Gisteren mijn model 3 RWD opgehaald.
Ontvangst:
zeer vriendelijk. Oude auto kon ik elders op terrein parkeren. Ondanks dat het echt druk was (ik denk dat zo'n 20 mensen stonden te wachten in de wachtruimte), ging aanmelden supersnel. Binnen 1 minuut stond ik weer buiten , ingecheckt en wel , om even mijn oude auto voor een nachtje op de personeelsparkeerplaats te mogen zetten (morgen ophalen; geen enkel probleem, al zitten ze daar natuurlijk ook niet echt op te wachten).
Aflevering:
Daarna terug naar de wachtruimte. Ik kon daar net 1 slok van een bekertje water nemen toen ik al werd geroepen door een jonge dame (van het 'soort' dat bij autoshows over de motorkap hangt). Zij was zeer behulpzaam, beantwoordde elke nerd-vraag van mij vlekkeloos en daar waar ze even geen antwoord wist werd direct een expert erbij gehaald die in een niet aflatend relaas waar de gemiddelde vakidioot nog een puntje aan kan zuigen mij voorzag van alle gezochte antwoorden.
Uitgebreide uitleg over bediening vd auto, mijn zoon van 8 riep bij alles dat 'ie dat al wist (zit al 4 weken op Youtube de Tesla video's van over de hele wereld te checken ) tot grote hilariteit van wat andere Tesla ophalers.. De dame in kwestie ging erg goed met zijn voortdurende onderbrekingen om; knap voor een 'meisje' van een jaar of 22 , lijkt mij!
Rondje om de auto. Minieme lakschade gevonden (maar man, wat ben ik blij dat het zo klein was dat je er bijna een microscoop bij nodig hebt, zeker na al die horror verhalen op dit forum; je kunt jezelf helemaal depressief lezen online ... had ik dan ook gedaan..). Dat werd direct genoteerd. Mij werd geadviseerd om direct na het naar buiten rijden even de hele auto na te lopen. Was ik al van plan , riep ik, wapperend met een pagina's dikke checklist die ik op dit forum heb gevonden. Gingen ze goed mee om en er werd helder uitgelegd dat de Q2 productie alweer een stuk beter was op onderdelen dan Q1. Zal wel. Zou ik ook zeggen. Maar mijn auto bewijst voor mij in ieder geval dat dit 'waar' is . N=1 is soms fijn! Al met al geen ontbrekende zaken , behalve die freaking USB kabeltjes (jee wat eeerrrrg!!!) . De auto stond er zo waanzinnig mooi te shinen daar in die hal in Tilburg. Bizar hoe vet dit ontwerp is. Ik heb 'm in het zwart. Wilde eigenlijk grijs, maar mijn RWD grijs bestelling ging niet meer geleverd worden na de productiestop, dus dan maar zwart RWD , met de 19 inch wieltjes erbij als troost vanuit Tesla. En jee, wat is die combi mooi! Echt , ik heb niet eens zoveel met auto's maar het is echt een prachtige kar , zeker ook met die velgen. Wat een bewijs van engineering, design en souplesse.
Afijn, na 20 minuten uitleg was het klaar. Helaas. Had nog wel een uurtje door mogen gaan, maar alles was eigenlijk al wel gezegd.
Wij naar buiten , auto checken. Zie nog wat kleine dingetjes. Mini lak'schade'tje hier, een klein los flapje stof onder de auto daar, wat vreemd olie achtig reiningsmiddel hier en daar, en wat afdrukken in het interieur van een soort plakband. Alles werd direct verholpen door weer een nieuw persoon die direct toesnelde (echt , ik heb er niet eens om hoeven vragen. Stond er gewoon opeens, naast mij , op de parkeerplaats; doen ze goed die Tesla billies) . Half uurtje later klaar. Ik mijn checklist afgewerkt maar kon verder niets vinden. Dus klaar. De foto's die de medewerker heeft gemaakt uploadt hij in mijn 'dossier'. Ik moet nu binnen 60 dagen een afspraak met een service center maken om de paar kleine lakdingetjes te laten polijsten. Verder dus niets meer dat gefixt moet worden.
Lang verhaal kort: dit was een fantastische ervaring. Ik vond het persoonlijk zeer hoog scoren op klantvriendelijkheid, snelheid (super goed geautomatiseerd allemaal) en professionaliteit / inhoudelijke kennis. Hoef je bij een doorsnee autodealer, ook de Volkswagen of Audi's van deze wereld, vaak echt niet om te komen. Ik was echt bijna verbaasd over het niveau bij Tesla. Dikke 9 (een 10 gaat me te ver, Sorry. Zonder mini lakschade en met een knuffel van die prachtige afleverdame (nee ik ben geen seksist en ben gelukkig getrouwd) was het denk ik een 10 geweest).
Rijden:
Hier kan ik kort over zijn: het rijdt super. Ik moest erg wennen aan het ontbreken van motorgeluid (nog nooit in een elektrisch auto gereden.... ; ook geen testrit); maar uiteindelijk alleen maar fijn. En de auto voelt kleiner/lichter dan hij is . Dat vond ik ff wennen. Voelde bijna als mijn Fiat 500. Mijn Volvo V60 voelt als een tank (in positieve , maar ook in negatieve zin). De Tesla lijkt meer op de Fiat dan de Volvo, en ik had het andersom verwacht. Maarrrrr: nadat ik het stuur op 'Sport' modus had gezet (zwaarder sturen dus) was dat opeens geheel anders. Meer tankgevoel, wat zwaarder sturen, en dus minder wiebelen over de weg bij elke microbeweging van de vinger waarmee je stuurt, zeg maar..
Heerlijk. Meteen maar even 400 km. weggeblaft gisteren , met name snelweg. Ging uitstekend. Zeer comfortabel.
De audio. Man de AUDIO! Ik ben een muziekfreak en produceer zelf ook (dance / techno) en ik moet zeggen, de installatie is fantastisch. Beter dan wat ik ooit heb gehad. Je zit er echt midden in. Glashelder, diep, warm , vol 'druk', echt indrukwekkend. Dit is de plek voortaan om muziek te luisteren..
Wegligging is goed. Al is de auto wat hard afgeveerd. Went wel. Geeft ook een sportieve feel en dat vind ik veel waard.
En dan tot slot: acceleratie. Allejee%$#*us wat is dat lekker! Door het ontbreken van een grommende , bonkende , loeiende of gierende motor merk je het eigenlijk niet eens zo, maar je zit binnen no time ver richting de 100. Heerlijk, al ga ik dat niet vaak doen. Leuk voor in het begin denk ik, maar ben blij dat ik niet omwille van een seconde minder voor de AWD ben gegaan. Echt niet nodig , zeker niet als forens / zakelijk verkeersrijder.
Zo. Lekker lang verhaal. Als je nog leest en niet in slaap bent gevallen of afgehaakt: kopen dat ding, even puur op basis van mijn eerste middag en avond rijden. Ik ben blij! Dit is echt een heeeeeel fijne auto!