Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi, net een uurtje forumpostings zitten lezen. Lekker actief hier. :)

Afijn, ik ben Kirsten, en ik heb geen Tesla, maar zou graag de model 3 willen leasen. De levertijd is echter nog wel een dingetje geloof ik. Ik las ergens in deze thread dat er nu zo'n 450.000 'netto' bestellingen zijn (wat is een netto bestellingtotaal??) en dat Elon Musk heeft gezegd dat de productie snel naar 10.000 per week zou kunnen. Dus 40.000 per maand, dus binnen een jaar zou dan de hele backlog weggewerkt moeten kunnen zijn. Tóch?

Als je met bovenstaande cijfers rekent, kun je er dan -min of meer- van uit gaan dat mensen die bijv in maart 2016 hebben gereserveerd, hun Model 3 rond half 2018 kunnen verwachten? Of is dat te optimistisch?

Ook zag ik in de thread iemand vragen of de Model 3 ergens te zien is op afzienbare termijn, bijvoorbeeld bij een autoshow. Daar zag ik niemand op antwoorden helaas, terwijl ik zelf ook wel benieuwd ben. Ik begrijp dat er in augustus een Model 3 in Tilburg is aangekomen, maar dat deze niet publiekelijk zichtbaar is. Waarom eigenlijk niet? Zelfs als hij wordt gebruikt voor EU-registratienormen ofzo, dan nog kunnen ze hem toch wel zichtbaar neerzetten..?

Tot zover mijn eerste vragen. :)
 
Welkom Kirsten, Tesla wil nog geen model 3 laten zien omdat ze eigenlijk niet meer bestellingen willen binnen krijgen momenteel.
Hij is in ieder geval mooi. Ik heb hem gezien op de V.IP. Factory tour begin juni.
Ik gok op levering van mijn exemplaar(en) in de tweede helft van 2018
 
Tweede helft 2018, daar gokt geloof ik iedereen op als ik het zo lees. :)
Ik kan nog aan een reserveringsnummer uit maart 2016 komen als het goed is, dan zou ik dus ook richting tweede helft 2018 moeten kijken. Enige alternatief dat in de buurt van de Model 3 komt is de hier al vaker genoemde Ampera-E, maar die zit óók rond een dergelijke levertijd, dus tja, dan is een Tesla wel stiekem leuker en beter, lijkt mij. Mijn dilemma is dat mijn huidige lease eind februari al afloopt. Is wel een groot gat straks.. :/
 
Kirsten,

In het kader van "het is beter te streven naar het onmogelijke, dan te berusten in het haalbare" is het misschien een tip om te gaan praten met MisterGreen electric lease. Zij hebben voortvarend gereserveerd vooraan in de rij. You never know.

(ja ff Google geraadpleegd op "locuta" en nee ik heb geen belang in MisterGreen :))
 
  • Like
Reactions: ebullio
De efficiëntie van de aandrijving heeft zeker invloed, maar het effect van de luchtweerstand is volgens mij wel een orde groter. Tesla zelf heeft in 2007 een blog geschreven over de verschillen tussen PMAC en inductie motoren (Induction Versus DC Brushless Motors). Zij spreken van een paar procentpunten verschil in efficiëntie in het voordeel van PMAC motoren. Volgens mij geven de volgende cijfers een indruk van het belang van lage luchtweerstand. Voor de harde cijfers van de M3 zullen we nog even (helaas) moeten wachten.

MS75 EPA total: 249 mijl
MS75 EPA city: 246 mijl
MS75 EPA highway: 252 mijl
Verschil city-highway 6 mijl.

Bolt EPA total: 238 mijl
Bolt EPA city: 255 mijl
Bolt EPA highway: 217 mijl
Verschil city-highway: 38 mijl.

Ondertussen zijn de Monroney stickers van de model 3 al een paar keer in beeld gekomen en die bevestigen toch wel echt dat ook Tesla niets verandert aan de wetten van de natuurkunde. Zoals verwacht is de Model 3 dus zuiniger in de stad (MPGe van 131) dan op de autoweg (MPGe van 120) en dus op dat vlak eerder te vergelijken met een Bolt dan met een S of X.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Hier de rangschikking. Best een zuinige auto. 20% zuiniger dan S90D bijvoorbeeld.

Schermafbeelding 2017-09-05 om 22.26.24.png
 
Ik heb nog even een vraagje: als (als) de prijzen voor de Model 3 worden gekopieerd naar euro's, dus dat de long range dan 44.000 euro wordt, wat wordt dan de totale prijs in Nederland? BTW moet er nog bij? Transportkosten lees ik ook? Maar hoe zit het met bpm? Ik meen ergens gelezen te hebben dat de long range versie zonder verdere toeters en bellen 55.000 euro zou zijn (44.000 + 21% BTW + paar duizend euro transportkosten), en dat dat het zou zijn. Maar klópt dat? Of is het bedrag nog hoger (waarschijnlijk) of juist lager?
 
Ik heb nog even een vraagje: als (als) de prijzen voor de Model 3 worden gekopieerd naar euro's, dus dat de long range dan 44.000 euro wordt, wat wordt dan de totale prijs in Nederland? BTW moet er nog bij? Transportkosten lees ik ook? Maar hoe zit het met bpm? Ik meen ergens gelezen te hebben dat de long range versie zonder verdere toeters en bellen 55.000 euro zou zijn (44.000 + 21% BTW + paar duizend euro transportkosten), en dat dat het zou zijn. Maar klópt dat? Of is het bedrag nog hoger (waarschijnlijk) of juist lager?
Niemand weet de Europese prijzen al. Het is allemaal speculatie (zoals het meeste in dit draadje :D)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: S-19910
Ik wil erop wijzen dat reserveringen niet overdraagbaar zijn, dus degene die de reservering heeft gemaakt moet ook de afnemer zijn. Uiteraard kun je die persoon influisteren wat je voor een auto wilt en dan hem de auto vooruit betalen, zodat die de auto ook niet hoeft voor te financieren of in ongelukkige gevallen (dat je nog net even failliet gaat of zo) met een strop blijft zitten. Als je behoefte hebt aan BTW aftrek of andere investeringssubsidies voor bedrijven/ZZP-ers gaat dat vermoedelijk alleen werken als je de auto koopt van een bedrijf met een reservering, die je een BTW factuur geeft. (NB voor MIA VAMIL is de eis dat de auto niet gebruikt is, dus je moet hem met 0 km op de teller kopen)
BPM zit er overigens niet op, vermoed ik, maar volg daarvoor even de miljoenennota. Ik verwacht dat de regeling die in 2017 afloopt wordt verlengd, of dat er een speciaal tarief komt voor EV's. MRB betaal je in ieder geval niet voor deze auto.
 
Ik wil erop wijzen dat reserveringen niet overdraagbaar zijn, dus degene die de reservering heeft gemaakt moet ook de afnemer zijn. ....... Ik verwacht dat de regeling die in 2017 afloopt wordt verlengd, of dat er een speciaal tarief komt voor EV's. MRB betaal je in ieder geval niet voor deze auto.
BTW is de dollarkoers momenteel 1,19 per euro (en nog steeds de goede kant op aan het bewegen), dus als dat zo blijft en TESLA koersneutraal handelt (hoe is dat bij de S en de X eigenlijk?), zouden de prijzen die we inclusief BTW gaan betalen dicht in de buurt van de dollar-bedragen zitten. Maar ja, wie weet hoe de wereld er eind volgend jaar uitziet..