Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Wie heeft vorige week ook een Hera - Italiaanse laadpas aangevraagd? Ik heb alles de 29e mei gemaild en nog geen reactie gehad, anderen gelijke ervaring? Nu reminder sturen?

Ik heb 30 mei Hera de formulieren toegestuurd. Geen reactie ontvangen. Zal ook al te denken over reminder en ga dat vandaag iig even doen.
in de zin van : heeft u mijn mail ontvangen ??
 
Het Italiaanse tempo ligt duidelijk lager. Ook organiseren gaat ze daar wat slechter af. Gewoon vriendelijk blijven aandringen, herinneren en plotseling is alles geregeld. Het zou ook helpen als je in het italiaans mailt. Niet alle italianen spreken engels ...
 
Ben net weer terug uit Noord Frankrijk! Toegegeven, het was maar 200km vanaf mijn huis (Zeeland hé!). Heb zonder problemen met de UMC op 8A op een camping geladen en vandaag weer terug gereden.

Even bliksembezoek aan kennisen in Frankrijk die op de camping stonden al daar. Wat een blikken en vragen weer. Men had daar nog nooit een Model S gezien :)
 
De meesten hebben wel ergens een stopcontact. En als het even meezit hebben ze zelfs een 3-fase stopcontact. Eens navragen voor je boekt en je bent al een stap verder.

En verder behoren een 3G2.5mm² verlengkabel en eventueel een Mennekes of Ratio UMC tot je standaard uitrusting bij het reizen. Ik heb ook nog een 5G2.5 verlengkabel bij en verloopstekkers voor de UMC bij als ik reis.

En binnen een jaar staan er overal Superchargers...

Kun je niet gewoon volstaan met de 5g2,5mm2? Die kun je met verloop van shuko naar cee en evt in de auto max laadamp aanpassen gebruiken op 1 fase.
 
Ben net weer terug uit Noord Frankrijk! Toegegeven, het was maar 200km vanaf mijn huis (Zeeland hé!). Heb zonder problemen met de UMC op 8A op een camping geladen en vandaag weer terug gereden.

Even bliksembezoek aan kennisen in Frankrijk die op de camping stonden al daar. Wat een blikken en vragen weer. Men had daar nog nooit een Model S gezien :)

Ik wil van de zomer in Italië ook in de huurstacaravan inpluggen. Hoeveel ampère zou je uit het stopcontact van - laten we zeggen - de magnetron kunnen trekken?
 
IKEA in Italia

Het lijkt er op dat IKEA ons nu ook gaat helpen om door Italië te rijden - nadat we al Parijs eerder hebben gedaan.
Bij 18 IKEA's zou de eerste helft van dit jaar een 22 kW laadpunt komen. Bologna is open zo te zien ! Ideale lokatie, direct naast de A1/E35.
Ik ben de status van de andere vestigingen nog aan het navragen.

Dal 15 maggio a #Casalecchio ricarica la tua auto elettrica all'IKEA! http://fb.me/6Tq9nyZv4 via @cambieresti #IKEAbologna #ambiente


Ook in Milaan, Rimini en in Ancona zijn twee laadpunten (waarvan één 22kW) inmiddels - als we de IKEA website mogen geloven. Gratis laden met de Family Kaart van IKEA.
Heeft iemand van jullie inmiddels ervaring met laden bij IKEA in Italia ??

 
Last edited:
Voor het overbruggen van hoogteverschil / het rijden door de Alpen van noord naar zuid en terug zou het erg handig zijn om een vuistregel te hebben.

Wie weet hoeveel energie in de accu nodig is (even uitgaande van max. beladen MS) om 100 meter stijging te bereiken?

Ik geloof Hans heeft een keer vermeldt dat je als vuistregel kunt aanhouden dat je 5km mag inleveren mer 100m stijgen. (Gaat dus redelijk rap in sommige gebieden).
Van de andere kant, dalen voor 100m levert 2km op.

Misschien eens informeren bij zwitserse gebruikers, who hun verbruik is in de bergen daar ?
 
Ik geloof Hans heeft een keer vermeldt dat je als vuistregel kunt aanhouden dat je 5km mag inleveren mer 100m stijgen. (Gaat dus redelijk rap in sommige gebieden).
Van de andere kant, dalen voor 100m levert 2km op.

Misschien eens informeren bij zwitserse gebruikers, who hun verbruik is in de bergen daar ?


Inderdaad had ik theoretisch berekend dat het 5km/100meter stijgen en 2km/100meter bij dalen is.

Je moet dan natuurlijk niet het hoogteverschil nemen tussen startpunt en eindpunt van de rit maar rekening houden met alle hoogteverschillen die je onderweg tegenkomt.

Stel dat je 250 km gaat rijden maar onderweg 4 maal over een berg moet van 2000 meter vanuit een dal op 500 meter.
Je moet dan 4x 1500 meter stijging rekenen, oftewel 4x15x5 = 300km extra verbruik rekenen.
Ook al krijg je bij de dalingen weer wat kilometers terug, waarschijnlijk ga je op een dergelijke rit het eindpunt niet halen.
Deze zomer ga ik 2 weken naar Zwitserland en zal eens onderzoeken of de theorie een beetje met de praktijk overeenkomt.