Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Mijn volgende leaseauto wordt wel/geen Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Even terug op topic:
Of mijn volgende auto een Tesla wordt hangt voor mij van FSD af. Ik heb nu FSD op mijn MS. Die heeft nog niet echt gewerkt en gaat dat de komende jaren ook nog niet doen. Geen probleem, het is lastig, ik weet het. Echter, als Tesla voor mijn volgende auto FSD echt opnieuw in rekening wil brengen, wat het plan schijnt te zijn, dan is dat een zware reden om veel breder dan Tesla te kijken. Hoe leuk ik de FSD features ook vind, ik ga er niet opnieuw voor betalen. Fijn in ieder geval dat de keuze reuze gaat worden de komende jaren, met dank aan Tesla.
Die begrijp ik niet zo goed.

Als je een nieuwe auto koopt, en je wil daar ook FSD op, zal je er toch voor moeten betalen. Het is nu niet alsof de FSD op je huidige auto verdwijnt als je 'm doorverkoopt aan iemand anders.

Stel dat je in 2022 een andere auto koopt, en met jouw logica met een Audi e-tron ofzo gaat rijden, wat heb je dan gewonnen, wetende dat andere Tesla-eigenaars wel elke maand een update krijgen en de auto ruw geschat op FSD-niveau elk jaar extra functionaliteit krijgen? Vorig jaar was het auto lane change en navigate on autopilot. Dit jaar is het verkeersborden en verkeerslichten detecteren. Geen idee wat het de komende jaren gaat zijn, maar het lijkt me wel dat we nu op een niveau komen dat FSD al heel goed wordt. Zelfs nu al vind ik het erg luxe om met een fractie van actieve aandacht op de snelweg te kunnen rijden.
 
Als je ‘s avonds om 11u nog moet laden, heb je al minstens 2 stops de kans gehad om op een deftig uur te eten. Maar inderdaad dat zijn de stops die die ik anders ook zou overslaan.

Mijn event was van 1pm tot 9pm in Frankfurt (in de nieuwe hybride realiteit met een on-site workshop en daarna een on-line event, afgestemd op redelijke tijden voor US westcoast). Eten was ook niet het probleem.

Voor je klaarbent met napraten en op de weg is het dan al later, en wil je alleen nog maar naar huis toe.

Ik leg de grens op 1000km als het voor een werkweek is. De auto ter plaatse hebben is van onschatbare waarde om ook nog wat aan toerisme te kunnen doen.

Voor een week kan ik me iets voorstellen, maar mijn events zijn 2-max 3dagen, en we worden vriendelijk verzocht zo min mogelijk in werktijd te reizen (billable hours en zo). Vaak de avond van te voren reizen en dan de laatste namiddag/avond weer terug.
Er kan altijd een huur auto vanaf, al heb je die in Berlijn of Munchen, of veel andere grotere steden niet nodig. OV is daar veel comfortabeler, zeker na een gezamenlijk diner met je con-collega's.

Leuke discussie wel, maar ben ik dan echt de enige die het vliegtuig pakt, ook binnen Europa?
Nope, alles boven de 500km vlieg (vloog) ik ook,
Voorlopig is de realiteit echter weer aan aan de Zoom/Teams vastgenageld te zijn. Helaas, je mist toch het informele contact.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Ik wil mijn s85 oprijden, maar of ik dan mijn rijbewijs of het leven nog heb weet ik niet.
Een ev bevalt mij wel, maar de connectiviteit, daar ben ik echt klaar mee.
Onzin spelletjes, afknepen dc laden, constant na een update kleine problemen, b.v.b. met starten van de lane asist, welke de auto als een dronken man laat rijden, niet wetend welke lijn rechts of links is of men verwijderd een functie zoals het openen van de garagedeur.
Vroeger ook met update van de pc, het updaten zolang uitstellen.
 
Mijn event was van 1pm tot 9pm in Frankfurt (in de nieuwe hybride realiteit met een on-site workshop en daarna een on-line event, afgestemd op redelijke tijden voor US westcoast). Eten was ook niet het probleem.

Voor je klaarbent met napraten en op de weg is het dan al later, en wil je alleen nog maar naar huis toe.



Voor een week kan ik me iets voorstellen, maar mijn events zijn 2-max 3dagen, en we worden vriendelijk verzocht zo min mogelijk in werktijd te reizen (billable hours en zo). Vaak de avond van te voren reizen en dan de laatste namiddag/avond weer terug.
Er kan altijd een huur auto vanaf, al heb je die in Berlijn of Munchen, of veel andere grotere steden niet nodig. OV is daar veel comfortabeler, zeker na een gezamenlijk diner met je con-collega's.


Nope, alles boven de 500km vlieg (vloog) ik ook,
Voorlopig is de realiteit echter weer aan aan de Zoom/Teams vastgenageld te zijn. Helaas, je mist toch het informele contact.
Ik zou in dat geval ook liever de V60 genomen hebben dan de MS70
 
Die begrijp ik niet zo goed.

Als je een nieuwe auto koopt, en je wil daar ook FSD op, zal je er toch voor moeten betalen. Het is nu niet alsof de FSD op je huidige auto verdwijnt als je 'm doorverkoopt aan iemand anders.

Stel dat je in 2022 een andere auto koopt, en met jouw logica met een Audi e-tron ofzo gaat rijden, wat heb je dan gewonnen, wetende dat andere Tesla-eigenaars wel elke maand een update krijgen en de auto ruw geschat op FSD-niveau elk jaar extra functionaliteit krijgen? Vorig jaar was het auto lane change en navigate on autopilot. Dit jaar is het verkeersborden en verkeerslichten detecteren. Geen idee wat het de komende jaren gaat zijn, maar het lijkt me wel dat we nu op een niveau komen dat FSD al heel goed wordt. Zelfs nu al vind ik het erg luxe om met een fractie van actieve aandacht op de snelweg te kunnen rijden.
Ik begrijp het punt wel degelijk. Er is betaald voor een dienst die niet is geleverd. Waarom dan niet wanneer je een nieuwe auto bij Tesla koopt dit op de nieuwe auto activeren en bij de oude deactiveren.
 
Ik begrijp het punt wel degelijk. Er is betaald voor een dienst die niet is geleverd.
Er is betaald voor een dienst waarvan beloofd werd dat ie er ooit ging komen. Meer nog, er is minder voor betaald geweest dan wat je er nu voor moet betalen. En enkele functionaliteiten van die dienst zijn over de jaren beschikbaar geworden.

Mijn Model X kon toen ik 'm bestelde buiten de bebouwde kom en niet op snelwegen maximum 50 km/u doen. Nu rijdt ie hele trajecten op autopilot, doet die automatisch lane changes en stelt ie zelf voor wanneer dat te doen. En vanaf volgende week gaat ie zelfs verkeersborden en verkeerslichten herkennen en erop reageren.

Waarom dan niet wanneer je een nieuwe auto bij Tesla koopt dit op de nieuwe auto activeren en bij de oude deactiveren.
Omdat je op de oude auto minder betaald hebt voor die functie dan op de nieuwe, en er geen garantie is dat je de oude auto gaat verkopen en plechtig aan de koper gaat beloven dat ie geen FSD zal hebben.

Een auto is nog niet een smartphone, waarbij je een nieuwe koopt en al je aankopen van de App Store netjes mee overkomen naar je nieuwe toestel en je het toestel wiped alvorens te verkopen.

Ik begrijp dat nu het gevoel is dat je gewoon je aankopen mee zou moeten kunnen overnemen naar je nieuwe toestel, maar tot voor de iPhone was dat absoluut nooit het geval.

De dag dat Tesla hun policy aanpast zal ik er ook tevreden mee zijn, maar je kan niet stellen dat het onbekend was dat Tesla aangekochte FSD niet overzet naar nieuwe aankopen, laat staan dat je ze daarop gaat afrekenen.

Likewise, als je het argument "Tesla zet FSD niet over op mijn nieuwe Tesla dus ik koop wat anders" is, is het nogal zuur als je binnenkort dan een niet-Tesla koopt, en pakweg 2 jaar later FSD wel bestaat.
 
Last edited:
Ik begrijp het punt wel degelijk. Er is betaald voor een dienst die niet is geleverd. Waarom dan niet wanneer je een nieuwe auto bij Tesla koopt dit op de nieuwe auto activeren en bij de oude deactiveren.

Eens. Het is mij een raadsel waarom mensen voor FSD betalen. Rijhulpsystemen kunnen voor sommigen aantrekkelijk zijn, maar FSD in de ware betekenis(Full) moet je beter maar niet op rekenen voor 2030(zeg ik, maar ik denk eigenlijk 2050).
On topic: mijn volgende auto word alleen een Tesla als (1) mijn huidige er mee stopt, (2) het geld er is, en (3) ze er 1 kunnen leveren waarin alle rijhulpen behalve CC uitgezet kunnen worden. AP in de huidige staat vergalt mijn rijplezier.

Sorry, toch niet helemaal on topic: ik lease niet, ik koop.
 
Loaners Wooter, meerdere malen. En idd ik hoop dat er in de toekomst een schuifje 'AP/TACC' aan/uit komt in de software.
Aangezien Tesla naar FSD werkt, denk ik dat dat schuifje er nooit gaat komen. Ik kan ook begrijpen waarom; er is uit veiligheidsoogpunt absoluut niets voor te zeggen om enkel CC toe te laten op een auto die TACC kan.
 
Er is betaald voor een dienst waarvan beloofd werd dat ie er ooit ging komen. Meer nog, er is minder voor betaald geweest dan wat je er nu voor moet betalen. En enkele functionaliteiten van die dienst zijn over de jaren beschikbaar geworden.

Mijn Model X kon toen ik 'm bestelde buiten de bebouwde kom en niet op snelwegen maximum 50 km/u doen. Nu rijdt ie hele trajecten op autopilot, doet die automatisch lane changes en stelt ie zelf voor wanneer dat te doen. En vanaf volgende week gaat ie zelfs verkeersborden en verkeerslichten herkennen en erop reageren.


Omdat je op de oude auto minder betaald hebt voor die functie dan op de nieuwe, en er geen garantie is dat je de oude auto gaat verkopen en plechtig aan de koper gaat beloven dat ie geen FSD zal hebben.

Een auto is nog niet een smartphone, waarbij je een nieuwe koopt en al je aankopen van de App Store netjes mee overkomen naar je nieuwe toestel en je het toestel wiped alvorens te verkopen.

Ik begrijp dat nu het gevoel is dat je gewoon je aankopen mee zou moeten kunnen overnemen naar je nieuwe toestel, maar tot voor de iPhone was dat absoluut nooit het geval.

De dag dat Tesla hun policy aanpast zal ik er ook tevreden mee zijn, maar je kan niet stellen dat het onbekend was dat Tesla aangekochte FSD niet overzet naar nieuwe aankopen, laat staan dat je ze daarop gaat afrekenen.

Likewise, als je het argument "Tesla zet FSD niet over op mijn nieuwe Tesla dus ik koop wat anders" is, is het nogal zuur als je binnenkort dan een niet-Tesla koopt, en pakweg 2 jaar later FSD wel bestaat.
FSD is enkel een firmware aanpassing. Hardware matig veranderd er niets. Het zou juist voor Tesla een unique selling point kunnen zijn wanneer de FSD op eigenaar wordt gezet als een los product. Een nieuwe eigenaar van de auto kan alsnog FDS er bij kopen (ook op naam in plaats van auto). Daardoor zal men bij een nieuwe auto eerder aan Tesla blijven denken. Immers je behoudt bij verkoop van de auto het eigendom van bepaalde software. Beetje lock-in zoals we die ook zien bij Apple. Wanneer mensen meerdere Apple producten hebben zijn ze eerder geneigd om bij Apple te blijven dan wanneer ze er maar 1 hebben.
 
FSD is enkel een firmware aanpassing. Hardware matig veranderd er niets. Het zou juist voor Tesla een unique selling point kunnen zijn wanneer de FSD op eigenaar wordt gezet als een los product. Een nieuwe eigenaar van de auto kan alsnog FDS er bij kopen (ook op naam in plaats van auto). Daardoor zal men bij een nieuwe auto eerder aan Tesla blijven denken. Immers je behoudt bij verkoop van de auto het eigendom van bepaalde software. Beetje lock-in zoals we die ook zien bij Apple. Wanneer mensen meerdere Apple producten hebben zijn ze eerder geneigd om bij Apple te blijven dan wanneer ze er maar 1 hebben.
Dat zijn allemaal goeie argumenten, maar zelfs met goeie argumenten blijft Tesla momenteel erbij dat FSD per auto is.

Denk er ook aan dat als iemand telkens een nieuwe Tesla koopt, met FSD, ze telkens die prijs kunnen bijtellen in hun omzet.

De kans is groot dat als Tesla zo een service overdraagbaar zal willen maken over meerdere auto's, dat de prijs navenant stijgt of men beslist om er een abonnement van te maken.

Ik begrijp dat het goedkoopste voor de consument zou zijn dat de software-optie overdraagbaar is, maar dat gaat natuurlijk tegen economische principes van Tesla in.
 
Omdat FSD steeds beter wordt zou het Tesla sieren als ze een zekere korting zouden geven voor iedereen die er al eens voor heeft betaald, wellicht zelfs het volledig betaalde bedrag of anders met een zekere afschrijving per jaar. Vergeet niet dat je auto met FSD ook een hogere inruilwaarde heeft. Zelfs een veel hogere inruilwaarde zodra FSD werkt en het robotaxinetwerk draait. "de kans dat FSD volledig werkt" wordt steeds groter en je krijgt er ondertussen ook steeds meer functionaliteit voor. Kom daar bij de andere merken maar eens om. Het zou zo maar eens een slimme strategie kunnen blijken om bij einde van de lease de auto met FSD te kopen en (connected) te stallen en hem dan als robotaxi in te zetten zodra het werkt. Zelfs als hij 10 jaar nauwelijks heeft gereden is het een goudmijn en krijg je meer rendement dan je betaald hebt. Ik denk (als niet-leaser;-) wel aan een dergelijke move.
 
Je krijgt bij BMW ook geen korting omdat je braaf met je vorige auto elk jaar de nieuwe DVD kocht om de navigatie updates te doen.

Ik begrijp dat alles wat de boel goedkoper maakt, leuk voor de portemonnee is, maar da's ook wel kortzichtig en onrealistisch denken... Tesla's incentives zijn beperkt omdat ze nu al alles verkopen wat niet vastgeschroefd zit.
 
Op wintersport gaan met een ICE is toch duidelijk sneller dan met een Tesla; ik denk dat je al heel erg je best moet doen om trager te zijn.

Laatste wintersportvakantie (maart 2020, net voor alles dicht ging) 13u15 gedaan over een rit van 950km, die we enkele jaren ervoor met een ICE in 10u hadden gedaan. Zelfde weg, zelfde aantal mensen, en ook met een tankstop en "pause pipi".

3u15 langer op een rit van 10u is gewoonweg heeeeel veeeel langer.

En wat FSD betreft: ik snap wel dat je dit elke keer opnieuw moet aankopen als je een nieuwe auto koopt, dat is nu eenmaal deel van hun business model. Maar het is toch veel geld voor iets dat maar, vind ik, matig werkt.
 
En idd ik hoop dat er in de toekomst een schuifje 'AP/TACC' aan/uit komt in de software.

Dat schuifje had er al lang moeten zijn.Zolang TACC niet erg betrouwbaar is zou je het niet hoeven MOETEN gebruiken. En als het in de toekomst vlekkeloos werkt, en dan dus echt vlekkeloos, dan mag het schuifje er weer af. Ik houd mijn adem er maar niet voor in. Voor mij is TACC, na een dik jaar M3 rijden, de enige feature waaraan ik me blijf irriteren.
 
Moeilijke discussies. Op dit moment met dank aan allen neig ik naar een M3LR hoewel als mijn laadsnelheid niet gekortwiekt wordt nog een jaar doorrijden in de MS ook mogelijk is want goedkoper dan dat gaat het nooit meer worden en een MS is toch beduidend luxueuzer dan een 3. Maar daarnaast eerst de leasemodule begin 2021 bezien wat het allemaal gaat kosten.
 
Op wintersport gaan met een ICE is toch duidelijk sneller dan met een Tesla; ik denk dat je al heel erg je best moet doen om trager te zijn.

Laatste wintersportvakantie (maart 2020, net voor alles dicht ging) 13u15 gedaan over een rit van 950km, die we enkele jaren ervoor met een ICE in 10u hadden gedaan. Zelfde weg, zelfde aantal mensen, en ook met een tankstop en "pause pipi".

3u15 langer op een rit van 10u is gewoonweg heeeeel veeeel langer.

Dat is zeker te lang. Ik denk dat die realiteit met een M3 LR totaal anders is, evenals met alle komende modellen van Tesla.

Ook wij hadden een rit van 1000km voor de boeg in begin maart vanuit Franse Alpen. SOC bij vertrek 20%, en uitgebreid dineren bij Nivelles Sud, en nog deden we er minder dan 12 uur over. En ik rijd op de Franse snelweg maximale snelheid plus 5km.

Dat diner bij de laatste laadpauze blijf ik top vinden. In mijn ICE tijd kwam dat niet in mij op, en was er altijd stress/irritatie bij aankomst omdat je er een lange dag op had zitten, uitgeladen moest worden en een oplossing gevonden moest worden voor eten......
 
Op wintersport gaan met een ICE is toch duidelijk sneller dan met een Tesla; ik denk dat je al heel erg je best moet doen om trager te zijn.
Dit is al herhaaldelijk voorbij gekomen :
  • Voor degene die zo snel mogelijk op hun bestemming willen zijn : ICE
  • Voor degene die een relaxte reis naar hun bestemming willen : Tesla (met het liefst FSD)
Maar het is toch veel geld voor iets dat maar, vind ik, matig werkt.
Mede dankzij FSD kom ik zeer ontspannen aan op mijn bestemmingen. Voor mij is FSD, zelfs met de huidige functionaliteit, hetgeen dat het verschil maakt met andere auto's. De aanschaf van FSD zou ik zo weer doen als ik mijn aanschaf zou overwegen. Ik zou best willen overstappen op de Y. De veranderde fiscale regels en het opnieuw moeten aanschaffen van FSD weerhoudt mij hier echter van. Enerzijds snap ik de keus van Tesla anderszijds zorgen ze er ook voor dat ik mijn auto minder snel inruil voor een andere Tesla.

Maar we gaan weer offtopic .... Ontopic is de vraag of de volgende auto weer een Tesla wordt of niet. Voor mij zeker wel, alleen voorlopig nog tevreden met wat ik nu heb.
 
Status
Not open for further replies.