Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
At your service:

De 100 heeft 98,4 kwh usable, zie de lange post onderaan van @wk057 die de 100 heeft gedemonteerd toen die uitkwam. De andere packs heeft hij eerder ook ‘gesloopt’...

Eerst het historische lijsje:




Zo, dat is mijn langste post tot dusverre. Beter goed gejat, dan ...

Edit: uit de resultaten van zijn onderzoeken volgt ook dat er niet zoiets is als een zero mile buffer of ander soort ‘reservetankje’. Dat dit ooit gedacht is komt denk ik omdat
1. De op het scherm weergegeven berekening conservatief is en dus vaak toelaat tot na 0 km door te rijden.

Dat is inderdaad een lange leerzame post.
Ik leer eruit dat de 100 kWh batterij 98,4 kWh bruikbaar heeft (valt wat mij betreft mee), en dat de aanduiding van rest% of resterende afstand ‘conservatief’ is. Ik lees dit als ‘er zit meer in dan wat wordt aangegeven’, waardoor er soms nog ‘onder nul’ kan worden doorgereden. Dat laatste kan verklaren waarom mijn berekende verbruik ogv de afname in percentages te hoog is tov het gemeten verbruik.
 
Probleem is dat er wat verbruik bij zit dat je niet in de tripmeter ziet. Hier een foto van de tripmeter van na de e-rally van onze x100d. We hebben 88 kwh verbruikt, ‘s ochtends met volle accu vertrokken. Er is niet in een keer de accu leeg gereden. Echter maar 20 km actieradius over ongeveer 4 kwh, geeft een totaal van 92 kwh er is dus wat verdwenen wat niet door de tripmeter is meegenomen. Waarschijnlijk dingen als airco tijdens stilstand oid.
 

Attachments

  • 7D6DA121-E60D-4D45-95BE-8ACC674650AB.jpeg
    7D6DA121-E60D-4D45-95BE-8ACC674650AB.jpeg
    268.9 KB · Views: 54
Airco tijdens stilstand neemt ie inderdaad niet mee. Had vandaag een korte afspraak en de airco aan laten staan (camper mode). Was ongeveer een 2 procent charge kwijt (100D), maar dat wordt niet getoond op de trip meter.

Tijdens het rijden neemt ie wel alles mee.
 
Probleem is dat er wat verbruik bij zit dat je niet in de tripmeter ziet. Hier een foto van de tripmeter van na de e-rally van onze x100d. We hebben 88 kwh verbruikt, ‘s ochtends met volle accu vertrokken. Er is niet in een keer de accu leeg gereden. Echter maar 20 km actieradius over ongeveer 4 kwh, geeft een totaal van 92 kwh er is dus wat verdwenen wat niet door de tripmeter is meegenomen. Waarschijnlijk dingen als airco tijdens stilstand oid.
Dit had ik idd al eerder van je gelezen, maar dit is niet de oplossing voor mijn ‘probleem’, want in tegenstelling tot wat jij beschrijft heeft bij mij de auto niet stilgestaan tijdens de afname van het percentage, dus geen verborgen batterij gebruik tijdens stilstand.
 
Maar dat kan toch nooit een gemiddeld 8% afwijking geven, lijkt me wat veel.....
Ik denk dat we inmiddels teveel off-topic gaan voor dit draadje, zal mijn zorgen verplaatsen naar andere plek op het forum.
Dank voor het meedenken.

Misschien is de airco aan blijven staan tijdens het (langdurig) in- en uitladen :cool:

Storende eigenschap trouwens, dat het klimaatsysteem zichzelf niet na een poosje uitschakelt: bij een buitentemperatuur van 38 graden en meerdere geopende portieren!
 
  • Like
Reactions: S-19910
Misschien is de airco aan blijven staan tijdens het (langdurig) in- en uitladen :cool:

Storende eigenschap trouwens, dat het klimaatsysteem zichzelf niet na een poosje uitschakelt: bij een buitentemperatuur van 38 graden en meerdere geopende portieren!
Hier in Italië echt veel 'leegloop' door airco maar niet alleen bij stilstand maar ook tijdens het rijden. Ben benieuwd of dat straks weer minder is en hoe het gaat als het vriest.
 
Omdat ik zo veel bruikbare tips gelezen heb in het eindeloze archief van dit forum, wil ik het relaas doen van onze eerste roadtrip naar Slovenië met Model S 75D om mijn steentje bij te dragen.

De weg naar daar is simpel. Superchargers. Overnacht in Salzburg omdat we 1300 km in één trip altijd al teveel vonden.

Eerste bestemming was Bled, 3 dagen in Garden Village Bled, waar een 11kw type 2 aansluiting en enkele schuko's aanwezig waren om te laden.
Nadien reisden we door naar Logarska Dolina, een prachtige vallei in het Noorden, weinig toeristisch en afgelegen. Op chargemap vond ik een type 2 22kw lader (nabij hotel Plesnik) maar daar aangekomen bleek die stuk te zijn. Schuko gebruikt met onze fivari. Traag uiteraard maar toch aan 14 A, een nacht laden was al ruim voldoende.
Volgende stop Alpske Sanje, een B&B van een boer die enkel Sloveens en enkele woorden Duits verstond. Laden was geen enkel probleem voor hem. Fivari aan een schuko en laden aan 10A. Voldoende.
Velika Planina een hoogvlakte, enkel te bereiken met een kabelbaan, was een uitdaging, t.t.z. van de oostkant is het een pittige klim met tientallen haarspeldbochten op gravel. Model S gaf geen krimp. Bleek nadien dat we aan de westkant moesten zijn. Terug naar beneden met wat stress.
Aan zee, Portoroz, verbleven we in de haven, blauwe stekkers voldoende, maar de havenmeester had liever dat we laadden aan de laadpaal voorzien voor EV's, type 2 stekker maar trager dan verwacht (4 kw) maar nog steeds snel genoeg als je daar enkele dagen verblijft. In Piran staat een 22kw laadpaal, geactiveerd met new motion pas.
Ljubljana, hotel met TWC.
Afsluiten aan meer van Bohinj, 11 kw laadpaal waarvoor een app gedownload diende te worden, werkte perfect, ook aan ons verblijf met de fivari op schuko, geen probleem.

En dat allemaal met 2 superchargers in de relatieve nabijheid (Ljubjana en Kozina) dus in noodgevallen was een trip naar de Suc een optie maar dit was nergens voor nodig.

De terugrit hebben we toch in één dag gedaan, 6u30 vertrokken vanuit Bohinj en aangekomen in Gent om 22u. En dat ondanks de verschrikkelijke autosnelwegen in Duitsland.

Uiteindelijk 3600 km afgelegd, overal gratis geladen en zonder stress, dankzij de Superchargers en de fivari.
 
Wij vertrekken binnenkort naar Tsjechie, vanuit Groningen. Ik wil de 1e rit zo lang mogelijk door rijden. Ik wil derhalve vanuit Groningen naar SuperCharger Malsfeld rijden. Is volgens Google (en ook volgens de nav in de auto) 390km. Je zou denken, pas de problem! 390 x 0,22 Wh/km = 85 kWh. Ik heb een S100D en ik kan laden tot 100%

Echter, de navigatie in de auto zegt dat ik dit eigenlijk niet ga redden. Die komt bij een SoC van 55% nu uit op -47% SoC op bestemming uit. Dat is een verbruik van 102 kWh.

Ik snap niet hoe hij daar bij komt. Mijn berekende 85 kWh (en dan is 0,22 nog redelijk onzuinig) vs 102 kWh waar Tesla mee komt. Zelfs 240 Wh/km zou volgens mij nog moeten kunnen.

Kan iemand hier duidelijkheid in verschaffen? "Net Elevation" is volgens EVTripPlanner ook niet spannend, +/- 250m. EVTripPlanner zegt overigens dat ik nog 2km range heb als ik er ben, ook een waarde die ik niet kan plaatsen

Wat is wijsheid in deze? Vertrouwen op mijn eigen berekening of vertrouwen op Tesla?
 
Wij vertrekken binnenkort naar Tsjechie, vanuit Groningen. Ik wil de 1e rit zo lang mogelijk door rijden. Ik wil derhalve vanuit Groningen naar SuperCharger Malsfeld rijden. Is volgens Google (en ook volgens de nav in de auto) 390km. Je zou denken, pas de problem! 390 x 0,22 Wh/km = 85 kWh. Ik heb een S100D en ik kan laden tot 100%

Echter, de navigatie in de auto zegt dat ik dit eigenlijk niet ga redden. Die komt bij een SoC van 55% nu uit op -47% SoC op bestemming uit. Dat is een verbruik van 102 kWh.

Ik snap niet hoe hij daar bij komt. Mijn berekende 85 kWh (en dan is 0,22 nog redelijk onzuinig) vs 102 kWh waar Tesla mee komt. Zelfs 240 Wh/km zou volgens mij nog moeten kunnen.

Kan iemand hier duidelijkheid in verschaffen? "Net Elevation" is volgens EVTripPlanner ook niet spannend, +/- 250m. EVTripPlanner zegt overigens dat ik nog 2km range heb als ik er ben, ook een waarde die ik niet kan plaatsen

Wat is wijsheid in deze? Vertrouwen op mijn eigen berekening of vertrouwen op Tesla?
Hangt van je snelheid af. Bij 130 km/h red je het niet. Bij 110 km/h red je het wel en hou je zelfs 8% bereik over.
 
Ah, ABP had ik nog niet eerder gebruikt.

Maar jij zegt dus: Kan prima, gewoon doen? Of toch laden in Emsburen?
Ik zou gewoon op pad gaan. Als de temperatuur boven de 20 graden C. is en de wind een beetje in je voordeel, zul je zien dat je het makkelijk haalt met snelheden van rond 120 km/h. Wil je flink harder rijden, dan zul je een stop moeten inlassen in Emsburen.
Volgens ABRP is je totale reistijd bij 130 km/h, inclusief laadstop in Emsburen, 3.41 uur. Bij 110 km/h is je totale reistijd 3.55 uur zonder laadstop.
Wat harder doorrijden levert je dus wat tijdwinst op.
 
Check, dan gaan we gewoon op pad :)
Als in één keer doorrijdt kun je onderweg mooi spelen met de tripplanner, dat grafiekje. Je kunt dan je rijsnelheid zo aanpassen dat je met maar enkele procenten restlading aankomt. De laadsnelheid in Malsfeld zal dan flink hoger zijn dan de laadsnelheid op de tussenstop Emsburen. Je hebt daar immers nog 61% lading en dan is de laadsnelheid flink lager.
 
  • Love
Reactions: tpas
Ik zou in het begin wat kalm rijden. Als je het dan makkelijk lijkt te halen kun je altijd nog wat harder gaan rijden. Maar met 110 km/u en gunstige weersomstandigheden lijkt het mij geen enkel probleem. Heb uit mijn 85 kWh accu ook wel eens 450 km gehaald door continu zo 105 tot 110 km/u te rijden, zelfs nog met een kleine stijging onderweg.