Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

mijn ervaringen: is mijn volgende auto weer een Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.
Het is overigens een groot misverstand dat tesla vierwielaandrijving heeft. Zie ook vanaf 6.27 in dit filmpje. Daarom moeten de sneeuwkettingen ook achter.

Door de torque verdeling is het vaak achterwielaandrijving, soms voor en heel soms vier.

 
Laat me niet lachen. Een BMW met vierwielaandrijving. Daar geeft BMW zelfs trainingen voor om er mee te leren rijden. Wij hebben werkelijk dubbel gelegen in Sölden. Rondtollende BMW’s. Met alleen achterwielaandrijving kom je volgens mij nog verder.
Je komt toch niet meer bij.

OK Dit had ik nog niet gezien. Maar ik neem onder die omstandigheden de sneeuwscooter ;-) Maar op normaal asfalt blijf ik de BMW (330D xDrive) echt wel de betere auto. Maar ook dat is een beetje persoonlijk. Daarbij zulke limieten zoek ik ook niet op.

Verder erg blij met de M3 hoor.
 
Heb momenteel mijn 2e X (P100DL) en als ik die NU zou vervangen dan zou ik altijd naar een nieuwe Raven X long range gaan.

Of ik binnen 2-3 jaar nog voor Tesla zou kiezen hangt niet zozeer van Tesla af maar vooral van de andere merken Porsche, Audi, Polestar of evt BMW.

Met een range die vergelijkbaar is met Tesla en indien het Ionity netwerk even groot is als het supercharger netwerk dan kan het zijn dat ik terug naar een ander merk ga.

Naar een benzine of diesel zie ik mezelf niet snel teruggaan. Tenzij de Belgische staat plots 300% taks zou gaan heffen op EVs....
 
Ik vind dat mooi afgewerkt ook maar een drogreden. Een Rolex is ook een mooi ding maar als je al een tijdje met een Apple Watch rondloopt dan ga je ook niet meer terug. Idem iPhone vs Nokia 6110. En als je echt eerlijk met jezelf bent, moet je vaststellen dat die ‘mooie’ afwerking ook maar smoke and mirrors is, want het blijven plastic knopjes (al dan niet gelakt met een plastic chrome afwerking) en al dan niet met leder beklede plastic vormen.

Tegelijk besef ik ook dat als je nu een Rolex hebt en nog nooit met een Apple Watch hebt rondgelopen, en nog tevreden bent met je BlackBerry, je ook gaat denken dat een BMW 3 reeks hartstikke in orde is.
 
Ik bekijk het als volgt:

Een EV heeft een paar zeer interessante rijeigenschappen, altijd max koppel, zwaartepunt zeer laag en doorgaans veel power. Dit maakt het voor velen onder ons een nieuwe rijervaring (zeker als je uit een Prius, 3 serie diesel, merc,... komt) Voor mij echter zijn deze eigenschappen niet rechtstreeks aan Tesla toe te schrijven (alle EVs hebben deze eigenschappen, of zouden deze moeten hebben, anders is er iets mis)

Als je dus niet uit een Porsche, M, (R)S of AMG komt, gaat er een wereld voor je open.

Tesla koppelt hieraan, vanuit hun software/Silicon Valley DNA, een hedendaagse visie die velen onder ons wel kunnen smaken en erg smartphone georiënteerd is. (Updates, multimedia, gebruikersgemak, FSD) en een ongeëvenaard charger netwerk. Daarmee onderscheidt Tesla zich dan wel van de rest. De rest zal moeten volgen.

EV’s zijn de toekomst dus de volgende wagen zal uiteraard ook een EV zijn. Waar ik persoonlijk toch op hoop is dat de komende jaren er een doorbraak in solid state zal gebeuren want met Lithium blijft het een beetje “aanmodderen” heb ik de indruk, hoewel Tesla wel heel knappe dingen laat zien mbt range etc.

Stel je voor 560 of meer echte autostrade kilometers en nog sneller laden. (Ja, ik doe veel lange ritten en eet niet op elke laadstop :D) dus 130-140km/u, ook in de winter.

Over andere dealers en merken mbt service, tja, ik denk dat je er geluk mee moet hebben. In de familie nu reeds 25 jaar BMW (320,325, 328, Z3, 330d, 330d, 228i, 318d, 418d, 330e) klant en nooit noemenswaardige problemen. Ook de dealer is top, eerlijk en correct. Die 330e kwam van een andere dealer maar ben daar nu weg, echt geen woorden voor.

Nu deze wagens zijn meestal leasing wagens en gaan op 140.000 weg dus tja,....zat af en toe wel eens een klein tuningkje op :rolleyes:)

In de tussentijd ook enkele Mercedes (c200) en Porsche (911 997.2) ervaringen en ook daar niets te melden (eigenlijk nog betere ervaring qua mankementen: lees niets) enkel Audi (A3) was bedenkelijk hoewel ik er graag mee heb gereden. Breek me de bek niet open over Ford, 1x, nooit meer.

Met alle wetgeving en toekomstige plannen denk ik sowieso dat wss iedereen met een EV zal rijden in de (nabije) toekomst (en dat is top!), welk merk? Geen idee, de leukste die ik kan betalen voor de rest geen idee. (Zoals het er nu uitzien, hoop en denk ik Tesla)
 
Last edited:
Tenzij de Belgische staat plots 300% taks zou gaan heffen op EVs....

Nu nog niet maar wees er zeker van dat EVs op termijn even duur zullen worden. Ik zie ze nog via de slimme meter detecteren welk toestel stroom verbruikt en dan meer gaan taxeren indien het wagen is. In Frankrijk is er serieus wat heisa geweest in dit verband. Er werd aangetoond in een proefproject dat men bijna elke type van toestel dat stroom trok, kon identificeren via de digitale meters. Wegens privacy redenen is dit toch maar weer even in de kast gelegd.

Die bodemloze staatskas moet blijven gespekt worden en als de melkkoe wegvalt......
 
Tesla heeft heel wat in gang gezet, maar in Europa waren de Zoe en uiteraard de Leaf er voor de Tesla's.

Ik ben enthousiast gemaakt voor elektrisch rijden door Tesla. Zonder Tesla was ik niet met een Renault Zoe gaan rijden. Tesla heeft elektrisch rijden bekend en bemind (en gehaat) gemaakt. Ik waag de bewering dat zonder Tesla, Nissan en Renault niet zo veel elektrische auto's hadden verkocht.
 
In België ga je niet snel zien dat benzine of diesel goedkoper zal worden dan een EV rijden. Ja, taksen op EV’s zullen in de toekomst stijgen, maar de taksen op benzine en diesel zullen pas lager worden dan de taksen op EV’s wanneer niemand er nog mee rijdt.
 
Als je dus niet uit een Porsche, M, (R)S of AMG komt, gaat er een wereld voor je open.
Ik kom uit 2 M’s en stond op het punt om een Porsche te kopen, toen ik een testrit met een Model X kon doen. Het feit dat zo een bus met 6 tot 7 zitplaatsen sneller was dan mijn M was een groot argument. De onmiddellijke acceleratie in een EV kan je zelfs niet in een ICE zoals Porsche/M/AMG/... evenaren; dat viel erg op met onze overblijvende M2 waarvan de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling echt niet kon aanklampen met het onmiddellijke vermogen van mijn Model X.
 
BMW heeft 3 jaar oude kaarten en kosten een vermogen.
TMPS faalt en is na 2 jaar geen garantie en kost dan zomaar € 300 ex BTW
Dode hoek sensor doet het pas als er iets al helemaal naast je zit.
Het beeldscherm is net zo groot als mijn telefoon
Ook in de BMW mocht ik geregeld de regensensor overrulen omdat deze of niet of volledig over de rooie ging.
Ook BMW heeft er een handje van om je voor lul voor een servicebeurt te laten komen en dan na een paar uur wachten te komen vertellen dat ze het verkeerde onderdeel besteld hadden. In die paar uur wachten is een bak koffie dan zelfs te veel gevraagd.

Tesla wordt iedere maand beter door updates.
Vanmorgen in de stromende regen werkte EAP, dodehoeksensor en regensensor nog steeds perfect. Voor NoA gaf hij idd aan slecht weer gedetecteerd. Overigens moest het daarvoor eerst veel slechter weer worden dan met eerdere software versies.
Andere auto's worden er na aankoop nooit beter op alleen maar slechter.

Volledig eens. Kijk ook even hieronder hoe BMW met klanten omgaat:

SCR-Nachrüstung für Euro-5-Diesel: Daimler-Werkstätten rüsten BMW-Diesel um

 
Ik ben enthousiast gemaakt voor elektrisch rijden door Tesla. Zonder Tesla was ik niet met een Renault Zoe gaan rijden. Tesla heeft elektrisch rijden bekend en bemind (en gehaat) gemaakt. Ik waag de bewering dat zonder Tesla, Nissan en Renault niet zo veel elektrische auto's hadden verkocht.

Een beetje hetzelfde als Ford voor de auto-industrie heeft gedaan.

voorsprong, of eerste zijn bieden absoluut geen garanties voor de toekomst.
Sterker nog ik denk dat de grootste ergens in zijn uiteindelijk alleen maar in je nadeel werkt.

Ik hoop voor tesla dat dit nog lang uitblijft. Maar je kunt niet ontkennen dat de Model 3 een eenheidsworst aan het worden is en dat daarmee automatisch de “heb-factor” zal gaan afnemen.
 
Een beetje hetzelfde als Ford voor de auto-industrie heeft gedaan.

voorsprong, of eerste zijn bieden absoluut geen garanties voor de toekomst.
Sterker nog ik denk dat de grootste ergens in zijn uiteindelijk alleen maar in je nadeel werkt.

Ik hoop voor tesla dat dit nog lang uitblijft. Maar je kunt niet ontkennen dat de Model 3 een eenheidsworst aan het worden is en dat daarmee automatisch de “heb-factor” zal gaan afnemen.
Je hebt me overtuigd! Mijn volgende Tesla wordt dus de Pick-up :p
 
Een beetje hetzelfde als Ford voor de auto-industrie heeft gedaan.

voorsprong, of eerste zijn bieden absoluut geen garanties voor de toekomst.
Sterker nog ik denk dat de grootste ergens in zijn uiteindelijk alleen maar in je nadeel werkt.

Ik hoop voor tesla dat dit nog lang uitblijft. Maar je kunt niet ontkennen dat de Model 3 een eenheidsworst aan het worden is en dat daarmee automatisch de “heb-factor” zal gaan afnemen.

Misschien als de BMW i4 of iX3 een attractief alternatief wordt.
 
Ik kom uit 2 M’s en stond op het punt om een Porsche te kopen, toen ik een testrit met een Model X kon doen. Het feit dat zo een bus met 6 tot 7 zitplaatsen sneller was dan mijn M was een groot argument. De onmiddellijke acceleratie in een EV kan je zelfs niet in een ICE zoals Porsche/M/AMG/... evenaren; dat viel erg op met onze overblijvende M2 waarvan de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling echt niet kon aanklampen met het onmiddellijke vermogen van mijn Model X.

0-100 doet mij niet zo veel.
Mag toch hopen dat een M2 een stuk beter de bochten om stuurt dan een hoge X?

juist daarin vond ik de model 3 veel beter dan de Model 3. Stuurde lekker de bochten in, directe wegligging, ik houd daar wel van.

ik heb in het verleden veel meer wegplezier gehad in een focus met 150pk, dan mijn huidige v60 met 300pk. Natuurlijk is de v60 veel sneller, maar de bochten was de focus veel beter in. V60 is gewoon veel te zwaar, ondanks het sportonderstel...

Vooral in de bergen met veel bochten, of dichter bij huis, de Eifel in Duitsland. Lijkt mij de model 3 lekker rijden.

kan niet wachten!
 
M2 stuurt meer als een kart, maar de M2 hebben we ingewisseld op een Model 3 en dat gaat ons beter af.

0-100 zegt je misschien niet zoveel, maar ik heb het vooral over het twijfelende karakter van de automaat vs de onmiddellijke acceleratie in een EV.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Als je denkt dat de Model 3 eenheidsworst is, ken je niets van wat de concurrentie momenteel heeft.

eenheidsworst bedoel ik meer mee dat je hem straks overal ziet rijden. Nu is het nog soort van speciaal als je een Tesla rijdt.

er zijn er nu al 11.000 dit jaar op kenteken gezet van de model 3 tegenover 9000 polo’s...

13 in een dozijn is misschien een betere benaming. Je ziet ze straks echt overal. Dat geeft niet, hij rijdt lekker, dus ik kan alsnog niet wachten...
Maar ik heb niet de illusie dat het straks nog heel bijzonder is om tesla te rijden...