Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Tot nu toe onze favoriete SuC locatie. Het restaurant is inderdaad van goede kwaliteit voor wat opgezet is als charger shop.

Wacht maar tot je in Montemor-o-Novo in Portugal bent geweest;)
Voor de meesten ligt dit niet op de route, maar als je toch in de buurt bent, de moeite waard om te stoppen.


Zo ziet het er bij de SuC in Montemor-o-Novo (Portugal) uit:
View attachment 819229
 
  • Like
Reactions: job-lek and OttoR
Wacht maar tot je in Montemor-o-Novo in Portugal bent geweest;)
Voor de meesten ligt dit niet op de route, maar als je toch in de buurt bent, de moeite waard om te stoppen.
Been there! Roadtrip met zoonlief van (toen) 10 jaar naar de Alentejo (vrouw vloog met dochter). Komen we aan bij die SUC, staat de parkeerplaats vol met Lambo’s, Ferrari’s en meer van dat spul vanwege een uitje van Portugals welgestelden. Maakte het plaatje wel af..
 
Niet Tesla maar EV in de pers. Vernietigend, jammer dat Tesla niet genoemd wordt waarbij alles wél werkt.


Met laadstress naar je vakantieadres: 'Ze lopen hier erg achter'
 
Niet Tesla maar EV in de pers. Vernietigend, jammer dat Tesla niet genoemd wordt waarbij alles wél werkt.


Met laadstress naar je vakantieadres: 'Ze lopen hier erg achter'
Dit soort filmpjes werkt de acceptatie van EV’s niet in de hand.
Ik denk als ze het aan Tesla rijders zouden hebben gevraagd, dat er een totaal ander beeld was ontstaan.

Ik was enkele weken geleden in het binnenland van Spanje en daar vroeg een ICE rijder mij of het moeilijk was om onderweg laadpunten te vinden. Nadat ik had uitgelegd dat de Tesla navigatie zelf aangeeft waar en wanner je onderweg moet/kunt laden en met hoeveel procent je aankomt, was het antwoord: “ja maar het blijft moeilijk om de laadpunten te vinden onderweg”.
Ik heb het daarna nog een keer proberen uit te leggen hoe het werkt, maar hij bleef het maar moeilijk vinden.
Tja, als laadpaalstress tussen de oren zit van mensen en als ze niet willen nadenken, dan is het moeilijk om dat eruit te krijgen.
 
Niet Tesla maar EV in de pers. Vernietigend, jammer dat Tesla niet genoemd wordt waarbij alles wél werkt.


Met laadstress naar je vakantieadres: 'Ze lopen hier erg achter'
Precies de reden waarom Tesla niet genoemd wordt: omdat die geen problemen ervaren.
En dat was niet de bedoeling van het stuk.
 
Had het er gisterenavond nog over met een buurvrouw en haar Enyaq. De eerste trips had ze erg veel stress, moeite om palen te vinden en tot wel 4 (!) uur extra reistijd.

Door ABRP te gaan gebruiken, te plannen op laden tussen 10-60 a 80 SoC en vooral goed te kijken dat ze echt stopte bij een snellader; had ze daar nu geen last meer van gehad.

Kennelijk plant de Škoda planner gerust een stop bij een 22kW of 50kW lader terwijl er ook echte snelladers beschikbaar zijn.

De man die op het forum een tijdje geleden voorbij kwam en met z'n Enyaq 50 naar Italië wilde rijden; wil ik best geloven dat die laadstress heeft en het onhandig vindt rijden. 10 laadstops/7,5 uur laden en 14 uur rijden vs dezelfde bestemming met de M3 LR: 6 laadstops/2 uur laden en nog geen 12 uur rijden.

Het is natuurlijk geen vergelijken, want 50kW is niet echt de batterij voor lange afstanden.
 
Het is natuurlijk geen vergelijken, want 50kW is niet echt de batterij voor lange afstanden.

Ik denk niet dat afstand het probleem is met een "kleinere" accu, maar meer de ziekte van de tijd, namelijk "tijd"...
Geniet nu eens eindelijk van je vakantie als je de deur thuis achter je dichtslaat en niet pas vanaf je op je bestemming aankomt...
 
Precies de reden waarom Tesla niet genoemd wordt: omdat die geen problemen ervaren.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik met de X75D ook de routes moest plannen. En overnachtingen strategisch kiezen, zodat je s'ochtends met een volle batterij weer op pad kunt. Vanuit Friesland naar Berlijn rijden was 2 jaar geleden eigenlijk niet te doen zonder 100+ km om te rijden voor de superchargers.

Uiteindelijk zijn we op vakanties gestopt met haast te hebben om zo snel mogelijk op bestemming te komen en de route onderdeel gemaakt van de vakantie. Stops plannen, door mooie gebieden heen rijden. Af een toe een leuke stad bekijken om even te eten.
 
Ik denk niet dat afstand het probleem is met een "kleinere" accu, maar meer de ziekte van de tijd, namelijk "tijd"...
Geniet nu eens eindelijk van je vakantie als je de deur thuis achter je dichtslaat en niet pas vanaf je op je bestemming aankomt...
Deels ben ik het met je eens; maar als je op een rit die je met een ICE in zo'n 12 uur gewend bent te rijden er 22 uur over doet, omdat je zo'n beetje na elke uur/anderhalf uur drie kwartier / uur staat te laden dan zou ik ook niet meer genieten van de reis 🙄
 
De man die op het forum een tijdje geleden voorbij kwam en met z'n Enyaq 50 naar Italië wilde rijden; wil ik best geloven dat die laadstress heeft en het onhandig vindt rijden. 10 laadstops/7,5 uur laden en 14 uur rijden vs dezelfde bestemming met de M3 LR: 6 laadstops/2 uur laden en nog geen 12 uur rijden.

Het is natuurlijk geen vergelijken, want 50kW is niet echt de batterij voor lange afstanden.

Zo'n auto moeten ze alleen voorzien met de navigatie voor Benelux, en daarna houdt de wereld gewoon op.
 
  • Funny
Reactions: OttoR
maar als je op een rit die je met een ICE in zo'n 12 uur gewend bent te rijden er 22 uur over doet

Dan ben je bij de eerste kruising links gereden i.p.v. rechts...
Je mag een beetje overdrijven, maar je mag niet wegdrijven.

Zelf maakten wij met ons Duracelletje een trip van 2058 km en stonden we 3hr45 stil om te laden/ eten/ plassen/ benen strekken,...
10 stops van gemiddeld 22 minuten. Waar jij laadbeurten van drie kwartier haalt is voor mij een groot vraagteken.

Met spek schieten is okee, maar niet met hele varkens hé...
 
...net zoals Tesla-eigenaars nog altijd vinden dat het voor een niet-Tesla moeilijk blijft. 😉
Vooroordelen kunnen hardnekkig zijn.
Ik neem inderdaad aan dat de niet-Tesla’s goed naar Tesla hebben gekeken en ook een doorontwikkeling hebben doorgemaakt.

Op de lange (vakantie) afstanden is de kwaliteit en gebruikersvriendelijkheid van je navigatie bijna van doorslaggevend belang in je EV laadervaring. Als deze je naar een laadpunt stuurt zonder dat je kunt zien hoe druk het daar is of wat de maximale laadsnelheid is, dan kom je nog weleens voor een verassing te staan.

Ik weet niet of bij niet-Tesla’s tegenwoordig ook de SuC’s en het aantal vrije plaatsen en de laadsnelheden worden weergegeven op het navigatiescherm, maar dit maakt(e) de Tesla navigatie wel uniek en draagt bij aan een zorgeloze rit op de lange afstand.

Zowel voor Tesla als voor niet-Tesla ben je op plaats van bestemming meer aangewezen op je app omdat het laadpunt nu eenmaal ook compatible moet zijn met je laadpas.