Persoonlijk snap ik het gemopper op de model 3 niet zo. Elon heeft altijd gezegd dat de 3 alleen mogelijk is door kostenreductie en schaalvergroting...leidend tot kostenreductie.
Hoe mensen het in hun hoofd voor elkaar krijgen een 35k auto bij elkaar te fantaseren welke allerlei tech heeft die de huidige topmodellen niet hebben, is mij een raadsel.
Ja, het kan dat Elon dacht dat men iets bijzonders kon doen met de besturing...en hud...maar een beetje nuchter nadenken is geen slecht idee.
Elon heeft wel gezegd na de intro van de 3 dat op tijd leveren en kostenreductie absoluut heilig zijn. Les van de Model X was dat ze te veel te snel tech erin wilden stoppen. Tech dat niet op tijd klaar is voor de 3, zou in latere iteraties worden toegevoegd.
Model 3 is een mooie auto waarmee je met vijf volwassenen, comfortabel en vlot km's kunt maken. Voor een NL basisprijs van €43500 heb je een behoorlijk uitgeruste auto met een behoorlijke range (misschien wel in de basis meer dan de Ampera-e, al geloof ik dat persoonlijk niet) en super charging!
Verder veel speculatie over optie prijzen, te kiezen optiebundels en losse opties, accu pack groottes, laadsnelheden, trekhaken en dakkoffers.
Ik vind het stuur en de stuurhendels in de S ook niet moeders mooiste...maar dat boeide niet tijdens mijn testrit vandaag
.
Ik snap enige teleurstelling best, maar een BEV met een 50-60kWh accu pack, 0-100 <6 sec, een max laadsnelheid van 90kW, AP hardware met veiligheidsopties, climate control, cruise control, led koplampen, keyless entry/start (?), etc...is echt geen slechte propositie.
Belangrijkste nieuws in mijn optiek is niet het stuur of een klein design detail, maar:
- optie prijzen
- opschalen productie
- kinderziektes eerste 10 duizenden exemplaren