Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MIA/Vamil aanvraag

This site may earn commission on affiliate links.

gelden

Well-Known Member
Apr 21, 2013
5,568
1,758
Breda, Netherlands
Nog even voor de zekerheid: ik heb eerder dit jaar op basis van de definitieve bestelling MIA en Vamil aangevraagd. En bevestiging gekregen dat deze zijn toegekend.
Moet ik nu na ontvangst van de auto nog iets regelen daarvoor? Iets insturen ofzo? Of kan mijn boekhouder dit nu gewoon toepassen?
 
Kun je de gehele factuur van de auto meenemen voor de mia? Hier staat o.a. ook onderhoud op.
Pen moet je voor een laadpunt een aparte aanvraag doen of kan dit gelijk mee?

1. Onderhoud mag niet maar als je het los bij de dealer aanschaft..... leuk voordeel --> Tesla heeft geen dealers. Dus bij mij gaat ie gewoon mee
2. Voor laadpunt moet je aparte aanvraag doen is andere code nml F2041
 
Kun je de gehele factuur van de auto meenemen voor de mia? Hier staat o.a. ook onderhoud op.
Pen moet je voor een laadpunt een aparte aanvraag doen of kan dit gelijk mee?

Het is niet de factuur die aftrekbaar is, maar hetgeen gekocht wordt. Als op je factuur 1 auto staat, en 1 leuke Tesla fleece deken, dan wordt die laatste niet ineens zakelijk aftrekbaar doordat ie zo gezellig met een zakelijke auto op 1 factuur staat. Dat geldt evenzo voor MIA, wat aftrekbaar is, staat op de milieulijst. Daar staat ook in wat niet aftrekbaar is:


  1. Niet in aanmerking:
  2. onderhoudskosten;
Het hangt er dus vanaf hoe het onderhoud verkocht wordt. Als je een auto koopt "inclusief 4 jaar lang gratis onderhoud", en er is dus geen factuurregel voor de post onderhoud doordat deze kosten versleuteld zijn in de kosten van de auto, dan kan ie mee. Als je een aparte factuurregel "4 jaar lang onderhoud" hebt met een prijs daarbij, dan kan ie niet mee. Het is dat laatste in dit geval vrees ik, het onderhoud wordt duidelijk los aangeboden door Tesla.
 
Het is niet de factuur die aftrekbaar is, maar hetgeen gekocht wordt. Als op je factuur 1 auto staat, en 1 leuke Tesla fleece deken, dan wordt die laatste niet ineens zakelijk aftrekbaar doordat ie zo gezellig met een zakelijke auto op 1 factuur staat. Dat geldt evenzo voor MIA, wat aftrekbaar is, staat op de milieulijst. Daar staat ook in wat niet aftrekbaar is:


  1. Niet in aanmerking:
  2. onderhoudskosten;
Het hangt er dus vanaf hoe het onderhoud verkocht wordt. Als je een auto koopt "inclusief 4 jaar lang gratis onderhoud", en er is dus geen factuurregel voor de post onderhoud doordat deze kosten versleuteld zijn in de kosten van de auto, dan kan ie mee. Als je een aparte factuurregel "4 jaar lang onderhoud" hebt met een prijs daarbij, dan kan ie niet mee. Het is dat laatste in dit geval vrees ik, het onderhoud wordt duidelijk los aangeboden door Tesla.
Dat is natuurlijk wel duidelijk. Daarnaast is er een spreekwoord: wie het onderste uit de kan wil...
Daarnaast lijkt me dat een extra set wielen + (winter-)banden wel degelijk bij de investering van de auto hoort, dus zou ik verwachten dat die gewoon in aanmerking komen voor KIA/MIA/VAMIL.
 
Daarnaast lijkt me dat een extra set wielen + (winter-)banden wel degelijk bij de investering van de auto hoort, dus zou ik verwachten dat die gewoon in aanmerking komen voor KIA/MIA/VAMIL.

Nee, dat is een nageleverde accessoire. Zie Elektrisch vervoer | Agentschap NL

Dat Tesla niet via dealers levert heeft hier geen invloed hierop. De MIA/VAMIL geldt voor wat op en aan de auto zit zoals deze de fabriek uit rolt, plus de afleveringskosten.
 
Ik weet niet of die 'factuurregel' theorie de juiste is. Vallen dan de afleverkosten er niet onder als ze apart gespecificeerd zijn? Mijn laadpaalfactuur bestaat uit de beide Keba's en apart de montagekosten. Dat een Tesla dekentje er niet onder valt, dat lijkt me evident. Volgens mij zal bij een controle echt naar de inhoud worden gekeken: zijn deze kosten onlosmakelijk verbonden aan het duurzame goed. Over de winterbanden kun je dan twisten, over afleverkosten niet. Onderhoud zal om die reden niet onder mia/kia vallen. Als de auto inderdaad geleverd wordt inclusief 3 jaar onderhoud en het in de totaalprijs is opgenomen, dan kom je er wel mee weg.
 
Ik weet niet of die 'factuurregel' theorie de juiste is. Vallen dan de afleverkosten er niet onder als ze apart gespecificeerd zijn? Mijn laadpaalfactuur bestaat uit de beide Keba's en apart de montagekosten. Dat een Tesla dekentje er niet onder valt, dat lijkt me evident. Volgens mij zal bij een controle echt naar de inhoud worden gekeken: zijn deze kosten onlosmakelijk verbonden aan het duurzame goed. Over de winterbanden kun je dan twisten, over afleverkosten niet. Onderhoud zal om die reden niet onder mia/kia vallen. Als de auto inderdaad geleverd wordt inclusief 3 jaar onderhoud en het in de totaalprijs is opgenomen, dan kom je er wel mee weg.

Ik had al mia aangevraagd, alleen ik moest hem nog wat ophogen.
Het onderhoud is wel apart gespecificeerd. Dus dat zal miet kunnen.

Bij de laadpaal heb je last van de grens van 2300 per investering. Als je hier onder blijft , kun je dan auto een laadpaal optellen voor dit criterium?
 
Hallo,

Mag de (type 2) laadkabel ook bij de MIA/Vamil geteld worden? Bij de tekst bij F5070 en in de FAQ op agentschap.nl vind ik er niets over terug. Ik vind wel deze tekst in de milieulijst:
Tot de in paragraaf 2 genoemde bedrijfsmiddelen worden tevens gerekend:
- voorzieningen, zoals leidingen, appendages en meet- en regelapparatuur, die technisch noodzakelijk zijn voor en uitsluitend dienstbaar zijn aan deze bedrijfsmiddelen en geen zelfstandige betekenis hebben;
Het lijkt me dat ik de laadkabel daaronder kan rekenen...? (even ervan uitgaande dat ik het laadstation aan het woonhuis niet zakelijk mag aftrekken en de laadkabel dus niet onder F2041 kwijtkan)

Wat is jullie mening?
 
Hallo,

Mag de (type 2) laadkabel ook bij de MIA/Vamil geteld worden? Bij de tekst bij F5070 en in de FAQ op agentschap.nl vind ik er niets over terug. Ik vind wel deze tekst in de milieulijst:

Het lijkt me dat ik de laadkabel daaronder kan rekenen...? (even ervan uitgaande dat ik het laadstation aan het woonhuis niet zakelijk mag aftrekken en de laadkabel dus niet onder F2041 kwijtkan)

Wat is jullie mening?
Ja, het lijkt me niet zo moeilijk te verdedigen dat de laadkabel noodzakelijk is en uitsluitend bedoeld is voor de Tesla. Tenzij je prive bijvoorbeeld nog een Renault Zoe hebt en bij controle blijkt dat die kabel in de Renault ligt...
En hetzelfde vind ik van een extra set wielen met winterbanden. Die zijn in Nederland nog niet verplicht, maar in Duitsland wel. En als je dus regelmatig in Duitsland komt voldoen die winterbanden m.i. ook aan dat criterium.
 
Hallo,

Mag de (type 2) laadkabel ook bij de MIA/Vamil geteld worden? Bij de tekst bij F5070 en in de FAQ op agentschap.nl vind ik er niets over terug. Ik vind wel deze tekst in de milieulijst:

Het lijkt me dat ik de laadkabel daaronder kan rekenen...? (even ervan uitgaande dat ik het laadstation aan het woonhuis niet zakelijk mag aftrekken en de laadkabel dus niet onder F2041 kwijtkan)

Wat is jullie mening?

Klinkt fair, maar als ik dit lees: Elektrisch vervoer | Agentschap NL dan zou ik toch twijfelen. Winterbanden dus niet, kabel lijkt me toch ook niet.
 
Last edited: