Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - Afleveringen

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren mijn model 3 RWD opgehaald.

Ontvangst:
zeer vriendelijk. Oude auto kon ik elders op terrein parkeren. Ondanks dat het echt druk was (ik denk dat zo'n 20 mensen stonden te wachten in de wachtruimte), ging aanmelden supersnel. Binnen 1 minuut stond ik weer buiten , ingecheckt en wel , om even mijn oude auto voor een nachtje op de personeelsparkeerplaats te mogen zetten (morgen ophalen; geen enkel probleem, al zitten ze daar natuurlijk ook niet echt op te wachten).

Aflevering:

Daarna terug naar de wachtruimte. Ik kon daar net 1 slok van een bekertje water nemen toen ik al werd geroepen door een jonge dame (van het 'soort' dat bij autoshows over de motorkap hangt). Zij was zeer behulpzaam, beantwoordde elke nerd-vraag van mij vlekkeloos en daar waar ze even geen antwoord wist werd direct een expert erbij gehaald die in een niet aflatend relaas waar de gemiddelde vakidioot nog een puntje aan kan zuigen mij voorzag van alle gezochte antwoorden.
Uitgebreide uitleg over bediening vd auto, mijn zoon van 8 riep bij alles dat 'ie dat al wist (zit al 4 weken op Youtube de Tesla video's van over de hele wereld te checken ) tot grote hilariteit van wat andere Tesla ophalers.. De dame in kwestie ging erg goed met zijn voortdurende onderbrekingen om; knap voor een 'meisje' van een jaar of 22 , lijkt mij!
Rondje om de auto. Minieme lakschade gevonden (maar man, wat ben ik blij dat het zo klein was dat je er bijna een microscoop bij nodig hebt, zeker na al die horror verhalen op dit forum; je kunt jezelf helemaal depressief lezen online ... had ik dan ook gedaan..). Dat werd direct genoteerd. Mij werd geadviseerd om direct na het naar buiten rijden even de hele auto na te lopen. Was ik al van plan , riep ik, wapperend met een pagina's dikke checklist die ik op dit forum heb gevonden. Gingen ze goed mee om en er werd helder uitgelegd dat de Q2 productie alweer een stuk beter was op onderdelen dan Q1. Zal wel. Zou ik ook zeggen. Maar mijn auto bewijst voor mij in ieder geval dat dit 'waar' is . N=1 is soms fijn! Al met al geen ontbrekende zaken , behalve die freaking USB kabeltjes (jee wat eeerrrrg!!!) . De auto stond er zo waanzinnig mooi te shinen daar in die hal in Tilburg. Bizar hoe vet dit ontwerp is. Ik heb 'm in het zwart. Wilde eigenlijk grijs, maar mijn RWD grijs bestelling ging niet meer geleverd worden na de productiestop, dus dan maar zwart RWD , met de 19 inch wieltjes erbij als troost vanuit Tesla. En jee, wat is die combi mooi! Echt , ik heb niet eens zoveel met auto's maar het is echt een prachtige kar , zeker ook met die velgen. Wat een bewijs van engineering, design en souplesse.
Afijn, na 20 minuten uitleg was het klaar. Helaas. Had nog wel een uurtje door mogen gaan, maar alles was eigenlijk al wel gezegd.

Wij naar buiten , auto checken. Zie nog wat kleine dingetjes. Mini lak'schade'tje hier, een klein los flapje stof onder de auto daar, wat vreemd olie achtig reiningsmiddel hier en daar, en wat afdrukken in het interieur van een soort plakband. Alles werd direct verholpen door weer een nieuw persoon die direct toesnelde (echt , ik heb er niet eens om hoeven vragen. Stond er gewoon opeens, naast mij , op de parkeerplaats; doen ze goed die Tesla billies) . Half uurtje later klaar. Ik mijn checklist afgewerkt maar kon verder niets vinden. Dus klaar. De foto's die de medewerker heeft gemaakt uploadt hij in mijn 'dossier'. Ik moet nu binnen 60 dagen een afspraak met een service center maken om de paar kleine lakdingetjes te laten polijsten. Verder dus niets meer dat gefixt moet worden.

Lang verhaal kort: dit was een fantastische ervaring. Ik vond het persoonlijk zeer hoog scoren op klantvriendelijkheid, snelheid (super goed geautomatiseerd allemaal) en professionaliteit / inhoudelijke kennis. Hoef je bij een doorsnee autodealer, ook de Volkswagen of Audi's van deze wereld, vaak echt niet om te komen. Ik was echt bijna verbaasd over het niveau bij Tesla. Dikke 9 (een 10 gaat me te ver, Sorry. Zonder mini lakschade en met een knuffel van die prachtige afleverdame (nee ik ben geen seksist en ben gelukkig getrouwd) was het denk ik een 10 geweest).

Rijden:
Hier kan ik kort over zijn: het rijdt super. Ik moest erg wennen aan het ontbreken van motorgeluid (nog nooit in een elektrisch auto gereden.... ; ook geen testrit); maar uiteindelijk alleen maar fijn. En de auto voelt kleiner/lichter dan hij is . Dat vond ik ff wennen. Voelde bijna als mijn Fiat 500. Mijn Volvo V60 voelt als een tank (in positieve , maar ook in negatieve zin). De Tesla lijkt meer op de Fiat dan de Volvo, en ik had het andersom verwacht. Maarrrrr: nadat ik het stuur op 'Sport' modus had gezet (zwaarder sturen dus) was dat opeens geheel anders. Meer tankgevoel, wat zwaarder sturen, en dus minder wiebelen over de weg bij elke microbeweging van de vinger waarmee je stuurt, zeg maar..
Heerlijk. Meteen maar even 400 km. weggeblaft gisteren , met name snelweg. Ging uitstekend. Zeer comfortabel.
De audio. Man de AUDIO! Ik ben een muziekfreak en produceer zelf ook (dance / techno) en ik moet zeggen, de installatie is fantastisch. Beter dan wat ik ooit heb gehad. Je zit er echt midden in. Glashelder, diep, warm , vol 'druk', echt indrukwekkend. Dit is de plek voortaan om muziek te luisteren..
Wegligging is goed. Al is de auto wat hard afgeveerd. Went wel. Geeft ook een sportieve feel en dat vind ik veel waard.
En dan tot slot: acceleratie. Allejee%$#*us wat is dat lekker! Door het ontbreken van een grommende , bonkende , loeiende of gierende motor merk je het eigenlijk niet eens zo, maar je zit binnen no time ver richting de 100. Heerlijk, al ga ik dat niet vaak doen. Leuk voor in het begin denk ik, maar ben blij dat ik niet omwille van een seconde minder voor de AWD ben gegaan. Echt niet nodig , zeker niet als forens / zakelijk verkeersrijder.

Zo. Lekker lang verhaal. Als je nog leest en niet in slaap bent gevallen of afgehaakt: kopen dat ding, even puur op basis van mijn eerste middag en avond rijden. Ik ben blij! Dit is echt een heeeeeel fijne auto!

Mooi verhaal ! Als jij zo'n muziekfanaat bent...heb je dan ook zitten schuiven met bass en treble enz.. ? en kan je jouw instelling even doorsturen? :) Ik krijg de mijne (SR+ Black/Black "19) eerste week september. Kan niet meer wachten !! Thnx he !
 
Mooi verhaal ! Als jij zo'n muziekfanaat bent...heb je dan ook zitten schuiven met bass en treble enz.. ? en kan je jouw instelling even doorsturen? :) Ik krijg de mijne (SR+ Black/Black "19) eerste week september. Kan niet meer wachten !! Thnx he !

Ik weet niet of het bij de 3 ook zo is, maar de S/X hebben speakers die echt enkele weken tot maanden moeten 'inspelen'. Ik vond 't geluid in begin echt heel erg slecht, maar nu is het dik in orde.
 
Heb m'n sr+ gister ook op kunnen halen om 18:00. Wel een bizarre ervaring. Hele wachtkamer vol met mensen en toch nog vrij vlot geholpen. In sneltreinvaart een profiel aangemaakt in de auto, uitleg over de knoppen en uitgezwaaid. Ik denk dat het nog geen 10 minuten duurde bij elkaar. Achteraf bedacht ik me dat ik niet eens een volledige ronde om te auto heb gemaakt. Gelukkig heb ik helemaal geen beschadigingen of mankementen ontdekt nog.
Nu op zoek naar een paar telefoon kabeltjes!

Hoi DodgyBob,

Zaten er bij jouw SR+ wel vloermatten bij ?

Groet, Stefan
 
Vanochtend mijn M3 SR+ opgehaald. We moesten 5 minuten langer wachten omdat er nog een afstelling niet goed was. Het bleek een deur te zijn en dat hebben ze keurig opgelost. Het is moeilijk te controleren in de relatief donkere ruimte waar je auto op je staat te wachten maar hij zag er keurig uit. Hier en daar wat vloeistof sporen die er ter plekke nog afgepoetst werden. Tijdens het wachten stond ik even te praten met de jongen van de ontvangst. Het was relatief rustig en hij vertelde dat ze normaal met 20 man ongeveer 150 afleveringen op een dag aankunnen. Aan het eind van het kwartaal kwamen ze op meer dan 400 afleveringen wat veel te veel is maar moet omdat Tesla de kwartaalcijfers wil laten glanzen. Hij werd daar ook niet blij van omdat de auto’s meer aandacht verdienen bij afleveren. Wat ik niet wist is dat de M3 volledig geassembleerd binnenkomt op de boot. De model X en S hebben de eindassemblage in Tilburg, de model 3 dus niet. Hij vertelde dat de M3’s die naar Tilburg gaan als laatste worden verstuurd vanuit Zeebrugge omdat dit de kortste afstand is. De andere Tesla punten in Europa worden eerst verstuurd. Het duurt daarom blijkbaar relatief lang voordat de auto’s van Zeebrugge in Tilburg zijn. Prima mensen daar die volgens mij keihard werken. De auto is super, zoals eigenlijk al verwacht. Nu is het een kwestie van vertrouwd raken er mee maar dat gaat vast wel lukken!
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Kent u die grap van die jongen die op donderdag 18 juli naar Groningen ging om zijn auto op te halen?
.
.
.
Nou, die gaat niet! :mad::mad::mad:

Afgelopen maandag nog gebeld door Tesla waarin een aardige jongen de afspraak van morgen heeft bevestigd. Vanmorgen mail ontvangen dat de kopie rijbewijs en betaalbewijs waren ontvangen (gisteren mail gehad dat deze minimaal 3 dagen van tevoren aangeleverd moeten worden..:rolleyes:..) Vanmiddag werd ik gebeld...."Sorry meneer, we hebben de auto vandaag niet naar Groningen gekregen, daardoor gaat de afspraak morgen niet door". De auto schijnt ergens in Oosterhout te staan. Waarschijnlijk is daar een terrein met Inventory auto's ofzo. Enige geboden optie is andere afspraak maken.

Ik ben dus erg boos. Een simpel op te lossen logistiek probleem, zo kort van tevoren op de klant afwimpelen is echt onacceptabel. Bij overmacht of een door Tesla gevonden mankement, zou ik nog wat begrip hebben. Nu krijg ik eigenlijk de optie: uitstellen of annuleren. Ook kon er geen garantie worden gegeven dat de aflevering door zal gaan volgende week. "Ik adviseer volgende week donderdag, dan is de grootste kans dat hij bij het afleverpunt is".

Een dergelijk krappe planning maken (slechts een dag van tevoren bij een Service Center afleveren), is vragen om problemen en daar spreekt ook niet uit dat de auto "de aandacht krijgt die het verdient" (zoals eerder hierboven te lezen is).

Wanneer je als bedrijf een stomme fout maakt (of een leverancier zijn afspraak niet nakomt), dan los je dat op. De auto is in NL, dus dan zoek je een praktische oplossing. Zoals....stuur iemand naar Oosterhout, stap in de auto, rijdt naar SeC in de buurt, doe daar afleveren...desnoods een dag later. Einde kwartaal VS werden auto's zelfs door kantoorpersoneel thuis bezorgd. Nu is het gewoon pech hebben.

Ik wilde een positieve ervaring schrijven morgen, met verbeterpunten desnoods (vooral de informatie in hun mails, documenten en het tesla-account kan beter)....maar nu heb ik alleen maar deze ervaring te delen.

Natuurlijk "is dit maar een extra week na 3 jaar wachten". De wereld vergaat niet...mensen hebben honger in de wereld, etc...ik weet het....maar de voorpret, het verheugen op...heeft toch een knauw gehad. Ook vervelend dat een bepaald negatief beeld van Tesla wordt bevestigd en dat men bij een oplosbaar probleem zo weinig creativiteit toont.

Na een chagrijnige avond, zal ik vast de knop weer omzetten voor volgende week....maar ondertussen weet ik ook dat het Service Center de auto slechts een paar uur tot een dag van tevoren krijgt, waardoor er een risico bestaat dat de auto door hen als niet-afleverbaar kan worden bestempeld...dat men weer een nieuwe afspraak wil maken. De kans dat ik dan annuleer is dan groter dan ik (als Musketier) ooit had gedacht.
 
Kent u die grap van die jongen die op donderdag 18 juli naar Groningen ging om zijn auto op te halen?
.
.
.
Nou, die gaat niet! :mad::mad::mad:

Afgelopen maandag nog gebeld door Tesla waarin een aardige jongen de afspraak van morgen heeft bevestigd. Vanmorgen mail ontvangen dat de kopie rijbewijs en betaalbewijs waren ontvangen (gisteren mail gehad dat deze minimaal 3 dagen van tevoren aangeleverd moeten worden..:rolleyes:..) Vanmiddag werd ik gebeld...."Sorry meneer, we hebben de auto vandaag niet naar Groningen gekregen, daardoor gaat de afspraak morgen niet door". De auto schijnt ergens in Oosterhout te staan. Waarschijnlijk is daar een terrein met Inventory auto's ofzo. Enige geboden optie is andere afspraak maken.

Ik ben dus erg boos.

Snap heel goed dat dit geen fijn bericht is om te krijgen. Dat zelfde bericht heb ik en vele anderen helaas ook ontvangen toen de eerste paar SR+'s werden geleverd en waarschijnlijk ook al wel met de andere modellen. Was ik toen ook bepaald niet blij mee. Maar geloof me, zodra je de auto hebt ben je dit allemaal direct vergeten. ;) Nog even geduld hebben, je auto komt wel. :) Als je nu annuleert heb je 3 jaar voor niks gewacht, dat is ook niet fijn.
 
Snap heel goed dat dit geen fijn bericht is om te krijgen. Dat zelfde bericht heb ik en vele anderen helaas ook ontvangen toen de eerste paar SR+'s werden geleverd en waarschijnlijk ook al wel met de andere modellen. Was ik toen ook bepaald niet blij mee. Maar geloof me, zodra je de auto hebt ben je dit allemaal direct vergeten. ;) Nog even geduld hebben, je auto komt wel. :) Als je nu annuleert heb je 3 jaar voor niks gewacht, dat is ook niet fijn.
Zeker waar....maar een auto die al in NL is, een paar km verplaatsen...voelt so close, but so far away. Het is niet alsof een boot is gekaapt bij het Panama kanaal ;).

Er zit niets anders op dat geduld hebben en later genieten. Natuurlijk zal het goed komen...maar het vertrouwen heeft een deukje nu en hopelijk is het volgende week gefixt. De boosheid is natuurlijk voor het grootste gedeelte door teleurstelling en ook ongeloof dat zoiets stoms door Tesla acceptabel wordt gevonden.

En het helpt ook niet dat allerlei praktische dingen geregeld waren voor morgen (werk, familie) zodat ik op mijn verjaardag op een super leuke manier mijn midlife kon beginnen ;). Hopelijk volgende week een goede ervaring in dit topic erbij.
 
Idem hier, wacht al van april en nog geen vooruitzichten of een vin.
Gaan ze hier beginnen klagen over 3 weekjeso_O
Even ter verdediging: er wordt niet geklaagd over 2 of 3 weken, maar over het slecht managen van verwachtingen. Ze moeten gewoon wachten tot de auto in Groningen is (of Tilburg) en dan pas gaan plannen. Dan duurt het proces iets langer maar wordt zekerder. De klacht is hier dat er een afspraak op heel korte termijn wordt afgezegd niet de doorlooptijd.
 
De BTW aangifte moet weer gedaan worden en ik moet dus de aanschaf van de Model 3 boeken. Nu blijk ik een van de belangrijke facturen uit die brij (aanbetaling, credit aanbetaling, factuur zonder VIN, credit, Factuur met vin, credit omdat optie bijbesteld enz.) niet gekopieerd en geprint te hebben. Dus ik naar mijn account; maar helaas de facturen zijn nergens meer te vinden.
Kunnen jullie na levering de facturen nog vinden of heeft iemand een idee hoe ik aan een kopie factuur kom?
NB. onder geschiedenis zie ik alleen wat charging bedragen en onder beheren/details wel de koopovereenkomst maar niet de facturen.
 
Dus in plaats van 2 weken levertijd 3 weken levertijd? Och gut.
Enig idee hoeveel *maanden* ik en met mij velen hebben moeten wachten?

Ja, problemen zijn relatief. En zoals aangegeven gaat het niet om een weekje meer of minder. Het gaat erom dat je maandags wordt gebeld dat alles in orde is en dat je woensdag wordt gebeld dat de auto op een parkeerplaats staat en ze deze niet op tijd bij welk afleverpunt dan ook kunnen (willen) krijgen. Een bestelling van een Inventory auto tijdens een rustige periode (niet einde kwartaal)...voor een particulier...super makkelijk. Een auto die notabene al in NL is!

Dus geen piraten in het Panama kanaal, geen vragen over het aanpassen van fiscale waardes of gezeur over de lengte van een laadsnoer en of van alles en nog wat niet klopt op facturen of buiten facturen gelaten kan worden.

Er staat een afspraak (al anderhalve week geleden door henzelf vastgesteld). Daar is van alles voor georganiseerd van mijn kant om dat mogelijk te maken. Wanneer je als klant immers niet een moment binnen een week van deze datum kunt organiseren....auto foetsie!. Dan is het logisch wanneer om een onacceptabele reden de afspraak niet doorgaat, er wat negativiteit ontstaat. Temeer omdat compleet niet wordt meegedacht met mij in dit geval, om dit op te lossen. Denk aan (en ik verzin maar wat):

- dagje later
- (kantoor)medewerker haalt de auto op en brengt deze naar een Service Center in de buurt; de paar extra km op de auto interesseren me niets en de auto is vanaf vandaag toch verzekerd.
- auto thuisbezorgen (is blijkbaar in de VS mogelijk tijdens eind kwartaal waanzin)
- niet poetsen (auto moest toch naar detailer)
- desnoods vergelijkbare auto (eventueel met andere kleur) uit de showroom aanbieden

Er was van alles mogelijk geweest...nu: Ja, jammer....verschuiven of annuleren. Geen gesprek, geen creativiteit, geen opties...gewoon pech gehad en geen enkele garantie dat het op de nieuwe afspraak lukt. De persoonlijke inschatting is, dat de grootste kans op succes volgende week is..."dan moet het vast lukken".

Wanneer ik maandag of dinsdag was gebeld met een boodschap een week langer te moeten wachten omdat een deuk/beschadiging hersteld moet worden...dan was ik teleurgesteld geweest, maar blij dat ik niet zelf een beschadiging hoef te constateren. Dan heb je het gevoel dat je auto de juiste aandacht heeft gekregen en dat men hun best doet een gave auto te leveren.

Natuurlijk is de boosheid minder nu. Boos blijven levert nooit wat goeds op...maar het vertrouwen op een goede afloop heeft wel een tikkie gehad. En ik ga ervan uit dat het volgende week donderdag prima in orde komt, want het alternatief staat mij niet aan.

Het gaat dus niet om geduld en om een extra weekje wachten, maar om het vermogen een probleem waar Tesla zelf verantwoordelijk voor is, op te lossen en niet af te schuiven op een klant. Een klantvriendelijkheid/service probleem.

Ik verdedig EVs vanaf 2010 en al minimaal 5 jaar Tesla in het bijzonder. Ik had liever een super leuk afleververhaal geschreven, maar tot nu toe is dat er niet. Daar kan ik verder ook niets aan doen.
 
Vandaag even een bezoekje Tesla Groningen of mijn laadkabel van mijn in juni geleverde auto al binnen was.. Helaas....begint wat vreemd te worden.. zijn er meer die nog geen kabel hebben ontvangen ?

Die kabels liggen wel in loaners. Je kunt ze vragen of je niet een kabel uit een loaner mee kan krijgen.

Dan is het verder hun probleem en niet langer die van jou.
 
  • Like
Reactions: Yendred