Ik heb nog eens het telefoongesprek afgeluisterd (Q3 2017 conference call). Er zijn gewoon pittige issues bij het maken van de modules voor de accupacks. Blijkbaar schat men in dat daar ongeveer 3 maanden vertraging door ontstaat in de planning van het opschalen tot 5000 auto's per week.
Momenteel worden de cellen handmatig in de modules verwerkt en daardoor is er nu een productie snelheid van een paar 100 auto's per maand. Dat is even niet anders.
Overigens heeft Elon ook aangegeven dat door het ontwerp van de Model 3 productielijn, het weinig zinvol is de boel te versnellen door inzet van extra mensen. De lijn is ver geautomatiseerd en leent zich daar niet voor. Dat was anders bij de S en X. Daar kon door bovenmenselijke inspanning en meer mensen wel een bepaald productieniveau gehaald worden.
Elon staat bekend als iemand die altijd erg positief is bij het afgeven van deadlines en inschattingen van productiecapaciteit. De term "two Tesla weeks" bestaat niet voor niets. Ik schrok een klein beetje van zijn terughoudendheid tijdens het gesprek.
Late Q1 2018 zou de 5000 per week mogelijk gehaald kunnen worden. Over nog hogere capaciteit wilde hij geen uitspraken doen. Ook niet toen hem een scenario werd voorgelegd met de vraag of 250.000 stuks Model 3 redelijk zou zijn.
Tot eind oktober zijn er ongeveer 200-250 auto's afgeleverd. We hebben nog twee maanden over. Dat zullen in het huidige tempo misschien een max van 500 auto's opleveren (tenzij een plotselinge doorbraak bij de problemen). De teller staat op 31-12 dan op 700-800 auto's. Zelfs 2.5-3x zo laag als die financieel analyst die door iedereen (incl mij) voor rotte vis werd weggezet.
Zodra de "automation" op orde is, zal het ineens hard gaan met de productie. Er is nu eenmaal geen "lineaire" lijn bij de toename, maar exponentiële.
Dat zou inhouden dat januari, februari en maart ook in de orde van grootte van enkele 100den per maand zal verlopen. In april gaan de machines aan en worden die ergens in de periode daarna opgeschroefd tot 5000 auto's per week. En in hun originele versnelde planning zou men er ongeveer een jaar over doen om van 5000 per week naar 10.000 per week te schalen (al zijn daar geen harde uitspraken over gedaan).
2017: 800 stuks
januari 2018: 250
februari 2018: 250
maart 2018: 250
april 2018: 6000
mei 2018: 13000
juni 2018: 20000
juli 2018: 20000
augustus 2018: 25000
september 2018: 28000
oktober 2018: 30000
november 2018: 32000
december 2018: 35000
In totaal zou dat betekenen dat er eind 2018 ongeveer 210.000 Model 3's over de wereld rijden. Geen idee of dat al genoeg is om batches aan auto's naar de EU te verschepen. Aangezien ik met een dikke vinger in de lucht rond wachtrijplaats 300.000 bivakkeer, verwacht ik geen Model 3 in 2018 te ontvangen.
Dit alles is natuurlijk puur speculaas en er kan van alles gebeuren, zowel positief als minder positief. Toch denk ik niet dat deze inschatting veel afwijkt van de gegevens die Tesla zelf heeft verstrekt en de toon waarmee ze de informatie hebben vrijgegeven.
De langzame opschaling en terughoudendheid ten aanzien van toekomstige productiecijfers hebben naar mijn bescheiden mening niet veel te maken met een bewuste strategie van Tesla om de Model 3 te "anti-sellen". Maar met zeer grote problemen bij de productie momenteel die met heel veel energie en kunde worden opgelost.
Het productiefeest zou in Q4 dit jaar hebben moeten beginnen, maar het lijkt erop dat dit naar Q2 2018 is verschoven. Bij de Q1 2018 conference call zal de inschatting voor "eind 2018" worden opgeschoven naar "halverwege 2019". Dat zou me in ieder geval niet negatief verrassen.