Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Nogmaals, het was vorige week en zeker twee weken geleden geen zwart week-end, het was zelfs geen rood week-end, omdat er alleen vertrekdrukte was, en nog geen terugkeerverkeer. Vanaf volgende week hebben we een combinatie van wat drukker verkeer in 't terugkomen + nog wat drukker voor 't vertrek.

Wanneer er op zo'n relatief rustige weekend al problemen zijn met meerdere laadpalen in een regio, dan weet je gewoon dat er de volgende weken effectief een flinke file staat aan die SUC's. En waarschijnlijk niet alleen op zaterdag, maar ook op vrijdag (wij zijn in twee dagen naar onze bestemming gereden, en aan de supercharger van Amiens waren vrijdagavond 30 juni de hele tijd maar 1-2 laadplekken vrij).
Toen we er aan kwamen waren er twee plekken vrij, toen we vertrokken was alles bezet. En dat dus op vrijdag 30 juni.

Je kan dat een N=1 meting noemen, maar wanneer je ook maar iets snapt van wachtlijntheorie, weet je wat wachttijden doen zodra je een capaciteitsprobleem hebt.

En ja, Tesla plant in heel die regio 10 nieuwe SUC. Maar die gaan deze zomer echt niet helpen.
 
  • Like
Reactions: Enzo63
Nee, Noord- en West-Duitsland en Nederland zijn goed bedeeld. Maar ook in Zuid-Duitsland, Zwitserland en iets minder in Italië zie je het met de maand drukker worden met vooral Y's. Het gaat vollopen zo, mark my words!!
Altijd weer die "Y's", t zou verboden moeten worden. 🤪
Maar die model y zijn wel veelal weer de nieuwere auto's die tot 260 kunnen laden. 20 minuten aan de lader en weer door, terwijl ik voorheen met de model S dat laadpunt al snel 50 minuten bezet hield om 80% vol te geraken.
 
@Hippogrief Het hangt natuurlijk ook heel erg van je route af. Ik heb net even gekeken hoe we komend weekend naar de Medoc gaan rijden. Ik zag zo la 4 nieuwe SUCs op de route en vorig jaar hadden we ook al 3 nieuwe gebruikt. Ik heb er vertrouwen in dat we niet uren hoeven te wachten. 5 of 10 minuten is helemaal geen probleem natuurlijk, dat herinner ik me van toen we nog met de ICE aanschoven bij de rij voor het tankstation.
 
  • Like
Reactions: job-lek and adjego
@Hippogrief Het hangt natuurlijk ook heel erg van je route af. Ik heb net even gekeken hoe we komend weekend naar de Medoc gaan rijden. Ik zag zo la 4 nieuwe SUCs op de route en vorig jaar hadden we ook al 3 nieuwe gebruikt. Ik heb er vertrouwen in dat we niet uren hoeven te wachten. 5 of 10 minuten is helemaal geen probleem natuurlijk, dat herinner ik me van toen we nog met de ICE aanschoven bij de rij voor het tankstation.
Alleen hoef je met de ICE natuurlijk niet 5 keer aan te schuiven in een dag.
 
Alleen hoef je met de ICE natuurlijk niet 5 keer aan te schuiven in een dag.
Maar die ene keer kan je tijdens de stop wel niets anders doen om de stop aangenaam te maken.
Geef mij maar 2 keer 5 minuten wachten met daarna een half uur genieten van de pauze tijdens het laden ipv 1 keer 15 minuten bezigheidstherapie met wachten in de uitlaatgassen, vloeken dat je de verkeerde rij gekozen hebt, tanken, stinkende handen, verplaatsen, aanschuiven om te betalen, vloeken omdat, als je eenmaal klaar bent, er nog 1 naar het toilet moet en schrik voor een boete of om geblokkeerd te worden door een andere die aan het betalen is, omdat je wagen eigenlijk niet echt legaal geparkeerd staat ondertussen.
 
Maar die ene keer kan je tijdens de stop wel niets anders doen om de stop aangenaam te maken.
Geef mij maar 2 keer 5 minuten wachten met daarna een half uur genieten van de pauze tijdens het laden ipv 1 keer 15 minuten bezigheidstherapie met wachten in de uitlaatgassen, vloeken dat je de verkeerde rij gekozen hebt, tanken, stinkende handen, verplaatsen, aanschuiven om te betalen, vloeken omdat, als je eenmaal klaar bent, er nog 1 naar het toilet moet en schrik voor een boete of om geblokkeerd te worden door een andere die aan het betalen is, omdat je wagen eigenlijk niet echt legaal geparkeerd staat ondertussen.
Niet overdrijven Phil, dit komt allemaal wel voor maar niet per tankbeurt
 
Niet overdrijven Phil
Ik heb van al mijn laadstops al genoten en ze nooit als last of verplichting aangevoeld. Tanken daarentegen…
Naast die ongeveer 6 dagen roadtrips per jaar, moet ik nooit meer van mijn route afwijken. Tenzij die ene keer met een ICE vervangwagen. Wat voelde dat vervelend aan.
Mijn wagen is verder elke morgen voldoende geladen om de dag door te komen.
 
  • Like
Reactions: MaH
Ik heb van al mijn laadstops al genoten en ze nooit als last of verplichting aangevoeld. Tanken daarentegen…
Naast die ongeveer 6 dagen roadtrips per jaar, moet ik nooit meer van mijn route afwijken. Tenzij die ene keer met een ICE vervangwagen. Wat voelde dat vervelend aan.
Mijn wagen is verder elke morgen voldoende geladen om de dag door te komen.
Klopt zonder overdrijven
 
  • Like
Reactions: Phil V
Mja, ik ben toch ook één van die zwartkijkers die al vaak heeft moeten wachten aan de SuC, me afvragend wat ik verkeerd deed als ik las dat er veel mensen nog nooit hebben moeten wachten. Nochtans ook bijna altijd vrijdag vertrokken, zondag terug.

Ik hoop dat het nu met de Y wat beter zal gaan (meer mogelijkheden want ik kan nu ook CCS laden wat mijn S niet kon, wat wil zeggen: meer Tesla laders èn laden bij de concurrentie is ook mogelijk; sneller laden) maar als ik zie hoeveel Ys er rondrijden, vrees ik er ook nog steeds wat voor.

En het is waar dat je vroeger met een ICE soms ook moest wachten. Maar dat deed je dan 1 keer op de ganse rit. Ik had het vooral lastig met het wachten vóór de laadpaal om dan te kunnen wachten ààn de laadpaal. Als je dan een twintig minuten moet staan wachten vooraleer de S aan een verschroeiende 65Kw (of wat had je als je als tweede aan dezelfde paal ging hangen?) ging gaan laden en je zag "Nog 55 minuten om uw rit verder te zetten", ja, dan was het leukste er wel van af.
 
Vandaag teruggekomen van vakantie in Bretagne, het lijkt er echt wel op dat het SUC-netwerk veel minder gegroeid is dan het aantal Tesla's. Tot nu toe (lees 2022 en 2021) nooit problemen gehad om een lader te vinden.
Vorige week stonden er zaterdagmiddag 5 Tesla's aan te schuiven aan de SUC in Rennes.
Vandaag waren zowel Rouen, Amiens, Valenciennes tegelijertijd volzet. Valenciennes was gedurende een uur volzet (terwijl ik er naar toe reed, en mijn Tesla gag een wachtijd van 10 minuten aan). Dit is dus aan het begin van de vakantie, waarbij er nog weinig mensen terugkomen en het alleen in het heengaan druk is. Ik heb bij TotalEnergies en bij Fastned geladen, daar was wel nog veel plaats aan de laadpalen die op parkings richting terugweg stonden. Ik was duidelijk niet de enige Tesla op die plekken.
Ik verwacht volgende week heel wat meer problemen.
Denk dat er weinig tegen te doen is en het gewoon druk is door vakantie. Dan ga je altijd pieken hebben die moeilijker op te vangen zijn. Ter vergelijking.. Dinsdagnacht vetrokken met aanhangwagen richting Kroatië. In totaal 10 stops gedaan en de eerste auto die ik zag laden was bij stop 5 rond de middag. Voor de rest van de trip altijd Max 25% bezetting enkel bij de laatste stop volzet na we aankwamen. Maar deze had maar 6 stalls en was de laatste voor Kroatië. Denk dat het redelijk ok zit. Wat ze mss wel kunnen doen zijn voor vakantieperiodes mobiele Sucs kunnen zetten op enkele weken/maanden bij drukte meer bezetting te zetten. Al doen ze dit al volgens mij. Vorig jaar in Oostenrijk al een reeks sucs op paletten gezien.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Mja, ik ben toch ook één van die zwartkijkers die al vaak heeft moeten wachten aan de SuC, me afvragend wat ik verkeerd deed als ik las dat er veel mensen nog nooit hebben moeten wachten. Nochtans ook bijna altijd vrijdag vertrokken, zondag terug.

Ik hoop dat het nu met de Y wat beter zal gaan (meer mogelijkheden want ik kan nu ook CCS laden wat mijn S niet kon, wat wil zeggen: meer Tesla laders èn laden bij de concurrentie is ook mogelijk; sneller laden) maar als ik zie hoeveel Ys er rondrijden, vrees ik er ook nog steeds wat voor.

En het is waar dat je vroeger met een ICE soms ook moest wachten. Maar dat deed je dan 1 keer op de ganse rit. Ik had het vooral lastig met het wachten vóór de laadpaal om dan te kunnen wachten ààn de laadpaal. Als je dan een twintig minuten moet staan wachten vooraleer de S aan een verschroeiende 65Kw (of wat had je als je als tweede aan dezelfde paal ging hangen?) ging gaan laden en je zag "Nog 55 minuten om uw rit verder te zetten", ja, dan was het leukste er wel van af.
Ja, vind ik ook. Maar deze discussie ga je hier niet winnen. Het is en blijft een open zenuw.
 
Uh 6 jaar, dat is het punt niet. Iemand schreef dat je aan de pomp net zo goed soms moet wachten. Alleen is dat minder erg als je dat op een dag maar 1 keer ipv 5 keer hoeft te doen.
Met 5 keer laden rij je inclusief vol vertrekken gemakkelijk 2000 km (500 bij vertrek + 5 keer 300). Ik reken voor het gemak slechts 300km bijladen, omdat je wellicht wil vertrekken wanneer het laadvermogen onder de 100kW duikt.
Er zitten dan minstens 2 nachtelijke laadbeurten tussen en dan moet je nooit wachten. Dus 7 laadbeurten of 2600km in de praktijk om 5 keer te moeten wachten.
Als je 2600 km doet zonder rustpauze ben je gevaarlijk bezig. Zelfs met 2 chauffeurs.
Ik hou er dan ook geen rekening mee dat vanaf dat je 1500km ver bent je ook uit de Tesla drukte bent en wellicht ook niet meer zal moeten wachten.
 
  • Funny
Reactions: MaH
Wij zijn net terug van een week Alpes-de-Haute-Provence. Allereerste keer met een BEV.

Is allemaal perfect verlopen.

Nooit moeten wachten om te laden.
Bovendien was het laden altijd sneller dan wij (gezin van 5) konden eten en aanverwanten.

Daardoor vaak meer geladen dan nodig. Heb daar ook nooit iemand mee gestoord. Bij de eerste stop (net achter Metz) waren maar enkele laders in gebruik.
Bij onze overnachtingsstop was het drukker maar nog meer dan genoeg vrije SuC, Hotel Kyriad Longvic , aanrader als overnachting op weg naar zuiden. Foto 1.

Bij de eerste stop de volgende dag op 1/7 (Saint-Priest) stond niemand toen we daar aankwamen. Zie 2de foto.

In Sisteron was het ook rustig. 3de foto.

Vandaar naar bestemming waar we hebben kunnen laden aan ons huisje. Dus daar geen gebruik gemaakt van openbare laadpunten.

Op de terugreis eergisteren, zaterdag, was het ook rustig. Mannissieux (overkant Saint-Priest) was weer leeg bij aankomst. Bij vertrek na een 3 kwartier was er één auto bijkgekomen, 4de foto.

Van die stop doorgereden naar een B&B vlak bij de Val-de-Meuse lader. Daar ook geladen zaterdagavond. Was de drukste op onze reis. Veel komen en gaan maar altijd minimum 4 laders vrij. Foto 5.

De B&B is trouwens een aanrader voor mensen met kinderen, mooie tuin met veel speelplezier, trampoline, badminton, tafeltennis, enz..
De gite voor 7 personen is charmant kitscherig en super koel. en met directe doorgang naar tuin. Heerlijk na een hete dag. Onze kinderen waren er helemaal weg van. Aparte slaapkamer nog bij voor de ouders. En op enkele minuten van de SuC. Foto6.

Zondagmorgen heel vroeg vertrokken wegens dreiging storm. Arlon bijladen (heel veel plaats) en dan vlug naar huis. Geen storm of regen gehad gelukkig.

Besluit , was heerlijk rijden met de Tesla. 😍
20230630_193829.jpg
saint priest.jpg
Sisteron.jpg
20230708_140850 (Groot).jpg
val de meuse 1.jpg

20230709_073012.jpg
 
Last edited:
Met 5 keer laden rij je inclusief vol vertrekken gemakkelijk 2000 km (500 bij vertrek + 5 keer 300). Ik reken voor het gemak slechts 300km bijladen, omdat je wellicht wil vertrekken wanneer het laadvermogen onder de 100kW duikt.
Er zitten dan minstens 2 nachtelijke laadbeurten tussen en dan moet je nooit wachten. Dus 7 laadbeurten of 2600km in de praktijk om 5 keer te moeten wachten.
Als je 2600 km doet zonder rustpauze ben je gevaarlijk bezig. Zelfs met 2 chauffeurs.
Ik hou er dan ook geen rekening mee dat vanaf dat je 1500km ver bent je ook uit de Tesla drukte bent en wellicht ook niet meer zal moeten wachten.

Met mijn oude S en zeker in de winter, was 300 km zowat tot 90% laden. En 100kW was de max snelheid.

Ik ga straks met de Y naar Italie over 2 dagen en hoef dan per dag maar 3 x 20 min te laden. In het verleden heb ik in de vakanties in europa veel SuCs gezien die net tegen hun limiet aan zaten. Door soms eentje eerder of later te nemen hoefde ik bijna nooit te wachten.

Maar zoiets kan heel snel omslaan als je net over de capaciteit heen gaat, kunnen de rijen heel lang worden. Maar dat is dus de vraag hoe dat zich heeft ontwikkeld met veel nieuwe EVs erbij en ook veel laadpalen. We gaan het meemaken deze zomer.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Met mijn oude S en zeker in de winter, was 300 km zowat tot 90% laden. En 100kW was de max snelheid.

Ik ga straks met de Y naar Italie over 2 dagen en hoef dan per dag maar 3 x 20 min te laden. In het verleden heb ik in de vakanties in europa veel SuCs gezien die net tegen hun limiet aan zaten. Door soms eentje eerder of later te nemen hoefde ik bijna nooit te wachten.

Maar zoiets kan heel snel omslaan als je net over de capaciteit heen gaat, kunnen de rijen heel lang worden. Maar dat is dus de vraag hoe dat zich heeft ontwikkeld met veel nieuwe EVs erbij en ook veel laadpalen. We gaan het meemaken deze zomer.
Drie keer 20 minuten? No way. Een mega vooruitgang t.o.v. de S, die had ik ook, maar drie keer 20 minuten lukt je nooit.