Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is dus niet waar: de UMC adapter is niet een simpel verloopstekkertje. Afhankelijk van de aangesloten adapter is de UMC kieskeuriger over aarding en spanning. Het beste voorbeeld is wel de Nederlandse schuko en de Franse schuko zoals ik eerder zei: Shop Tesla Gear — Franse Schuko Adapter en Shop Tesla Gear — Schuko Adapter.

Twee keer dezelfde stekker, maar de Nederlandse adapter zorgt er voor dat de UMC kieskeuriger is t.o.v. de Franse.

Wel zit dit allemaal in de UMC: Als je een andere lader gebruikt vindt de Tesla het allemaal goed.
 
F serieus nu (dit ook om misverstanden te voorkomen, mocht het echt TE dom overkomen), in geval van nood kun je, als de auto nog gewoon kan rijden, je toch in Drive laten slepen, is als heuvel af opladen... zo een paar kilometer richting eender welke faciliteit voor een rode stekker? Als je de Bernardino pas af komt zeilen laadt je ook 35km lang bij... weleens ergens een videootje gezien van een S opladend achter een vrachtwagen. Was een Rus, dus ben er niet zeker van of het ook s... laat maar.
 
Het lijkt er op dat de UMC helemaal niet werkt. Want er is natuurlijk geen "Italiaanse" UMC..
Zeker niet eerder uit geprobeerd...of - wat waarschijnlijker lijkt - een te hoog vermogen..
Gaat het om Coen Swijnenberg ?
Nee gaat om Bas Boonzajer Flaes, geen persoonlijke kennis van me. Dat is niet handig gehandeld heeft geeft ie zelf al aan. Hij is volgens mij niet actief op t forum hier. Alle suggesties hier zijn op FB ook al voorbijgekomen. Misschien dat er wel een probleem met z'n UMC is. Zou mooi zijn als er iemand in de buurt was en kan testen of t daar aan ligt.
 
Dat is dus niet waar: de UMC adapter is niet een simpel verloopstekkertje. Afhankelijk van de aangesloten adapter is de UMC kieskeuriger over aarding en spanning. Het beste voorbeeld is wel de Nederlandse schuko en de Franse schuko zoals ik eerder zei: Shop Tesla Gear — Franse Schuko Adapter en Shop Tesla Gear — Schuko Adapter.

Twee keer dezelfde stekker, maar de Nederlandse adapter zorgt er voor dat de UMC kieskeuriger is t.o.v. de Franse.

Wel zit dit allemaal in de UMC: Als je een andere lader gebruikt vindt de Tesla het allemaal goed.
Volgens mij is het enige verschil tussen de Nederlandse en Franse schuko dat je bij de Nederlandse makkelijk fase en nul kan omdraaien door de stekker er andersom in te steken.
In Frankrijk lukt dat niet door de aardingspin, maar daar hebben we dan weer een (Nederlands) verlengsnoertje voor.
Uit jouw verhaal begrijp ik dat je het idee hebt dat de Nederlandse adapter anders aangesloten is dan de Franse?
Of dat er wellicht iets van electronica in zit, zoals bij bijvoorbeeld de iPhone lader?
 
In plaats van deze " Tesla adapter" van 124 Eurotjes kan je ook gewoon een adapter voor een driepolig Italiaans geaard stopcontact in de supermarkt kopen - die kost dan 2 euro of iets dergelijks... dat mag het verschil niet maken - dat er sprake zou zijn van een "Italiaanse" UMC geloof ik niet. Die adapter maakt het verschil niet lijkt me.

Adapter @ 2 EUR werkt idd ook in mijn ervaring met vakantiehuizen in Italië - wel eerst laden op 6A of zo om zeker te zijn, en geleidelijk eventueel meer proberen...
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
In plaats van deze " Tesla adapter" van 124 Eurotjes kan je ook gewoon een adapter voor een driepolig Italiaans geaard stopcontact in de supermarkt kopen - die kost dan 2 euro of iets dergelijks... dat mag het verschil niet maken - dat er sprake zou zijn van een "Italiaanse" UMC geloof ik niet. Die adapter maakt het verschil niet lijkt me.

Nee er is een ander verschil Ed; van de italiaanse type L plug zijn twee uitvoeringen: de huis-tuin-en-keuken versie voor max 10A en een zwaardere variant geschikt voor 16A. De pinnen van de laatste zijn wat zwaarder/dikker uitgevoerd en staan ook wat verder van elkaar, ze zijn dus niet compatible. De adapter die Tesla verkoopt is de 16A versie.
Voor mijn vakantie in Italië heb ik voor de zekerheid dan ook zowel maar de Tesla adapter (die ik waarschijnlijk helemaal niet ga gebruiken) als een goedkope 10A verloopstekker van EU plug naar type L aangeschaft.

De meeste (of eigenlijk sinds ik er op let alle) stopcontacten die ik hier tegenkom accepteren zowel de 10 als de 16A stekker maar er zijn er ongetwijfeld ook waar alleen maar een van de twee in past.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Steven
In de adapter zelf zit volgens mij iets van elektronica waardoor de UMC weet welke adapter is aangesloten (dat zie je ook door het limiteren van de stroom). En volgens mij is de UMC zo met sommige adapters meer vergevingsgezind.

Klopt,al is het maar een contact oid. Anders kan de UMC nooit weten dat er met de rode adapter 16A en met de blauwe adapter 32A beschikbaar is.
 
De adapter die Tesla verkoopt is de 16A versie.
Voor mijn vakantie in Italië heb ik voor de zekerheid dan ook zowel maar de Tesla adapter (die ik waarschijnlijk helemaal niet ga gebruiken) als een goedkope 10A verloopstekker van EU plug naar type L aangeschaft. De meeste (of eigenlijk sinds ik er op let alle) stopcontacten die ik hier tegenkom accepteren zowel de 10 als de 16A stekker maar er zijn er ongetwijfeld ook waar alleen maar een van de twee in past.

Klopt - maar die 16A versie kan je ook gewoon overal krijgen voor een paar euro. Je suggereert dat je daar de Tesla adapter voor nodig zou hebben en dat is niet het geval.
 
F serieus nu (dit ook om misverstanden te voorkomen, mocht het echt TE dom overkomen), in geval van nood kun je, als de auto nog gewoon kan rijden, je toch in Drive laten slepen, is als heuvel af opladen... zo een paar kilometer richting eender welke faciliteit voor een rode stekker? Als je de Bernardino pas af komt zeilen laadt je ook 35km lang bij... weleens ergens een videootje gezien van een S opladend achter een vrachtwagen. Was een Rus, dus ben er niet zeker van of het ook s... laat maar.

Vraag is nog steeds serieus, en ik zou 't wel doen, mits op lage snelheid en max zo'n 10 km om een laadmogelijkheid te bereiken.

Charging the Model S by getting towed behind a semi. | Tesla Motors

Iemand een goede reden om het ook in geval van nood niet te doen?
 
Vanaf volgende week zit ik een weekje in België, Landalpark Mooi Zutendaal. Iemand ervaring daar met laden bij een huisje? Of krijg ik dan met het Belgische Neuterprobleem te maken?

PS. Hans N., ik weet dat er ook een SuC in de buurt is..... maar ik ga liever niet stilstaan om te laden. Ik laad de auto liever als hij toch al stil staat.
 
Vanaf volgende week zit ik een weekje in België, Landalpark Mooi Zutendaal. Iemand ervaring daar met laden bij een huisje? Of krijg ik dan met het Belgische Neuterprobleem te maken?

PS. Hans N., ik weet dat er ook een SuC in de buurt is..... maar ik ga liever niet stilstaan om te laden. Ik laad de auto liever als hij toch al stil staat.

Gelukkig :) Maar vertel ze wel over hun collega's bij Hof van Saksen waar echte destination chargers staan.

Wij waren pas ook bij een Landal (Vennenbos) en daar gebruiken ze zelf elektrische wagentje op het park. Misschien kun je op hun laadplek wat bijladen?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: HWS
Vanaf volgende week zit ik een weekje in België, Landalpark Mooi Zutendaal. Iemand ervaring daar met laden bij een huisje? Of krijg ik dan met het Belgische Neuterprobleem te maken?

PS. Hans N., ik weet dat er ook een SuC in de buurt is..... maar ik ga liever niet stilstaan om te laden. Ik laad de auto liever als hij toch al stil staat.
Zijn we afgelopen herfstvakantie geweest. Zaten in een Jan des B huisje. Daar gewoon zonder problemen rechtstreeks met de NL UMC geladen. (via het Badkamerraampje.... zat helaas geen stopcontact in de meterkast )
 
  • Like
Reactions: HWS