Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

mijn ervaringen: is mijn volgende auto weer een Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.
ik hoop dat ik snel kan wennen aan de voorkant van de Model 3.

want als ik dat zo naast de 3 serie zie staan....

Mensen zijn gewend dat een auto met een grill en dus een auto met een slechte aerodynamica een mooie auto is.
Een EV heeft dat niet nodig en dus alleen de marketingafdeling van old auto wil dat behouden.

Ja, ik vind een grill ook mooi om te zien omdat dat door old auto al meer dan 50 jaar in mijn brein gestampt is.
Dit is waarschijnlijk waarom juist tieners kwijlen bij een Tesla en juist wel de kwaliteiten van het ontwerp kunnen zien.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Mad P***y
Laat me niet lachen. Een BMW met vierwielaandrijving. Daar geeft BMW zelfs trainingen voor om er mee te leren rijden. Wij hebben werkelijk dubbel gelegen in Sölden. Rondtollende BMW’s. Met alleen achterwielaandrijving kom je volgens mij nog verder.
Je komt toch niet meer bij.

Dit is wel een typisch Audi sjoemel video.
Bij de cirkel test zie je duidelijk, zeker als ze de beelden over elkaar leggen, dat ze met de Mercedes de BMW veel harder van start gaan. Gut wat raar dat je dan in de problemen komt later. Hetzelfde met het uitwijken op de skihelling. Met de Audi behoedzaam net langs de pillon sturen en met de BMW en Mercedes als een debiel haaks in sturen en dan gek vind dat je haaks komt te staan.

Het quattro systeem is best een heel mooi systeem maar met dit filmpje bewijzen ze we dat ze liever sjoemelen dan de waarheid vertellen...
 
Mensen zijn gewend dat een auto met een grill en dus een auto met een slechte aerodynamica een mooie auto is.
Een EV heeft dat niet nodig en dus alleen de marketingafdeling van old auto wil dat behouden.

Ja, ik vind een grill ook mooi om te zien omdat dat door old auto al meer dan 50 jaar in mijn brein gestampt is.
Dit is waarschijnlijk waarom juist tieners kwijlen bij een Tesla en juist wel de kwaliteiten van het ontwerp kunnen zien.

Klopt wel kids (en vrouwen ook vaker, is mijn perceptie) vinden hem mooi, maar ik vindt de 3 recht van voren niet mooi (verkeerd brein denk ik).
Maar inmiddels wel weer een gekocht, klinkt belachelijk maar wil geen ICE en wat koop je nu (leverbaar) voor 40K aan EV ? Voor 10-15K meer (zakelijk is dat minder) en je hebt iets waar momenteel niks bij in de buurt komt......
 
Dit is wel een typisch Audi sjoemel video.
Bij de cirkel test zie je duidelijk, zeker als ze de beelden over elkaar leggen, dat ze met de Mercedes de BMW veel harder van start gaan. Gut wat raar dat je dan in de problemen komt later. Hetzelfde met het uitwijken op de skihelling. Met de Audi behoedzaam net langs de pillon sturen en met de BMW en Mercedes als een debiel haaks in sturen en dan gek vind dat je haaks komt te staan.

Het quattro systeem is best een heel mooi systeem maar met dit filmpje bewijzen ze we dat ze liever sjoemelen dan de waarheid vertellen...
Het is algemeen bekend dat Mercedes en BMW achterwielaabdrijvers zijn die ook hun voorwielen kunnen bijschakelen. Alleen is het dan al te laat en breekt hij al uit. Dat zie je ook tijdens BMW driving experience. En dat merk je in de praktijk echt! Nu zou ik wel eens willen weten hoe zich dit verhoudt met Tesla. Waar ik met mijn Quattro door kwam kom ik met de Tesla makkelijk door en dan met minder of geen spin.
 
het twijfelende karakter van de automaat vs de onmiddellijke acceleratie in een EV.

En dan komen we terug op de kenmerken van een EV (zonder versnellingen).
Ik veronderstel niet dat met de automaat op zich iets mis is tov ander sporty ICEs maar tov een EV twijfelend overkomt.
Of vond je de automaat van de M gewoon echt slecht? (Dual clutch?)

Ben een tijd geleden met een M4 gaan rijden in Bornem (dubbele koppeling), dat ding schakelt bloed snel maar waarschijnlijk tov de model 3 of eender welke Tesla eerder traag ;) (en dan te weten dat bij een dual clutch, de volgende versnelling al klaar staat. (Vorige weet ik niet))

Het is gewoon moeilijk te vatten dat je met een X, sportwagens eraf rijdt, geweldig :cool:
 
Mensen zijn gewend dat een auto met een grill en dus een auto met een slechte aerodynamica een mooie auto is.
Een EV heeft dat niet nodig en dus alleen de marketingafdeling van old auto wil dat behouden.

Ja, ik vind een grill ook mooi om te zien omdat dat door old auto al meer dan 50 jaar in mijn brein gestampt is.
Dit is waarschijnlijk waarom juist tieners kwijlen bij een Tesla en juist wel de kwaliteiten van het ontwerp kunnen zien.

dat is het niet, de model s heeft immers wel een normale, mooie voorkant. Had die bebruikt voor de 3 in het klein, net als ze met de achterkant hebben gedaan.

voor de rest maakt de auto een hoop goed
 
  • Like
Reactions: michelh
En dan komen we terug op de kenmerken van een EV (zonder versnellingen).
Ik veronderstel niet dat met de automaat op zich iets mis is tov ander sporty ICEs maar tov een EV twijfelend overkomt.
Of vond je de automaat van de M gewoon echt slecht? (Dual clutch?)

Ben een tijd geleden met een M4 gaan rijden in Bornem (dubbele koppeling), dat ding schakelt bloed snel maar waarschijnlijk tov de model 3 of eender welke Tesla eerder traag ;) (en dan te weten dat bij een dual clutch, de volgende versnelling al klaar staat. (Vorige weet ik niet))

Het is gewoon moeilijk te vatten dat je met een X, sportwagens eraf rijdt, geweldig :cool:
Dat is het gewoon. De M-DCT van BMW is bloedsnel, maar nog altijd trager dan de directe overbrenging van een EV, zeker in een Tesla. Als je aan het rijden bent, weet de bak wel dat je +1 of -1 wilt, maar zelfs dan is ie ietsje traag. Sta je stil, is ie nog trager want hoewel ie weet dat je wil vertrekken, weet ie niet wanneer precies en als je dan het gaspedaal in duwt duurt het nog een kwart seconde vooraleer ie reageert. Vergelijk dat met het onmiddellijk reageren in de Model X of Model 3, en zo een M-DCT verliest veel van zijn glorie.

En dat van met een Model X 100D sportwagens eraf rijden is niet gelogen. Met een Golf TSI ga ik niet spelen, maar een Jaguar F-Type of zelfs 911 en Panamera rij ik er inderdaad af en dat is altijd wel zuur voor hun. Ja, bij 150+ zal het iets anders zijn, maar dat maakt niet uit want op de ringweg mag je maar 90. Het is heel duaal, want met Tesla's rij ik veel rustiger dan vroeger met mijn BMW's, maar ik moet echt niks hebben dat +5s doet over 0-100...
 
  • Like
Reactions: JanG007
Dat is het gewoon. De M-DCT van BMW is bloedsnel, maar nog altijd trager dan de directe overbrenging van een EV, zeker in een Tesla. Als je aan het rijden bent, weet de bak wel dat je +1 of -1 wilt, maar zelfs dan is ie ietsje traag. Sta je stil, is ie nog trager want hoewel ie weet dat je wil vertrekken, weet ie niet wanneer precies en als je dan het gaspedaal in duwt duurt het nog een kwart seconde vooraleer ie reageert. Vergelijk dat met het onmiddellijk reageren in de Model X of Model 3, en zo een M-DCT verliest veel van zijn glorie.

En dat van met een Model X 100D sportwagens eraf rijden is niet gelogen. Met een Golf TSI ga ik niet spelen, maar een Jaguar F-Type of zelfs 911 en Panamera rij ik er inderdaad af en dat is altijd wel zuur voor hun. Ja, bij 150+ zal het iets anders zijn, maar dat maakt niet uit want op de ringweg mag je maar 90. Het is heel duaal, want met Tesla's rij ik veel rustiger dan vroeger met mijn BMW's, maar ik moet echt niks hebben dat +5s doet over 0-100...

Ik vind het wel jammer dat het blijkbaar zo triest gesteld is met de sportwagen ervaring. Het enige wat lijkt te tellen is drag races en 0-100 tijden. Nog even en wij verruilen ook de F1 voor een NASCAR race...

Wat is er gebeurd met gewicht, wegligging in de bochten en rijeigenschappen?

Bijvoorbeeld waarom een Megane RS een rondje ring sneller aflegt dan een BMW M6...

Ik vind de 0-100 tijd in de Volvo steeds minder spannend. Bij stoplichten sta je vaak niet vooraan, sta je wel een keer vooraan, sta je naast een Daihatsu Cuore...

Ik vind juist het bochten werk van de V60 steeds meer irriteren. Het is niet leuk, iedere keer glijden als je iets sportiever de bocht om wil. Ik zou nooit een S overwegen, veel te log, geen gevoel met de weg.

De Model 3 daarentegen heeft dat prima voor elkaar. Niet al te ver gegaan tijdens de proefrit, maar zo veel directer dan de S!

Nu maar hopen dat hij in november geleverd wordt! Kunnen we verder testen
 
Ik vind het wel jammer dat het blijkbaar zo triest gesteld is met de sportwagen ervaring. Het enige wat lijkt te tellen is drag races en 0-100 tijden. Nog even en wij verruilen ook de F1 voor een NASCAR race...

Wat is er gebeurd met gewicht, wegligging in de bochten en rijeigenschappen?

Bijvoorbeeld waarom een Megane RS een rondje ring sneller aflegt dan een BMW M6...

Ik vind de 0-100 tijd in de Volvo steeds minder spannend. Bij stoplichten sta je vaak niet vooraan, sta je wel een keer vooraan, sta je naast een Daihatsu Cuore...

Ik vind juist het bochten werk van de V60 steeds meer irriteren. Het is niet leuk, iedere keer glijden als je iets sportiever de bocht om wil. Ik zou nooit een S overwegen, veel te log, geen gevoel met de weg.

De Model 3 daarentegen heeft dat prima voor elkaar. Niet al te ver gegaan tijdens de proefrit, maar zo veel directer dan de S!

Nu maar hopen dat hij in november geleverd wordt! Kunnen we verder testen
Dat een Volvo alleen rechtdoor wil is nooit anders geweest. En een Model S kun je toch echt wel wat mee. Af en toe vindt ik het toch wel indrukwekkend met welke snelheden je rotondes en klaverbladen kunt nemen. Nu nog cicuitmodus op de S met dubbele regen.
 
Het is algemeen bekend dat Mercedes en BMW achterwielaabdrijvers zijn die ook hun voorwielen kunnen bijschakelen. Alleen is het dan al te laat en breekt hij al uit. Dat zie je ook tijdens BMW driving experience. En dat merk je in de praktijk echt! Nu zou ik wel eens willen weten hoe zich dit verhoudt met Tesla. Waar ik met mijn Quattro door kwam kom ik met de Tesla makkelijk door en dan met minder of geen spin.

Met de Tesla is het idd bizar hoeveel vermogen deze op de weg kan zetten in moeilijke omstandigheden.
Mijn BMW was een achterwielaandrijver en zelfs met alle elektronica aan liet deze nog best wat uitbreken toe voordat de elektronica ingreep.
Dit was overigens een bewuste keuze van BMW om rijders meer beleving te kunnen geven.

Niet iedereen zal hier mee om willen en kunnen gaan. Wel geeft het meer gevoel bij hoe ver je met een auto kunt gaan dan een die altijd ingrijpt zonder dat je het voelt en waarbij je dan ineens volledig verloren bent als de elektronica het ook niet meer kan opvangen.

Ik heb overigens nooit last gehad van de achterwielaandrijving bij gladheid iets wat veel voorwielaandrijving liefhebbers vaak roepen.
 
  • Like
Reactions: JanG007
dat is het niet, de model s heeft immers wel een normale, mooie voorkant. Had die bebruikt voor de 3 in het klein, net als ze met de achterkant hebben gedaan.

voor de rest maakt de auto een hoop goed

In de Model S en de Model X hebben ze nog een kleine grill gemaakt. Maar het basisontwerp lijkt heel veel op de M3
Deze is echter ook overbodig. Hierdoor krijg je een meer traditionele uitstraling welke er wel voor zorgt dat een M3 een stukje zuiniger is.
Met de Model S en Model X probeerde Tesla kennelijk wat meer ICE dino's over de streep te trekken.
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Dat een Volvo alleen rechtdoor wil is nooit anders geweest. En een Model S kun je toch echt wel wat mee. Af en toe vindt ik het toch wel indrukwekkend met welke snelheden je rotondes en klaverbladen kunt nemen. Nu nog cicuitmodus op de S met dubbele regen.

Idd de Model S geeft veel minder feedback dan mijn BMW 3 serie maar het pakken van rotondes hoeft echt niet minder hard te gaan.
Dat is zeer indrukwekkend voor een auto van het formaat van een 7 Serie wat echt als een slagschip rijdt.
 
Ik vind het wel jammer dat het blijkbaar zo triest gesteld is met de sportwagen ervaring. Het enige wat lijkt te tellen is drag races en 0-100 tijden. Nog even en wij verruilen ook de F1 voor een NASCAR race...

Wat is er gebeurd met gewicht, wegligging in de bochten en rijeigenschappen?

Bijvoorbeeld waarom een Megane RS een rondje ring sneller aflegt dan een BMW M6...

Ik vind de 0-100 tijd in de Volvo steeds minder spannend. Bij stoplichten sta je vaak niet vooraan, sta je wel een keer vooraan, sta je naast een Daihatsu Cuore...

Ik vind juist het bochten werk van de V60 steeds meer irriteren. Het is niet leuk, iedere keer glijden als je iets sportiever de bocht om wil. Ik zou nooit een S overwegen, veel te log, geen gevoel met de weg.

De Model 3 daarentegen heeft dat prima voor elkaar. Niet al te ver gegaan tijdens de proefrit, maar zo veel directer dan de S!

Nu maar hopen dat hij in november geleverd wordt! Kunnen we verder testen

Ga de M3 eerst maar eens in gebruik nemen
Nadat ik de BMW M140i had gekocht had ik met de dealer een afspraak gemaakt voor inruil voor een laatste(2019) nog nieuwe M140i
Ik vond dit een geweldige auto. Niet perfect, maar wel heel leuk. Eind vorig jaar ben ik gaan kijken naar een M2; iets meer hardcore dan een M140i. Echter na het in gebruik nemen van mijn M3P verdween de behoeft aan een BMW als sneeuw voor de zon. Ben het helemaal met Wooter eens: die pauze voor de versnelling(die overigens ook bruut is) is gewoon niet meer fijn als je het directe van een tesla gewend bent. Als je over een circuit zal rijden is dat effect veel minder storend: je anticipeert met je versnellingen voor en na de bochten. Maar in het dagelijks gebruik is een "snelle" automaat van een ICE gewoon weg traag...
Overigens maakt de Tesla dat ik veel rustiger ben gaan rijden dan ik voorheen met mijn ICE mobielen deed:)
 
Ik vind het wel jammer dat het blijkbaar zo triest gesteld is met de sportwagen ervaring. Het enige wat lijkt te tellen is drag races en 0-100 tijden. Nog even en wij verruilen ook de F1 voor een NASCAR race...

Wat is er gebeurd met gewicht, wegligging in de bochten en rijeigenschappen?
Omdat de openbare weg zelden een ideale locatie is om zo een limieten op te zoeken.

Pas op, ik ben zeer te spreken over de wegligging van de Model 3, en zelfs met een Model X kan je irrationeel hard door een bocht. En dat is dan ook het probleem: op dergelijke limieten wil ik op de openbare weg niet door een bocht, en ik vind 50% van wat dat ding kan ook al vrij hard voor de omstandigheden.
Idd de Model S geeft veel minder feedback dan mijn BMW 3 serie maar het pakken van rotondes hoeft echt niet minder hard te gaan.
Dat is zeer indrukwekkend voor een auto van het formaat van een 7 Serie wat echt als een slagschip rijdt.
En ik vind de handelbaarheid van onze Model 3 erg gelijkend op dat van onze M2, met dit verschil dat er minder in het interieur rammelt, en je met autopilot op de snelweg ook in een relaxte modus kan rijden.
 
0-100 doet mij niet zo veel.
Mag toch hopen dat een M2 een stuk beter de bochten om stuurt dan een hoge X?

juist daarin vond ik de model 3 veel beter dan de Model 3. Stuurde lekker de bochten in, directe wegligging, ik houd daar wel van.

ik heb in het verleden veel meer wegplezier gehad in een focus met 150pk, dan mijn huidige v60 met 300pk. Natuurlijk is de v60 veel sneller, maar de bochten was de focus veel beter in. V60 is gewoon veel te zwaar, ondanks het sportonderstel...

Vooral in de bergen met veel bochten, of dichter bij huis, de Eifel in Duitsland. Lijkt mij de model 3 lekker rijden.

kan niet wachten!
Voor de Eifel, heb ik de motor :cool::D ZOu pas echt erg zijn als jij dan met de M3 door de bocht mij voorbij komt o_O
 
Voor de Eifel, heb ik de motor :cool::D
Ja, en overal snelheidslimieten van 50 km/u, of gewoon verboden trajecten voor motorrijders. En motoragenten op donkerblauwe niet-opvallende motorfietsen. Heb er zo eentje gehad die me volgde, in de hoop dat ik die trage Opel voor me zou inhalen en de limiet van 50, noch de donkerblauwe motorfiets achter me met onopvallende LED flitser onder de koplamp, had gezien.

w1200_h664_x750_y500_92071efe9ca8c3d4.jpg


 
Last edited:
Ja, en overal snelheidslimieten van 50 km/u, of gewoon verboden trajecten voor motorrijders. En motoragenten op donkerblauwe niet-opvallende motorfietsen. Heb er zo eentje gehad die me volgde, in de hoop dat ik die trage Opel voor me zou inhalen en de limiet van 50, noch de donkerblauwe motorfiets achter me met onopvallende LED flitser onder de koplamp, had gezien.

w1200_h664_x750_y500_92071efe9ca8c3d4.jpg


Die ben ik gelukkig nog niet tegengekomen. Dank voor de waarschuwing! a.d.a.k Ik kom niet voor het hardrijden, ik kom voor het bochtenwerk :cool:
 
Last edited:
  • Like
Reactions: RobsEV and DR Danny
De originele vraag is wel een dilemma..

Mijn service ervaringen zijn ook slecht en de laatste actie om de laadsnelheid van de 85 kWh versies te beperken maken het er niet beter op. Op vakantie is nu zelfs met de Tesla minder mogelijk gemaakt. Ik hoop echt dat ze dit niet gaan doen voor meerdere versies. De model S is nu na 5 jaar volgens Tesla zelf nog 25% waard van de nieuwwaarde dus voor een betere afschrijving hoef je ook geen EV te kopen. En sorry maar de Model 3 vindt ik echt een lelijke auto.

De enige keuze nu is de Model S proberen te verkopen of zo lang mogelijk blijven rijden. Het rijden is overigens geen straf. Voor mij ook liever geen Tesla meer maar dat is wel heel erg afhankelijk van wat de concurrentie doet.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke