Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - Afleveringen

This site may earn commission on affiliate links.
eind juli mail gehad dat ik volgende week geleverd zou krijgen. Vandaag gevraagd waarom ik nog geen eindfactuur had ontvangen.
Ook ik blijk aan een verkeerde VIN gekoppeld te zijn (geweest). Voorraad op dit moment alleen nog maar met 1 motor gaf ze aan.

Helaas moet ik dus ook wachten en heb geen idee wat ze nu verder gaan doen.
 
Suriman, welke configuratie heb jij dan besteld? Daar hangt natuurlijk ook nogal wat vanaf. Als ik bij de Tesla store in Groningen de zee van zwarte SR+ of LR AWD + zwart interieur + 18" Aero velgen zo zag staan en de opmerking van verkoop dat ze bijna alles in die configuratie verkochten op dat moment, dan kan ik me indenken dat je daar wel even flink op mag wachten.

Ik had op 15-07 een rode LR AWD met zwart interieur en trekhaak besteld, hier had ik na 2 weken al bericht van dat de auto er aan kwam (SMS ook al gehad, Tesla-meneer uit Tilburg aan de lijn gehad dat de auto gekoppeld was, etc). Dat vond ik erg snel, ware het niet dat ik de bestelling intussen ook naar een Performance had gewijzigd met dezelfde kleur/interieur (maar dan zonder de trekhaak). Voor de performance (besteld op 20 juli) heb ik op dit moment ook niet meer dan een RN. Levering voor of in de 1e week van september lijkt me dan vrijwel uitgesloten?
Ik heb m'n signature aangepast met m'n configuratie, moet je daarin nu kunnen zien wat ik heb besteld.

Maar had jij je configuratie aangepast direct na bestellen of nadat je het bericht kreeg en de SMS?
 
Ik kreeg de SMS nadat ik de bestelling al had aangepast. Bestelling gewijzigd op 20-07, SMS gekregen op 23-07 (van dus de verkeerde auto bleek achteraf). Voor de nieuwe bestelling wacht ik nog altijd op de SMS. Wel op 8 augustus een SMS gehad dat ik "klaar ben voor levering".
 
Ik kreeg de SMS nadat ik de bestelling al had aangepast. Bestelling gewijzigd op 20-07, SMS gekregen op 23-07 (van dus de verkeerde auto bleek achteraf). Voor de nieuwe bestelling wacht ik nog altijd op de SMS. Wel op 8 augustus een SMS gehad dat ik "klaar ben voor levering".
Tja koop je nu niks meer voor.
Heb nog een paar voorbeelden hiervan gezien in dit gesprek. Tesla gaat niet goed om met dit soort dingen.
Ze hebben al moeite om de happy-flow in goede orde te laten verlopen. Al dan niet op een faire manier...
Als je dan het hun nog wat moeilijker gaat maken met wijzigingen... dat is uitlokken van dingen die mis gaan...
 
Krijg je ook sms als alles goed geregeld is voor je sms over levering moment?
Heb ik niet gekregen. Sterker nog, ik kan de gegevens niet meer inzien die ik hun heb aangeleverd.

Voor de gewijzigde bestelling kreeg ik een telefoontje dat alles in orde was voor levering (profiel helemaal compleet inclusief betalingsgegevens, in dit geval door mij zelf geregelde financial lease), maar geen SMS.
Okay vreemd, zou je verwachten dat het goed zou moeten gaan.
Maar heb bij m'n baas ook vernomen dat ze aan de telefoon je alles beloven, zeggen dat ze dingen hebben gedaan e.d. maar vervolgens puntje bij paaltje blijven dingen verkeerd gaan...

Zeker apart dan. Had het idee dat lange levertijd vooral via LM met ‘niet leveren voor’-beperking was.
Je zou bijna een 2e bestelling inschieten, kijken welke eerst geleverd wordt...
Ik heb via LM besteld, maar Tesla verwoord naar mij dat ze in de eerste week van september denken realistisch te kunnen leveren (in de mail). Zie geen afstemming met LM dat het perse eerste van de maand moet plaatsvinden ofzo.
 
Voor iedereen die nog in spanning zit af te wachten, hier mijn ervaring:
- 6 juli besteld
- 11 juli de eindfactuur ontvangen met daarop VIN en leverdatum van 6 augustus
- ontvangst VIN, kenteken en meldcode per mail
- 18 juli: nieuwe bestelovereenkomst ivm prijsverlaging (dank u), en ook een creditfactuur voor het hele bedrag...
- de nieuwe factuur had ik pas 30 juli na een telefoontje. De nieuwe leverdatum werd 10 aug
- per mail een nieuwe leverdatum van 19 aug
- na 1,5 uur in de wacht met leveringen kon het toch op 16 aug.
En zo is het gegaan :)

Het prijsverschil moet ik nog altijd retour ontvangen. 2 weken na levering is mij beloofd.

Over de auto:
- 4 kleine lak beschadigingen, allen kleiner dan 1 mm (maar zichtbaar op een witte auto)
- interieur: helemaal oke
- telefoonkabeltje? Nope. Maar ik heb er eentje gekocht en die past aardig
- panel gaps, nope. Alles sluit goed. Bij de koplampen kan het beter, maar het zit niet scheef.
- bij 100 km/u zonder acceleratie of deceleratie hoor ik ook een geluidje aan de voorkant. Maar met de radio aan wordt het overstemt.
- Bij 70 km/u kan de balans beter in de wielen. Er zit een mini trilling in het stuur, maar is niet noemenswaardig. Wellicht na een paar km wel vanzelf weg
- HomeLink, helaas, zit er niet meer op
- Schoeven, hmmm, in bij de achterwielen zitten er wel gaatjes maar geen schroeven (ter hoogte van de demper). Men wist niet wat men ervan moest vinden. Ze hadden het allemaal niet die daar stonden. Maar het ziet er wel uit alsof er een schroef in hoort
- Laadkabels: ik gok 4m, hij zat erbij, en de thuislader doet het ook.
Dat ging dus eigenlijk best wel goed :)

De levering:
- tsja: mijn papieren lagen klaar, de handtekening was snel gezet digitaal (zonder dat je precies leest waarvoor), maar toen zij de beste meneer: Hij staat in hal 1 of 2, u kunt er naartoe en als u vragen heeft kunt die stellen aan het personeel dat er rond loopt. De sleutels liggen erin. Veel plezier met uw auto.
Hmm, zeer efficient, dat in ieder geval.
Gelukkig koos ik mijn eigen auto :)
Het personeel in de hal was uiterst vriendelijk en legde de paint issues netjes vast in hun nieuwe app.
Ik mocht alle tijd nemen, en na controle en instellingen, gassen maar!

Eerste ervaring:
- na 100 km
- zeer zuinig (veel snelweg, beetje binnendoor, 14,9 kWh/100 km (versus 14,1 WLTP)
- sneller voor het gevoel dan ik mij herinner van de proefrit
- gevoelsmatig stiller dan de 330e waar ik uit kwam (dat is nogal een compliment)
- toch gelukkig nog een piep geluidje bij volle accelertie (heb je toch nog iets)
- geluid van de deuren....het is geen BMW
- deurhandels, nog ff wennen
- scherm: 10+ in helderheid, resolutie.
- navigatie: werkt subliem, heb het scherm niet nodig, maar het is wel fijn
- autopilot: geen gedoe gehad met vrachtauto's. Werkte prima. En zoals Sales zei: met de linkerhand op 10 voor 2 nooit gedoe met 'hou hem nou vast'. Bovendien laat het je voelen wat de auto doet, zodat je weet wanneer je moet stoppen met het lezen van de krant....
- internet, niet zo snel als op de telefoon, maar werkt goed. Zelfs de web versie van gmail :D
- mooi groot toetsenbord on-screen, maar de CAPS zijn onduidelijk wat nou wat is.
- balans in de auto is top. Voelt eerder stijf dan hard geveerd/gedempt. Heel fijn, geeft veel vertrouwen
- stuur geeft weinig feedback, maar door de weerstand kan je toch fijn en precies sturen
- geluid: heel goed. Ik voel de bas niet, maar ik hoor hem goed
- DAB+/FM, hmm, ik denk dat er gewoon FM inzit, maar via TuneIn kan je prima digitaal radio luisteren (BNR in ieder geval)
- smartphone key: it works! (Android, Google Pixel 2)
- netspanning charger: 17 km/u bij een 40% lege accu
- en de eerste software update heeft zich aangediend.
- schedule service via de app (voor de verf) gaf foutmeldingen....

Conclusie, happy!
Eten en verder scheuren :D
 
Voor iedereen die nog in spanning zit af te wachten, hier mijn ervaring:
- 6 juli besteld
- 11 juli de eindfactuur ontvangen met daarop VIN en leverdatum van 6 augustus
- ontvangst VIN, kenteken en meldcode per mail
- 18 juli: nieuwe bestelovereenkomst ivm prijsverlaging (dank u), en ook een creditfactuur voor het hele bedrag...
- de nieuwe factuur had ik pas 30 juli na een telefoontje. De nieuwe leverdatum werd 10 aug
- per mail een nieuwe leverdatum van 19 aug
- na 1,5 uur in de wacht met leveringen kon het toch op 16 aug.
En zo is het gegaan :)

Het prijsverschil moet ik nog altijd retour ontvangen. 2 weken na levering is mij beloofd.

Over de auto:
- 4 kleine lak beschadigingen, allen kleiner dan 1 mm (maar zichtbaar op een witte auto)
- interieur: helemaal oke
- telefoonkabeltje? Nope. Maar ik heb er eentje gekocht en die past aardig
- panel gaps, nope. Alles sluit goed. Bij de koplampen kan het beter, maar het zit niet scheef.
- bij 100 km/u zonder acceleratie of deceleratie hoor ik ook een geluidje aan de voorkant. Maar met de radio aan wordt het overstemt.
- Bij 70 km/u kan de balans beter in de wielen. Er zit een mini trilling in het stuur, maar is niet noemenswaardig. Wellicht na een paar km wel vanzelf weg
- HomeLink, helaas, zit er niet meer op
- Schoeven, hmmm, in bij de achterwielen zitten er wel gaatjes maar geen schroeven (ter hoogte van de demper). Men wist niet wat men ervan moest vinden. Ze hadden het allemaal niet die daar stonden. Maar het ziet er wel uit alsof er een schroef in hoort
- Laadkabels: ik gok 4m, hij zat erbij, en de thuislader doet het ook.
Dat ging dus eigenlijk best wel goed :)

De levering:
- tsja: mijn papieren lagen klaar, de handtekening was snel gezet digitaal (zonder dat je precies leest waarvoor), maar toen zij de beste meneer: Hij staat in hal 1 of 2, u kunt er naartoe en als u vragen heeft kunt die stellen aan het personeel dat er rond loopt. De sleutels liggen erin. Veel plezier met uw auto.
Hmm, zeer efficient, dat in ieder geval.
Gelukkig koos ik mijn eigen auto :)
Het personeel in de hal was uiterst vriendelijk en legde de paint issues netjes vast in hun nieuwe app.
Ik mocht alle tijd nemen, en na controle en instellingen, gassen maar!

Eerste ervaring:
- na 100 km
- zeer zuinig (veel snelweg, beetje binnendoor, 14,9 kWh/100 km (versus 14,1 WLTP)
- sneller voor het gevoel dan ik mij herinner van de proefrit
- gevoelsmatig stiller dan de 330e waar ik uit kwam (dat is nogal een compliment)
- toch gelukkig nog een piep geluidje bij volle accelertie (heb je toch nog iets)
- geluid van de deuren....het is geen BMW
- deurhandels, nog ff wennen
- scherm: 10+ in helderheid, resolutie.
- navigatie: werkt subliem, heb het scherm niet nodig, maar het is wel fijn
- autopilot: geen gedoe gehad met vrachtauto's. Werkte prima. En zoals Sales zei: met de linkerhand op 10 voor 2 nooit gedoe met 'hou hem nou vast'. Bovendien laat het je voelen wat de auto doet, zodat je weet wanneer je moet stoppen met het lezen van de krant....
- internet, niet zo snel als op de telefoon, maar werkt goed. Zelfs de web versie van gmail :D
- mooi groot toetsenbord on-screen, maar de CAPS zijn onduidelijk wat nou wat is.
- balans in de auto is top. Voelt eerder stijf dan hard geveerd/gedempt. Heel fijn, geeft veel vertrouwen
- stuur geeft weinig feedback, maar door de weerstand kan je toch fijn en precies sturen
- geluid: heel goed. Ik voel de bas niet, maar ik hoor hem goed
- DAB+/FM, hmm, ik denk dat er gewoon FM inzit, maar via TuneIn kan je prima digitaal radio luisteren (BNR in ieder geval)
- smartphone key: it works! (Android, Google Pixel 2)
- netspanning charger: 17 km/u bij een 40% lege accu
- en de eerste software update heeft zich aangediend.
- schedule service via de app (voor de verf) gaf foutmeldingen....

Conclusie, happy!
Eten en verder scheuren :D

Super uitleg leuk om te lezen
 
De door ons volledig betaalde auto is gewoon door een manager van Tesla vrijgegeven en aan een ander verkocht. Dus 56K betaald met afleverdatum en VIN. De naam krijg je natuurlijk niet, te spreken al helemaal niet, alleen sorry....

Nu week later nog steeds NIKS...... niet gebeld, niks geregeld, geen reactie op de email, geen andere VIN. Dit is echt van de zotte.
Foutje kan, maar los het op. Wordt tijd dat mevrouw Kim Leibergts (country manager Tesla Netherlands) eens haar werk gaat doen.
 
Inmiddels heb ik hem aangesloten op de BMW Wallbox die ik nog had. Hij laadt nu wel met 22 km/u.
Tesla, powered by BMW :D

Welke software ik nu heb weet ik eigenlijk niet. Het is de versie waar Chess in zit, zag ik in de release notes.

Ik moet zeggen dat ik hier af en toe heel erg schrok van de verhalen rondom de planning van levering en de levering. Toch moet ik zeggen dat ...als je eenmaal iemand aan de telefoon hebt... het contact heel fijn was. Hoewel het proces niet altijd strak loopt, lijkt er wel de motivatie om het op te lossen.
Zo constateerde ik bij aflevering dat de 'schades' nu in een nieuwe app genoteerd worden. De medewerker moest dat nog wel ter plekke van een collega leren, maar het kwam toch goed. Ik kan mij voorstellen dat het ook heel anders kan gaan als het zo fragiel is.

Dat mijn panelen gewoon aansluiten is hopelijk ook feitelijk bewijs van een proces dat wordt verbeterd.
Goed spuiten op de achterklep boven het kenteken....dat staat nog op de TODO lijst denk ik. Maar het lijkt er wel op dat alle andere kieren en gaten in de juiste kleur zijn.

Ik hoop voor iedereen waar het nog niet zo lekker loopt dat een telefoontje wonderen kan verrichten. Ik voel met jullie mee...
 
@prettig je hebt niet je afleverdatum meer dan 7 dagen verschoven toen je een sms kreeg?

Neen, zelfs bevestiging gehad van de nieuwe leverdatum (email), dus ja verschoven (vakantie) en netjes bevestigd. Auto stond ook geblokkeerd in het systeem. Een manager heeft hem gewoon vrijgegeven....... en ja buiten zijn boekje volgens Tesla en meer dan sorry hebben we nog niet gehad.

Mevrouw Kim Leibergts (country manager Tesla Netherlands) krijgt nog een briefje.