Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Interessant commentaar op dat artikel ten aanzien van trekhaken, refererend aan p133.

Voor de liefhebbers dan o_O

Schept dit verwachtingen...?
Towing a Trailer
Warning:

Do not use Model 3 for towingpurposes. Model 3 does not currently support towing. Towing can causedamage and increase the risk of acollision.

Caution:
Using Model 3 for towing beforeTesla-approved towing components and accessories are available may void the warranty.
 
  • Informative
Reactions: Carl and MusQueTear
Daar is de al eerder gespotte witte Model 3. Met een DE kenteken.
FA9F635C-7A01-413F-8840-4741CC36AF44.png
 
Cruise Control.... ?
Veel info over Traffic Aware Cruise Control in het M3 Owners manual ( inmiddels ook op Model 3 ) maar zo te lezen is dat een apart aan te schaffen iets! Er zal toch ook wel gewoon basic cruise control op zitten ?? Ik kan er zo gauw nog niks over vinden.... ben benieuwd!
 
Cruise Control.... ?
Veel info over Traffic Aware Cruise Control in het M3 Owners manual ( inmiddels ook op Model 3 ) maar zo te lezen is dat een apart aan te schaffen iets! Er zal toch ook wel gewoon basic cruise control op zitten ?? Ik kan er zo gauw nog niks over vinden.... ben benieuwd!
.. Speed Assist is blijkbaar wat ik onder basic cruise control versta. Zie p. 78 , 79 van M3 Owners Manual Model 3
Er is nogal wat in te stellen.
 
Overweeg je om geen EAP te nemen?
Zelf rijden is toch ook wel erg leuk! In een Rtl Z-doc over autonoom rijden werd recent heel droog opgemerkt Nivo-3- is best wel saai, je zou eigenlijk om niet in slaap te vallen '... gewoon moeten sturen...' Maar wellicht nemen we het toch wel, ik heb er in onze huidig Leaf natuurlijk nul ervaring mee! Op ons Fendt trekkertje zitten 17 versnellingen op één pook en geen stuurbekrachtiging, is ook altijd weer een leuke uitdaging... Tja!
 
  • Like
Reactions: Klaas
Ondertussen weer vroeg.
Je bedoelde: Qua investering is hij duur, qua TCO is hij goedkoop.
Reken je in je TCO nog subsidies mee? Zal dat begin 2019 nog zo zijn ? Als ze voor BeNe voorrang willen afdwingen op wachtlijst moeten ze de subsidies afschaffen.
Grapje, wil ik de politiekers niet op ideeën brengen. Maar druk verhoogt. Zie Noorwegen.
In B met belastingaftrek kunnen we nog zeggen dat de aftrek voor EV de normale aftrek is. Die voor ICE inclusief milieuschade. Klinkt beter. Nadeel voor ICE ipv voordeel voor (luxe) EV.

@Daandeluxe
Als de disagree is omdat Noorwegen de Teslatax weer afschaft, akkoord. Kon ik dan nog niet weten.
Indien niet, graag wat uitleg.
 
Overweeg je om geen EAP te nemen?
..toch maar meteen EAP...
Ondanks mijn lol in versnellinkjes en zelf rijden ( ...boys with toys... ) etc etc vind ik EAP bij nader bestuderen best wel indrukwekkend. Gebruik je tenminste meteen ook al die AP hardware die er al opzit ( ...en meegekocht hebt.... ) . We kopen de M3 voor hopelijk iig. 15jr rijplezier, dan maar meteen ermee beginnen. Wel erg handig dus, toegang nu al tot zo'n M3 Owners Manual om een goed beeld te krijgen.

Ps... ik begrijp uit TMC-forum berichtjes elders dat Tesla zelf basic cruise control Standard Cruise Control noemt. Dat SCC vervalt meteen begrijp ik als je EAP hebt ( logisch is anders verwarrend ) en of dat Tesla SCC nou handig werkt ( in de huidige Leaf werkt iets dergelijks bijv. erg handig en vooral snel met + of - wat extra km's via een stuurtoetsje ) is mij nog volstrekt onduidelijk.
 
..toch maar meteen EAP...
Ondanks mijn lol in versnellinkjes en zelf rijden ( ...boys with toys... ) etc etc vind ik EAP bij nader bestuderen best wel indrukwekkend. Gebruik je tenminste meteen ook al die AP hardware die er al opzit ( ...en meegekocht hebt.... ) . We kopen de M3 voor hopelijk iig. 15jr rijplezier, dan maar meteen ermee beginnen. Wel erg handig dus, toegang nu al tot zo'n M3 Owners Manual om een goed beeld te krijgen.

Ps... ik begrijp uit TMC-forum berichtjes elders dat Tesla zelf basic cruise control Standard Cruise Control noemt. Dat SCC vervalt meteen begrijp ik als je EAP hebt ( logisch is anders verwarrend ) en of dat Tesla SCC nou handig werkt ( in de huidige Leaf werkt iets dergelijks bijv. erg handig en vooral snel met + of - wat extra km's via een stuurtoetsje ) is mij nog volstrekt onduidelijk.

Op mijn eerste S had ik de gewone cruisecontrol, nu dus basic genoemd. Dat werkt minstens net zo prettig als in de Leaf (hebben we ook) gewoon handeltje omhoog voor hogere snelheid en omlaag voor lagere. Maar het is basic hij past niet aan aan de snelheid van de auto voor je. Dan heb je EAP nodig. Overigens, op het moment dat Model 3 hier komt is uiteraard EAP maar ook naar alle waarschijnlijkheid FSD beschikbaar.
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Overigens, op het moment dat Model 3 hier komt is uiteraard EAP maar ook naar alle waarschijnlijkheid FSD beschikbaar.

Ik zou er niet op rekenen dat FSD eind 2018 beschikbaar is. Het zou kunnen, maar niet ‘naar alle waarschijnlijkheid’.

Zelf zou ik wachten met het aanschaffen van FSD totdat je weet dat het werkt. Waarom nu betalen voor iets waarvan je feitelijk nog niet weet of en zo ja wanneer het gaat werken?
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Ik zou er niet op rekenen dat FSD eind 2018 beschikbaar is. Het zou kunnen, maar niet ‘naar alle waarschijnlijkheid’.

Zelf zou ik wachten met het aanschaffen van FSD totdat je weet dat het werkt. Waarom nu betalen voor iets waarvan je feitelijk nog niet weet of en zo ja wanneer het gaat werken?

FSD als afronding van Autopilot 2, dus waar je als bestuurder wel bij de les moet blijven maar de auto zelf zijn weg zoekt in samenspraak met de nieuwe navigatie, is zeker waarschijnlijk. Dat is fase 1 en daar hebben we nog geen nieuwe regelgeving bij nodig.

Fase 2 is dat onze Tesla ons gaat zeggen dat we op bepaalde stukken, ad hoc bepaald door de auto, even de aandacht mogen verleggen. Waarschijnlijk verzinnen ze daar dan ook een leuke naam voor in de geest van "chill" mode, Cinderella-mode om maar iets geks te noemen. Hier hebben we een eerste botsing met de regelgeving, die, omdat er in de praktijk al een tijd lang gebleken is dat het werkt, ofwel valideren on the fly, niet al te ingewikkeld hoeft te zijn.

Fase 3 betekent dan dat de auto ook zonder bestuurder de weg op kan. Dan zal zeker nog wel op zich laten wachten. De regelgevers missen in de regel voldoende inzicht en ervaring en laten zich leiden door marktpartijen die belangen hebben. Dus daar zeker niet: "Gewoon omdat het kan".

De keuze of en wanneer de optie genomen wordt is ieders vrije keuze. Bij aanschaf is hij iets goedkoper maar werkt door in de bijtelling en later is hij dus wat duurder. Om eerlijk te zijn, ik heb hem ook nog niet.
De vraag "of het gaat werken" speelt voor mij niet, wel de vraag wanneer maar dat zie ik in een veel geleidelijker proces gebeuren dan de buitenwacht.
 
Ik zou er niet op rekenen dat FSD eind 2018 beschikbaar is. Het zou kunnen, maar niet ‘naar alle waarschijnlijkheid’.

Zelf zou ik wachten met het aanschaffen van FSD totdat je weet dat het werkt. Waarom nu betalen voor iets waarvan je feitelijk nog niet weet of en zo ja wanneer het gaat werken?
Het lijkt erop dat Rutte III er iets aan gelegen is om ondanks ontbreken van Groen Links iets goeds met het milieu te doen en dan is automobiliteit makkelijker te manoevreren van de landbouwsector (zeker met CDA). Door "Zelfstandig rijdende voertuigen" toe te laten op 's heren wegen, gaat dat de run op tesla's en andere vooruitstrevende merken (die dan meestal ook nog iets met het milieu hebben)doen toenemen. Schat in dat de strategen liever "nudgen" dan overtuigen. Dus aan Nederland zal het niet liggen schat ik in. Maar Hans, jij weet meer en ik vraag je opnieuw te biecht: Heeft "Fremont" iets laten vallen wat wij nog niet weten? Er wordt aan de andere kant van de atlantic nogal gespeculeerd dat we nog mijlenver verwijderd zijn van de software-kant en zelfs de hardware nog niet voldoende zou zijn, leidend tot discussies over het nu beter al bestellen van FSD "met garantie van gratis ook de benodigde hardware update".
Edit: Hans, je was me gedeeltelijk net voor met bovenstaande post, waarvoor dank.
 
FSD als afronding van Autopilot 2, dus waar je als bestuurder wel bij de les moet blijven maar de auto zelf zijn weg zoekt in samenspraak met de nieuwe navigatie, is zeker waarschijnlijk. Dat is fase 1 en daar hebben we nog geen nieuwe regelgeving bij nodig.

Fase 2 is dat onze Tesla ons gaat zeggen dat we op bepaalde stukken, ad hoc bepaald door de auto, even de aandacht mogen verleggen. Waarschijnlijk verzinnen ze daar dan ook een leuke naam voor in de geest van "chill" mode, Cinderella-mode om maar iets geks te noemen. Hier hebben we een eerste botsing met de regelgeving, die, omdat er in de praktijk al een tijd lang gebleken is dat het werkt, ofwel valideren on the fly, niet al te ingewikkeld hoeft te zijn.

Fase 3 betekent dan dat de auto ook zonder bestuurder de weg op kan. Dan zal zeker nog wel op zich laten wachten. De regelgevers missen in de regel voldoende inzicht en ervaring en laten zich leiden door marktpartijen die belangen hebben. Dus daar zeker niet: "Gewoon omdat het kan".

De keuze of en wanneer de optie genomen wordt is ieders vrije keuze. Bij aanschaf is hij iets goedkoper maar werkt door in de bijtelling en later is hij dus wat duurder. Om eerlijk te zijn, ik heb hem ook nog niet.
De vraag "of het gaat werken" speelt voor mij niet, wel de vraag wanneer maar dat zie ik in een veel geleidelijker proces gebeuren dan de buitenwacht.

Jouw Fase 3 is begrijp ik dan wat meestal als Autonoom rijden Level-5- wordt aangeduid. Zie bijv
www.autobahn.eu/3528/uitgelegd-de-5-levels-van-autonoom-rijden
 
Ik zou er niet op rekenen dat FSD eind 2018 beschikbaar is. Het zou kunnen, maar niet ‘naar alle waarschijnlijkheid’.
Zelf zou ik wachten met het aanschaffen van FSD totdat je weet dat het werkt. Waarom nu betalen voor iets waarvan je feitelijk nog niet weet of en zo ja wanneer het gaat werken?
Laat Tesla eerst maar eens zien dat ze FSD overtuigend goed aan het werk krijgen. Ze zijn nu 1,5 jaar bezig om AP2 even goed werkend te krijgen als AP1 en dat is nog niet gelukt.
Over 1,5 jaar ruilen veel eigenaren die 1,5 jaar geleden een AP2 auto hebben gekocht met FSD, deze weer in. Goede kans dat ze wel betaald hebben voor FSD, maar er dan nog geen profijt van hebben gehad. Zal bij verkoop mogelijk iets meer opleveren, maar je hebt ook meer bijtelling gehad.
 
Laat Tesla eerst maar eens zien dat ze FSD overtuigend goed aan het werk krijgen. Ze zijn nu 1,5 jaar bezig om AP2 even goed werkend te krijgen als AP1 en dat is nog niet gelukt.
Over 1,5 jaar ruilen veel eigenaren die 1,5 jaar geleden een AP2 auto hebben gekocht met FSD, deze weer in. Goede kans dat ze wel betaald hebben voor FSD, maar er dan nog geen profijt van hebben gehad. Zal bij verkoop mogelijk iets meer opleveren, maar je hebt ook meer bijtelling gehad.

Correctie, men was met AP1 en aankomend AP2 op weg. Een jaar geleden kwam de breuk met Mobileye (reden gaat het nu even niet om, dat laat ik aan hen over) waardoor men vanaf scratch moest gaan beginnen met AP2 terwijl AP1 nog op de bestaande software kon doordraaien. Dat verklaarde de "voorsprong" van AP! Inmiddels zal de generieke nieuwe software wel zowel AP1 (of anders binnenkort) als AP2 hardware aansturen en wat AP2 betreft, die is inmiddels niet alleen onderhuids maar ook al zichtbaar AP1 gepasseerd.
Maar ben ook benieuwd of er iets van een compensatie komt voor diegenen die FSD hebben besteld en betaald en daar geen profijt van hebben gehad, hoewel de tekst bij bestelling toch echt wel duidelijk is.
 
Maar Hans, jij weet meer en ik vraag je opnieuw te biecht: Heeft "Fremont" iets laten vallen wat wij nog niet weten? Er wordt aan de andere kant van de atlantic nogal gespeculeerd dat we nog mijlenver verwijderd zijn van de software-kant en zelfs de hardware nog niet voldoende zou zijn, leidend tot discussies over het nu beter al bestellen van FSD "met garantie van gratis ook de benodigde hardware update".

Die vraag krijg ik de laatste tijd wel meer. Maar laat ik duidelijk zijn, ik heb geen speciaal lijntje met Tesla dus wat ik weet is gebaseerd op een aantal keren 1+1= 2. In een app-groepje kwam de Why and What theorie naar voren en die kan wel iets verklaren.

De gouden cirkel van Simon Sinek: Why, How, What

Ik zit nogal dicht op wat er van Tesla komt, met name de masterplannen die hoewel ze over een lange periode gaan toch best gedetailleerd zijn. Dat is de why. Deze plannen zal iedereen onderschrijven.

Daaraan gekoppeld zit de ring met how. Daarin zitten o.a. de meevallers en de tegenvallers. Zonder dat het doel geweld wordt aangedaan vinden hier veranderingen plaats, bijstellingen van verwachtingen/tijdpaden, etc. Hier is Elon erg open in. Ook geeft hij, maar daar heeft hij bij Tesla trouwens geen alleenrecht op, aan waar de bottlenecks zitten en wat de daarvan te verwachten gevolgen zijn.

Veel van de Teslarijders zitten gefocust op het what. Bij het what wordt je geconfronteerd met een systeem dat (nog) maar ten dele functioneert en voelt men zich simpelweg bekocht. Dat is een subjectief gegeven maar ook een stukje realiteit. Dat is ook het terrein waarop de meeste speculaties plaatsvinden waarbij gretig in de vijver van het how gevist wordt om aan te geven dat het niets wordt. Overigens een menselijke eigenschap en daarnaast zijn er ook belangen die gediend worden met (voor ons) sombere berichten.

Voor mij is echter de why and dan vooral de how vraag het meest interessant. (Zelfrijdende) auto's zijn maar een onderdeel van het totale speelveld van Elon en zijn companies. Ik heb het boek Life 3.0 gelezen en een beeld gekregen van wat AI (artificial intelligence) kan gaan worden, hoewel nog niemand weet welke weg het gaat volgen. Dat is in dit kader ook niet belangrijk maar wat wel snel duidelijk wordt is dat het helemaal niet zo'n kunst is om een AI opdracht te geven om beter te leren autorijden dan de mens doet. En dan inclusief alles waarvan wij nu gemakkelijk zeggen dat dat nooit mogelijk zal zijn. Gezien de andere verwachtingen rond AI is dit niet zo spectaculair. Ik raad iedere Tesla rijder aan dit boek te lezen, als is het maar de inleiding, om Tesla op dit terrein beter te leren begrijpen.

Ik denk dat het proces inmiddels al in gang is gezet en uit ons rijgedrag via het netwerk (waarvan minstens twee keer is bevestigd dat het al werkt) de data wordt gehaald die wordt gebruikt om straks zelf te gaan rijden. Daarbij heeft de "auto" straks boven ons op een aantal punten voorsprong: 8 ogen i.p.v. 2, radar om dingen te zien die wij niet zien, sensoren, 24/7 1.000 maal snellere reactie, onvermoeibaarheid, direct toegang tot alle informatie die te vinden is, historisch en actueel, over wegsituatie, weersituatie (vandaar ook regensensor op hold), ervaringen van andere Tesla's die verder voor hem op die route rijden en zo is er nog veel meer te bedenken.

Bij deze invalshoek is het momentum niet bepalend maar onderdeel van de evolutie die nooit snel genoeg kan gaan. Misschien helpt deze uitleg. Ik vind het fascinerend.