Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb dit weekend een roadtrip naar Praag gedaan. Opzich prima te doen via Wilnsdorf, Gramschatz en Munchberg, maar de beste route is het niet.

Een SuperCharger bij Nürnberg / Nuremberg zou Praag via de snelweg (5/E50) bereikbaar maken en dat gaat sneller dan de (6/E48) die ik heb moeten rijden. Helaas zie ik daar geen Euro rast in de buurt, dus wordt dat lastig. De nieuwe Satteldorf SuperCharger is 380km bij Praag vandaan en daarmee ook te ver.

Ook blijft Wilnsdorf vanuit Zeeland een lastig te bereiken SuperCharger. Via Oosterhout is geen fijne route. Allereerst ligt Oosterhout "achter" Breda en het is in totaal ook zo'n 40 ~ 50km om rijden.

Maastricht zou echt een mooie plek voor een SuperCharger zijn. Daarmee kunnen ook alle Belgen en Zeeuwen de Wilnsdorf SuperCharger sneller bereiken.

Kleine hoop voor Hotel van der Valk in Urmon. Nu Tesla ineens in Zwolle bij vd Valk aan het bouwen is, wellicht is Urmond dan de volgende?

Daar staat nu overigens al wel een snellader van The New Motion. Dus met de CHAdeMO adapter zou je daar ook even met 45kW kunnen laden, dat maakt Wilnsdorf gewoon beter bereikbaar zonder te hypermilen.


Vrijdag een lang weekend in Praag gepland. Hoe staat het daar eigenlijk met de laad infrastructuur? tips zijn erg welkom. Ik heb wel al een RWE paal gezien in de apps maar die is 20 km van het hotel vandaan...
Is er een app die laat zien waar in Praag de palen staan?

Welke route nemen jullie? Ik wil de nieuwe SuC in Mücke wel eens zien...
 
Vrijdag een lang weekend in Praag gepland. Hoe staat het daar eigenlijk met de laad infrastructuur? tips zijn erg welkom. Ik heb wel al een RWE paal gezien in de apps maar die is 20 km van het hotel vandaan...
Is er een app die laat zien waar in Praag de palen staan?

Welke route nemen jullie? Ik wil de nieuwe SuC in Mücke wel eens zien...

Ik zou mijn route aan houden. Ik kon in Praag bij mijn zus op eigen terrein laden, dus ik weet niets van publieke infra
 
Lol, met hotel in Praag heen en weer gemaild of ik op hun terrein laden kon. Eerst nee dat moest ik bij een tankstation doen, want ze wisten niet wat ik nodig had. Ik moest maar even op internet kijken. Na enig aandringen ging het wel ik moest alleen mijn eigen 20m krachtstroomkabel meenemen. Ok! iemand nog eentje die ik morgen tegen 8uur meenemen kan? Ik ga maar even bij Boels eentje huren.
 
Lol, met hotel in Praag heen en weer gemaild of ik op hun terrein laden kon. Eerst nee dat moest ik bij een tankstation doen, want ze wisten niet wat ik nodig had. Ik moest maar even op internet kijken. Na enig aandringen ging het wel ik moest alleen mijn eigen 20m krachtstroomkabel meenemen. Ok! iemand nog eentje die ik morgen tegen 8uur meenemen kan? Ik ga maar even bij Boels eentje huren.

Veel succes naar/in Praag!

Heb toevallig pas geleden ook zitten kijken of een weekendje Praag haalbaar zou zijn (omdat ik daar in de buurt moet zijn, Oost Duitsland). Ik kwam toen via chargemap de volgende aanbieder tegen: Electromobility | PRE en PREpoint - nabíjecí stanice PRE | PRE
Best een aardig aantal type 2 laadpunten, ook in het centrum.
Vroeg me af of het iemand al gelukt is hier een pas voor aan te vragen en er te laden?

Anders houd ik me aanbevolen voor een hotel met een normale laadvoorziening. :smile:
 
Lol, met hotel in Praag heen en weer gemaild of ik op hun terrein laden kon. Eerst nee dat moest ik bij een tankstation doen, want ze wisten niet wat ik nodig had. Ik moest maar even op internet kijken. Na enig aandringen ging het wel ik moest alleen mijn eigen 20m krachtstroomkabel meenemen. Ok! iemand nog eentje die ik morgen tegen 8uur meenemen kan? Ik ga maar even bij Boels eentje huren.

Ik heb er 1 van 10m (van de laadkabelwinkel van Loek) die je evt. kan lenen, maar ik ben bang dat ik even iets te lang niet meegelezen heb op het forum om je te kunnen helpen.....
 
Auto weer terug, keurig teruggebracht en leenauto opgehaald. Naast de tweede drive unit in een paar dagen ook een nieuw 17 inch scherm geplaatst. Keurig per dagdeel op de hoogte gehouden ivm mijn trip naar Spanje dit weekend. Gezien het feit dat het een close call werd een Tesla badlaken erbij gehad. De service blijft voortreffelijk, petje af !!!
 
Even wat notities, niet een echt reisverslag, maar enkele ervaringen tijdens onze heenreis naar Hongarije.

1) Onze "oorspronkelijke" ICE route was: Bij Keulen, noord- of zuidom de A3 op en die volgen tot Passau, dan Linz - Wenen - Budapest. De eerdere twee trips (sinds 29 maart van dit jaar zijnde de afleverdatum!) kozen we voor een route via Salzburg, wel tussen de 150 en 200 km om. De eerste keer met sMatric laden bij een hotel en ook bij Eisenstadt (SuC Wien was nog niet klaar en niet elke laadpaal is 24/7 in Oostenrijk). Terug min of meer dezelfde route, alleen toen via SuC Wien waar we de eerste Nederlanders waren.
De tweede keer (zomervakantie) ongeveer dezelfde route met op heen- en terugweg overnachting in de Kaiserhof (toen gratis 22Kw laden, nu staan daar ook nog eens 4 SuC stalls).

2) Met de komst van Regensburg en Mühldorf werd bijna de gehele (kortere A3) route via SuC mogelijk, in de tussentijd waren Neuberg en Gramschatzerwald opgepopt dus meer mogelijkheden.

3) Als we vroeger in één keer 's-nachts reden gingen we in het begin van de avond weg.
Denkfout 1: Ga in het begin van de middag weg, dan win je de laaduren terug en kom je ongeveer dezelfde tijd aan. Leuk voordeel zou zijn dat we, als we nu eens via Heerlen reden, rond 15.00 bij Urmond zouden kunnen zijn om de feestelijke opening van de SuC mee te maken. Een blik op de kaart leerde echter dat er bij Keulen een enorme file stond waarbij het niet uitmaakte of je bovenlangs over onderlangs reed. De nav gaf ons een alternatief door de stad en in eerste instantie volgde ik die. Maar direct vanaf de autobahn stonden we al stil en voor ons zag ik auto's omkeren dus dat was kennelijk niet handig. Terug en aangesloten. Verlies rond een half uur in kloktijd en meer dan een uur in "emotionele" tijd.

4) Uiteindelijk wist de nav ons nog wel te helpen met een doorsteek naar Wilnsdorf terwijl de autobahnen fel rood waren.

5) Nu Neuberg er is wilde ik eens proberen hoe het bevalt als je maar bijlaadt tot rond 50 km meer dan nodig is voor de volgende SuC. Dat ging verrassend snel en, terwijl we vroeger lang wachtten tot de 350 km lading was bereikt (nog wel in de tijd dat een rangelading rond 410 typical aangaf). Eigenlijk heel snel waren we op weg naar Neuberg, konden op dat stuk ook goed doorrijden en omdat Gramschatzerwald ook redelijk dichtbij was besloot ik hetzelfde te doen. Dat scheelt echt veel in tijd en dus snel op weg richting Würzburg. Vanwege het tijdstip daar op de A3 echter ook weer een grote file. Ik weet niet of dat normaal was of dat er iets gebeurd was. De nav stuurde ons nu bovenlangs, een op het oog zeer acceptabel initiatief.

6) Gebrek 1 aan de nav. Als er eenmaal een lijntje van de te volgen route op ligt, kun je niet meer zien wat voor soort weg het is. Ja, als hij aangeeft dat je een uur zult doen over de laatste 45 km dan kun je het wel op je vingers natellen maar volgens de kaart zag het er hetzelfde uit als dat er een autobahn zou liggen. Ik heb het geweten. Een uur lang door allerlei dorpjes, in het donker, tientallen rotondes, veel dertig kilometer zone's en vaak aan het begin van het dorp zo'n snelheidsbordje. Om te voorkomen dat ik ineens in zo'n verblindende flits zou rijden heb ik me er maar aan gehouden. Uiteindelijk kwamen we bij Gramschatzerwald. Daar bijladen, genoeg tot Regensburg wat ook niet meer dan 220 km is.

7) In Regensburg heb ik het oorspronkelijke plan veranderd. Zou ik via Mühldorf gaan zou dat betekenen dat er eerst weer rond 100 km provinciale weg zou volgen en daar had ik geen zin in. Maar Wenen was 390 km weg en de auto was volgepakt. Nu heb ik in het verleden regelmatig op een mooi bereik kunnen zitten dus ik besloot om het er maar op te wagen. Nadat we bijna vol waren (380 km typical en laadsnelheid nog maar een paar kW) rustig aan vertrokken, in de nacht inmiddels, en beschutting gezocht achter vrachtwagens tot dat er een touringcar voorbij kwam die rond de 100 km/uur reed en ik het ging proberen om daar achter te rijden. Het verbruik maakte niet zo heel veel uit dus daar wat blijven hangen.

8) Op die momenten wat zitten filosoferen over autopilot en ACC en dat dat op die momenten wel erg handig zou zijn geweest. De snelheid van de bus was niet constant en je bent doorlopend aan het bijregelen. Op een gegeven moment had de bus er genoeg van en ging een Gasthof op. Uiteindelijk op mijn sloffen Wien gehaald, nog iets van 45 km over, maar het was geen pretje. Alleen nog wel veel beter dan het alternatief !! Brrr.

9) Dan Wien. Vooropgesteld dat we dolblij zijn dat hij er nu is. Het scheelt een hoop gezoek naar een laadpaal en nu was het zaterdag vroeg in de ochtend, dus weekend. Over de SuC zelf is al veel geschreven. De faciliteiten zijn nul, op die tijd kun je nergens terecht. Gelukkig staan er wat struiken. Wel zagen we dat naast de bestaande vier er vier parkeervakken vrij waren gemaakt van struiken aan de "kopse kant" zodat daar waarschijnlijk wel een aanvulling met nog eens vier stalls gaat komen. Wie weet bedenkt men nog wel iets. Mooier zal natuurlijk zijn als er langs de Autobahn vóór of na (liefst allebei) Wien een SuC zal komen, maar ik herhaal dat we heel blij waren dat we daar konden laden!

Gebrek 2 aan de nav: In Wenen heeft hij ons door de meest onmogelijke straatjes geleid, (we kozen niet voor de bergroute Süd-Autobahn maar voor de klassieke A1 vanwege het verbruik) en dat is het laatste waar je op zit te wachten na zo'n trip. Ik herinner me dat we eerst bijna in één keer doorreden naar Schönbrunn en daar dan rechtsaf gingen en dan redelijk snel bij de SuC waren. Alleen wat stoplichten maar op deze tijd zou dat geen probleem zijn. Nu hoogst ergerlijk allerlei woonwijken doorkruist. Het lijkt alsof er geen wegrangorde herkend wordt in de nav. Zo ben ik een paar weken geleden ook op zo'n expeditie geweest in West-Utrecht waarbij ik ook door allerlei woonstraatjes kwam met talloze drempels etc. Daar moet echt iets aan gedaan worden.

10) Van Wien naar schoonouders was een 320 km, na een bijna vol lading en wat doorrijden kwamen we aan met een rest van 46 km. De auto maar gelijk aan de 13A gehangen, inmiddels zit hij weer op 90%.

11) Conclusie 1: We missen nog een SuC aan de A3 op zo'n 180 km vanaf Venlo (Montabaur of daar in de buurt). de eerste "leg" mag best zo'n 280 km zijn want je vertrekt vanaf huis met 100%.
12) Conclusie 2: We missen nog verderop een tweetal SuC's direct aan de A3 op het stuk naar Regensburg. Zowel Neuberg als Gramschatzerwald liggen t.o.v. de A3 erg onhandig.
13) Conclusie 3: Tussen Regensburg en Wenen moet snel Amstetten worden gebouwd en wat mij betreft mag ook Hengersberg er komen.

14) Conclusie 4: We zijn er weer, de derde trip en nu in één keer, 1.500 km zonder 1 cent brandstofkosten! De auto rijdt uit de kunst, op zich is het rijden door de rust niet vermoeiend. Deze keer weer heel veel bekijks gehad op het laatste stuk. Veel foto's uit andere auto's gemaakt zien worden, een sprintje met een Passat die er letterlijk om vroeg (tja, hoe dat afliep weten jullie wel) en ervaren dat de verlichting van de auto zeer goed was (op de binnenwegen geen last gehad en een enkele keer groot licht en dat werkt letterlijk "verhelderend"). Overigens hebben we de kinderen beloofd om op de terugweg een hotelletje te nemen. Is toch wel ver, 1.500 km in één keer. Misschien als we dit nog eens doen op een zaterdag en dan om 05.00 uur vertrekken zodat we geen nacht hoeven in te leveren.

Zo, als Tesla meeleest, dan heb ik ze wel op een paar ideetjes gebracht, als ze die niet al hadden.

15) Eindconclusie: Het gemopper is bedoeld als mogelijke verbeterpunten. We zijn dolblij dat we weer hier zijn met deze auto!! Dat vooral niet vergeten!
 
Last edited:
En de Staat te laden in het NH constanza hotel in Barcelona! Mooie trip. Vanaf narbonne naar plaja d aro gereden en van daaruit een prachtige kustweg genomen met een moo bochtenspel... Met 340 in narbonne weggereden, met 30 aangekomen in barca, wel rustig gereden...
 

Attachments

  • WP_20141019_18_24_43_Pro.jpg
    WP_20141019_18_24_43_Pro.jpg
    1.1 MB · Views: 261
  • WP_20141019_15_44_12_Pro.jpg
    WP_20141019_15_44_12_Pro.jpg
    1.8 MB · Views: 245
  • WP_20141019_15_37_16_Pro.jpg
    WP_20141019_15_37_16_Pro.jpg
    1.7 MB · Views: 251
Mooie verhalen allemaal. Geen idee of ik dat zo mooi kan maar hier gaan we dan:

Vrijdag na 9uur in de ochtend vertrokken vanuit Landgraaf met een bijna volle batterij, Siegen laten liggen, ik had ruim voldoende Mücke te halen. Na een korte break van een half uurtje door naar Gramschatzer Wald. Lekker door kunnen rijden, met een file van een kwartier of zo. Na het laden, aan een half uur had ik weer genoeg om Münchberg te halen, zag ik de bui een beetje hangen. Naar het noorden 14 km file. Gelukkig met een blik op de google kaart zelf binnendoor kunnen rijden. Tesla kwam met menig foute suggestie. Ik heb dan nog wel v5, maar hoor ook dat v6 niet beter werkt. Dus door opletten zeker 10+ km omrijden gespaard en geen idee waarom de Tesla navi zo vreemd doet.

In Münchberg een burger naar binnen gewerkt en bij de Lidl proviand ingeslagen (ijskoffie). Met rangecharge naar hotelletje in Praag vertrokken.

Aanvankelijk Tesla navi gevolgd, maar die gaf op gegeven moment 299km aan terwijl ik wist dat het er ongeveer 250 moesten zijn. Toch maar even Waze erbij gehaald, over berg en dal (in het donker erg rustig aan gedaan) Tsjechië binnen gereden. Dankzij de rode achterlichten van een local die flink doorreed nog wat tijd goed kunnen maken en uiteindelijk met 131km op de meter om 20:55u aangekomen. Nog een biertje (nam nam nam lekker) en een cocktail (caipirinha) en lekker naar bed. Reistijd 11:30

De zaterdag eerst Praag verkennen (tram!) veel gelopen, mooie stad! Uiteindelijk laat avonds moe maar voldaan weer mijn oor te ruste gelegd.

Vandaag dacht ik eens even te kijken waar ik de hoognodige stroom vandaan kon krijgen om weer veilig thuis te komen. De meest in de appjes gevonden paal was die van de RWE, maar ik heb geenidee wat er in de buurt van het RWE hoofdkantoor te beleven valt. Dus toch nog even rondgeneust en deze pagina met lokaties vergleken...

aa1ab22019ee4763891417e265dbf49a.jpg


En de eerste was in een winkelcentrum Chodov Shopping Centrum<happy> , maar geen idee welke kaart en hoe en wat.

Na een verkeerde parkeergarage (je moet niet de park en ride hebben, maar die 100 meter eerder) en vragen aan een medewerker van het winkelcentrum, op laag -2 geel (er schijnt ook een rode -2 te zijn) een mooie paal tegen gekomen van PRE. diezelfde medewerker bracht me bij een parkeerwachter die me vriendelijk een PRE kaartje overhandigde, met de vraag die terug te brengen als ik klaar was.

22kWh paal!
9aca719e85a2810b1f0492ef33dc379f.jpg
3uur lang gratis parkeren, (En voor de vrouwen, sjoppen) <-sorry dames die moest er even uit, al met al lekker geladen en gegeten (goede burger hier:
8fc232b25c9778894660c77ae8c47fe7.jpg


Nu staat mijn SRB met iets te veel lading voor overmorgen voor het Hotel mooi te wezen. Ze krijgt behoorlijk wat aandacht, vreemd genoeg enkel van toevallig aanwezige Duitsers geen enkele keer aangesproken door een Tsjech.

Ik had hier aan het hotel ook gevraagd of ik mocht laden. Na veel heen en weer (ik moest wel mijn eigen 16A krachtstroom verlengkabel meeslepen) mocht ik wel laden. Prijs 500CKR rond 20euro per keer. Dit had ik wel gedaan als ik niet anders kon maar, gezien de prijzen die de hotels voor stroom betalen buitensporig. Misschien morgen nog even vragen of de manager tijd heeft.

Zo even genoeg voor nu, bij aankomst thuis de rest van mijn reisverslag!