Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

mijn ervaringen: is mijn volgende auto weer een Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.
Dit is de vegetarier wijzen op zijn leren schoenen. En vervolgens neem je jezelf als maatstaf, want...
...ik vlieg niet
...heb geen Netflix(Spotify in de auto nauwelijks gebruikt)
...ben ongeveer 50% vegetarisch
...via winddelen jaarlijks 5 Mwh aangekocht(al is het in de praktijk helaas eerder 4,75 Mwh)

Dus ja, ik doe wat ik kan om mijn verantwoordelijkheid te nemen. En ik hoop dat dat voor iedereen geldt die het zich kan veroorloven.

Mooi gesproken "En ik hoop dat dat voor iedereen geldt die het zich kan veroorloven." denk dat een boel mensen wel zouden willen maar het simpel weg niet kunnen betalen.
 
Batterijen om seizoensverschillen te overbruggen zijn een heel slecht idee. Duur en inefficiënt.
No *sugar* sherlock.

Nu, raad eens wat het wel doet als de zon niet schijnt in de winter? Waaien.

Ja, zo een kleffe windturbine mag je niet in je eigen tuin zetten, maar ik hoor dat je wel elektriciteit van een Essent enzo kan kopen. Misschien is dat een idee? Ik zeg maar wat.
 
Mijn M140i zat goed, maar sinds de M3P rij ik daar gewoon niet meer in.
Ik dacht dat ik mijn BMW M140i er voor de fun bij zou houden, maar niets is minder waar. Ik heb hem dan ook net verkocht.
Hey hey, zie je wel dat mijn M2 verhaal niet onzin is.

Als ik in een "premium" Range Rover stap en de zetel nog in de stand van mijn echtgenote sta, moet ik mijn vingers op de tast tussen het deurpaneel en de stoel wurmen om naar mijn voorkeursstand te gaan.
En de klassieker plots gaat mijn zetel in een andere stand want iemand heeft per ongeluk hun profiel over mijn profiel opgeslagen.

 
  • Like
Reactions: Tuhhje
vind de auto geweldig maar kan toch heel slecht tegen de lastige bereikbaarheid van Tesla als er wat is, je een vraag hebt etc.
Ik hou er wel van als er duidelijk twee richting verkeer is in de communicatie. Ik heb altijd Volvo gereden, wellicht over een paar jaar een polestar of Volvo EV. Of ...... als Tesla wat toegankelijk wordt toch weer een Tesla.
 
Als de voorsprong blijft wat hij is wordt mijn volgende auto weer een Tesla. Er moet wel wat gebeuren om die voorsprong vast te houden. Sinds we onze model 3 hebben ben ik mij meer gaan storen aan de onhebbelijkheden van de S. Weinig opbergruimte, het minder dynamische rijgedrag, maar vooral het gekreun en gesteun van het onderstel vind ik echt irritant! Ik pak vaak de model 3 als mijn vrouw hem niet nodig heeft.

Ik zou zeggen: laat de model S mk2 maar snel komen, gebruikmakend van de opgedane ervaring en expertise vd model 3. Dan kan mijn volgende auto zomaar weer een Tesla worden...
 
Over de Volvo stoelen kan ik niet veel zeggen. Heb niet de luxe van de ervaring in een oude V60 met twee ton op de teller. Ben bang dat dat ook nooit gaat gebeuren.

De Model 3 die in bestelling staat moet ik straks 5 jaar rijden. Dat is langer dan die 3,5 jaar “oude” Volvo! Zowel de zijdelingse steun als de steun in je onderrug. Ik heb nog nooit zo lekker (lange stukken) in een auto gezeten. De Model 3 stoelen zijn best plat in verhouding.

Als ik in een "premium" Range Rover stap en de zetel nog in de stand van mijn echtgenote sta, moet ik mijn vingers op de tast tussen het deurpaneel en de stoel wurmen om naar mijn voorkeursstand te gaan. Hoe anders doet mijn Tesla dat, welk merk komt daar bij in de buurt?

Die “oude” Volvo doet dat gewoon op persoon die instapt. Mijn vrouw heeft haar eigen sleutel en ik ook. Iedere sleutel heeft een eigen bestuurdersprofiel. Welke de afstelling van de stoelen, spiegels, dashboard profiel en klimaatinstellingen regelt. Voor ik thuis weg ga vraag ik op een warme of koude dag aan Alexa om de climatecontrol te activeren. Dan wordt de kachel of airco gestart. En kom ik aan in een voorverwarmde of gekoelde auto. Kan allemaal in zo’n “oude” Volvo.

Hij heeft wel maar 300pk en 700nm koppel, dus de Model 3 LR is iets sneller. Een seconde sneller naar de 100 ongeveer. Die seconde mis ik nu eigenlijk nooit dus dat is voor mij weinig reden om alleen maar een EV te blijven rijden. Net zoals de 0-100 tijd voor mij ook geen reden was om voor de Model 3 te kiezen. Het snellaadnetwerk en infotainment dan weer wel, want daar loopt mijn Volvo hopeloos in achter. Ja ik heb een app waar ik alles in kan doen, in de auto heb je WiFi, dat is allemaal top, maar een klein schermpje, geen Apple CarPlay, geen leuke ingebouwde apps als Spotify’s en de Harman Kardon upgrade haalt het niet bij de audio van de Model 3.

Ik kan mij nu niet helemaal aan de indruk onttrekken dat de problemen(die er ook wel echt zijn) met Tesla breed uitgemeten worden. Ik had met mijn vorige auto's ook wel problemen. Ik ben 1 maal terug geweest bij de SEC in Groningen waar ik goed geholpen ben(piep in het stuur die er nu uit is). Afspraak via App ging perfect. Wel werd er jammerlijk geschoven met de data. Maar ook dat werd uiteindelijk keurig opgelost.
Het lijkt mij ook dat er tegenwoordig behoorlijk wat mensen geforceerd zijn door hun financien(bijtelling) om in een Tesla te gaan rijden. Mensen die veel liever in hun ice waren blijven rijden, maar door de fiscale mogelijkheden werden beperkt. Voor veel mensen is het ook niet ideaal als ze 's avonds bij hun huis niet eenvoudig kunnen laden aan een eigen paal. Dan wordt laden een last.
Met Iets leven wat je niet zelf kiest wordt nooit echt een gelukkig huwelijk. Op zijn best een goed funtionerend verstandshuwelijk. Veel mensen stappen nu min of meer gedwongen in een BEV. De eerste jaren waren vooral liefhebbers/idealisten daar in te vinden.
Ik heb de M3P gewoon zelf gekocht. Omdat ik het een gaaf apparaat vind(echt waanzinnig goed rijdende auto) en omdat ik denk dat dit de toekomst is.
Terug gaan naar een ICE wordt lastig na de ervaring met mijn M3P. Ik dacht dat ik mijn BMW M140i er voor de fun bij zou houden, maar niets is minder waar. Ik heb hem dan ook net verkocht.

Ik geloof ook wel dat het de toekomst is, maar al na de Model 3 kijk ik wel weer verder. Ik rijd mijn huidige phev al jaren woon/werk verkeer volledig elektrisch. Ik vond en vind dat een prima alternatief voor heel veel mensen. Dat er een aantal mensen waren die ervan profiteerden wil niet zeggen dat het een slecht idee was. Als ik zie wie er allemaal bij de publieke paal in onze straat laden. Dan zijn dat twee outlanders, twee GTE’s en mijn V60. Op werk knal ik hem ook altijd aan de paal.

Ik weet zeker dat doorrijden in de huidige auto beter is voor het milieu (mede gezien het verbruik van de phev), dan een nieuwe auto laten produceren... Maar goed, de leasemij wil er vóór december vanaf. Dat ding heeft ook gigantisch afgeschreven. €72k nieuwwaarde en nu nog maar €24k in 3,5 jaar. Straks gaat de halve wegenbelasting eraf en vertrekt hij naar het buitenland. Zonde... Het is best een goed idee voor veel mensen die nog niet over willen op een EV.
 
vind de auto geweldig maar kan toch heel slecht tegen de lastige bereikbaarheid van Tesla als er wat is, je een vraag hebt etc.
Ik hou er wel van als er duidelijk twee richting verkeer is in de communicatie. Ik heb altijd Volvo gereden, wellicht over een paar jaar een polestar of Volvo EV. Of ...... als Tesla wat toegankelijk wordt toch weer een Tesla.

Ik vind het lastig, door dealerervaringen en de auto’s heb ik een zwak voor Volvo.

Dus toen ik deze zag:
Dit kost de Polestar 2 in Nederland

Dacht ik: Ja!!!

alleen hebben zij niet het snellaadnetwerk van Tesla. De afwerking daarentegen zal stukken beter zijn. Maar ja, je wil ook laden!
 
Ik vind het lastig, door dealerervaringen en de auto’s heb ik een zwak voor Volvo.

Ik heb in het verleden verschillende volvo's gereden en de enige die fatsoenlijk reden waren de Volvo's die op een Ford platform zijn gebouwd.
Misschien altijd de verkeerde dealer gehad maar ik heb nog nooit zulke arrogante zakken meegemaakt als bij Volvo.

Ook de nog redelijk rijdende V60 rijdt beroerd tov bijv een BMW 3 serie.
Dit terwijl M3 toch zeker zo goed aanvoelt als een 3 Serie.

Het grappige is dat veel mensen blijkbaar randzaken veel belangrijker vinden dan het rijden en het kunnen laden.
Wat heb je aan een mooi afgewerkte auto als je er alleen een rondje om de kerk mee kunt maken.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Ik ben tevreden over de rij eigenschappen. Rijden, Sturen, Range, Wegligging het is allemaal erg goed ofwel de aandrijflijn is super. Minder tevreden ben ik over de kwaliteit van afwerking. neem een Volvo of een Audi van rond de 65K dan is dat echt een wereld van verschil.

Zo heb ik last gehad van:
- Een gap bij de voorruit
- Een niet sluitende kofferbak
- Uitval van alle camera's
- Nog wat kleinere puntjes.

Ik kan nu al voorspellen waar het straks misgaat (roest) op mijn auto. (Panelen die tegen elkaar schuren er zijn al youtube filmpjes van...)

Ik heb begrip dat er aan de kwaliteit van het bodywork gesleuteld moet worden. Maar dan moet men wel zorgen dat problemen die er zijn vlot en netjes opgelost worden en dat je fatsoenlijk kan blijven rijden. Als dit niet verbeterd dan wordt de volgende een Volvo. Krijgt men de service op het niveau van een Volvo, Ford, Audi of zelfs Kia dan is de kans groot dat ik over 4 jaar ga verlengen...

Voor mij valt of staat het met de snelheid en correctheid waarmee service geleverd wordt. De gehele verkoop afdeling (bij geen enkel merk) voegt voor mij weinig tot niets toe. Proefrijden moet ik immers toch zelf doen en "geile praatjes" om de handtekening te scoren kan ik missen als kiespijn.

Ofwel ik was super enthousiast... Zou zelfs overwegen om er prive ook een te gaan rijden maar doe dat niet vanwege het gebrek aan vertrouwen in de service afdeling. (De mensen van de service zijn overigens prima en doen heel erg hun best. Helaas moeten ze het stellen met een horror van een systeem)

Groeten,
Peter
 
Last edited:
  • Like
Reactions: DR Danny
Ik vind het lastig, door dealerervaringen en de auto’s heb ik een zwak voor Volvo.

Dus toen ik deze zag:
Dit kost de Polestar 2 in Nederland

Dacht ik: Ja!!!

alleen hebben zij niet het snellaadnetwerk van Tesla. De afwerking daarentegen zal stukken beter zijn. Maar ja, je wil ook laden!
Prachtig zo’n mooi interieur. Zeker als je alle tijd hebt om er van te genieten als je Soc 0% is.
 
Prachtig zo’n mooi interieur. Zeker als je alle tijd hebt om er van te genieten als je Soc 0% is.

klopt dat is jammer, Tesla is de enige tot nu toe met een snellaadnetwerk netwerk.

het wordt tijd dat er wat meer door andere merken gedaan gaat worden.

uiteindelijk moet er meer concurrentie komen zodat tesla wordt aangespoord in kwaliteit, afwerking en aftersales en andere merken om te gaan werken aan hun drivetrain, infotainment en snellaadnetwerk.
 
Sorry maar een 4 wiel aangedreven BMW 3 vindt ik net eventjes beter... Appels met Appels ?
Laat me niet lachen. Een BMW met vierwielaandrijving. Daar geeft BMW zelfs trainingen voor om er mee te leren rijden. Wij hebben werkelijk dubbel gelegen in Sölden. Rondtollende BMW’s. Met alleen achterwielaandrijving kom je volgens mij nog verder.
Je komt toch niet meer bij.