruiken. Super aardige mensen, die het natuurlijk erg leuk vonden om een Model S te bekijken.
Afbeelding 241.jpg


Op de terugweg nog even bij het inmiddels zeer bekende laadpunt op de Graanmarkt te Kortrijk geladen.
Werkte ook weer prima met het TNM pasje.

OPMERKINGEN:

Rijden in de heuvels langs de kust in Normandie leidt tot een flink hoger gebruik dan ik gewend ben in NL.
Ik kwam tot 230-240 Wh/km bij snelheden van 50-70 km/uur.
Op de snelweg van Le Havre naar Lille viel het dan weer mee: ca. 200 Wh/km bij 110 km/uur.


De kinderen hebben een handige prullenbak ontdekt:
Afbeelding 244.jpg




Achterin zitten met mijn lengte van 1.92 meter is niet heel erg plezierig.
Door een wigvormig zitkussen in de rug te plaatsen en een boomstamkussentje van de kinderen onder de bovenbenen
te gebruiken kon ik er toch nog een aangename zetel van maken.
Wel viel het mij op dat je achterin een flinke partij herrie uit de wielkasten hoort komen.

Meerdere malen hebben we dankbaar gebruik kunnen maken van de HIGH setting van de luchtvering omdat het navigatiesysteem ons een paar maal over een landweggetje stuurde.
 

Attachments

  • Afbeelding 243.jpg
    Afbeelding 243.jpg
    160.9 KB · Views: 388
  • Afbeelding 242.jpg
    Afbeelding 242.jpg
    172.4 KB · Views: 401