Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
ik ga met de auto naar het buitenland , en heb nodig....

het zou prettig zijn als je naar een bestemming rijd en van tevoren weet welke dingen je nodig hebt.
is er hier een lijst van zodat je niet het hele forum hoeft door te lopen.
laadpassen? (Waar te bestellen)
kabels?
bijzonderheden?
ik heb deze vraag ook al bij SC Tilburg voorgelegd.
dan kan je tenminste met een gerust hart op pad.
 
ik ga met de auto naar het buitenland , en heb nodig....

het zou prettig zijn als je naar een bestemming rijd en van tevoren weet welke dingen je nodig hebt.
is er hier een lijst van zodat je niet het hele forum hoeft door te lopen.
laadpassen? (Waar te bestellen)
kabels?
bijzonderheden?
ik heb deze vraag ook al bij SC Tilburg voorgelegd.
dan kan je tenminste met een gerust hart op pad.

In Nederland zijn we de pioniersfase zo'n beetje ontgroeid met elektrisch rijden, en in het buitenland is dat heel anders en ook heel verschillend.
De antwoorden op jouw vraag zijn eigenlijk noodzakelijk bij buitenlandse trips voor zover die niet bereikbaar zijn via Tesla-superchargers.
Per land of regio zou er een dynamische "laadhandleiding" gemaakt kunnen worden inclusief allerlei regionale laadpunten met elk hun eigen specifieke aandachtspunten.
Tja... een app bijvoorbeeld, eentje die ook nog eens voortdurend wordt bijgehouden? Juist in het buitenland verandert de laadinfrastructuur soms snel - soms ook niet snel.
Misschien een ideetje voor iemand met commerciele plannen en tijd? Het lijkt me dat de meeste Nederlandse Tesla-rijders hier wel voor zouden willen betalen.
 
In Nederland zijn we de pioniersfase zo'n beetje ontgroeid met elektrisch rijden, en in het buitenland is dat heel anders en ook heel verschillend.
De antwoorden op jouw vraag zijn eigenlijk noodzakelijk bij buitenlandse trips voor zover die niet bereikbaar zijn via Tesla-superchargers.
Per land of regio zou er een dynamische "laadhandleiding" gemaakt kunnen worden inclusief allerlei regionale laadpunten met elk hun eigen specifieke aandachtspunten.
Tja... een app bijvoorbeeld, eentje die ook nog eens voortdurend wordt bijgehouden? Juist in het buitenland verandert de laadinfrastructuur soms snel - soms ook niet snel.
Misschien een ideetje voor iemand met commerciele plannen en tijd? Het lijkt me dat de meeste Nederlandse Tesla-rijders hier wel voor zouden willen betalen.

Inderdaad. Het is nu allemaal zo onduidelijk/onoverzichtelijk. Ik zat al te denken om voor mezelf een excel sheet te maken met daarin per land de tips van goede laadmogelijkheden voor onze Tesla MS. Maar ik zie er nogal tegenop om weer alle posts op dit forum door te spitten om dat "in kaart" te brengen. Daar heb ik de tijd niet voor. Voor zo'n app als Energie Gratiz indiceert zou ik zeker een redelijk bedrag willen betalen. Wie o wie?:wink:
 
Inderdaad. Het is nu allemaal zo onduidelijk/onoverzichtelijk. Ik zat al te denken om voor mezelf een excel sheet te maken met daarin per land de tips van goede laadmogelijkheden voor onze Tesla MS. Maar ik zie er nogal tegenop om weer alle posts op dit forum door te spitten om dat "in kaart" te brengen. Daar heb ik de tijd niet voor. Voor zo'n app als Energie Gratiz indiceert zou ik zeker een redelijk bedrag willen betalen. Wie o wie?:wink:

Zat aan hetzelfde te denken. wat ik zou willen is de concrete tips en ervaringen. Misschien is het nog simpeler en sneller om een topic aan te maken per relevant land: Laadervaringen Italie, Frankrijk, Duitsland, Spanje etc. Als we daar he onnodige geleuter achterwege laten maar alleen feiten vermelden kan je het toch weer snel terugvinden.
 
Ja, idd. Alleen spijtig dat een Google docs zo onhandig draait op de browser van de auto
Als iemand er een mooie PDF per land van kan maken, dan kunnen we ze via teslapdf.com makkelijk toegankelijk maken in de auto.
En ik was al van plan om binnenkort het relevante lijstjes forum eens op te schonen en aan te vullen. Als er zinvolle links zijn hierover, dan graag als reactie in die thread zodat ik het kan overnemen in de eerste post.

p.s. Teslarati.com gaat binnenkort een artikel over TeslaPDF.com schrijven!
 
Dit weekend op en neer geweest naar Oostenrijk (Vorarlberg), 2 x 800 km. Was nog makkelijker en relaxter dan gedacht. Op de heenweg was het nog even wennen. Vol vertrokken met 400 km typical range. Na 90 km kort bijgeladen in Zevenaar (tot 350 ongeveer). Daarna naar Wilnsdorf, gemiddeld 120 km/u, waar ik met nog 85 range aankwam. Bijgeladen tot zo'n 325 en door naar Bad Rappenau, waar er nog zo'n 80 aan range over was. Toen door naar Aichstetten voor een laatste korte charge, want het hotel was maar 80 km verderop. In Duitsland in het begin voortdurend een laadsnelheid van meer dan 520-530 km/u. De reis duurde in totaal 10,5 uur, inclusief wat file en uitgebreid avondeten.

Het hotel - Rössle in Röthis - had net een (gratis!) laadpunt aangelegd, waar ik een aantal keer met 42 km/u heb bijgeladen met de rode stekker.

Op de terugweg was ik al wat meer vertrouwd met het verbruik en heb ik zowel Aichstetten als Zevenaar overgeslagen. En toch nog behoorlijke stukken met 130-135 km/u gereden, met de airco aan. Ook tussen Wilnsdorf en Gorinchem, een afstand van 325 km die ik met 365 range begon en met 15 range beëindigde (ik koos voor de zekerheid de route langs Zevenaar, maar ik realiseerde me ter hoogte van de SC dat ik gewoon kon doorrijden).
 
Dit weekend op en neer geweest naar Oostenrijk (Vorarlberg), 2 x 800 km. Was nog makkelijker en relaxter dan gedacht. Op de heenweg was het nog even wennen. Vol vertrokken met 400 km typical range. Na 90 km kort bijgeladen in Zevenaar (tot 350 ongeveer). Daarna naar Wilnsdorf, gemiddeld 120 km/u, waar ik met nog 85 range aankwam. Bijgeladen tot zo'n 325 en door naar Bad Rappenau, waar er nog zo'n 80 aan range over was. Toen door naar Aichstetten voor een laatste korte charge, want het hotel was maar 80 km verderop. In Duitsland in het begin voortdurend een laadsnelheid van meer dan 520-530 km/u. De reis duurde in totaal 10,5 uur, inclusief wat file en uitgebreid avondeten.

Het hotel - Rössle in Röthis - had net een (gratis!) laadpunt aangelegd, waar ik een aantal keer met 42 km/u heb bijgeladen met de rode stekker.

Op de terugweg was ik al wat meer vertrouwd met het verbruik en heb ik zowel Aichstetten als Zevenaar overgeslagen. En toch nog behoorlijke stukken met 130-135 km/u gereden, met de airco aan. Ook tussen Wilnsdorf en Gorinchem, een afstand van 325 km die ik met 365 range begon en met 15 range beëindigde (ik koos voor de zekerheid de route langs Zevenaar, maar ik realiseerde me ter hoogte van de SC dat ik gewoon kon doorrijden).
De arico uitzetten levert nauwelijks extra range op, dat is zinvol als je nog een flink eind moet en de accu al bijna leeg is. Anders heeft het weinig zin om de airco uit te zetten (en het in de meeste gevallen al snel minder comfortabel wordt in de auto)

- - - Updated - - -

Wie heeft vorige week ook een Hera - Italiaanse laadpas aangevraagd? Ik heb alles de 29e mei gemaild en nog geen reactie gehad, anderen gelijke ervaring? Nu reminder sturen?
 
Last edited:
Ik ben binnenkort van plan om vanuit Groningen (+- 10km van de stad) te rijden naar Berlijn. Het zal dan ongeveer 446 km zijn tot de de supercharger in Magdenburg, helaas net iets te veel.

Hoe zit het precies met het laden in Duitsland? Ik weet dat de RWE laadpunten via de Essentpas betaald kunnen worden, alleen hoe zit het bijvoorbeeld met de 22kw laders van de McDonalds, zijn deze gratis te gebruiken en zonder pas onderweg?
 
Ik ben binnenkort van plan om vanuit Groningen (+- 10km van de stad) te rijden naar Berlijn. Het zal dan ongeveer 446 km zijn tot de de supercharger in Magdenburg, helaas net iets te veel.

Hoe zit het precies met het laden in Duitsland? Ik weet dat de RWE laadpunten via de Essentpas betaald kunnen worden, alleen hoe zit het bijvoorbeeld met de 22kw laders van de McDonalds, zijn deze gratis te gebruiken en zonder pas onderweg?
Ik kreeg net een mailing van PlugSurfing dat je met hun app nu ook alle RWE en Belectric charging points in Duitsland met hun App kan betalen. Interesting!
 
Ik kreeg net een mailing van PlugSurfing dat je met hun app nu ook alle RWE en Belectric charging points in Duitsland met hun App kan betalen. Interesting!

Interessant, bedankt voor de tip! Ik merk nu dat het toch wel erg aanpassen is met een EV. Ik heb inmiddels wat rond gemailed maar de meeste hotels bieden geen optie om te laden / gebruik te maken van een stopcontact.

Helaas biedt een website als Booking.com ook (nog) geen optie om hotels met een laadmogelijkheid te filteren. Heeft iemand hier misschien de gouden tip?
De optie om de auto aan een publieke laadpaal te hangen is er natuurlijk ook altijd nog, alleen steeds heen & weer lopen om wat geld bij te gooien in een betaalautomaat vergt ook weer wat werk.
 
Interessant, bedankt voor de tip! Ik merk nu dat het toch wel erg aanpassen is met een EV. Ik heb inmiddels wat rond gemailed maar de meeste hotels bieden geen optie om te laden / gebruik te maken van een stopcontact.

Helaas biedt een website als Booking.com ook (nog) geen optie om hotels met een laadmogelijkheid te filteren. Heeft iemand hier misschien de gouden tip?
De optie om de auto aan een publieke laadpaal te hangen is er natuurlijk ook altijd nog, alleen steeds heen & weer lopen om wat geld bij te gooien in een betaalautomaat vergt ook weer wat werk.

De meesten hebben wel ergens een stopcontact. En als het even meezit hebben ze zelfs een 3-fase stopcontact. Eens navragen voor je boekt en je bent al een stap verder.

En verder behoren een 3G2.5mm² verlengkabel en eventueel een Mennekes of Ratio UMC tot je standaard uitrusting bij het reizen. Ik heb ook nog een 5G2.5 verlengkabel bij en verloopstekkers voor de UMC bij als ik reis.

En binnen een jaar staan er overal Superchargers...
 
Interessant, bedankt voor de tip! Ik merk nu dat het toch wel erg aanpassen is met een EV. Ik heb inmiddels wat rond gemailed maar de meeste hotels bieden geen optie om te laden / gebruik te maken van een stopcontact.

Helaas biedt een website als Booking.com ook (nog) geen optie om hotels met een laadmogelijkheid te filteren. Heeft iemand hier misschien de gouden tip?
De optie om de auto aan een publieke laadpaal te hangen is er natuurlijk ook altijd nog, alleen steeds heen & weer lopen om wat geld bij te gooien in een betaalautomaat vergt ook weer wat werk.

Rutger schreef dit in een ander draadje:
Hotels.nl heeft een filter optie "elektrisch laadpunt voor auto's" . Geen idee of dat al geconstateerd was, maar mooie en handige feature. Komt wel veel Van der Valk naar voren nog, maar toch ook wel andere hotels. Het hotel waar ik nu zit heeft geen laadfaciliteiten, heb ik ook niet nodig nu, maar uiteraard wel naar gevraagd om een steentje bij te dragen aan de realisatie.
Is dat alleen voor NL?