You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Het is wel ongeveer 2200 km rijden, maar dan heb je ook watWauw! Zo mogen ze allemaal wel zijn van mij
Werken die laadpunten met de typische laadkaarten uit de Benelux, of heb je lokale kaarten nodig? Ik wil al een paar jaar een roadtrip doen naar Noord-Portugal, maar heb me tot nog toe wat laten afschrikken door de lage beschikbaarheid van superchargers.De laad tarieven in Portugal zijn overigens bijzonder laag. Bij DC snelladers (zoals Ionity) betaal je 0,08 ct/minuut en bij normale AC laders betaal je 0,02ct/minuut.
Wat mij verder opvalt is de goede laadinfrastructuur die ze hebben, dat had ik niet verwacht. Wij zaten in Alentejo op zo’n 200km ten oosten van Lissabon en zelf in dit afgelegen gebied had elke benzinepomp langs de snelweg en ook meerdere supermarkten (niet alleen de Lidl) inmiddels een DC lader. De meeste weliswaar 50kW, maar omdat er best wel veel zijn is dat prima te doen.
Ik heb op weg naar Portugal alleen bij SuC’s geladen. In Portugal zelf heb ik 2x bij een SuC geladen en 1x bij Ionity (daar heb ik ad-hoc geladen, qr-code scannen betaalgegevens invoeren en laden).Werken die laadpunten met de typische laadkaarten uit de Benelux, of heb je lokale kaarten nodig? Ik wil al een paar jaar een roadtrip doen naar Noord-Portugal, maar heb me tot nog toe wat laten afschrikken door de lage beschikbaarheid van superchargers.
Cool, bedankt voor de info!Ik heb op weg naar Portugal alleen bij SuC’s geladen. In Portugal zelf heb ik 2x bij een SuC geladen en 1x bij Ionity (daar heb ik ad-hoc geladen, qr-code scannen betaalgegevens invoeren en laden).
Verder heb ik in Portugal alleen mijn ShellRecharge pas gebruikt zowel bij de 50kW lader bij de Lidl (ondanks dat je daar gratis kunt laden heb je daar wel een pas nodig) als ook bij 50kW lader bij de mc Donalds. Ook bij de ac-lader in het dorp werkte mijn pas.
Voor zover ik in de app van ShellRecharge kan zien worden de meeste laadpunten in Portugal beheerd door Mobi.E en daar heeft ShellRecharge volgens de site een overeenkomst mee.
Of het in het gebied in het Noorden waar je heen wilt ook zo is weet ik niet, maar de op basis van de app kun je al heel veel terug vinden.
Herkenbaar, dit zelfde had ik vorige week in Duitsland. Daar wilde de navigatie me twee afslagen eerder laten nemen en dan binnendoor naar de SuC. Ik zag het gelukkig op de kaart en ben eigenwijs doorgereden op de Autobahn. Dat vond TessY gelukkig ook goed, en braaf vertelde zij me dat ik 2 afslagen later en dan toch maar af moest gaan.Iemand enig idee waarom de navigatie dit doet? Doel was de SUC in Wroclow in de navigatie, maar de navigatie vond leuk om ons in Polen via boerenerf, dorpjes en achteraf (niet verharde) weggetjes te sturen.. Volgende week gaan we gewoon eigenwijs door naar de afslag die er wel is, maar dit was een omweg van +/- 15km. Bij 2 laders verder, dicht bij de Oekraïense grens kregen we nog een leuk rondje met veel afslagen en opritten te doen Is het google of toch de navigatie die fout zit?
View attachment 827381View attachment 827380
Ach niets is raar in Polen Nav zegt 4 plekken vrij. Eh Ja 2 met lintjes en die doen niets….Het probleem is volgens mij dat de navigatie op allerlei plekken denkt dat je niet linksaf mag slaan. En dan gaat ie door allerlei hoepels springen om te zorgen dat je rechtsaf het SuC terrein opdraait. Dat gaat overigens wel op voor de eerste situatie van @peterpijpelink maar niet voor de tweede. Die is echt raar.
Interessant, dank voor postIk heb m'n Model X nu iets meer dan 5 jaar, en ben in die tijd omwille van Corona verschillende keren naar quasi dezelfde bestemming gereden in Oostenrijk om korte weekendjes en langere vakanties te doen.
Ik zit bijgevolg nu aan een 18 vergelijkbare trips qua afstand en route, en ben deze met TeslaFi en Teslamate wat verder gaan analyseren. Want de Tesla navigatie én ABRP lijken altijd erg optimistisch te zijn met geschatte rij- en laadtijd, en ik denk dat het mogelijk is om de afstand op minder dan 12 uren te doen maar mijn vrouw zegt dat ik op 12 uren moet rekenen.
Ik vroeg me ook af in hoeverre mate de degradatie op mijn 100D pack een rol speelt in afstanden en tijd de afgelopen jaren, of er sporen zijn van vertraagd laden op mijn 100D pack.
Wel, wat interessante fenomenen:
View attachment 829397
De grootste impact qua reistijd blijkt de rijtijd te zijn. Er zit een variatie in laadtijd, maar je ziet dat ik trips heb gehad waar de laadtijd lang was, en de reistijd kort, waardoor ik bv op net iets meer dan 11 uur op bestemming was.
Is er dan een correlatie tussen gemiddelde snelheid en reistijd? Tuurlijk.
View attachment 829403
Is er dan een correlatie tussen rijsnelheid en laadtijd? Soms...
View attachment 829402
In 2021 heb ik nl. 2 ritten gedaan waarbij ik Blablacar passagiers mee had, en op deze ritten heb ik het minst lang moeten laden, maar was mijn gemiddelde snelheid door de afleidingen naar opstapplaatsen lager. Maar opvallend genoeg was de totale laadtijd dus zowat het laagste.
Hoge gemiddelde snelheid is dus doorslaggevend tot een korte rit... Dat komt goed als er weinig wegenwerken en files is, maar valt dus tegen als dat niet zo is.
Niet echt, de laatste 2 trips in 2021 zijn tussen kerst en nieuwjaar geweest en je ziet wel een langere laadtijd, maar dat was ook omdat ik 's nachts reed en de door Tesla voorgeschreven stops deed, terwijl ik sliep. De trip heen lijkt sneller, maar was eigenlijk 50km korter want ik heb gemeten tot de supercharger Flachau, die we normaal nooit nodig hebben want in 1 ruk door rijden tot bestemming.Interessant, dank voor post
Ik zie de temp. van aandrijving/accu niet in deze post.
Is er (in)direct een verband met de temperatuur?
(laadsnelheid wordt beïnvloed door temp. / temp. kan beïnvloed worden door rijsnelheid)
Hoeveel keer heb je per rit geladen bij 127 en bij 150 ?Niet echt, de laatste 2 trips in 2021 zijn tussen kerst en nieuwjaar geweest en je ziet wel een langere laadtijd, maar dat was ook omdat ik 's nachts reed en de door Tesla voorgeschreven stops deed, terwijl ik sliep. De trip heen lijkt sneller, maar was eigenlijk 50km korter want ik heb gemeten tot de supercharger Flachau, die we normaal nooit nodig hebben want in 1 ruk door rijden tot bestemming.
Snelheden waren vrijwel altijd vMax of 150 in Duitsland, behalve die trip in de winter waar ik het op 127km/u heb gehouden als maximum.
Daar zit ook geen lijn in, en meer dan 5 keren ligt eerder aan het wisselen van stall omdat een stall niet snel aan het laden was.Hoeveel keer heb je per rit geladen bij 127 en bij 150 ?
ik heb deze winter 3 geladen en vol vertrokken van Heusden-Zolder tot Flahaut
Met de X danDaar zit ook geen lijn in, en meer dan 5 keren ligt eerder aan het wisselen van stall omdat een stall niet snel aan het laden was.
View attachment 829699
Maar een Model 3 is aanzienlijk efficiënter dan een Model X, zeker op lange afstanden. Mijn langste afstand ooit in 1 keer gereden was bijna 300km, van onze locatie in Oostenrijk tot Schweitenkirchen.
Vandaag geladen in Hilden (Duitsland). Wat een fantastische locatie. Samen met andere aanbieders wel zo'n 75 stalls schat ik. Ook een uitstekende wachtruimte waar heerlijke broodjes verkocht worden.