Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag teruggekomen van vakantie in Bretagne, het lijkt er echt wel op dat het SUC-netwerk veel minder gegroeid is dan het aantal Tesla's. Tot nu toe (lees 2022 en 2021) nooit problemen gehad om een lader te vinden.
Vorige week stonden er zaterdagmiddag 5 Tesla's aan te schuiven aan de SUC in Rennes.
Vandaag waren zowel Rouen, Amiens, Valenciennes tegelijertijd volzet. Valenciennes was gedurende een uur volzet (terwijl ik er naar toe reed, en mijn Tesla gag een wachtijd van 10 minuten aan). Dit is dus aan het begin van de vakantie, waarbij er nog weinig mensen terugkomen en het alleen in het heengaan druk is. Ik heb bij TotalEnergies en bij Fastned geladen, daar was wel nog veel plaats aan de laadpalen die op parkings richting terugweg stonden. Ik was duidelijk niet de enige Tesla op die plekken.
Ik verwacht volgende week heel wat meer problemen.
Ja, de Tesla's vliegen de deur uit en hoewel het aantal SuC's flink is toegenomen/uitgebreid gaan we daar toch een prijs voor betalen. Daar hoef je geen Nostradamus voor te zijn

Nou @wooter, kom er maar weer in, "ik heb nooit in een laadfile gestaan dus ze bestaan niet en bovendien als je tankt sta je ook in een file". 😀
 
  • Funny
Reactions: OttoR and mnno
Ja, de Tesla's vliegen de deur uit en hoewel het aantal SuC's flink is toegenomen/uitgebreid gaan we daar toch een prijs voor betalen. Daar hoef je geen Nostradamus voor te zijn

Nou @wooter, kom er maar weer in, "ik heb nooit in een laadfile gestaan dus ze bestaan niet en bovendien als je tankt sta je ook in een file". 😀
Kan wel ff voor Wooter spelen hoor. Ik rijdt namelijk wekelijk twee maal achter elkaar een afstand va 500 tot 750 km. Inderdaad nooit in een laad file. Kan mij afgelopen jaar een maal herinneren dat er een klokje bij de eerstvolgende supercharger kwam te staan, waarna mijn navigatie werd aangepast. Er zal vast lokaal wel eens een issue zijn. maar om nou te zeggen dat de laadcapaciteit sterk verslechterd is kan ik niet beamen.
 
En ik heb zelf al aangegeven dat ik enkele jaren geleden in een “laadfile” van wel 3 auto’s stond in Zwolle.

Valenciennes is wel een dingetje, maar met de nieuwe snelladers op de snelwegparking blijven de niet-Tesla’s wel weg en loont het voor wel-Tesla’s om ook aan de snelwegparking te gaan laden.
 
Kan wel ff voor Wooter spelen hoor. Ik rijdt namelijk wekelijk twee maal achter elkaar een afstand va 500 tot 750 km. Inderdaad nooit in een laad file. Kan mij afgelopen jaar een maal herinneren dat er een klokje bij de eerstvolgende supercharger kwam te staan, waarna mijn navigatie werd aangepast. Er zal vast lokaal wel eens een issue zijn. maar om nou te zeggen dat de laadcapaciteit sterk verslechterd is kan ik niet beamen.
Nee, Noord- en West-Duitsland en Nederland zijn goed bedeeld. Maar ook in Zuid-Duitsland, Zwitserland en iets minder in Italië zie je het met de maand drukker worden met vooral Y's. Het gaat vollopen zo, mark my words!!
 
Natuurlijk zal in deze periode dat iedereen op hetzelfde ogenblik naar het zuiden wil er hier en daar misschien een drukker SuC zijn, en zelfs eentje met een wachttijd van 5 of 10 minuten. Maar moet het hele netwerk aangepast worden voor die 3 weken in een jaar dat dit "probleem" zich kan stellen? Dat is dan maar de vraag...
Ook hebben we te maken met niet Tesla's die kunnen komen laden aan een SuC, met soms vervelende resultaten (2 plaatsen of meer (denk maar aan landgenoten met sleurhutten die zich dwars over 5 plaatsen zetten) in beslag nemen).
Maar ondertussen heeft de concurrentie ook niet stilgezeten en kan je als Tesla rijder ook aan een ander laadstation de nodige electronen inslaan om naar een volgend SuC te rijden.

Zelf reden we de voorbije 3 maanden net geen 10.000km waarbij een groot deel (de langere afstanden) vooral de Tesla SuC's werden gebruikt. Eén keer hebben we het klokje met "5 minuten wachttijd" zien verschijnen en tegen dat we ter plaatse waren (Lleida), waren er alweer 4 plaatsen vrij.

Noem 5 of 10 minuten wachten een probleem, maar denk er aan, als je je daar gaat op focussen wordt het al vlug een wereldprobleem...
 
Last edited:
Er is al een relevant topic:

 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Er worden op dit moment twee SuC locaties geopend per dag wereldwijd.

Ik heb niet de indruk dat ze wat dat betreft stilzitten bij Tesla 😁

Bovendien hebben ze bakken live Data uit de vloot over eventuele bottlenecks dus als er ergens daadwerkelijk een structureel probleem is weten zij het als eerste.

Heb je nog wel het probleem van vergunningen, locatie, gridaansluiting en incidentele vakantiepieken maar dit soort N=1 ervaringen, negatief of positief, zeggen -met alle respect- niet zoveel.
 
Last edited:
Vandaag teruggekomen van vakantie in Bretagne, het lijkt er echt wel op dat het SUC-netwerk veel minder gegroeid is dan het aantal Tesla's. Tot nu toe (lees 2022 en 2021) nooit problemen gehad om een lader te vinden.
Vorige week stonden er zaterdagmiddag 5 Tesla's aan te schuiven aan de SUC in Rennes.
Vandaag waren zowel Rouen, Amiens, Valenciennes tegelijertijd volzet. Valenciennes was gedurende een uur volzet (terwijl ik er naar toe reed, en mijn Tesla gag een wachtijd van 10 minuten aan). Dit is dus aan het begin van de vakantie, waarbij er nog weinig mensen terugkomen en het alleen in het heengaan druk is. Ik heb bij TotalEnergies en bij Fastned geladen, daar was wel nog veel plaats aan de laadpalen die op parkings richting terugweg stonden. Ik was duidelijk niet de enige Tesla op die plekken.
Ik verwacht volgende week heel wat meer problemen.
Ik ben ook benieuwd. Tussen 2016 en de Corona lock down heb ik tijdens de drukste periodes met wintersport en zomervakanties misschien 3 keer hoeven wachten bij een SuC. Inmiddels zijn er heel veel Tesla’s bij gekomen en het is ook opengesteld voor derden.
Maar aan de andere kant, als ik op de SuC map kijk, dan zijn er ook wel degelijk veel nieuwe locaties erbij. Ook werkt mijn laadpas van de leasemaatschappij inmiddels bij veel palen in Europa, dus ik kan nu ook makkelijk een andere snellader pakken onder weg. Alleen daar moet je dan weer extra je best voor doen om die in te plannen.
 
Kan wel ff voor Wooter spelen hoor. Ik rijdt namelijk wekelijk twee maal achter elkaar een afstand va 500 tot 750 km. Inderdaad nooit in een laad file. Kan mij afgelopen jaar een maal herinneren dat er een klokje bij de eerstvolgende supercharger kwam te staan, waarna mijn navigatie werd aangepast. Er zal vast lokaal wel eens een issue zijn. maar om nou te zeggen dat de laadcapaciteit sterk verslechterd is kan ik niet beamen.
Uhhh, maar je begrijpt toch dat het juist over de zwarte weekenden gaat waar veel mensen met schoolgaande kinderen niet omheen kunnen.
 
Er is al een relevant topic:

Klopt maar mss moet de titel aangepast worden, niet meer beperken tot Duitsland.

@Krisja, klopt wat je schrijft maar hier ging het om één uur wachttijd en bovendien keek ik naar de toekomst.
 
klopt wat je schrijft maar hier ging het om één uur wachttijd en bovendien keek ik naar de toekomst.

Wat ik lees en concludeer:
Een uur wachttijd naar het Suc waarheen hij navigeerde. TS heeft dan besloten om bij de concurrentie te gaan waar geen wachttijd was en er nog plaatsen vrij waren. Eigenlijk was er dus geen probleem.

Naar de toekomst toe kijken geeft inderdaad een probleem als Tesla niet verder investeert in SuC, maar dat geldezeltje zal zeker verder uitgebreidt worden denk ik dan.
10 jaar geleden was er ook angst in de zin van, wat als er meer EV's gaan komen. Maar de tijd heeft geleerd dat het aantal laadplaatsen is meegegroeid met het aantal EV's.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Kijkende naar de kaart van de Tesla Superchargers, zijn ze zich er aardig van bewust er komen er binnen nu en maanden op de meest strategische routes een heleboel extra superchargers.

1688899693147.png
 
  • Like
Reactions: job-lek and Maarten
Wat ik lees en concludeer:
Een uur wachttijd naar het Suc waarheen hij navigeerde. TS heeft dan besloten om bij de concurrentie te gaan waar geen wachttijd was en er nog plaatsen vrij waren. Eigenlijk was er dus geen probleem.

Naar de toekomst toe kijken geeft inderdaad een probleem als Tesla niet verder investeert in SuC, maar dat geldezeltje zal zeker verder uitgebreidt worden denk ik dan.
10 jaar geleden was er ook angst in de zin van, wat als er meer EV's gaan komen. Maar de tijd heeft geleerd dat het aantal laadplaatsen is meegegroeid met het aantal EV's.
Goed gelezen. Gedurende 1 uur 10 minuten wachttijd. Dat is geen uur maar geeft wel aan dat het er retedruk was. Amigo:)
 
  • Funny
Reactions: Krisja
Wat ik lees en concludeer:
Een uur wachttijd naar het Suc waarheen hij navigeerde. TS heeft dan besloten om bij de concurrentie te gaan waar geen wachttijd was en er nog plaatsen vrij waren. Eigenlijk was er dus geen probleem.

Naar de toekomst toe kijken geeft inderdaad een probleem als Tesla niet verder investeert in SuC, maar dat geldezeltje zal zeker verder uitgebreidt worden denk ik dan.
10 jaar geleden was er ook angst in de zin van, wat als er meer EV's gaan komen. Maar de tijd heeft geleerd dat het aantal laadplaatsen is meegegroeid met het aantal EV's.
Tegenwoordig zijn de nieuwe SuC uitgerust met minimaal 12 stallen die je niet hoeft de delen en de laad snelheid ligt een stuk hoger bij de nieuwere Tesla’s. Groeit idd wel mee met de jaren. En wij reizen ook nooit in de weekenden. Blijf liever een extra dag thuis dan in files stress oplopen ( wat dan weer extra dag kost om te ont-stressen) ;)
 
  • Like
Reactions: job-lek and Maarten
Tegenwoordig zijn de nieuwe SuC uitgerust met minimaal 12 stallen die je niet hoeft de delen en de laad snelheid ligt een stuk hoger bij de nieuwere Tesla’s. Groeit idd wel mee met de jaren. En wij reizen ook nooit in de weekenden. Blijf liever een extra dag thuis dan in files stress oplopen ( wat dan weer extra dag kost om te ont-stressen) ;)
Klopt. Anticyclisch rijden. Op donderdag naar Italië in één of twee etappes, op zondag erg vroeg terug zodat we bijtijds door de Gotthard zijn en dan fingers crossed voor Duitsland. Tot nu toe geen problemen maar je ziet het aantal ladenden groeien.
 
Ja, de Tesla's vliegen de deur uit en hoewel het aantal SuC's flink is toegenomen/uitgebreid gaan we daar toch een prijs voor betalen. Daar hoef je geen Nostradamus voor te zijn

Nou @wooter, kom er maar weer in, "ik heb nooit in een laadfile gestaan dus ze bestaan niet en bovendien als je tankt sta je ook in een file". 😀
Ik heb hier ook een standaard antwoord op.
Het zou slecht management zijn om te investeren in extra laadplaatsen om gedurende 4 zaterdagen per jaar files te vermijden. Die laadpalen zijn dan 361 dagen per jaar overbodig.
Die investeringen betalen wij. Het zit in de aankoopprijs.
 
Ik heb hier ook een standaard antwoord op.
Het zou slecht management zijn om te investeren in extra laadplaatsen om gedurende 4 zaterdagen per jaar files te vermijden. Die laadpalen zijn dan 361 dagen per jaar overbodig.
Die investeringen betalen wij. Het zit in de aankoopprijs.
Tuurlijk Phil. Met je eens. Ik heb het over de langere termijn. Nogmaals, je ziet het overal drukker worden. Prima als Tesla de SuC's uitbreidt met hetzelfde tempo.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Tuurlijk Phil. Met je eens. Ik heb het over de langere termijn. Nogmaals, je ziet het overal drukker worden. Prima als Tesla de SuC's uitbreidt met hetzelfde tempo.
Ik denk dat dit wel gebeurt. De vele nieuwe SuCs in combinatie met de zo goed als halvering van de laadtijd voor nieuwere modellen zorgt er wel voor dat ze de markt volgen denk ik.
Vergeet ook niet dat er vroeger overkill was. In Frankrijk zelden SuCs gezien die meer dan halfvol bezet waren. Toen waren er zo veel SuCs nodig om de afstanden te kunnen overbruggen, niet om aan de bezetting te voldoen.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Enzo63