Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
..dus blijkbaar worden alle reserveringen qua 'Verwachte levering' ( nog steeds...?! ) op één grote hoop gegooid. Ik heb nl. per 8 aug 2017 gereserveerd / betaald.

Ja, voor de Bühne. Ik heb tijdens het unveil-event gereserveerd en denk dat het wel wat eerder wordt maar kan me een beetje voorstellen dat men geen zin heeft om daar nu teveel op vooruit te lopen :) Er is al gemeut genoeg.
 
Zelfs de vroegste reservaties zitten in Europa op eind 2018.

Dat is ver weg van de aanloopcurve; waardoor enige vertraging nu, nog geen noemenswaardige gevolgen heeft op langere termijn.
klopt, dit lijkt met toch een van de vroegste;)
reservatie Shari.jpg
 
Valt mij nu pas op de pagina
Veelgestelde vragen over Model 3-reserveringen

".... en 8-jaar, 100.000 mijl batterijgarantie."
slik dat is dus 2,5 met mijn huidige rijgedrag

en deze

"....Als u in het bezit van twee of meerdere Teslas bent geweest, dan krijgt u prioriteit voor twee Model 3 reserveringen."

Misschien heb ik zitten slapen?
het lijkt me nieuwe info. ik heb het ook pas vandaag gezien.
 
Ik heb nog eens het telefoongesprek afgeluisterd (Q3 2017 conference call). Er zijn gewoon pittige issues bij het maken van de modules voor de accupacks. Blijkbaar schat men in dat daar ongeveer 3 maanden vertraging door ontstaat in de planning van het opschalen tot 5000 auto's per week.

Momenteel worden de cellen handmatig in de modules verwerkt en daardoor is er nu een productie snelheid van een paar 100 auto's per maand. Dat is even niet anders.

Overigens heeft Elon ook aangegeven dat door het ontwerp van de Model 3 productielijn, het weinig zinvol is de boel te versnellen door inzet van extra mensen. De lijn is ver geautomatiseerd en leent zich daar niet voor. Dat was anders bij de S en X. Daar kon door bovenmenselijke inspanning en meer mensen wel een bepaald productieniveau gehaald worden.

Elon staat bekend als iemand die altijd erg positief is bij het afgeven van deadlines en inschattingen van productiecapaciteit. De term "two Tesla weeks" bestaat niet voor niets. Ik schrok een klein beetje van zijn terughoudendheid tijdens het gesprek.

Late Q1 2018 zou de 5000 per week mogelijk gehaald kunnen worden. Over nog hogere capaciteit wilde hij geen uitspraken doen. Ook niet toen hem een scenario werd voorgelegd met de vraag of 250.000 stuks Model 3 redelijk zou zijn.

Tot eind oktober zijn er ongeveer 200-250 auto's afgeleverd. We hebben nog twee maanden over. Dat zullen in het huidige tempo misschien een max van 500 auto's opleveren (tenzij een plotselinge doorbraak bij de problemen). De teller staat op 31-12 dan op 700-800 auto's. Zelfs 2.5-3x zo laag als die financieel analyst die door iedereen (incl mij) voor rotte vis werd weggezet.

Zodra de "automation" op orde is, zal het ineens hard gaan met de productie. Er is nu eenmaal geen "lineaire" lijn bij de toename, maar exponentiële.

Dat zou inhouden dat januari, februari en maart ook in de orde van grootte van enkele 100den per maand zal verlopen. In april gaan de machines aan en worden die ergens in de periode daarna opgeschroefd tot 5000 auto's per week. En in hun originele versnelde planning zou men er ongeveer een jaar over doen om van 5000 per week naar 10.000 per week te schalen (al zijn daar geen harde uitspraken over gedaan).

2017: 800 stuks
januari 2018: 250
februari 2018: 250
maart 2018: 250
april 2018: 6000
mei 2018: 13000
juni 2018: 20000
juli 2018: 20000
augustus 2018: 25000
september 2018: 28000
oktober 2018: 30000
november 2018: 32000
december 2018: 35000

In totaal zou dat betekenen dat er eind 2018 ongeveer 210.000 Model 3's over de wereld rijden. Geen idee of dat al genoeg is om batches aan auto's naar de EU te verschepen. Aangezien ik met een dikke vinger in de lucht rond wachtrijplaats 300.000 bivakkeer, verwacht ik geen Model 3 in 2018 te ontvangen.

Dit alles is natuurlijk puur speculaas en er kan van alles gebeuren, zowel positief als minder positief. Toch denk ik niet dat deze inschatting veel afwijkt van de gegevens die Tesla zelf heeft verstrekt en de toon waarmee ze de informatie hebben vrijgegeven.

De langzame opschaling en terughoudendheid ten aanzien van toekomstige productiecijfers hebben naar mijn bescheiden mening niet veel te maken met een bewuste strategie van Tesla om de Model 3 te "anti-sellen". Maar met zeer grote problemen bij de productie momenteel die met heel veel energie en kunde worden opgelost.

Het productiefeest zou in Q4 dit jaar hebben moeten beginnen, maar het lijkt erop dat dit naar Q2 2018 is verschoven. Bij de Q1 2018 conference call zal de inschatting voor "eind 2018" worden opgeschoven naar "halverwege 2019". Dat zou me in ieder geval niet negatief verrassen.
 
  • Like
Reactions: Carl and ivog
het lijkt me nieuwe info. ik heb het ook pas vandaag gezien.
Dat is geen nieuwe info. In de presskit dit jaar was het volgende al te lezen:

Garantie

  • Vehicle: 4 year, 50,000 mile limited warranty
  • Battery warranty: 8 year, 100,000 mile (120,000 mile with Long Range Battery)
Die 100.000 miles is voor het $ 35.000 model, long range blijft 120.000 miles. Enige opvallende is, dat de drivetrain "uit" de garantie is gehaald. Deze valt bij de Model 3 "slechts" onder de 4 jaar 80.000km limited warranty.

edit: die prio melding is wel nieuw...denk ik ook. Was toch vroeger "eigenaar S of X"?
 
Last edited:
Ik heb nog eens het telefoongesprek afgeluisterd (Q3 2017 conference call). Er zijn gewoon pittige issues bij het maken van de modules voor de accupacks. Blijkbaar schat men in dat daar ongeveer 3 maanden vertraging door ontstaat in de planning van het opschalen tot 5000 auto's per week.

Momenteel worden de cellen handmatig in de modules verwerkt en daardoor is er nu een productie snelheid van een paar 100 auto's per maand. Dat is even niet anders.

Overigens heeft Elon ook aangegeven dat door het ontwerp van de Model 3 productielijn, het weinig zinvol is de boel te versnellen door inzet van extra mensen. De lijn is ver geautomatiseerd en leent zich daar niet voor. Dat was anders bij de S en X. Daar kon door bovenmenselijke inspanning en meer mensen wel een bepaald productieniveau gehaald worden.

Elon staat bekend als iemand die altijd erg positief is bij het afgeven van deadlines en inschattingen van productiecapaciteit. De term "two Tesla weeks" bestaat niet voor niets. Ik schrok een klein beetje van zijn terughoudendheid tijdens het gesprek.

Late Q1 2018 zou de 5000 per week mogelijk gehaald kunnen worden. Over nog hogere capaciteit wilde hij geen uitspraken doen. Ook niet toen hem een scenario werd voorgelegd met de vraag of 250.000 stuks Model 3 redelijk zou zijn.

Tot eind oktober zijn er ongeveer 200-250 auto's afgeleverd. We hebben nog twee maanden over. Dat zullen in het huidige tempo misschien een max van 500 auto's opleveren (tenzij een plotselinge doorbraak bij de problemen). De teller staat op 31-12 dan op 700-800 auto's. Zelfs 2.5-3x zo laag als die financieel analyst die door iedereen (incl mij) voor rotte vis werd weggezet.

Zodra de "automation" op orde is, zal het ineens hard gaan met de productie. Er is nu eenmaal geen "lineaire" lijn bij de toename, maar exponentiële.

Dat zou inhouden dat januari, februari en maart ook in de orde van grootte van enkele 100den per maand zal verlopen. In april gaan de machines aan en worden die ergens in de periode daarna opgeschroefd tot 5000 auto's per week. En in hun originele versnelde planning zou men er ongeveer een jaar over doen om van 5000 per week naar 10.000 per week te schalen (al zijn daar geen harde uitspraken over gedaan).

2017: 800 stuks
januari 2018: 250
februari 2018: 250
maart 2018: 250
april 2018: 6000
mei 2018: 13000
juni 2018: 20000
juli 2018: 20000
augustus 2018: 25000
september 2018: 28000
oktober 2018: 30000
november 2018: 32000
december 2018: 35000

In totaal zou dat betekenen dat er eind 2018 ongeveer 210.000 Model 3's over de wereld rijden. Geen idee of dat al genoeg is om batches aan auto's naar de EU te verschepen. Aangezien ik met een dikke vinger in de lucht rond wachtrijplaats 300.000 bivakkeer, verwacht ik geen Model 3 in 2018 te ontvangen.

Dit alles is natuurlijk puur speculaas en er kan van alles gebeuren, zowel positief als minder positief. Toch denk ik niet dat deze inschatting veel afwijkt van de gegevens die Tesla zelf heeft verstrekt en de toon waarmee ze de informatie hebben vrijgegeven.

De langzame opschaling en terughoudendheid ten aanzien van toekomstige productiecijfers hebben naar mijn bescheiden mening niet veel te maken met een bewuste strategie van Tesla om de Model 3 te "anti-sellen". Maar met zeer grote problemen bij de productie momenteel die met heel veel energie en kunde worden opgelost.

Het productiefeest zou in Q4 dit jaar hebben moeten beginnen, maar het lijkt erop dat dit naar Q2 2018 is verschoven. Bij de Q1 2018 conference call zal de inschatting voor "eind 2018" worden opgeschoven naar "halverwege 2019". Dat zou me in ieder geval niet negatief verrassen.

Dat is natuurlijk net zo goed koffiedik kijken. Afgelopen week is VIN 861 gesignaleerd dus de 1.000 zal nu al royaal gepasseerd zijn. Elon was ook duidelijk. De gestelde 5k per week eind van dit jaar wordt niet gehaald, door eerst op te lossen problemen in o.a. de Gigafactory (met de packs, niet de cells) en deze problemen zijn inmiddels getackeld. Nu zet men in op 3k per week in december wat uitgroeit naar de gestelde 5k per week in Q1 2018 en daarna door naar 10k. Zoals ik al eerder voorrekende betekent de vertraging voor de wachtlijst een week als er 10.000 voertuigen achter wordt gelopen (en 2 weken bij 20.000).
 
Dat is natuurlijk net zo goed koffiedik kijken. Afgelopen week is VIN 861 gesignaleerd dus de 1.000 zal nu al royaal gepasseerd zijn. Elon was ook duidelijk. De gestelde 5k per week eind van dit jaar wordt niet gehaald, door eerst op te lossen problemen in o.a. de Gigafactory (met de packs, niet de cells) en deze problemen zijn inmiddels getackeld. Nu zet men in op 3k per week in december wat uitgroeit naar de gestelde 5k per week in Q1 2018 en daarna door naar 10k. Zoals ik al eerder voorrekende betekent de vertraging voor de wachtlijst een week als er 10.000 voertuigen achter wordt gelopen (en 2 weken bij 20.000).


Zoals heel vaak gezegd, een VIN is geen betrouwbare weergave van het aantal auto's dat is afgeleverd.

Verder zijn de problemen bij de modules en wel bij de geautomatiseerde montage daarvan. Daardoor worden de cellen nu vrijwel handmatig in de modules verwerkt. Accupack fabricage is bij Tesla blijkbaar opgedeeld in 4 zones waarvan de eerste twee momenteel rampzalig zouden zijn door de issues die nu worden getackeld.

Elon zei inderdaad iets van "couple of thousand", maar het was mij niet duidelijk dat hij het daadwerkelijk over wekelijkse productie had. Totaal aantal zou ook kunnen. Dat zou mij ook niet verbazen aangezien men nog een aantal maanden denkt nodig te hebben voor het oplossen van problemen.

Of er nu 210.000 of 260.000 auto's volgend jaar gemaakt gaan worden, maakt inderdaad voor "onze" afleverdatum niet veel uit. Maar het feit dat er eind komend jaar ongeveer 250.000 exemplaren zijn in plaats van de 350.000+ waar eerst over gedroomd werd, heeft wel invloed. Dat verschil kan een verschuiving van enkele maanden inhouden.

Ironisch genoeg zou meneer Trump nog een positieve invloed kunnen hebben op onze afleverdatum. Wanneer de "tax rebates" per direct worden gestopt (en de geruchten zijn er dat dit staat te gebeuren), dan vervalt de noodzaak voor Tesla om de opgeschaalde productie zoveel mogelijk voor de VS te "reserveren". Voor de kwartalen direct na het bereiken van de 200.000 in de VS afgeleverde auto's.

Uiteindelijk maakt het mij zelf niet uit of die auto nu november 2018 komt of ergens augustus 2019. Waar het wel om gaat is dat het geen onverwachte, negatieve verrassing mag zijn dat de auto's niet in 2018 worden afgeleverd. Zoals dat wel door de Autoweeks van deze wereld gebracht zal worden in Q1 komend jaar.
 
Ironisch genoeg zou meneer Trump nog een positieve invloed kunnen hebben op onze afleverdatum. Wanneer de "tax rebates" per direct worden gestopt (en de geruchten zijn er dat dit staat te gebeuren), dan vervalt de noodzaak voor Tesla om de opgeschaalde productie zoveel mogelijk voor de VS te "reserveren". Voor de kwartalen direct na het bereiken van de 200.000 in de VS afgeleverde auto's.

En staat er nu een muur tussen de VS en Mexico, is Obama Care afgeschaft en.......... moet ik doorgaan? :confused:
 
En staat er nu een muur tussen de VS en Mexico, is Obama Care afgeschaft en.......... moet ik doorgaan? :confused:

Dat is wel erg makkelijk gezegd...een simpel af te schaffen milieu maatregel afzetten ten opzichte van waanzinnige bouwprojecten en ingrijpen in de Zorg...

Op milieu gebied is Trump tot nu toe bezig om de boel "minder streng" te maken voor "vieze" auto's. Het afschaffen van de rebate zou prima in zijn lijn kunnen passen. Dat dit een kortzichtig en twijfelachtig besluit zou zijn, past ook prima in zijn lijn sinds hij president is...
 
"....Als u in het bezit van twee of meerdere Teslas bent geweest, dan krijgt u prioriteit voor twee Model 3 reserveringen."

Tesla speak... als je ze nu nog steeds hebt dan niet, zo te zien -;)
ik neem aan dat de datum van bestelling als peildatum wordt gehanteerd.. Mijn beeld was dat je er max twee kon bestellen en dat je als Tesla-bezitter voorrang zou krijgen voor beide auto's. Is deze nuancering nieuw?
 
Is niet makkelijk! Eén van de eerste wapenfeiten van deze clown is het klimaat akkoord opblazen. De reactie van Elon hierop was een uitstekend statement. Dus een simpel af te schaffen milieu maatregel voor vieze auto's is wel erg kort door de bocht. Ligt toch wel breder.....
 
Zoals heel vaak gezegd, een VIN is geen betrouwbare weergave van het aantal auto's dat is afgeleverd.

Verder zijn de problemen bij de modules en wel bij de geautomatiseerde montage daarvan. Daardoor worden de cellen nu vrijwel handmatig in de modules verwerkt. Accupack fabricage is bij Tesla blijkbaar opgedeeld in 4 zones waarvan de eerste twee momenteel rampzalig zouden zijn door de issues die nu worden getackeld.

Elon zei inderdaad iets van "couple of thousand", maar het was mij niet duidelijk dat hij het daadwerkelijk over wekelijkse productie had. Totaal aantal zou ook kunnen. Dat zou mij ook niet verbazen aangezien men nog een aantal maanden denkt nodig te hebben voor het oplossen van problemen.

Of er nu 210.000 of 260.000 auto's volgend jaar gemaakt gaan worden, maakt inderdaad voor "onze" afleverdatum niet veel uit. Maar het feit dat er eind komend jaar ongeveer 250.000 exemplaren zijn in plaats van de 350.000+ waar eerst over gedroomd werd, heeft wel invloed. Dat verschil kan een verschuiving van enkele maanden inhouden.

Ironisch genoeg zou meneer Trump nog een positieve invloed kunnen hebben op onze afleverdatum. Wanneer de "tax rebates" per direct worden gestopt (en de geruchten zijn er dat dit staat te gebeuren), dan vervalt de noodzaak voor Tesla om de opgeschaalde productie zoveel mogelijk voor de VS te "reserveren". Voor de kwartalen direct na het bereiken van de 200.000 in de VS afgeleverde auto's.

Uiteindelijk maakt het mij zelf niet uit of die auto nu november 2018 komt of ergens augustus 2019. Waar het wel om gaat is dat het geen onverwachte, negatieve verrassing mag zijn dat de auto's niet in 2018 worden afgeleverd. Zoals dat wel door de Autoweeks van deze wereld gebracht zal worden in Q1 komend jaar.

Niet afgeleverd, wel geproduceerd. Maar laten we de komende maanden even afwachten en ons niet mee laten sleuren. En beluister de (wat geluidskwaliteit en voortvarendheid gruwelijke) tape eens in zijn geheel.
 
Is niet makkelijk! Eén van de eerste wapenfeiten van deze clown is het klimaat akkoord opblazen. De reactie van Elon hierop was een uitstekend statement. Dus een simpel af te schaffen milieu maatregel voor vieze auto's is wel erg kort door de bocht. Ligt toch wel breder.....
Wat is nu precies het punt wat je probeert te maken? Ik heb slechts (met licht ironische toon) een van meest recente geruchten van mogelijke maatregelen van Trump gelinkt aan mogelijke, positieve invloed van die maatregelen voor onze Model 3 afleverdatum. Jij bent daar blijkbaar door geraakt, maar ik heb geen idee waarom?

Het hoofd van de EPA is een fossiel vriendje van Trump. Trump is (soort van) uit het klimaatverdrag van Parijs gestapt. Ondertussen vinden "fossielen" gehoor bij de regering en instanties om bepaalde normen te versoepelen. Dus wanneer Trump het rebate programma zou stoppen, zou mij dat niets verbazen. En ik vind het ironisch dat dit mogelijk een positieve invloed kan hebben op de leverdatum in de EU van de Model 3.

Niet afgeleverd, wel geproduceerd. Maar laten we de komende maanden even afwachten en ons niet mee laten sleuren. En beluister de (wat geluidskwaliteit en voortvarendheid gruwelijke) tape eens in zijn geheel.

De tape heb ik uiteraard in zijn geheel beluisterd. Men verwacht eind Q1 te zijn waar men eind Q4 had willen zijn. En de opschaling is exponentieel en niet linear. Opschalen naar 10k per week is geen informatie over gegeven. Ook zijn antwoorden over inschatting van productie voor heel 2018 gedoken door Elon.

Kortom...voldoende tekenen aan de wand om te veronderstellen dat de levering in ons kikkerlandje mogelijk (en niet onwaarschijnlijk) wat later gaat plaatsvinden dan "eind 2018". Dat is geen drama, maar gewoon zeer waarschijnlijk. Vertrouwen hebben op en hopen dat, heb ik absoluut niets op tegen.

Maar uiteindelijk moeten we concluderen dat er in 2017 geen 85.000 (erg positieve inschattingen op het internet en dit forum) Model 3's van de band rollen, maar "enkele 1000den" maximaal. En de 500.000 stuks (later door Elon aangepast naar "productiesnelheid van 10.000 stuks per week eind 2018) voor 2018 lijken er eerder ongeveer 250.000 te worden, dan 350.000+.

Ik zie net als jij de rampzaligheid daar niet van in. Laat dat duidelijk zijn. Alleen werken te positieve inschattingen eerder averechts dan positief in de beeldvorming van het merk Tesla en de persoon Elon Musk.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Carl
Zo kan je met negen vrouwen een baby baren na een zwangerschap van 1 maand.
of een appeltaart bakken (in een uur dan - euh 8 minuten). ;)

Hoe verhouden de huidige ontwikkelingen qua planning zich t.o.v. de originele planning (voordat de voorinschrijving zo'n succes werd)?
Want de problemen die hij nu heeft zijn precies de reden waarom Musk (vooruitziend) de productiestart naar voren had geschoven toch?
 
of een appeltaart bakken (in een uur dan - euh 8 minuten). ;)

Hoe verhouden de huidige ontwikkelingen qua planning zich t.o.v. de originele planning (voordat de voorinschrijving zo'n succes werd)?
Want de problemen die hij nu heeft zijn precies de reden waarom Musk (vooruitziend) de productiestart naar voren had geschoven toch?

Donderdag over een week (hier is het dan vrijdagochtend) is er een goede kans ik iets meer hoor. Tot dan ga ik wat dit onderwerp betreft in de "power save" stand.