Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met een MS75D op skivakantie in Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Het aantal SuC-stops dat je hebt ingepland is aan de ruime kant. Ik deed 1050 km naar Oostenrijk met 3 stops, al was dat met een 90 kWh-accu. Je kunt waarschijnlijk met veel minder stops toe dan je nu hebt uitgedacht, zelfs met een 75 kWh-accu. Tenzij je bewust vaak wilt stoppen voor de kinderen. Dan kun je inderdaad meer maar kortere bijlaad-stops doen. Verder ondersteun ik van harte het advies van anderen om te volgen wat de Tesla-navigatie aan stops inplant. Dan kom je zeker niet in de problemen. En bij de laatste stop voor de bergen gewoon wat langer blijven om helemaal vol te laden.

Nu even met de moderator-pet op: laten we elkaar iets respectvoller bejegenen, dan blijft het leuk voor iedereen en blijft het knorrigheden-draadje lekker leeg.
 
  • Like
Reactions: zkpq and job-lek
Ik heb eens een vraagje, wellicht half off topic: Op die new motion app staan erg veel laadpunten. Ik heb er eens een paar in mijn omgeving bekeken maar velen staan achter slot en grendel. Het staat op die map niet vermeld dat dit geen publiek laadpunten zijn. Nu is dit in Nederland niet zo erg maar als je op zo'n app vertrouwt als je naar het buitenland gaat en in de plaats van bestemming wilt laden dan is dat best vervelend.
 
Ik zou - in het buitenland - dan ook altijd even lokaal kijken, Chargemap voor bv Frankrijk is een prime bron omdat er ook commentaar bij staat van gebruikers. En foto's. Zekerheid heb je nooit natuurlijk - het is net het echte leven.

Ik heb eens een vraagje, wellicht half off topic: Op die new motion app staan erg veel laadpunten. Ik heb er eens een paar in mijn omgeving bekeken maar velen staan achter slot en grendel. Het staat op die map niet vermeld dat dit geen publiek laadpunten zijn. Nu is dit in Nederland niet zo erg maar als je op zo'n app vertrouwt als je naar het buitenland gaat en in de plaats van bestemming wilt laden dan is dat best vervelend.
 
Die ene week in het jaar ga je toch niet moeilijk zitten doen. Die andere 51 weken kan je heerlijk elektrisch rijden in je Tesla. Waarom zou je als je op vakantie gaat moeilijk doen. Met de billen bij elkaar zitten of je de bestemming nog wel haalt, mij niet gezien
Juist wel doen.

Wat is er nou leuker dan pionieren; zelf ervaren en uitzoeken wat je verbruik is bij winterse omstandigheden, wat voor een effect het op je range heeft, hoeveel idioot verschillende type stopcontacten en stekkers er in Europe zijn, wat voor een verloopstukken handig zijn om mee te nemen, wat voor normaal gebruik nog wel en wat niet een acceptabele amperage/laadsnelheid is, onderweg brainstormen over hoeveel snelladers we nodig hebben als straks iedereen electrisch op de wintersport gaat, of het zinnig zou zijn om op 350kW te laden of niet, praten met je AirBnB host over electrische auto's en de toekomst, ze leren hoeveel stroom zo'n auto nou verbruikt en aandringen dat je toch echt wat wil betalen voor het verbruik, van de parkeerwacht bij de skilift een speciale parkeerplek toegewezen krijgen omdat hij je auto zo gaaf vindt, de verbijstering bij voorbijgangers als je alle skihelmen en -schoenen uit de frunk haalt, verrast tegen Tesla Destination Chargers aanlopen bij de skilift....etcetera etcetera.

Die dagelijke woon-werk rit is maar supersaai :(
 
Last edited:
Hail, hail...... De ware VOC mentaliteit van den Ollanders. Ik zie het ook als 1 van de leukste dingen van mijn aankomend Tesla-schap: alles weer opnieuw mogen uitvogelen en ervaren. Kom maar op met die Model 3 voor 13 februari (lezen jullie mee Tesla?)!
 
reisdag 1
100% vol vertrekken vanuit Oosterhout
supercharger Machelen
supercharger Arlon
supercharger Metz
aankomst Ibis Hotel Nancy Sud (als het goed is is dit een hotel waar 8 Superchargers staan?)

Ik heb deze even ingevoerd in ABRP en dan heb je maar 2 stops nodig met een 75D als je 110km/h rijd bij 0 graden

dag 2
100% vol vetrekken vanuit Ibis Hotel Nancy Sud
supercharger Besancon (is deze SuC al operationeel?)
supercharger Aire du Poulet de Bresse
supercharger Aire de Lyon Saint-Priest
supercharger Grenoble-Bernin
aankomst Embrun

ABRP geeft hier 3 stops, ik het met extra 10% gerekend om te compenseren voor regen en sneeuw en een aankomst met 50%. Je bent erg conservatief :)

Beaune
Aire de Saint-Priest
Sisteron
 
  • Informative
Reactions: zkpq
Dat mag je uiteraard vinden.

Ik ga alleen liever met een diesel op wintersport die ene week van het jaar.

Kan me voorstellen. Bij mijn bedrijf worden de (beperkte) ICE leaserijders platgevraagd door collega’s of ze een weekje met een tesla willen ruilen. Anderen gaan met de auto van hun vrouw.

Je kan prima met een tesla, maar er zijn ee genoeg die een weekje ruilen.
 
  • Like
Reactions: ominoreg
View attachment 365964 Gaat prima als je gewoon gaat en de auto je route laat bepalen. In Embrun zelf zie ik overigens meerdere laadpunten (8 van 22kW). ChargeMap pas aanvragen en dar laden mocht het in het hotel niet lukken of te langzaam gaan. Overigens als je graag zo vol als mogelijk wilt aankomen kan je wellicht er beter voor kiezen om in Sisteron nog te laden. Is iets om, maar veel dichterbij.

En voor het laden aan een "Frans" stopcontact moet je nog even hier kijken. BTW -
- als de UMC rode lamp geeft helpt tien tegen 1 het omdraaien van de polen.

Overigens zie ik bij L'isere ook nog acht 22kW laadpunten en een CHAdeMo lader. Ik heb nog wel een adapter daarvoor te leen. Maar all-in -al - ik zou alleen die pas aanvragen en vanmiddag gewoon op weg gaan zonder je v
erder zorgen te maken.

In Frankrijk zijn er nog steeds wat "Type 3" stopcontacten (ook in garages op skibestemmingen), en het heeft dus eventueel zin om een Mennekens Type 2 naar Type 3 kabel aan te schaffen. Check gewoon even het type van de laadpalen die bestaan op bestemming.

Wat altijd een goede investering is: een goede verlengkabel (Franse plug natuurlijk - werkt ook in de Benelux, en de kabel moet natuurlijk sterk genoeg zijn voor laden!) waardoor je de polariteit kan omdraaien. Beste investering die je kan doen :). Komt overigens vaak elders ook van pas, op vakantie (genre als het dichtstbijzijnde stopcontact 15m verder is, in de badkamer van de 1e verdieping uitkijkend op de parking van je vakantiewoning...)
 
ik vertrek a.s. donderdag richting Kirchbergen, iets later ook nog een keer met de voorjaarsvakantie in andere gebied in oostenrijk.
+-900km ik verwacht 11uur over te doen.

zullen mijn 4de en 5de wintersport reisje zijn met de Tesla, model S 90D (nu zelfs met dakdrager met skirack daarop)

het grappige is, dat ik niet eens bemoei met het huisje en/of we dus op lokatie kunnen laden... het valt mij namenlijk op dat als; ik even een mailtje stuur een week van te voren naar de lokatie en vraag of er stroomvoorziening is, dit altijd nog lukt! Gewoon verlengsnoer en veelal hebben ze zelfs een sterkstroom aansluiting in duitsland/oostenrijk.

Tuurlijk ben ik bezig met bekijken welke opties je hebt, welke suc's en/of abetterrouteplanner inschattingen, maar eigenlijk plan ik niets voor onderweg en dus ook niet voor de bestemming (ik moet dus nog ervaren hoe het is zonder on-site charging optie van +1 week)

my2c
 
En als je op besteming bent boven op de berg niet voor 100% vol laden anders heb je na de 3de bocht naar beneden de accu vol en moet je weer zelf remmen.:(.
Onder aan de berg wel de acculekker vol loaden. Want berg op is super gaaf.;)
 
Ik heb mijn Tesla 4 jaar. Het eerste jaar dacht ik ook; wellicht heb ik een beetje weinig range, laat ik maar niet met mijn auto op wintersport gaan. Dus met z’n vieren met een of andere Mercedes diesel hybride van een reisgenoot.
Na tweede avond uit eten in het wintersportdorp terug bij de auto: niets meer, niet starten, niets.
Oorzaak: lichten aan laten staan en auto niet afgesloten of iets dergelijks, resultaat: accu helemaal leeg.
We zijn twee uur kwijt geweest om een Mercedes servicedienst langs te laten komen.

Nooit meer.
 
Last edited:
De eerste keer dat ik met de Tesla naar het buitenland ging, van SuC naar SuC, was ik ook bang dat het wellicht niet goed zou komen.
Daardoor steeds langer staan te laden dan strikt noodzakelijk.

De laatste keer steeds gestopt met laden als de routeplanner in de auto aangaf dat ik met ca. 5% bij de volgende SuC.
(Hij rekent met 150km/u of de maximum snelheid plus nog wat marge.)
In de praktijk kwam ik steeds met ca. 10% feitelijk aan. Wel één keer gehad dat ik een stukje niet harder dan 130 mocht rijden van de auto om de volgende SuC te halen. Nadat ik ook een stuk met wegwerkzaamheden had waar je niet harder dan 80 mocht rijden bleek ik ineens met 15% aan te komen. Bij de SuC dicht bij de bestemming wel de auto voor meer dan 90% geladen zodat ik lokaal niet meer hoefde te laden en ook weer terug kon naar deze SuC.

Als je je gewoon houd aan de instructies van de auto en even nadenkt bij de laatste SuC komt het zonder stress helemaal goed.

Is dit ook je ervaring in de winter? In de zomer krijg ik ook het predicated percentage range bijna niet omlaag tenzij je 150+ gaat rijden. Ik kom bijna altijd met een paar procent meer aan dan initieel gepland. In de winter heb ik het juist andersom. Dan kom ik altijd met een paar procent minder aan dan predicted initieel aangeeft. Ik houd in de winter 10% predicted bij vertrek aan.

Anyway: heerlijk ontspannen reizen met de Tesla en de stops. Ik kom juist uitgerust aan. Ook met de kids gaat het prima (3, 4 en 6 nu). Ben zelf geen nachtrijder, maar ieder zijn voorkeuren.
 
Ik heb eens een vraagje, wellicht half off topic: Op die new motion app staan erg veel laadpunten. Ik heb er eens een paar in mijn omgeving bekeken maar velen staan achter slot en grendel. Het staat op die map niet vermeld dat dit geen publiek laadpunten zijn. Nu is dit in Nederland niet zo erg maar als je op zo'n app vertrouwt als je naar het buitenland gaat en in de plaats van bestemming wilt laden dan is dat best vervelend.
De rode in het kaartje zijn publiek, bij chargemap staan er ook vaak foto’s bij
 
Ik heb mijn Tesla 4 jaar. Het eerste jaar dacht ik ook; wellicht heb ik een beetje weinig range, laat ik maar niet met mijn auto op wintersport gaan. Dus met z’n vieren met een of andere Mercedes diesel hybride van een reisgenoot.
Na tweede avond uit eten in het wintersportdorp terug bij de auto: niets meer, niet starten, niets.
Oorzaak: lichten aan laten staan en auto niet afgesloten of iets dergelijks, resultaat: accu helemaal leeg.
We zijn twee uur kwijt geweest om een Mercedes servicedienst langs te laten komen.

Nooit meer.
Sorry maar dit is toch geen argument om met een Tesla te gaan? Omdat de ice toevallig kapot gaat of niet start door verkeerd gebruik?
Als een Tesla een storing heeft of kapot gaat, sta je toch ook op een afsleepdienst te wachten?
 
Heel erg bedankt allemaal, echt ontzettend goede tips en insights!

Dikke verlengkabel wordt vandaag aangeschaft, chargemap-pas is besteld, het aantal SuCs onderweg teruggeschroefd naar wat mijn MS zelf zal aangeven en ik zorg ervoor dat de accu niet te vol is boven op de berg zodat ik op de regen comfortabel naar beneden glij. Het genieten zelf zal sowieso lukken ;)

Dank jullie voor jullie tijd en meedenken!