Omdat ik zo veel bruikbare tips gelezen heb in het eindeloze archief van dit forum, wil ik het relaas doen van onze eerste roadtrip naar Slovenië met Model S 75D om mijn steentje bij te dragen.
De weg naar daar is simpel. Superchargers. Overnacht in Salzburg omdat we 1300 km in één trip altijd al teveel vonden.
Eerste bestemming was Bled, 3 dagen in Garden Village Bled, waar een 11kw type 2 aansluiting en enkele schuko's aanwezig waren om te laden.
Nadien reisden we door naar Logarska Dolina, een prachtige vallei in het Noorden, weinig toeristisch en afgelegen. Op chargemap vond ik een type 2 22kw lader (nabij hotel Plesnik) maar daar aangekomen bleek die stuk te zijn. Schuko gebruikt met onze
fivari. Traag uiteraard maar toch aan 14 A, een nacht laden was al ruim voldoende.
Volgende stop Alpske Sanje, een B&B van een boer die enkel Sloveens en enkele woorden Duits verstond. Laden was geen enkel probleem voor hem. Fivari aan een schuko en laden aan 10A. Voldoende.
Velika Planina een hoogvlakte, enkel te bereiken met een kabelbaan, was een uitdaging, t.t.z. van de oostkant is het een pittige klim met tientallen haarspeldbochten op gravel. Model S gaf geen krimp. Bleek nadien dat we aan de westkant moesten zijn. Terug naar beneden met wat stress.
Aan zee, Portoroz, verbleven we in de haven, blauwe stekkers voldoende, maar de havenmeester had liever dat we laadden aan de laadpaal voorzien voor EV's, type 2 stekker maar trager dan verwacht (4 kw) maar nog steeds snel genoeg als je daar enkele dagen verblijft. In Piran staat een 22kw laadpaal, geactiveerd met new motion pas.
Ljubljana, hotel met TWC.
Afsluiten aan meer van Bohinj, 11 kw laadpaal waarvoor een app gedownload diende te worden, werkte perfect, ook aan ons verblijf met de fivari op schuko, geen probleem.
En dat allemaal met 2 superchargers in de relatieve nabijheid (Ljubjana en Kozina) dus in noodgevallen was een trip naar de Suc een optie maar dit was nergens voor nodig.
De terugrit hebben we toch in één dag gedaan, 6u30 vertrokken vanuit Bohinj en aangekomen in Gent om 22u. En dat ondanks de verschrikkelijke autosnelwegen in Duitsland.
Uiteindelijk 3600 km afgelegd, overal gratis geladen en zonder stress, dankzij de Superchargers en de
fivari.