Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag een Noors kenteken bij Zevenaar. De MS-bezitter, Nederlander, woont al 14 jaar in Noorwegen. Eėn van de aantrekkelijke zaken voor de Tesla in Noorwegen is volgens zijn zeggen dat de elektriciteit er voor zijn auto gratis is! Geen wonder dat de MS er daar dus zo goed verkoopt.
Hij was nu met zijn gezin op vakantie hier. Op de vraag op welke wijze hij de reis dan had gemaakt, was het antwoord: met de boot via Kiel. Hij had vervolgens de 500 km naar Zevenaar in ėėn keer gereden..... achter vrachtwagens aan! Volgens hem zo'n 145 Wh per km gemiddeld. Maar wel op 19" velgen; dat is met mijn 21" denk ik niet haalbaar.
Maar goed, Noorwegen staat voorlopig toch nog niet op mijn lijstje... Maar wellicht een mogelijkheid voor de Noorwegen-gangers op ons forum?
 
Vandaag een Noors kenteken bij Zevenaar. De MS-bezitter, Nederlander, woont al 14 jaar in Noorwegen. Eėn van de aantrekkelijke zaken voor de Tesla in Noorwegen is volgens zijn zeggen dat de elektriciteit er voor zijn auto gratis is! Geen wonder dat de MS er daar dus zo goed verkoopt.
Hij was nu met zijn gezin op vakantie hier. Op de vraag op welke wijze hij de reis dan had gemaakt, was het antwoord: met de boot via Kiel. Hij had vervolgens de 500 km naar Zevenaar in ėėn keer gereden..... achter vrachtwagens aan! Volgens hem zo'n 145 Wh per km gemiddeld. Maar wel op 19" velgen; dat is met mijn 21" denk ik niet haalbaar.
Maar goed, Noorwegen staat voorlopig toch nog niet op mijn lijstje... Maar wellicht een mogelijkheid voor de Noorwegen-gangers op ons forum?

Ik rij ook op 19" en heb in de pré Supercharger periode Utrecht-Lille retour gedaan.
500 km en veel achter vrachtwagens aan. De laatste 40 m heb ik 'm wel geknepen :)
Voor ons is de elektriciteit toch ook gratis in NL bij de superchargers? Of bedoelde hij iets anders?
 
Voor ons is de elektriciteit toch ook gratis in NL bij de superchargers? Of bedoelde hij iets anders?

Tsja, daar had ik natuurlijk even moeten doorvragen. Ik had de indruk dat hij bedoelde dat de elektriciteit bij publieke laadpunten gratis was, dus niet alleen de superchargers.
Verder begreep ik dat hij ook geen pasje had waar hij gebruik van maakte in Noorwegen; in ieder geval had hij nu voor deze vakantie een NewMotion-pasje geregeld.
Maar de eerste Nederlandse Noorwegenganger moet maar gaan verifiëren of de publieke laadpunten in Noorwegen ook daadwerkelijk gratis zijn...
 
Tsja, daar had ik natuurlijk even moeten doorvragen. Ik had de indruk dat hij bedoelde dat de elektriciteit bij publieke laadpunten gratis was, dus niet alleen de superchargers.
Verder begreep ik dat hij ook geen pasje had waar hij gebruik van maakte in Noorwegen; in ieder geval had hij nu voor deze vakantie een NewMotion-pasje geregeld.
Maar de eerste Nederlandse Noorwegenganger moet maar gaan verifiëren of de publieke laadpunten in Noorwegen ook daadwerkelijk gratis zijn...

ze hebben in N massaal groene stroom van hydro-centrales, die ze ook exporteren, oa. naar Nl. er ligt een kabel tussen beide landen.

(en ook naar B, dat laatste dan enkel onder vorm van certificaten. mijn 100% groene stroom komt zogezegd van N...)
 
Vandaag een Noors kenteken bij Zevenaar. De MS-bezitter, Nederlander, woont al 14 jaar in Noorwegen. Eėn van de aantrekkelijke zaken voor de Tesla in Noorwegen is volgens zijn zeggen dat de elektriciteit er voor zijn auto gratis is! Geen wonder dat de MS er daar dus zo goed verkoopt.
Hij was nu met zijn gezin op vakantie hier. Op de vraag op welke wijze hij de reis dan had gemaakt, was het antwoord: met de boot via Kiel. Hij had vervolgens de 500 km naar Zevenaar in ėėn keer gereden..... achter vrachtwagens aan! Volgens hem zo'n 145 Wh per km gemiddeld. Maar wel op 19" velgen; dat is met mijn 21" denk ik niet haalbaar.
Ik heb dat ook al eens gedaan... zie bericht #1206 in het volgende draadje: Gemiddeld verbruik Tesla Model S - Page 121
en de laatste 2 regels sta ik nog steeds vierkant achter:
Maar het voelt wel goed dat we de belofte van Tesla, range 501km, hebben kunnen waarmaken. Weliswaar niet zo eenvoudig, maar ik geloof dat het door de fabrikant opgegeven verbruik van een benzine-/dieselauto nooit gehaald wordt, vooral niet van de modellen van de laatste jaren...
Vandaag ook nog even weer een stuk achter een vrachtauto gereden, als je niet bumperkleeft maar wel vrij kort erachter (ongeveer 1 seconde) dan kom je al snel aan 140Wh/km en met een 85kWh-accu is dat echt boven de 500km range.
 
Hey Jeroen,

je was beter naar Bobbejaanland gereden, had je hier kunnen laden :wink:


on topic : bij Rheinenergie kan je laden in omgeving Keulen - mits weeral een registratie.
Ladestationen - RheinEnergie AG

Maar daar waren de mensen van FC De Kampioenen niet natuurlijk. Ik had op het laatste moment kaarten gekregen van iemand van de VRT voor de Kampioenendag in Phantasialand.

En er waren ook nog wel meer mogelijkheden hoor, maar als ik dan onderweg wil laden wil ik toch niet teveel energie verspillen in het zoeken en uittesten van laadpalen.

Maar ik ga binnenkort toch eens die plugsurfing betaling via de app proberen in Duitsland.
 
Deze zomer gaan we weer op vakantie naar Hongarije. In april zijn we daar met de Model S al geweest en hebben toen, een dag voor de terugreis, de SuC in Wenen online zien komen. Dat scheelde behoorlijk in tijd.

Hoewel we "vroeger" altijd de A3 van Keulen tot Passau namen en dan verder via Linz en Wenen naar Budapest reden zit dat er nu nog niet in. Het zou trouwens wel mogelijk moeten zijn via de nieuwe SuC in Regensburg maar om dan in één keer in Wenen te komen is een grote uitdaging. Dat zal een volgende vakantie waarschijnlijk al helemaal anders zijn maar voor nu kiezen we de "klassieke" route Wilnsdorf, Bad Rappenau, Jettingen en dan naar Salzburg. Twee overnachtingen in de Kaiserhof (bekend EV hotel) en dan SuC Wenen en vandaar is Budapest gemakkelijk te bereiken.

Wie weet noemen we dat over een jaar de "nostalgische" route :)

Bij de vorige trip had ik een Smatric kaart gekocht met een maand onbeperkt gebruik in Oostenrijk. Voor de zekerheid heb ik die kaart weer geactiveerd voor een maand ingaande het begin van onze vakantie en dat kostte €.19.90. Misschien hebben we hem niet eens nodig maar het is een prettig idee dat je op een flink aantal plaatsen 22kW kunt laden.

Voor wie die kant op gaat is dit wellicht een idee. Op de website van Smatric is te zien waar ze staan en via een mailtje is een kaart te bestellen. Dat ging erg vlot.

In Budapest staan inmiddels ook zo'n 20 laders (allemaal 22 kW) die gratis te gebruiken zijn. Je hebt geen pasje nodig. Ik hoorde dat ze in ieder geval tot 2017 nog gratis zullen zijn. Parkeren is trouwens ook gratis bij die laders.
 
Deze zomer gaan we weer op vakantie naar Hongarije. In april zijn we daar met de Model S al geweest en hebben toen, een dag voor de terugreis, de SuC in Wenen online zien komen. Dat scheelde behoorlijk in tijd.

Hoewel we "vroeger" altijd de A3 van Keulen tot Passau namen en dan verder via Linz en Wenen naar Budapest reden zit dat er nu nog niet in. Het zou trouwens wel mogelijk moeten zijn via de nieuwe SuC in Regensburg maar om dan in één keer in Wenen te komen is een grote uitdaging. Dat zal een volgende vakantie waarschijnlijk al helemaal anders zijn maar voor nu kiezen we de "klassieke" route Wilnsdorf, Bad Rappenau, Jettingen en dan naar Salzburg. Twee overnachtingen in de Kaiserhof (bekend EV hotel) en dan SuC Wenen en vandaar is Budapest gemakkelijk te bereiken.

Wie weet noemen we dat over een jaar de "nostalgische" route :)

Bij de vorige trip had ik een Smatric kaart gekocht met een maand onbeperkt gebruik in Oostenrijk. Voor de zekerheid heb ik die kaart weer geactiveerd voor een maand ingaande het begin van onze vakantie en dat kostte €.19.90. Misschien hebben we hem niet eens nodig maar het is een prettig idee dat je op een flink aantal plaatsen 22kW kunt laden.

Voor wie die kant op gaat is dit wellicht een idee. Op de website van Smatric is te zien waar ze staan en via een mailtje is een kaart te bestellen. Dat ging erg vlot.

In Budapest staan inmiddels ook zo'n 20 laders (allemaal 22 kW) die gratis te gebruiken zijn. Je hebt geen pasje nodig. Ik hoorde dat ze in ieder geval tot 2017 nog gratis zullen zijn. Parkeren is trouwens ook gratis bij die laders.

Dit is een hele goede tip Hans, ik heb al een mailtje gestuurd.
Op mijn route naar Italie staat een paal in Vols dus dat zou ideaal zijn.
 
Dit is een hele goede tip Hans, ik heb al een mailtje gestuurd.
Op mijn route naar Italie staat een paal in Vols dus dat zou ideaal zijn.

Bij mijn eerste trip heb ik een kaart gekocht voor 19.90 en daarbij een maand onbeperkt gebruik voor 9,90. Men vertelde er toen bij dat de kaart op verzoek later weer geactiveerd kan worden.

Ik heb nu een bedrag van 19,90 betaald voor een tweede maand onbeperkt laden. Men sprak in de mail van zowel Freischaltgebühr als gebruik maar men heeft alleen het gebruik in rekening gebracht.

Schermafbeelding 2014-07-01 om 16.49.07.png


Dus in mijn geval 1 maand onbeperkt laden voor 19,90.

- - - Updated - - -

Dit is een hele goede tip Hans, ik heb al een mailtje gestuurd.
Op mijn route naar Italie staat een paal in Vols dus dat zou ideaal zijn.


Wel opletten dat die paal, zoals meerdere in Oostenrijk, niet 24/7 beschikbaar is maar openingstijden kent. Voor ons wat vreemd maar ik heb in april ook op zondag moeten uitwijken van Wenen (SuC was nog niet in gebruik) naar Eisenstadt waar wel een 24/7 paal staat. Is goed gegaan maar kostte wel wat tijd. Gelukkig afleiding gehad in Esterházy kasteel :)
 
Ik heb net de kiwhi pas aangevraagd via internet. Je kunt alleen en Frans adres opgeven (...) dus nu maar hopen dat ik een mail krijg met de vraag naar welk adres de pas kan worden verstuurd.

Ik zou trouwens in parijs graag willen laden bij het servicefunctie van tesla. Heeft iemand daar ervaring mee?