Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Als de Tesla optijd binnen is gaan we daarmee naar Schotland van de zomer. Nu heb ik een paar vragen.

...

Andere vraag, is de Chademo adapter het waard voor de reis naar Schotland? Iemand ervaring hiermee? Volgens mij is het in Engeland zeker goed te doen met alleen SC’s, Schotland is het wat schaarser.

Dank!

De Chademo vond ik in Schotland onontbeerlijk. Zie ook UK Electric Roadtrip 2017 voor een uitgebreid verslag van een UK roadtrip met een Tesla, met veel Schotland.
 
2 maal zeer druk aan Leonberg ost vrijdag had ik de laatste stal (een taxi stond ook te laden) vandaag weer, de laatste plek gelukkig was auto naast me al redelijk voor dus ging het nog lekker
Interessant, dat wordt als "halfway stop" ofwel de laatste stop op dag 1 van het rijden, ofwel de eerste in het verderrijden naar Salzburg hier deze zomer. Is 1 van mijn grote twijfelpunten op onze eerste echte lange trip, het al dan niet nog eens extra moeten wachten aan bepaalde SuC's... we doen (bewust) wel niet mee aan het van-zaterdag-tot-zaterdag-gedoe hier, dus ik hoop dat dat ook nog wat invloed zal hebben.
 
  • Informative
Reactions: Jobbeke
Interessant, dat wordt als "halfway stop" ofwel de laatste stop op dag 1 van het rijden, ofwel de eerste in het verderrijden naar Salzburg hier deze zomer. Is 1 van mijn grote twijfelpunten op onze eerste echte lange trip, het al dan niet nog eens extra moeten wachten aan bepaalde SuC's... we doen (bewust) wel niet mee aan het van-zaterdag-tot-zaterdag-gedoe hier, dus ik hoop dat dat ook nog wat invloed zal hebben.

misschien is Ulm een mooi alternatief als je zover geraakt, ook goed restaurant daar (vorige jaar geweest) hotel niet geprobeerd
 
  • Like
Reactions: Petje1977
Over 3 weken staan dr weer 3.500-4.000 vakantie kilometers voor de deur met de Tesla. Ik laat de tripplanner wel wat werk doen, maar uiteindelijk plan ik de route (en vooral de benodigde reserve kilomters range) liever zelf van SuC naar SuC dan dat ik op de tripplanner vertrouw. Het enige ontbrekende makkelijk te vinden stukje informatie is eigenlijk altijd het hoogte verschil naar de volgende stop. Via de daglievemensen/tesla site is er een goede grafiek te vinden maar de bediening van die site in de auto blijft drama. Google heeft en aardig profiel, maar dat is alleen bij de fietsroute, via abetterrouteplanner is het te vinden, maar ook vooral op de computer ipv in de auto. Iemand nog een goede tip? (En waarom zit dr eigenlijk geen hoogtemeter in de navigatie, zowel van huidige locatie als besteming...dat had mijn audi van 5 jaar terug wel....?)
 
Over 3 weken staan dr weer 3.500-4.000 vakantie kilometers voor de deur met de Tesla. Ik laat de tripplanner wel wat werk doen, maar uiteindelijk plan ik de route (en vooral de benodigde reserve kilomters range) liever zelf van SuC naar SuC dan dat ik op de tripplanner vertrouw. Het enige ontbrekende makkelijk te vinden stukje informatie is eigenlijk altijd het hoogte verschil naar de volgende stop. Via de daglievemensen/tesla site is er een goede grafiek te vinden maar de bediening van die site in de auto blijft drama. Google heeft en aardig profiel, maar dat is alleen bij de fietsroute, via abetterrouteplanner is het te vinden, maar ook vooral op de computer ipv in de auto. Iemand nog een goede tip? (En waarom zit dr eigenlijk geen hoogtemeter in de navigatie, zowel van huidige locatie als besteming...dat had mijn audi van 5 jaar terug wel....?)
De daglievemensen site werkt al een jaar of 2 niet meer...
 
de tripplanner van Tesla houdt wel degelijk rekening met de hoogtemeters.

ikzelf gebruik steeds www.evtripplanner.com.
ook op mijn 15.300km roadtrip bleek deze zeer betrouwbaar.
ook op GreenRace kan je het hoogteprofiel zien

Dank je, die twee ken ik niet en ga ik proberen!

De tesla tripplanner houdt zeker rekening met hoogte, maar is mij veel te conservatief. Regelmatig zegt ie 'blijf onder de 120', terwijl ik dan nog meer dan 100 km de cruisecontrol op 140-150 of houd en probleemloos aankom. Maar dat doe je toch wat comfortabeler als je weet dat er niet nog een flinke berg op het eind van het traject ligt;)
 
Ik pluis het forum intensief uit maar vind geen antwoord op mijn vraag. We plannen een reis naar Slovenië komende zomer, vooral uitstappen en bergwandelingen in het Noord-Oosten, Triglavski park, Logarska Dolina, Bled en een bezoek aan Ljubljana. geen vaste verblijfplaats, van hier naar daar, nooit meer dan 4 dagen op dezelfde plaats.
Ik maak me geen zorgen in de verplaatsing naar Slovenië. Ik heb enkele vragen over de laadmogelijkheden daar. Ik vraag me af of ik voldoende heb aan de Suc in Ljubjiana of Villach. Weinig laagmogelijkheden in dat bergachtig gebied op chargemap. Heef iemand ervaring met laadpassen daar? We rijden met een Model S 75D en beschikken over een fivari mobile.

In mijn ervaring zijn laadpalen en laadpassen in andere landen eigenlijk altijd meer gedoe en onbetrouwbaar, dan handig, maar ook niet echt nodig. Al het onderweg verkeer kan met de SuC's en de rest met opladen op bestemming. Als je het luxe doet, dan pak je een hotel met destination charger, bij een ander hotel of huisje (zeker buiten de stad) kan je altijd wel 220 regelen en zelfs op de camping kan je prima met 220 opladen. En daarmee kan je de volgende dag gewoon op pad, of haal je de eerste SuC weer. Als 220 niet zou lukken, dan kan je altijd nog in een noodgeval een destination charger opzoeken en in overleg even laden ook als je dr niet slaapt. Een publieke oplaadpaal gebruik ik echt alleen als ik dr toevallig over struikel en hij doet het. Twee jaar geleden hebben we ook zo slovenie en kroatie doorkruist zonder enig probleem. En ondertussen zijn dr een berg destination chargers bijgekomen. De afstanden vallen ook heel erg mee daar, van de SuC in Ljubljana naar diep in Triglavski is max 130 km. Wel essentieel is een goed en lang verlengsnoer en in het geval je naar de camping gaat een adapter van camping aansluiting naar een normaal stopcontact.
 
  • Informative
Reactions: Karim DB
In mijn ervaring zijn laadpalen en laadpassen in andere landen eigenlijk altijd meer gedoe en onbetrouwbaar, dan handig, maar ook niet echt nodig. Al het onderweg verkeer kan met de SuC's en de rest met opladen op bestemming. Als je het luxe doet, dan pak je een hotel met destination charger, bij een ander hotel of huisje (zeker buiten de stad) kan je altijd wel 220 regelen en zelfs op de camping kan je prima met 220 opladen. En daarmee kan je de volgende dag gewoon op pad, of haal je de eerste SuC weer. Als 220 niet zou lukken, dan kan je altijd nog in een noodgeval een destination charger opzoeken en in overleg even laden ook als je dr niet slaapt. Een publieke oplaadpaal gebruik ik echt alleen als ik dr toevallig over struikel en hij doet het. Twee jaar geleden hebben we ook zo slovenie en kroatie doorkruist zonder enig probleem. En ondertussen zijn dr een berg destination chargers bijgekomen. De afstanden vallen ook heel erg mee daar, van de SuC in Ljubljana naar diep in Triglavski is max 130 km. Wel essentieel is een goed en lang verlengsnoer en in het geval je naar de camping gaat een adapter van camping aansluiting naar een normaal stopcontact.
Dank voor de info. Bij navraag bij de verschillende accomodaties is opladen geen enkel probleem. Garden village in Bled heeft vijf 22kw laders, aan de kust is de Suc niet ver weg. Op de meest gelegen plaats Logarska Dolina zie ik op chargemap een 11kw lader. Aan een chalet in Bohinj is een stopcontact beschikbaar. En met de fivari in de frunk komen we door het ganse land. Ik maak me geen zorgen meer.
 
  • Like
Reactions: Merijn_S
Dank je, die twee ken ik niet en ga ik proberen!

De tesla tripplanner houdt zeker rekening met hoogte, maar is mij veel te conservatief. Regelmatig zegt ie 'blijf onder de 120', terwijl ik dan nog meer dan 100 km de cruisecontrol op 140-150 of houd en probleemloos aankom. Maar dat doe je toch wat comfortabeler als je weet dat er niet nog een flinke berg op het eind van het traject ligt;)

Je kunt ook vaak opgeven dat je met bijv. minimaal 60% wilt aankomen. Dan kan je ook weer terug naar de laatst SuC zonder dat je hebt kunnen laden op je bestemming. Ook heb je dan nooit te kort als je nog een berg op moet.
 
We zoeken nog leuke tips voor een Tesla-roadtrip-vakantie van een week of 2-3 met een gezinnetje (jonge kids van 2,5 en bijna 5). Glamping, vakantiepark, hotel... mag van alles zijn. Alle ideeën welkom. :)
Echte kingcrab bekijken (in plaats van in een doosje), in het meest noordelijke visserdorp ter weleld. (SKarsvag op de Noordkaap.) Google Maps
kost slechts 3€ per persoon (heen en terugreis niet inbegrepen;))
ter plaatse is een leuke slaapplek. Een ronde traditionele hut voor 6 personen met een glazen plafond zodat je de sterrenhemel kan zien, en slapen op dierenhuiden. ook kan je daar laden aan 400V 32A
kingcrab.jpg
 
  • Like
Reactions: Nexus and CO2CLEAN
We zoeken nog leuke tips voor een Tesla-roadtrip-vakantie van een week of 2-3 met een gezinnetje (jonge kids van 2,5 en bijna 5). Glamping, vakantiepark, hotel... mag van alles zijn. Alle ideeën welkom. :)

Met kids van die leeftijd zou ik gewoon op een kleine familiecamping gaat zitten, zwembadje etc... Een road-trip is aan hen niet besteed. Om dan tevens in je eigen behoefte te voorzien -;) zou ik op een plek gaan zitten waar je zelf zo nu en da een dag lang een trip kunt maken. Bv de Dolomieten. Vorig jaar gedaan - iedereen (kinderen waren wel ouder) bij zwembad achtergelaten en zelf die trip gemaakt. Dit was toen mijn beeld door de achterruit ..
 
  • Like
Reactions: Nexus
We zoeken nog leuke tips voor een Tesla-roadtrip-vakantie van een week of 2-3 met een gezinnetje (jonge kids van 2,5 en bijna 5). Glamping, vakantiepark, hotel... mag van alles zijn. Alle ideeën welkom. :)

Tsja met die vraag dat kan echt alle kanten op :) ... hoeveel km wil je maken met die uks? die hebben nog niet zoveel meer wensen dan een glijbaan en een plons water als het heet is...maar goed, paar roadtrips die wij afgelopen jaren gedaan hebben
- Met de boot naar Newcastle en via de tunnel weer terug?
- vanuit NL via duitsland met de veerboot overstekennaar Kopenhagen en via Legoland Billund weer terug? (zijn de kinderen nog wel wat jong voor)
- rondje loire langs de grote kastelen, de wijn en de champagne met parijs als stop in het midden?
- zuid frankrijk, langs de kust bloemen route naar toscane en via milaan/zwitserland weer terug
- via slovenie naar de kroatische kust en via de alpen weer terug (wel serieuze kilometers)
 
  • Like
Reactions: Nexus
Over 3 weken staan dr weer 3.500-4.000 vakantie kilometers voor de deur met de Tesla. Ik laat de tripplanner wel wat werk doen, maar uiteindelijk plan ik de route (en vooral de benodigde reserve kilomters range) liever zelf van SuC naar SuC dan dat ik op de tripplanner vertrouw. Het enige ontbrekende makkelijk te vinden stukje informatie is eigenlijk altijd het hoogte verschil naar de volgende stop. Via de daglievemensen/tesla site is er een goede grafiek te vinden maar de bediening van die site in de auto blijft drama. Google heeft en aardig profiel, maar dat is alleen bij de fietsroute, via abetterrouteplanner is het te vinden, maar ook vooral op de computer ipv in de auto. Iemand nog een goede tip? (En waarom zit dr eigenlijk geen hoogtemeter in de navigatie, zowel van huidige locatie als besteming...dat had mijn audi van 5 jaar terug wel....?)

Tip: De app 'EV Trip Optimizer' van Digital Audio Guides doet dit allemaal prima. Hij rekent zelfs met het actuele weer! En als bonus koppelt hij via je agenda met de navigatie van de auto. Zie ook mijn review van deze app op mijn reis naar Besancon (Fra) afgelopen week in het draadje Navigatie
 
  • Like
Reactions: Bernie298
Op 18 augustus gaan we met de Tesla een weekje naar Italie, ten noorden van Milaan. Dichstbijzijnde SuC: 70 km. Ik heb het forum doorgespit en heb de volgende conclusies getrokken voor laadmogelijkheden buiten de SuC en destination chargers om:

- Enel X app (laadpalen uitgerust met Chademo of Type 2)
- New Motion (roamt met sommige providers in Italie, maar niet helder welke. Ik zie vooral E-Moving / A2A )

Heeft iemand correcties of aanvullende aanbevelingen?

Dank bij voorbaat!