Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MIA/Vamil aanvraag

This site may earn commission on affiliate links.
Ja, het lijkt me niet zo moeilijk te verdedigen dat de laadkabel noodzakelijk is en uitsluitend bedoeld is voor de Tesla. Tenzij je prive bijvoorbeeld nog een Renault Zoe hebt en bij controle blijkt dat die kabel in de Renault ligt...
En hetzelfde vind ik van een extra set wielen met winterbanden. Die zijn in Nederland nog niet verplicht, maar in Duitsland wel. En als je dus regelmatig in Duitsland komt voldoen die winterbanden m.i. ook aan dat criterium.

Mij is altijd geleerd: wat je vind moet je naar de politie brengen.

Het gaat hier niet om mening of gevoel, maar om de regels die de Belastingdienst en het Agentschap hanteren. Die zijn er heel duidelijk in dat alleen af-fabriek accessoires meetellen in de MIA/VAMIL die op de auto zit. Of een goed noodzakelijk is voor het gebruik van de auto is niet relevant.

Natuurlijk kun je de aanschaf van de spullen wel aftrekken van de belasting, eventueel zelfs incl. KIA. En de laadkabel kan mee onder de post voor het laadpunt.

Ik kan iedereen aanraden de sites van het Agentschap en de Belastingdienst te raadplegen. De informatie is vaak begrijpelijk geschreven en compleet. En natuurlijk je boekhouder raadplegen, dat is per slot van rekening de professional.
 
Misschien kan ik iets verduidelijken. Ten aanzien van de MIA/VAMIL zijn specifieke richtlijnen opgesteld. Een laadstation is daarbij genoemd. Hierbij moet het gaan om een op zichzelfstaand bedrijfsmiddel. Een laadstation met vaste kabel is dat in zijn geheel, een laadstation met losse kabel bestaat uit twee zelfstandige zaken. In het laatste geval is dus alleen het laadstation met de aansluitingen -i.c. de aansluiting op het lichtnet- mee te nemen voor de MIA-VAMIL. Niet helemaal getreurd, de losse kabel komt mogelijk wel in aanmerking voor de KIA, de kleinschaligheidsinvesyeringsaftrek. De aanschaf moet minimaal 450 euro bedragen én op jaarbasis min. 2300 euro.
 
Misschien kan ik iets verduidelijken. Ten aanzien van de MIA/VAMIL zijn specifieke richtlijnen opgesteld. Een laadstation is daarbij genoemd. Hierbij moet het gaan om een op zichzelfstaand bedrijfsmiddel. Een laadstation met vaste kabel is dat in zijn geheel, een laadstation met losse kabel bestaat uit twee zelfstandige zaken. In het laatste geval is dus alleen het laadstation met de aansluitingen -i.c. de aansluiting op het lichtnet- mee te nemen voor de MIA-VAMIL. Niet helemaal getreurd, de losse kabel komt mogelijk wel in aanmerking voor de KIA, de kleinschaligheidsinvesyeringsaftrek. De aanschaf moet minimaal 450 euro bedragen én op jaarbasis min. 2300 euro.

Ik was ervan overtuigd dat ik had uitgezocht dat de laadkabel mee mocht in de MIA/VAMIL, maar kan daar niets meer over terug vinden. Oops...

Dit is wat Agentschap er over zegt:

F 2041
Oplaadpunt voor elektrische voer- of vaartuigen
a. bestemd voor: het laden van accu’s van voer- of vaartuigen, die zijn voorzien van een geheel of gedeeltelijke elektrische
hoofdaandrijving, aan het elektriciteitsnet, met zonnepanelen of met een brandstofcel,
b. bestaande uit: een oplaadsysteem, (eventueel) een meetsysteem, (eventueel) een betaalsysteem, (eventueel) een lockerkast met een stroomafnamepunt per locker, (eventueel) in de paal geïntegreerd zonnepaneel en (eventueel) een stekkerherkenningssysteem.
Toelichting: Onder voertuig wordt hier ook verstaan fiets of bromfiets.

Overigens wordt het nog lastig om een kabel te vinden met een prijs > 450 Euro excl. BTW. De duurste bij Loek is 420 incl. BTW.
 
Misschien kan ik iets verduidelijken. Ten aanzien van de MIA/VAMIL zijn specifieke richtlijnen opgesteld. Een laadstation is daarbij genoemd. Hierbij moet het gaan om een op zichzelfstaand bedrijfsmiddel. Een laadstation met vaste kabel is dat in zijn geheel, een laadstation met losse kabel bestaat uit twee zelfstandige zaken. In het laatste geval is dus alleen het laadstation met de aansluitingen -i.c. de aansluiting op het lichtnet- mee te nemen voor de MIA-VAMIL. Niet helemaal getreurd, de losse kabel komt mogelijk wel in aanmerking voor de KIA, de kleinschaligheidsinvesyeringsaftrek. De aanschaf moet minimaal 450 euro bedragen én op jaarbasis min. 2300 euro.

Als de kabel in hetzelfde jaar aanschaft als de Tesla, dan zal de Tesla alleen er al voor zorgen dat de KIA tegen zijn plafond aanloopt (max. 28% van € 55.250 = 15470). Investeer je meer dan € 110.500 ex. BTW in één jaar, dan gaat de KIA zelfs weer met een percentage terug naar 0. Aangezien de goedkoopste Tesla al hoger dan € 55250 uitkomt, zal de kabel geen KIA-voordeel opleveren.
 
Als de kabel in hetzelfde jaar aanschaft als de Tesla, dan zal de Tesla alleen er al voor zorgen dat de KIA tegen zijn plafond aanloopt (max. 28% van € 55.250 = 15470). Investeer je meer dan € 110.500 ex. BTW in één jaar, dan gaat de KIA zelfs weer met een percentage terug naar 0. Aangezien de goedkoopste Tesla al hoger dan € 55250 uitkomt, zal de kabel geen KIA-voordeel opleveren.

Sluit ik mij helemaal bij aan ... Aan het einde van het jaar is het slim om na te denken of je óf nog in 2013 óf in 2014 in een bepaald bedrijfsmiddel gaat investeren. Daarom komt ons laadstation begin januari in plaats van december.
 
Overigens wordt het nog lastig om een kabel te vinden met een prijs > 450 Euro excl. BTW. De duurste bij Loek is 420 incl. BTW.

Zoals ik het interpreteer (IMHO): de laadkabel maakt deel uit van de investering in de auto als geheel. Die gehele investering moet boven de 450 euro komen (lukt aardig met de Tesla). Vergelijkbaar met een PC die je in onderdelen koopt en in zelf in elkaar zet, die onderdelen tezamen worden door de belastingdienst als 1 investering gezien die je over meerdere jaren moet afschrijven in plaats van de losse onderdelen (die elk minder dan 450 euro kosten), die losse onderdelen mag je dan niet als kosten te boeken. Dus dat die laadkabel minder dan 450 euro kost doet er mijns inziens niet toe, het is geen losse investering, maar onderdeel van het geheel.

Tja, als ik het zo bekijk kan die laadkabel zowel bij de auto als bij de laadpaal geboekt worden (ik bedoel niet bij beiden tegelijkertijd, maar bij de een of de ander). Zonder laadkabel bij de paal heb je niks aan die paal (mits die geen vaste kabel heeft).
Als je geen laadpaal hebt dan zul je een type 2 kabel moeten hebben om aan publieke laadpalen te laden, dus dan valt het onder:
  • kosten voor onderdelen die technisch noodzakelijk zijn voor en uitsluitend dienstbaar zijn aan deze
    bedrijfsmiddelen en daarom geen zelfstandige betekenis hebben.
Sluit ik mij helemaal bij aan ... Aan het einde van het jaar is het slim om na te denken of je óf nog in 2013 óf in 2014 in een bepaald bedrijfsmiddel gaat investeren. Daarom komt ons laadstation begin januari in plaats van december.

Wel zorgen dat die laadpaal meer dan 2500 euro kost (of in 2014 nog andere investeringen doen die op de milieulijst staan) zodat je boven de drempel van 2500 euro investering komt.
 
Nou het staat in de staatscourant:

"Elektrisch rijden blijft gestimuleerd worden via de MIA. Uitsluitend elektrisch aangedreven voertuigen zijn onder de nieuwe code G 3110 opgenomen in de Milieulijst 2014. De investeringen in deze bedrijfsmiddelen komen voor 36% van het investeringsbedrag in aanmerking voor MIA."

En:

"
Het bedrijfsmiddel komt voor ten hoogste € 50.000 van het investeringsbedrag in aanmerking voor de milieu-investeringsaftrek."
 
Nou het staat in de staatscourant:

"Elektrisch rijden blijft gestimuleerd worden via de MIA. Uitsluitend elektrisch aangedreven voertuigen zijn onder de nieuwe code G 3110 opgenomen in de Milieulijst 2014. De investeringen in deze bedrijfsmiddelen komen voor 36% van het investeringsbedrag in aanmerking voor MIA."

En:

"
Het bedrijfsmiddel komt voor ten hoogste € 50.000 van het investeringsbedrag in aanmerking voor de milieu-investeringsaftrek."

Niet slecht denk ik, daarmee heb je toch nog een fors deel dat van de koopprijs dat MIA geniet, naast volledig KIA. Met de bijtelling van 4% blijft het nog steeds behoorlijk aantrekkelijk om een model S aan te schaffen. Ik neem aan dat dit Ex BTW is trouwens, dus 60K - circa 2/3 - van de auto valt dan onder de MIA.
 
Niet slecht denk ik, daarmee heb je toch nog een fors deel dat van de koopprijs dat MIA geniet, naast volledig KIA. Met de bijtelling van 4% blijft het nog steeds behoorlijk aantrekkelijk om een model S aan te schaffen. Ik neem aan dat dit Ex BTW is trouwens, dus 60K - circa 2/3 - van de auto valt dan onder de MIA.

Volgens mij geldt de KIA niet voor personenauto's in 2014.

Eindejaarsbericht Belastingdienst:
"De KIA is bedoeld om investeringen van een beperkte omvang te bevorderen. Zuinige perso-nenauto’s komen vanaf 2014 niet meer in aanmerking voor de KIA. "
 
Last edited:
Milieulijst 2014 bekendgemaakt
Er zijn enkele wijzigingen in deze lijst aangebracht. Voor verplichtingen die in 2013 zijn aangegaan geldt de lijst van 2013 nog. Vanaf 1 januari 2014 aangegane verplichtingen vallen onder de nieuwe lijst.

Voor de Tesla fans zijn er twee wijzigingen van belang. Ik zet de oude en nieuwe regeling even op een rijtje.


Code F2041 (2013) Oplaadpunt voor elektrische voer- of vaartuigen is veranderd in Code F3720 (2014)
Code F5070 (2013) Elektrisch aangedreven voertuig is in 2014 vervallen.
Nieuw in 2014 is de Code G3110 Uitsluitend elektrisch aangedreven voertuig.

Code F3720
De investering in een laadstation is beperkt ten opzichte van 2013. Maar, wordt er een laadstation aangeschaft voor het laden van een Tesla, dan mag nog steeds 36% MIA en de VAMIL worden geclaimd. In 2013 werd nog het laden aan zonnepanelen en brandstofcellen genoemd, in 2014 vind je deze niet meer terug in de omschrijving.

Code G3110
Wat de betreft de investering in een Tesla komt in 2014 nog 36% over maximaal 50.000 euro voor de MIA in aanmerking. De VAMIL (vrije afschrijving) is vervallen.

Een nieuwe Tesla koper die 100.000 euro uitgeeft (ex BTW) loopt in 2014 dus 18.000 euro bruto-aftrek MIA mis, naast het vervallen van het voordeel van 75% vrije afschrijving.
 
Milieulijst 2014 bekendgemaakt

Een nieuwe Tesla koper die 100.000 euro uitgeeft (ex BTW) loopt in 2014 dus 18.000 euro bruto-aftrek MIA mis, naast het vervallen van het voordeel van 75% vrije afschrijving.
TENZIJ de nieuwe Tesla koper startende ondernemer is, die mag de eerste jaren alle investeringen flexibel afschrijven (zelfs tot 100% dus nog ruimer dan met VAMIL mocht).
 
Even een ouwe afstoffen

Even opletten als je je aangifte IB 2017 gaat invullen en je geeft de investering op. Aangezien de Tesla's meer dan 50k kosten, en je hebt een RVO MIA referentienummer, zorg dus dat je daar dus 50k invult en niet de investeringswaarde (aanschaf ex btw). De rekenmodule van de Belastingdienst is een "beetje dom" wat dat betreft. Die rekent gewoon 36% uit van het bedrag dat je bij de MIA investering invult. Of het nu €50k is of de werkelijke aanschafwaarde ex btw, de belastingdienst rekent gewoon 36% over het ingeklopte bedrag af. Dus als je jezelf niet rijk wilt rekenen, even opletten met het bedrag wat je daar gaat invullen ;)