Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
- Regeneratief remmen, one pedal driving
LIG IK NIET WAKKER VAN, BRENGT NIETS BIJ AAN RIJPLEZIER
Dit mis is het meeste als ik in een "gewone" auto stap. tegen het ergerlijke af.:mad:
- Autopilot (die met de maand zeker beter gaat worden, dus als de massa komt is het prima)
ALS JE ER DE ETTELIJKE DUIZENDEN EURO'S VOOR WIL NEERTELLEN.
de AP1 versie zou ik niet meer willen missen. full AP weet ik nog niet.
 
Ik denk dat Elon dit in gedachten had:

Jullie hebben het allemaal verkeerd begrepen. Elon heeft een heel andere referentiekader als het gaat om spaceships :) (THHGTTG)

Heart of Gold

Of anders:

IMG_7141.PNG
 
  • Funny
Reactions: BertXL
Je schrijft dat men later heeft besloten wat minder gadgets in het productiemodel te stoppen. Hebben ze dat gecommuniceerd? Bron?
Die berichtgeving zal ik dan gemist hebben. Had ik het wel gelezen was de teleurstelling waarschijnlijk eerder gekomen.

P.s.
Inmiddels zijn er legio auto's met grote schermen, glazen daken, ruimte en goede wegligging/handelbaarheid. Dat kun je echt niet serieus als spaceship like verkopen. Denk dat je dat zelf ook wel beseft, maar een "A" for effort en creatief denken. Autosteer (of een variant daarop) zie je ook bij steeds meer fabrikanten, maar dan heb je het eigenlijk over gebrek aan besturing en geen spaceship like besturing.

We zijn een lekker stel zo bij elkaar. Lees nog eens wat ik schreef: "Dat was eind maart 2016 en misschien had men toen meer gadgets in gedachten maar heeft men later besloten om het niet te gek te maken want de overstap is zo al groot genoeg."
Gewoon een gedachtenspinsel. Niet alles wat ik opper hoeft waar te zijn.

Toen ik voor het eerst in een S reed was dat voor mij ook een soort van spaceship-ervaring. Die ervaring is inmiddels van meer dan drie en een half jaar geleden en de 3 zal in de eerste kennismaking met een Tesla eenzelfde indruk achterlaten. Wat niet weg neemt dat ik ook vind dat Elon met zijn reacties wel verwachtingen heeft gewekt die op dit punt, voor zover we dat wat het stuur betreft kunnen overzien, anders zullen gaan uitpakken.
Daar mag iedereen een oordeel over hebben uiteraard. De mijne is dat het voor de nieuwe rijders een veel minder probleem zal zijn dan voor ons die al verwend zijn.
Er is ook gezegd dat de 3 geen snufjes zal krijgen die niet ook in S en X zitten. Een revolutionair stuur zou daar zeker onder vallen.

De rest van mijn rijtje is gewoon waar. Komend vanuit een ICE, hoe goed die ook is, voelt een elektrische auto van dit kaliber aan als een auto uit de toekomst. Daar hoef je toch niet zo positief voor te zijn?

Ook wel een leuk draadje: Real Steering Controls for the Model 3
 
Last edited:
Het lijkt mij dat Elon en team initieel een revolutionair idee hadden wat betreft de "spaceship" controls. Echter bleek dat later nog niet realistisch op deze termijn voor een product dat in zulke getallen gebouwd moet worden.

Wellicht niet zo handig van Elon, maar ik snap de heisa ook niet helemaal. Ik neem toch aan dat het gros van de reserveringen voor de M3 niet zijn gemaakt vanwege een mogelijk hip nieuw stuurmechanisme.

Dan weer, het stuur wat nu in de M3 zit is wel zo lelijk dat je bijna wel moet denken dat er de 28ste nog een konijn uit de hoge hoed komt ;-)
 
  • Like
Reactions: Xfrank and PaulusdB
Persoonlijk snap ik het gemopper op de model 3 niet zo. Elon heeft altijd gezegd dat de 3 alleen mogelijk is door kostenreductie en schaalvergroting...leidend tot kostenreductie.

Hoe mensen het in hun hoofd voor elkaar krijgen een 35k auto bij elkaar te fantaseren welke allerlei tech heeft die de huidige topmodellen niet hebben, is mij een raadsel.

Ja, het kan dat Elon dacht dat men iets bijzonders kon doen met de besturing...en hud...maar een beetje nuchter nadenken is geen slecht idee.

Elon heeft wel gezegd na de intro van de 3 dat op tijd leveren en kostenreductie absoluut heilig zijn. Les van de Model X was dat ze te veel te snel tech erin wilden stoppen. Tech dat niet op tijd klaar is voor de 3, zou in latere iteraties worden toegevoegd.

Model 3 is een mooie auto waarmee je met vijf volwassenen, comfortabel en vlot km's kunt maken. Voor een NL basisprijs van €43500 heb je een behoorlijk uitgeruste auto met een behoorlijke range (misschien wel in de basis meer dan de Ampera-e, al geloof ik dat persoonlijk niet) en super charging!

Verder veel speculatie over optie prijzen, te kiezen optiebundels en losse opties, accu pack groottes, laadsnelheden, trekhaken en dakkoffers.

Ik vind het stuur en de stuurhendels in de S ook niet moeders mooiste...maar dat boeide niet tijdens mijn testrit vandaag ;).

Ik snap enige teleurstelling best, maar een BEV met een 50-60kWh accu pack, 0-100 <6 sec, een max laadsnelheid van 90kW, AP hardware met veiligheidsopties, climate control, cruise control, led koplampen, keyless entry/start (?), etc...is echt geen slechte propositie.

Belangrijkste nieuws in mijn optiek is niet het stuur of een klein design detail, maar:

- optie prijzen
- opschalen productie
- kinderziektes eerste 10 duizenden exemplaren
 
We zijn een lekker stel zo bij elkaar. Lees nog eens wat ik schreef: "Dat was eind maart 2016 en misschien had men toen meer gadgets in gedachten maar heeft men later besloten om het niet te gek te maken want de overstap is zo al groot genoeg."
Gewoon een gedachtenspinsel. Niet alles wat ik opper hoeft waar te zijn......
Lezen blijft een vak, je hebt gelijk. Ik zal je even van mijn denkbeeldige voetstuk afhalen en minder waarde aan jouw speculaties hangen. ;)

Persoonlijk snap ik het gemopper op de model 3 niet zo. Elon heeft altijd gezegd dat de 3 alleen mogelijk is door kostenreductie en schaalvergroting...leidend tot kostenreductie.

Hoe mensen het in hun hoofd voor elkaar krijgen een 35k auto bij elkaar te fantaseren welke allerlei tech heeft die de huidige topmodellen niet hebben, is mij een raadsel.
....
Het concept "schaalvergroting leidt tot kostenreductie" gevolgd door het niet vatten dat nieuwe tech voor lage prijs gerealiseerd kan worden oogt een beetje vreemd.

Maar je hebt gelijk. Zoals ik al aangaf voelde ik mij redelijk naïef dat ik de zwart-op-wit geschreven belofte van een CEO vertrouwde en moet ik niet "mopperen" als de belofte niet ingelost wordt. Spot on!

Ondertussen met de performance upgrade van de 75D en vlakke laadvloer van de X-7-zitter, ziet een blauw exemplaar met witte stoelen en 22" black er steeds beter uit.
 
Lezen blijft een vak, je hebt gelijk. Ik zal je even van mijn denkbeeldige voetstuk afhalen en minder waarde aan jouw speculaties hangen. ;)


Het concept "schaalvergroting leidt tot kostenreductie" gevolgd door het niet vatten dat nieuwe tech voor lage prijs gerealiseerd kan worden oogt een beetje vreemd.

Maar je hebt gelijk. Zoals ik al aangaf voelde ik mij redelijk naïef dat ik de zwart-op-wit geschreven belofte van een CEO vertrouwde en moet ik niet "mopperen" als de belofte niet ingelost wordt. Spot on!

Ondertussen met de performance upgrade van de 75D en vlakke laadvloer van de X-7-zitter, ziet een blauw exemplaar met witte stoelen en 22" black er steeds beter uit.
Zal je van het weekend wel even overtuigen met de X. Je weet wel zo een met een normaal stuur. ;) Kunt je meteen zoals ik die reserveringen de prullenbak in gooien. :eek:
 
Zal je van het weekend wel even overtuigen met de X. Je weet wel zo een met een normaal stuur. ;) Kunt je meteen zoals ik die reserveringen de prullenbak in gooien. :eek:
De uitdaging zal zijn vrouwlief te overtuigen...ben er langzaamaan al mee begonnen, maar alle hulp is welkom! Een trilvrij exemplaar werkt waarsvhijnlijk het beste...ken je toevallig iemand met een trilvrije X, Carmody?:p
 
De M3 is naar mijn idee gemaakt met het idee dat dat ding in de toekomst zelf kan rijden.
Dus pas je het display zo in het dashboard in dat je hem in de toekomst er makkelijk uit kan halen.
En plak je ook niet te veel toeters en bellen op het stuurwiel want ook dat ding kan er in de toekomst uit.
En daarna ziet het er inderdaad uit als een spaceship :)
 
Tesla maakt nu de model 3 voor alle Tesla medewerkers, toch? Die de auto tegen lagere prijs konden bestellen? (Weet ik niet zeker).
Als de auto nu ietwat 'underwhelming' is, dan zullen de model S en X verkopen minder gekannibaliseerd worden, zo te lezen aan jullie reacties...
Als er nu na de eerste 500k auto's (over pakweg één tot anderhalf jaar - nadat de bestellingen aan de early adopters uitgeleverd zijn) een mooie upgrade komt qua interieur/dashboard, gecombineerd met betere AP software, dan kan dat de sales tegen die tijd mooi boosten...
Of ben ik nu te cynisch?
 
Tesla maakt nu de model 3 voor alle Tesla medewerkers, toch? Die de auto tegen lagere prijs konden bestellen? (Weet ik niet zeker).
¨
dat dacht ik niet.
Toen mijn dochter een reservatie maakte op: jawel, 17 maart 2016 ondertussen;) was er geen sprake van een lagere prijs, zelfs geen prijs tout cours. De reservatie staat er nog steeds samen met een tweede reservatie van 1/4/2016. we zien wel welke er eerst komt. Die van de Ex medewerker, of die van de goede klant:p
wat ik wel verwacht, is dat de medewerker, softwareopties gratis mogen open zetten om deze te helpen uittesten.
 
Welke optie? dat je als ex medewerker een auto MAG bestellen ZONDER enige korting;)

De reservatie was eerst gemaakt op een account via een tesla-emailadres en is later omgezet naar haar privé email adres.
RN nummer en de reservatiedata staan nog altijd als voorheen in dat account.

Volgens mij doelt Hendrik op het mogelijk gratis openzetten van software opties om deze te "testen". Dat lijkt mij een goede zet van Tesla.