Ik bekijk het als volgt:
Een EV heeft een paar zeer interessante rijeigenschappen, altijd max koppel, zwaartepunt zeer laag en doorgaans veel power. Dit maakt het voor velen onder ons een nieuwe rijervaring (zeker als je uit een Prius, 3 serie diesel, merc,... komt) Voor mij echter zijn deze eigenschappen niet rechtstreeks aan Tesla toe te schrijven (alle EVs hebben deze eigenschappen, of zouden deze moeten hebben, anders is er iets mis)
Als je dus niet uit een Porsche, M, (R)S of AMG komt, gaat er een wereld voor je open.
Tesla koppelt hieraan, vanuit hun software/Silicon Valley DNA, een hedendaagse visie die velen onder ons wel kunnen smaken en erg smartphone georiënteerd is. (Updates, multimedia, gebruikersgemak, FSD) en een ongeëvenaard charger netwerk. Daarmee onderscheidt Tesla zich dan wel van de rest. De rest zal moeten volgen.
EV’s zijn de toekomst dus de volgende wagen zal uiteraard ook een EV zijn. Waar ik persoonlijk toch op hoop is dat de komende jaren er een doorbraak in solid state zal gebeuren want met Lithium blijft het een beetje “aanmodderen” heb ik de indruk, hoewel Tesla wel heel knappe dingen laat zien mbt range etc.
Stel je voor 560 of meer
echte autostrade kilometers en nog sneller laden. (Ja, ik doe veel lange ritten en eet niet op elke laadstop
) dus 130-140km/u, ook in de winter.
Over andere dealers en merken mbt service, tja, ik denk dat je er geluk mee moet hebben. In de familie nu reeds 25 jaar BMW (320,325, 328, Z3, 330d, 330d, 228i, 318d, 418d, 330e) klant en nooit noemenswaardige problemen. Ook de dealer is top, eerlijk en correct. Die 330e kwam van een andere dealer maar ben daar nu weg, echt geen woorden voor.
Nu deze wagens zijn meestal leasing wagens en gaan op 140.000 weg dus tja,....zat af en toe wel eens een klein tuningkje op
)
In de tussentijd ook enkele Mercedes (c200) en Porsche (911 997.2) ervaringen en ook daar niets te melden (eigenlijk nog betere ervaring qua mankementen: lees niets) enkel Audi (A3) was bedenkelijk hoewel ik er graag mee heb gereden. Breek me de bek niet open over Ford, 1x, nooit meer.
Met alle wetgeving en toekomstige plannen denk ik sowieso dat wss iedereen met een EV zal rijden in de (nabije) toekomst (en dat is top!), welk merk? Geen idee, de leukste die ik kan betalen voor de rest geen idee. (Zoals het er nu uitzien, hoop en denk ik Tesla)