Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen weekeind van Oirschot naar Ischgl gereden (en terug). Voor diegene die dit interessant vinden hieronder mijn bevindingen.


– De reis met laden is me meegevallen, je bent echter wel een uur of meer aan het laden.
– Ik heb 4 keer de snelheid op de laatste 10-20km moeten laten zakken om de SC te halen. Je kunt hier wel een beetje mee spelen...
– De cruise control gaat maar tot 177kmh (laat dit nu 111 mph zijn, grapje van Elon?)
– Een top van 217kmh, en een Golfje TDI komt je voorbij....


Hier wat cijfertjes:


PlaatsAfstandVerbruikTypical Range aankomstTijd aankomstTypical Range vertrekTijd vertrek
Oirschot0


40014:07
Wilnsdorf260,2?117:0035618:03
Bad Rapenau246.2258Wh/km3?36521:20
Aichstetten234,5279Wh/km123:2030000:07
St Anton150,1284Wh/km7501:2320001:50
Ischgl40,1217Wh/km15402:22



PlaatsAfstandVerbruikTypical Range aankomstTijd aankomstTypical Range vertrekTijd vertrek
Ischgl0


29813:48
Aichstetten192,4202Wh/km8215:4838216:50
Bad Rappenau234234Wh/km73?37520:01
Wilnsdorf245271Wh/km922:0840023:31
Oirschot259,2254Wh/km23~01:45

De SC in St Anton had je ook op de heenweg wel kunnen overslaan. Is mij in Februari ook gelukt. Kwam wel bijna leeg in Ischgl aan. Maar tot mijn grote verrassing zat er een 400V stopkontact naast de voordeur van het appartement! Diezelfde avond was ik alweer vol.:biggrin:
 
Wij hebben de afgelopen week een korte vakantie ingelast om de schoonouders in Hongarije te bezoeken, een 80 km voorbij Budapest. Met onze Model S natuurlijk.

Allereerst gemerkt hoeveel bagage we konden meenemen, als je eenmaal na wat uitproberen weet wat de meest handige manier van inpakken van (3!) koffers, plastic bak met allerlei losse zaken, paar rugzakken, en zelfs een hoeveelheid gebruikte kleding die later wel naar Roemenië zal gaan. Hoewel de auto op zich kleiner is dan de vorige (Chrysler Grand Voyager) hebben we weinig moeite om de gebruikelijke bagage in te laden.

Op zaterdagochtend vertrokken en eerste stuk van Tilburg naar Winsdorf wat voorzichtig gestart en langzamerhand wat sneller gaan rijden om met een acceptabele restlading aan te komen. Dat eerste stuk lijkt behoorlijk wat energie te vragen, wat ook komt doordat er behoorlijk geklommen wordt. In gedachten pas je het verdere schema wat rijsnelheid al aan, maar als je dan weer op pad bent ziet het plaatje er alweer heel anders uit. Je begint met een grote afdaling en natuurlijk is de accu al warm dus daar verlies je niets mee. De rit naar Bad Rappenau dan ook vlot met het (duitse!) verkeer meegereden. Het verbruik viel hier erg mee. Het viel mij op dat de laadpauze, wanneer je met het gezin bent, zo om is. In feite was de auto eerder klaar dan wij (laden tot zo'n 350km) dus die pauzes zijn geen enkele probleem, welkom zelfs!

Een km of 50 samen "opgereden" met een mooie, eveneens witte, Jaguar. Afwisselend rustig cruisen en dan om de beurt wat versnellen, een sprintje soms, en een vriendelijke "duim op"als afscheid toen hij een afslag moest nemen. Dat gebeurt dus ook. Leuk.

Na Bad Rappenau naar Jettingen doorgereden. Die SC was voor mij nieuw (ik was enkele weken geleden al in Oostenrijk geweest via Aichstetten) en ook daar ging jet laden erg snel. Dat was de laatste SC en met de lading die we hadden konden we met gemak het overnachtingsadres iets voorbij Salzburg halen. Een tussenstop zoals bij de McDonalds in Grabenstätt kon worden overgeslagen.

Op het overnachtingsadres staan twee 22kW laders, waarachtig recht voor de ingang van het hotel.

View attachment 48268

Met de vooraf gekochte prepaid card van Smatric (rond €.29,00 voor een maand flat rate laden in heel Oostenrijk) was het laden geen probleem. Rond 85 km/uur maar we hadden de tijd.

De volgende ochtend na een goed ontbijt weer op weg, de A1 op richting Wenen. Een goede gelegenheid om, nu we in het 22kW gebied waren en daar geldt "Wie sneller rijdt komt later aan" eens te zien wat er met het bereik mogelijk is. Rustig begonnen met de snelheid van de lader maar na een paar minuten werden we ingehaald door een touringcar die rond 105 km/uur reed. Daar zijn we toen achter gaan rijden en hoewel het wat saai lijkt valt het best mee. Over het gehele traject tot Wenen een verbruik gehad van 165 Whr, wat mij nog niet eerder gelukt was.

In Wenen even gekeken of de SC bij het Tesla service center al werkte, maar dat was niet zo. Omdat het zondag was en veel laders in Oostenrijk openingstijden kennen (dus dicht waren) weken we uit naar Eisenstadt waar een 24/7 lader staat. Dat was de enige keer dat we echt lang moesten wachten, een uur of drie. Gelukkig is er wel wat te zien en bezochten we het Ezterhazy paleis (bekend van de Sissi films).

Het laatste stuk naar de eindbestemming in Hongarije rustig gereden, tussen de 90 en 100 km per uur, waardoor we met nog meer dan 130 km rest aankwamen. (als we zouden hebben doorgereden zouden we een range van 470 km gehaald hebben, niet slecht). Op de eindbestemming op het lichtnet met 13 ampère en 13 km/uur aangekoppeld. Maar we hebben daar de tijd.

Een uitstapje gemaakt naar Budapest waar we waren uitgenodigd voor een receptie op het consulaat ter ere van Koningsdag. De eerste Tesla daar, dus een primeur.

View attachment 48269

Mooie rapportage! !
 
– Een top van 217kmh, en een Golfje TDI komt je voorbij....


Op zich mee eens, maar stel dat je in die TDI zit... Wat voel je dan, wat hoor je dan, hoeveel diesel moet er worden verstookt, wat als er ook maar "iets" mis gaat en, als je dat vaker doet, hoe ziet de volgende servicebeurt er uit?

Laat toch gaan dan....

Is het trouwens niet een beetje jaren negentig?
 
De SC in St Anton had je ook op de heenweg wel kunnen overslaan. Is mij in Februari ook gelukt. Kwam wel bijna leeg in Ischgl aan. Maar tot mijn grote verrassing zat er een 400V stopkontact naast de voordeur van het appartement! Diezelfde avond was ik alweer vol.:biggrin:

Inderdaad, die had ik over kunnen slaan. Volgende keer dan maar... :smile:

- - - Updated - - -

– Een top van 217kmh, en een Golfje TDI komt je voorbij....


Op zich mee eens, maar stel dat je in die TDI zit... Wat voel je dan, wat hoor je dan, hoeveel diesel moet er worden verstookt, wat als er ook maar "iets" mis gaat en, als je dat vaker doet, hoe ziet de volgende servicebeurt er uit?

Laat toch gaan dan....

Is het trouwens niet een beetje jaren negentig?

Tja, ik moest de golf inderdaad laten gaan :wink:. Niet dat ik er wakker van lig, maar ik heb het gevoel dat er meer inzit..... vind ik jammer (tenminste op dat moment eventjes :cool:)...
 
Het materiaal
De auto: 85kWh-batterij, single-charger (11kW), standaard velgen en banden
Laadkabels:
Sowieso voorzien:
*Tesla UMC (230V en 400V)
*Type2 – Type2 van 4m

En dan “tobesure” (omdat er nog geen echte reisverslagen uit Frankrijk waren en we niet wisten waar ons aan te verwachten):
*Type3-Type2
*DIY UMC voor 3x230V netten
* adaptors: 230V Schuko – 230V 16A CEE,230V 16A CEE – 230V 32A CEE,230V 16A CEE - 230V 16A fornuisstekker,230V 32A CEE - 230V 32A fornuisstekker, 400V 16A CEE – 400V 32 CEE,400V 16A CEE – 400V 16A fornuisstekker,400V 32A CEE – 400V 32A fornuisstekker

Kopie  van IMG_5671.JPG

IMG_5820.JPG


Het opzet en de voorbereiding
Aangezien we vorig jaar de gezinsvakantie hadden uitgesteld in de hoop om ze in het najaar met de Tesla te kunnen doen is die er door de late levering van de auto niet van gekomen. Daarom wilden we ze dit jaar zo vroeg mogelijk houden en niet nog eens wachten op de snelladers. De locatie (Zuid-Frankrijk) of de Allgäu (Zuid-Duitsland) droegen onze voorkeur, maar aangezien het nog maar eind April was, werd het Frankrijk en hoefden we ook al niet te zoeken naar een locatie aangezien vrienden er een buitenverblijf hebben. Dat we daarmee ineens het cliché konden ontkrachten dat je met een EV niet op verlof naar het zuiden kan was bij deze dan ook ineens ontkracht.
Wegens de al eerder besproken onbetrouwbaarheid ivm. pasjes, toegankelijkheid, gsm-activatie,… van publieke laadpalen en de bijhorende administratie die erbij gepaard gaat (registratie, facturatie,…) ben ik sowieso al geen fan van deze vorm van laden. Als we Elon mogen geloven zullen we er ons binnenkort toch geen zorgen meer over hoeven te maken… Op voorhand had ik dus locaties gezocht op chargemap.com waar we in geval van nood terecht zouden kunnen zonder preregistratie of andere onzekerheden. En dit bleek nog aardig mee te vallen.
Naast het opzoeken van laadpunten had ik van de route ook nog het hoogteprofiel van de verschillende etappes in een overzichtelijke vorm uitgeprint. Dit was iets wat ik geleerd had van m’n daguitstapje naar Winterberg. Wilnsdorf ligt namelijk op 400m hoogte en +/-40km ten oosten ervan is een piek van 700m. Het geeft je meer gemoedsrust als je dan weet wat er nog gaat komen (bleek achteraf heel nuttig ).
Bij deze dus de geplande route waarbij op elk waypoint een laadbeurt was voorzien, behalve in Saint-Laurent du pont. Dat waypoint stond ertussen om minder kilometers te maken en dus minder te verbruiken.
En de enige overnachting was dan in Annecy met een 230V-3kW-laadbeurt om de verbruikte 150km sinds SC Lully terug aan te vullen.

De geplande heen- en terugroute

Ter vergelijking geef ik dan ook nog de werkelijke routes. De reden hiervoor werd afgeweken kan je dan uiteraard lezen in het werkelijke verslag. Maar ligt voornamelijk aan een kindje dat op de achterbank zat, zo’n 10 maanden oud is en naar het schijnt mijn genen heeft … :biggrin:

De werkelijke heenroute

De werkelijke terugroute

Dag 1Antwerpen – Gasthof Rebland (EichstettenamKaiserstuhl)
Zoals gepland om 7u de stekker eruit en met 380km typical naar Wilnsdorf. Eerst 105km/h gereden, dan (toen er genoeg reserve was) vanaf de Rijn 110km/h. Om 10u20 aangekomen met 210Wh/km.
IMG_5679.JPG

Ondertussen was de zoon wel vanaf de bruinkoolcentrale op de A4 z’n keel beginnen open zetten en moest ik mijn copiloot naar de achterbank doorverwijzen…
Enfin, iets na 11u recht naar Bad Rappenau vertrokken voor lunch. En hier opnieuw zo’n 30km voor de stop (ergens rond Heidelberg) een geschreeuw op de achterbank… Er was iemand het rijden beu aan het worden…
Zo gezegd zo gedaan, en tegen 13u hadden we een lekker slaatje terwijl de S stond te laden aan een paal die wel werkte. Want de eerste paal die ik nam (ik denk dat het A1 was), werkte niet. Dan B3 geprobeerd en werkte wel. Tevens zag ik dat 2 van de 3 deuren van de Tesla-cabine niet op slot waren. Heb dat dan maar naar de groene nummer even doorgebeld en ze gingen het nakijken. (heb het op de terugweg dan niet meer kunnen checken)
Tevens stelde ik vast dat in tegenstelling met Oosterhout en Wilnsdorf hier wel soms ICE’s op “onze” plaatsen komen staan.
Na het eten namen we de beslissing dat we met een hysterische zoon niet om 21u in Annecy wilden aankomen en we dus ergens tussen Bad Rappenau en Lully zouden we overnachten. Een telefoontje later naar Gasthof Rebland aan de Kaiserstuhl was onze overnachting geboekt met 230V-stopcontact.
Daar aangekomen zagen we dat aan de overkant van het hotel 2 grote hoogspanningsinstallaties staan , dat wordt een stopcontact van 240V dacht ik! Niets was minder waar. Afhankelijk van de stekker kreeg ik 214V à 212V .

IMG_5681.JPG

IMG_5682.JPG


Ik sprak de gastvrouw dan ook nog aan over het verbruik en zei dat we +/-30kWh en dus 6€ zouden verbruiken. De ochtend erna bij de afrekening had ze er 5€ voor op de rekening gezet.

Dag 2 Gasthof Rebland (EichstettenamKaiserstuhl) – Annecy
Met 90% vertrokken naar Lully (overal wettelijke snelheden gereden, meestal 120km/h en 204Wh/km), daar opnieuw vastgesteld dat er af en toe een ICE op onze plaatsen komt staan en 2 van de 6 laders buiten dienst stonden. Maar uiteraard perfect kunnen laden. Daarnaast viel me ook op dat ze de laadpalen eigenlijk verkeerd om hebben geplaatst. Zoals ze nu staan (en zelfs al rijd je tot tegen het verkeersbord op het einde van het vak) hangt de kabel redelijk gespannen tussen de laadpaal en de auto en trekt dus wat aan de Type2-stekker. Ze zouden ze beter omgekeerd gezet hebben, dan zou de kabel mooi doorhangen en niet zo aan de stekker en onze auto trekken.
De eetgelegenheid in Lully heeft trouwens ons tot nu toe de beste indruk nagelaten. Een Mc Donalds (maar die zijn overal), een koude broodjes-bar, een warme keuken en ijscreme-koets maakten het compleet. Dan heb je ook nog de kans om je eten in leuke zeteltjes of op een buitenterras op te eten. En is er nog een speeltuin, kaas- en toeristenwinkeltje en XXX-shop (voor het geval je met de Tesla nog niet aan je trekken moest komen) :biggrin:

IMG_5683.JPG


De rest van de trip naar Annecy tegen een normale 120km/h afgereden. (150km aan 205Wh/km) Aangezien dit hotel al op voorhand was geboekt was de uitbater op de hoogte van onze laadplannen en had hij een 1,5mm² haspel klaar liggen. Deze had een ingebouwde zekering die zelfs bij 9A (mijn morele minimum) er uit sprong en dus mijn eigen verlengdraad dan maar boven gehaald. Het was ook hier dat ik de F/N-wisselaar moest gebruiken.
Tevens was ik op de hoogte dat er aan de overkant van de baan een winkelcentrum met laadpaal was. Aangezien ik dan toch een Type3-kabel bij had ben ik hem eens gaan proberen, maar er kwam slechts 1x16A uit en bood dus geen meerwaarde tov. het hotel.
Uit nieuwsgierigheid wat de uitbater hier voor zou aanrekenen had ik niets over het verbruik gezegd en hij had er 10€ voor aangerekend. Wat aan de ruime kant, maar ben zelfs de discussie niet begonnen, ik was blij dat hij terug volgeladen was…

Dag 3 Annecy – Le Pouget
Met een batterij op 98% richting Montelimar, waar we de Renault garage op voorhand hadden gevraagd of laden mogelijk was (nu we toch een Type3-kabel hadden).

IMG_5686.JPG


Zoniet zouden we wel langs Ikea Avignon gereden zijn, maar dit was dan toch 20km minder om. Enfin, niemand was blijkbaar op de hoogte maar werden door de hoofdverkoper toch vriendelijk ontvangen en was (zoals zovelen) zeer onder de indruk van de auto. Na 2 uurtjes in het Nougat-snoeppaleis te hebben gezeten en gegeten heb ik de verkoper nog eens een testritje aangeboden en konden we door naar de eindbestemming.
Gezien het overschot aan elektronen kon dit tegen een Franse 130km/h. Evenwel zeker niet sneller want de hoeveelheid flitskasten en smurfen langs de weg verbaasde me enorm.
Het uiteindelijke verbruik na 1500km ben ik vergeten te fotograferen, maar lag rond de 206Wh/km.

Kortom, al bij al een vrij vlekkeloze 3-daagse waarbij we de nailbiter tussen Bad Rappenau en Lully niet hoefden te doen door de onverwachte overnachting in EichstettenamKaiserstuhl.

Tijdens het verlof

IMG_5771 - kopie.JPG


Zonder uiteraard al te veel in te gaan op de details van ons verlof zijn er toch een aantal zaken vermeldenswaardig:
-Het bekijks van de auto is enorm! Vooral in Frankrijk en in iets mindere mate Duitsland. In Zwitserland is het aanvaardbaar. Misschien hangt het samen met het feit dat hij daar nog minder bekend is dan bij ons of omdat de onze gewrapt is. Ik kan me voorstellen dat sommigen kicken op zoveel aandacht, maar ons hoefde dit echt niet.
-Met een standaard vering is het soms wel opletten met de bodemspeling. En dit is naar mijn aanvoelen niet omwille van de hoogte van de auto maar wel omwille van de asafstand die langer is dan bij onze vorige auto (BMW 3-serie).De krassen op de vele Franse snelheidsdrempels waarschuwen dat je niet de enige bent met dit probleem. (al kan het ook van laaghangende trekhaken zijn)
-Telkens we terug bij de auto aankwamen maakten we ons de bedenking “wat is het toch een prachtige wagen”!
-Opladen van 5% naar 90% via een 230V-stekker… zelfs als je de eerste 24u niet weg moet
-Er passen zeker 50 flessen wijn in de doos in de voorkoffer! Ik gok zelfs op 80 flessen als je de dozen dumpt.
IMG_5795.JPG


De terugreis
Dag 13 Le Pouget – Hotel Le Val Ombré (Saint Pierre deChartreuse)
Omdat we ondertussen al geleerd hadden dat onze zoon het maximaal zo’n 500km uithoudt in de auto en we niet zo tevreden waren over het hotelletje in Annecy hebben we de planning dan maar wat aangepast en dus een ander hotel geboekt. Ook hier volstond 1 telefoontje met de vraag voor een kamer, kinderbed, avondmaal en 230V-stopcontact. (en deze keren waren de Tripadvisor-commentaren wel in overeenstemming met wat we aantroffen). Op de vraag voor een 230V-stopcontact moesten we wel zelf een verlengkabel meebrengen (hetgeen we uiteraard bij hadden).

Dus om 8u00 ’s morgens eindigde onze vakantie voor een deel en lieten we de elektronen ons deze keer noordwaarts voortstuwen. De voorziene afstand was 350km. Geen enkel probleem zou je denken. Ware het niet dat we met zo’n 100km typical range wilden aankomen aan het hotel omdat ik ervan uitging dat we maar zo’n 120 à 130km zouden kunnen bijladen (14u x 9km/u) en we de volgende dag toch in een keer naar Lully (230km) wilden rijden.
Dus tegen een gezapige 100km/h naar Montélimar om daar terug middageten te eten en 1à2u bij te laden. Naarmate we vorderden bleek dat we tijdens hun middagpauze (tussen 12u en 14u) daar zouden aankomen en dus (niet konden laden zolang ze niet terug open gingen) beslisten we via de Ikea van Avignon te rijden. Daar zouden we gemakkelijker de zoon kunnen verversen, ietsje eten, de tijd doden,… . Maar het was wel 20km omrijden.
Eens aangekomen aan de Ikea bleken de paal en de auto niet te kunnen communiceren met elkaar want de paal wachtte op een vraag voor stroom en de auto vroeg stroom… Dame aan de receptie wist enkel wat op haar bladje stond (niet dat ik haar iets verwijt) en dat was dat je de auto enkel moest inpluggen en dat een Tesla er niet werkte (hoewel ervaringen op Chargemap.com anders vertelden). Terug buiten kwam er net een Fransman met een ZOE aanrijden en was heel behulpzaam met het bedieningsmenu op de paal uit te leggen en te testen met zijn ZOE (werkte wel).
Dus met de moed der wanhoop naar eenzelfde paal enkele kilometers verder (terug naar het zuiden) aan een feest-/concertzaal (Salle des Fêtes in Montfavet). En werkte perfect van de eerste keer! Aan de overkant van de parking is trouwens een hele promenade met leuke eetgelegenheden waar je terecht kan voor een lunch.

IMG_5796.JPG


Na 2u te hebben geladen richting hotel in de Chartreusestreek (aan nog steeds een voorzichtige 100 à 105km/h). Toen we de afslag net voor Grenoble namen zag het er nog perfect uit met 110km op de teller en nog 25km te gaan. Perfect dus om met +/-90km aan te komen en voldoende te hebben om morgen naar Lully te rijden. Toen begonnen we aan een leuk bergbaantje (D57) dat me deed herinneren aan de periode dat ik met enkele vrienden met de moto door de aAlpen trok (veel leuke haarspeldbochten, mooie vergezichten,…) Natuurlijk kost dat wat energie (zelfs bij kalm rijden) en dus zakte de projected range naar 50km, dan 30km, dan 15km,…

IMG_5798.JPG


En dan begin je te denken: “hoe lang duurt dat stijgen nog?”, “dat hotel ligt toch niet op meer dan 1000m hoogte?”,… Dan begint de projected range gelijk te komen met de resterend afstand tot de bestemming… als het dan nog verder stijgt kom je gewoon die dag niet meer aan… en dan denk je aan een plan B: “zo ver mogelijk doorrijden en wanneer we stil vallen de hotelbaas bellen en zeggen wat er aan de hand is en vragen dat hij ons komt halen, de auto rij ik dan wel terug de berg af en bel ik wel ergens aan om de nacht te mogen laden tegen een goede vergoeding”.

IMG_5800.JPG


En dan kwam de verlossing…

IMG_5799.JPG


Een (naar Alpijnse normen) kleine col waarna het terug 400m naar beneden ging. Dit hadden we absoluut niet verwacht en had ik op de kaart niet zien aankomen. En dus blijkt hieruit dat ik mezelf wel goed had beholpen met de hoogteprofielen van de geplande route uit te printen, maar je bij wijzigingen zeker ook goed de bijhorende hoogtes moet opzoeken.
Dan kwamen we aan in het dorp (45km typical terug) dat een klein familiaal skigebied bleek te zijn. En op de vele pijlen van hotels stond het onze geen enkele keer bij. Op het dorpsplein dan in het plaatselijke café nagevraagd… Wist die kerel te vertellen dat we er voorbij waren gereden!!! We moesten dus terug een klein deeltje van de Col de Port omhoog (deze keer langs de andere kant). Met 30km typical dan uiteindelijk aangekomen terwijl we eigenlijk 100km hadden vooropgesteld. Dan blijkt er niemand thuis te zijn… Ik dus bellen naar de man. We mochten ons alvast in de living van de B&B installeren en op hem wachten want hij zou binnen 20min. aankomen. Dit gaf me dus wat tijd om wat rond te kijken. En naast de gezelschapspelletjes was een kast die mijn aandacht trok (het zal een gevoel geweest zijn zeker ;-). Ik trek die kast open en vind een perfecte nieuwe zekeringenkast met bij elke zekering het bijhorende circuit. Hieruit kon ik dus afleiden dat enkel de lampjes van de kamers op 10A waren gezekerd!! Perfect dus om toch een hele nacht 13A door te trekken want alle andere circuits waren 16 of 20A gezekerd.
De voor de rest zeer vriendelijke hotelbaas wees me de parkingplaats en de stekker waar ik mocht inpluggen was aan de andere kant van het huis. Tja, zo lang was mijn verlengdraad nu ook weer niet! Geen probleem, de vriendelijke meneer had nog 3 witte 1,5mm² kabeltjes van 5m die de afstand wel zouden dekken… (in het natte gras met zo’n fondueverlengsnoer).Vriendelijk heb ik hem dan gezegd dat ik hier wel wat schrik voor had. Zowel een smeltende draad als kortsluiting zou ervoor kunnen zorgen dat het laden tijdens de nacht zou stilvallen en we de volgende dag met een nieuw probleem zouden zitten. Gelukkig had ik nog een DIY UMC- met een 3x400V 32A-kabel van 15m en een adaptor naar 230V om de klus te klaren (al moest ik daar wel de halve koffer voor leeghalen om erbij te kunnen). De hele nacht dus aan 13km/h kunnen laden.

IMG_5802 - kopie.JPG


Dag 14Saint Pierre deChartreuse - Gasthof Rebland (EichstettenamKaiserstuhl)
Met 250km aan de trip van 230 begonnen. Dit voelde raar genoeg als een opluchting!
Hoewel m’n vrouw het toch nog spannend vond een redelijke relaxte rit tegen 100 à 110km/h naar Lully. Al moet ik wel toegeven dat ik regelmatig naar het hoogteprofiel heb gekeken.

IMG_5804.JPG


Het laden ging wel iets te snel want we wilden minstens een uurtje tot 2 uurtjes pauzeren.
Daana met 90% lading naar Gasthof Rebland… Piece of cake.

Dag 15Gasthof Rebland (EichstettenamKaiserstuhl) - Antwerpen
Opnieuw geladen tot 95% en nog niet wetende of we rechtstreeks naar Wilnsdorf (366km) zouden rijden of de 40km omweg via Bad Rappenau. Toen we in de buurt van Heidelberg aankwamen besloten we om in de Mc Donalds van Heidelberg iets te eten (laadpaal was op chargemap.com nog niet beoordeeld…) Mc Do-Manager kwam de paal activeren en was onder de indruk van de auto. “Einschönes Limo” zei hij.

IMG_5807.JPG


Na 1u30 en 60km extra in de batterij verder vertrokken naar Wilnsdorf. Door hevige regenbuien en 2 files onderweg kwamen we een uur later terug thuis dan verwacht, maar de zoon was blij dat het stilzitten na 3355,5km aan 197Wh/km over was.

IMG_5809.JPG


Opmerkingen ter verbetering van de auto
-Hoogtedata! In het minischermpje van de GPS (naast de snelheidsmeter) is te zien dat de hoogtedata wordt gebruikt om een (esthetisch) vrij goed geslaagde weergave te geven van het terrein. Dit is natuurlijk niet bruikbaar om je verbruik in te schatten. De software zou op z’n minst ergens moeten kunnen tonen hoe hoog je je momenteel bevindt en een kaart met hoogtelijnen kunnen geven (naast de huidige “map” en “earth”-weergaves). Eventueel mogen ze van mij er nog software rond bouwen die een schatting maakt hoeveel energie je nodig hebt of zal recupereren om naar een bepaalde hoogte te stijgen/dalen, maar dat leidt ons misschien te ver omdat er dan weer extra variabelen bij komen kijken.
-Slipstreaming achter een vrachtwagen is ok, maar heb vastgesteld dat slipstreamen achter een mobilhome tegen 100 à 110km/h ook wel hetzelfde resultaat bereikt maar sneller is (wel meer opletten dan ivm. de tussenafstand en het feit dat ze soms minder mooi constante snelheden rijden).


En nog een tip voor toekomstige reizigers:
Je kan nu (met firmware v5.9) je route heel gemakkelijk voorbereiden door de waypoints in volgorde bij je favorieten te zetten. Dan moet je ze maar aflopen tijdens het afwerken van de verschillende etappes.
 
Last edited:
Wat een mooi en uitgebreid verslag!
Met onze zoon van 13 maanden hadden we bedacht dit jaar maar niet zo ver met de auto op vakantie te gaan, maar als ik het zo lees, is het (met voldoende stops) nog wel te doen.
Ik miste bij een aantal trips door Duitsland ook heel erg de info over het hoogteverloop van de route. Daarvoor heb ik deze toen op mijn 'Tesla homepage' toegevoegd: Tesla
Ik moet nog even zien of ik met de 5.9 update nu ook de hoogte van de huidige GPS positie kan toevoegen aan de pagina.
Hoop heel erg dat de langverwachte 6.0 update meer informatie geeft over weersomstandigheden en hoogte op de route en de invloed daarvan op je range.
 
Haarlem - Parijs - kermis in Kortrijk

Vandaag naar Parijs gereden. Na Oosterhout in centrum Kortrijk voor de zekerheid willen bijladen. Maar daar staat op alle laadplekken op di tmoment de kermis. Dan maar doorgereden naar IKEA Lille - is wel pakweg 30 km om -. Is één Type 2 plek bij de uitgang - geiced uiteraard. Toevallig kwam de eigenaar aanlopen - auto verplaatst en Tesla met de nodige moeite aangesloten - 86 km p/u bijgeladen (kabel is wel erg kort). Gratis - werkte direct. Tx - Ikea !! Van te voren afspraak gemaakt met Tesla Service center in Parijs ([email protected]). Kan daar 22kW laden - auto brengen voor 19:00 uur. Auto staat nu sinds 20:00 in de garage van het Fraser Suites La Defense rustig 14 km /uur te laden - aan het enige daar beschikbare stopcontact. Echt nodig heb ik de auto niet in Parijs - dus dat is prima zo. Dus aanbod Tesla heb ik niet meer nodig. Boven het opbouw stopcontact hing een zekering waardoor ik makkelijk beide polen kon omdraaien. Had al spullen voor extra kabel meegenomen, maar dit was wel zo eenvoudig. Overigens horde ik hier dat Tesla Frankrijk beide connectoren levert (met omgewisselde polen). Morgen maar even kopen. Inderdaad veel bekijks in Frankrijk.. heb me door Tesla rijder laten vertellen dat er tot nu toe slechts 5 op naam zijn gesteld hier... Maandag terug - beetje uitkienen om met volle accu weg te gaan.. probeer dan bij te laden in Arras, desnoods Lille. Naast plan A, altijd plan B en C bij de hand hebben.. en het nodige geluk, anders gaat het wel erg lang duren allemaal. Heb ook Type2/Tye3C kabel mee. 7 meter voor 410 Euro bij Ve-Tronic (ook Model S rijder)...
IMG_5134.jpg

Ikea Lille - één DC en één AC TYpe 2 aansluiting. AC aan de andere kant van de paal met korte vaste kabel.moest er dan ook heel dicht tegenaan gaan staan.
IMG_5138.jpg
IMG_5141.jpg

In het hotel - mazzel met parkeerplek direct naast stopcontact.
 
Vandaag naar Parijs gereden. Na Oosterhout in centrum Kortrijk voor de zekerheid willen bijladen. Maar daar staat op alle laadplekken op di tmoment de kermis. .

Was het toch even handig geweest om dit topic door te lezen. Niet ver terug uitgebreid verslag van de Kermis van Kortrijk en hoe je er toch kunt laden.
Gok dat het in Kortrijk (culinair gezien) toch beter toeven/pauzeren is dan bij de Ikea.

Paal bij Ikea Lille ziet er hetzelfde uit als de paal op de Boulevard Victor in Parijs. Prima, maar met Chademo adapter zou leuker zijn.

Ik ben ook bij SC Parijs wezen laden. Kijk wel af en toe op je app of hij nog wel laad. Ze hebben daar een Keba.
Ik kwam zeg een uur voor gepland vertrek achter dat het laden halverwege gestopt was. Kon (batterij mobiel ook bijna leeg) ze nog net bellen om te vragen het laden opnieuw te starten.

Er stond daar in Parijs overigens een heel rijtje MS'en (binnen) klaar voor aflevering (of werden klaar gemaakt). Gok dat het er bij elkaar een stuk of 10 waren.
 
Zit er ook zeker in. Al zouden ze er maar een 2e versnelling inbouwen...

De eerste Roadsters hadden ook een versnellingsbak, maar die gingen steeds kapot, uiteindelijk hebben ze die allemaal moeten aanpassen, en kregen ze één vaste versnelling.
Meer vermogen naar de motor, en het Max toerental van de motor opschroeven, gaf hetzelfde resultaat. Maar er blijft een bovengrens..
 
Zojuist thuisgekomen van onze trip naar Hongarije. Hebben ruim 3.500 km gereden. Eigenlijk een beetje schande. We hebben de auto nu vijf weken en de teller staat al op 8.700 km. Nou ja, dat zegt wel wat. Heerlijke reis gehad, komt goed mee op de Autobahn en vooral die rust....

Ik kom nog wel wat uitgebreider terug op de trip, we waren bijvoorbeeld de eerste NL auto die gebruik maakte van de nieuwe supercharger in Wenen. Dat scheelde zo eventjes minimaal twee uur.

Wenen2.JPG


Verder hier alvast een foto die we plukten van een hongaarse spotter site. We stonden hier te laden bij een vrije publieke laadpaal in Budapest (geen gedoe met kaartjes, gewoon aankoppelen en 22 kW) en de tweede Tesla moet dan één van de drie andere in Budapest zijn geweest.

Trouwens, de auto is denk ik meer gefotografeerd dan een gemiddeld bruidspaar op hun trouwdag:)

double Tesla.jpg
 
Last edited: