Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Gaaf!

Wel bizar dat laders openingstijden kennen zeg... Dat is echt te gek voor woorden!

Ja, voor ons wel. Ze zijn in die gevallen gekoppeld aan winkels. Nu is Oostenrijk toch erg conservatief wat de zondag betreft. De enige plaats in de buurt van de lader waar iets te doen was was een McDonalds behalve natuurlijk het toeristische paleis.

Alle hoop is nu gevestigd op de SC in Wenen die elk moment actief kan worden. Dat betekent voor de terugreis dan een tijdwinst van meer dan twee uur. "Scouts" houden hem in de gaten.

TFF Forum Thema anzeigen - Supercharger in Europa (pagina 106 en 107)
 
En goed om te lezen dat zo'n rit eigenlijk geen grote offers vraagt. Mooi!

Neen, in ieder geval niet financieel:) Normaal is zo'n reisje incl. wat bezoekjes hier rond de €.500,00, nu €.29,00.

Nou ja, toch een klein offertje. De route die we reden was nu ruim 150 km langer dan normaal. Voor een groot deel door de omweg via Eisenstadt maar ook omdat we via Salzburg moesten rijden. Overigens een mooie route.

In de zomervakantie hopen we dat er een paar SC's bij zijn gekomen. Voor ons is de meest ideale route via de A3 vanaf Köln tot Passau en dan via Linz naar Wenen.

Daarvoor is nodig SC Montabauer (te bereiken op één charge vanaf Tilburg en inmiddels een bevestigde lokatie bij het ICE, neen, nu bedoelen we daarmee de trein:), verderop Wertheim, iets bij Neurenberg, dan de al bevestigde SC bij Regensburg en Hengersberg. De onderlinge afstanden worden ook kleiner wat een meer flexibele rijstijl mogelijk maakt.
Hengersberg Wenen is ook te doen hoewel al bevestigd is dat er halverwege (Amstetten) ook een SC komt.

Als die er zijn dan is het ook weer mogelijk om in één keer te rijden, bijvoorbeeld vertrek in de avond en aankomst in de ochtend omdat er geen relatief lange 22kW stops meer hoeven te worden ingebracht.

Maar om eerlijk te zijn, dit was ook best te doen en we zien ook weer eens wat anders onderweg. Nu maar hopen dat SC Wenen online komt, dan gaat de terugreis eigenlijk via SC's (de overnachting is er dan toch en dan laden we wel 22kW)

Ik zal verslag doen.

Misschien leuk om te weten, hier geldt momenteel een serieuze hagelwaarschuwing en de schoonfamilie heeft de Model S en de eigen auto terdege beschermd. Mooi gebaar!

Hagel.JPG
 
Bon, terwijl de meesten hier blijkbaar aan het plannen of vertrekken zijn, zit onze eerste vakantie van het jaar er sinds gisteren op. :crying:
Ik zal vandaag beginnen aan mijn verslag..
 
Zit op dit moment zonder stekkerbak maar met m'n trekker, die nog niet verkocht was in Z-Frankrijk. Hoor ik zojuist dat m'n trekker verkocht is. Volgende keer moet ik wel met m'n stekker:biggrin:. Hoop dat de uitrol van de SC's door Europa nu dan maar snel gaat. Van de zomer nog maar een keer met het vliegtuig naar Kroatië, hopelijk kunnen we dan volgend jaar eens een mooie roadtrip met de Tesla doen.
 
Zit op dit moment zonder stekkerbak maar met m'n trekker, die nog niet verkocht was in Z-Frankrijk. Hoor ik zojuist dat m'n trekker verkocht is. Volgende keer moet ik wel met m'n stekker:biggrin:. Hoop dat de uitrol van de SC's door Europa nu dan maar snel gaat. Van de zomer nog maar een keer met het vliegtuig naar Kroatië, hopelijk kunnen we dan volgend jaar eens een mooie roadtrip met de Tesla doen.

Nou, met een beetje avontuur zal het deze zomer ook al wel mogelijk zijn. Met een laatste, 22Kw mits je uiteraard de twinloader hebt, in Klagenfurt kun je al best in Kroatië komen. Voor info voor een maandkaart flatrate (€.29,00) in Oostenrijk kun je contact opnemen met Smatric. Dat was bij mij snel geregeld.

Ik neem aan dat je er toch niet in één keer heen wilt rijden. Dan is een overnachting in de buurt van Salzburg, wij hebben toevallig voor de terugreis weer Hotel Jagdhof Fuschlsee (laders pal voor de hoofdingang) geboekt maar ik hoor ook goede berichten over Hotel Kaiserhof en vandaar kun je met eigenlijk de enige stop waar je moet wachten (die bij overnachten maakt natuurlijk niets uit) in Klagenfurt zo naar Kroatië. Daar zal toch minimaal wel gewoon netstroom zijn. Je zult de auto best wel na aankomst een tijdje op de bestemming stil laten staan en elk uurtje laden is dan meegenomen. Eigenlijk vergelijkbaar met zoals wij in Hongarije zijn gekomen. (Lees voor Klagenfurt dan Eisenstadt).

Ik zou het wel aandurven.
 
Nou, met een beetje avontuur zal het deze zomer ook al wel mogelijk zijn. Met een laatste, 22Kw mits je uiteraard de twinloader hebt, in Klagenfurt kun je al best in Kroatië komen. Voor info voor een maandkaart flatrate (€.29,00) in Oostenrijk kun je contact opnemen met Smatric. Dat was bij mij snel geregeld.

Ik neem aan dat je er toch niet in één keer heen wilt rijden. Dan is een overnachting in de buurt van Salzburg, wij hebben toevallig voor de terugreis weer Hotel Jagdhof Fuschlsee (laders pal voor de hoofdingang) geboekt maar ik hoor ook goede berichten over Hotel Kaiserhof en vandaar kun je met eigenlijk de enige stop waar je moet wachten (die bij overnachten maakt natuurlijk niets uit) in Klagenfurt zo naar Kroatië. Daar zal toch minimaal wel gewoon netstroom zijn. Je zult de auto best wel na aankomst een tijdje op de bestemming stil laten staan en elk uurtje laden is dan meegenomen. Eigenlijk vergelijkbaar met zoals wij in Hongarije zijn gekomen. (Lees voor Klagenfurt dan Eisenstadt).

Ik zou het wel aandurven.
Het is voor mij een kwartiertje naar de luchthaven R'dam, 2 uur vliegen naar Split en dan weer een half uurtje naar de jachthaven. Daar ga ik niet voor rijden. Niet met een PC Hooftstraat trekker en niet met een PC Hoofstraat stekkerbak:cool:.
 
Nou, dan is het helemaal geen issue. Al zouden er 50 SC"ers staan langs die route toch?
Is voor die trip ook geen issue, maar wil nog wel wat meer tripjes ondernemen:biggrin:. Bijvoorbeeld naar m'n broer, in Stockholm, die nadat ie een ritje in m'n Tesla had gemaakt binnen een maand een i3 had besteld. Tesla was nog even out of range, maar hij was al vrij snel overtuigd van het elektrisch rijden.

- - - Updated - - -

View attachment 48396 Gaat om deze stopcontact.
Zou moeten werken. Koop wel een geaarde adapter converter! Je kunt ook een gratis laadpas bij Ecotricity - the green energy company, supplier and generator of eco electricity and gas aanvragen voor laden onderweg. Mocht ie er niet op tijd zijn kun je de mijne wel gebruiken.
 
Als ik in Engeland wil opladen aan een 'normaal' stopcontact, hoe doe ik dat dan? Gewoon zo'n Engelse plug -> Europese plug converter meenemen, of moet ik met meer rekening houden?

Hmm, als je dezelfde "kwaliteit" reisadapter hebt als die ik hier heb rondslingeren.... Daarzou ik geen 13A continue door heen halen. Dat is vragen om overhitting. Er zit in die UK adapters ook nog wel eens een zekering.. Die is waarschijnlijk ook lager qua stroomsterkte.

ik. Zou dan toch iets zwaarders en degelijkers kopen of in elkaar zetten.

zorg ook dat je de NL stekker nog kunt omdraaien, in geval de Nul t.o.v. Aarde verkeerd mocht zitten.
 
Afgelopen weekeind van Oirschot naar Ischgl gereden (en terug). Voor diegene die dit interessant vinden hieronder mijn bevindingen.


– De reis met laden is me meegevallen, je bent echter wel een uur of meer aan het laden.
– Ik heb 4 keer de snelheid op de laatste 10-20km moeten laten zakken om de SC te halen. Je kunt hier wel een beetje mee spelen...
– De cruise control gaat maar tot 177kmh (laat dit nu 111 mph zijn, grapje van Elon?)
– Een top van 217kmh, en een Golfje TDI komt je voorbij....


Hier wat cijfertjes:


PlaatsAfstandVerbruikTypical Range aankomstTijd aankomstTypical Range vertrekTijd vertrek
Oirschot0


40014:07
Wilnsdorf260,2?117:0035618:03
Bad Rapenau246.2258Wh/km3?36521:20
Aichstetten234,5279Wh/km123:2030000:07
St Anton150,1284Wh/km7501:2320001:50
Ischgl40,1217Wh/km15402:22




PlaatsAfstandVerbruikTypical Range aankomstTijd aankomstTypical Range vertrekTijd vertrek
Ischgl0


29813:48
Aichstetten192,4202Wh/km8215:4838216:50
Bad Rappenau234234Wh/km73?37520:01
Wilnsdorf245271Wh/km922:0840023:31
Oirschot259,2254Wh/km23~01:45